Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 22 MAART 1930
Na. 3755
Duitsche en Fransche Boeken
Duitsche boeken
Robert Neumann, Mit f remden
Federn. Parodien. 16?20
T'ausend. J. EmjelhornNachj.
Stutttgart 1929.
Hans Reimann, Vón Karl May
bis Max Pallenberg in 60
Minuten. 6?15 Tausend.
Kurt Wolf f Verlag. München.
Het aantrekkelijke van parodieën
bestaat, behalve in liet geestelijk
genot van het lezen zelf, deels uit een
streeling onzer ijdelheid, wijl wij, wat
bewust of onbewust reeds als karak
teristiek voor den gepariodieerdo door
ons werd opgemerkt, nu vorm zien
aannemen, n deels uit de koesterende
genoegdoening zelf veilig buiten
schot te blijven.
Voor het schrijven van parodieën
is noodig een scherp
waarnemings? vermogen, gevoel voor humor en
evenjwicht, psychologische kracht, een fijn
jgehoor, assimilatie. Het is meer een
j zaak van herschepping dan schep
jping, al zal in een goode
reproiductie altijd n creatief element
'aanwezig moeten zijn. Een goede
jparodist moet tooneelspelerstalenten
-l hebben, terwijl bij het parodieeren door
leen tooneelspeler het visueele nog een
belangrijke factor te meer is.
Robert Neumann en Hans Reimann
bezitten beiden alle gaven, noodig
voor het maken van parodieën. Er
is alleen verschil in de manier waarop
beiden hun effect bereiken.
Neumann parodieert fijntjes, ooi ij k.
In den aanvang merkt men soms niet
dadelijk, dat hij al bezig is. Hij neemt
woordkeus, zinsbouw, onderworp van
den geparodieerde en begint daarmee
zoetjes te joiigleei'en. Dan is het of hij
het masker van den geparodieerde, dat
hij daarbij heeft voorgebonden, e vent jcs
. oplicht om zijn eigen guitige gezicht.
! te laten zien. Hij heeft zijn boekje
? ook heel geestig ingedeeld in kleine
: rubriekjes als Uie Leihbibliothek",
? Kulissen-Kolosso," Fürs deutscho
'? Heim," Der Parnass,"
Cerebrallerlei," Lyrische Paraphrasen ber ein
ibekanntes Thema." De titels dekken
'den inhoud volkomen, de auteurs zijn
op de voor hen bestemde plaatsen
ondergebracht zoodat het ons 'niet
verbaast onder Cerebrallerlei" Carl
Sternheim aan te treffen, die aldus
^geparodieerd wordt: Krkannt mul
ientlassen, warf sie Erschlafftheit
domestikenhafter Scheinwelt von sich
uns ward Sennin. Nach sechs Jahren
erbat einer, Abgeirrtheit vom Weg
vorschützend, Nachtlager in ihrer
Hütte. Kurt nahm im Rausch sie,
zeigte jedoch nach vielen Monaten
i eingetretener Polge soldier Verirrung
gegenüber sich ablehnend."
Kulissen-Kolosse" zijn kostelijke glossen op
tooneelschrijvers als Schöiiherr,
Zuckjnayer, Sudermann. Schönhorrs
de. monisme, Zuckmayers penibele realis
me, Sudermanns rhetorische senti
mentaliteit flitsen er onmiddellijk uit
op. Thomas Manri en Georg Hermarin
schrijven hier beiden een novelle over
n onderwerp en met iets als heim
wee herkennen wij plots Hermanus
mijmerzieke wezen en Manns
stylistisch en analyseorend talent.
LINCOLN
de meest volmaakte wagen
JAN LIMBAGH- Haarlem
Als met een sonde peilt Neumann
het werk der meest verschillende
kunstenaars.
Reimann werkt geheel anders. Hij
wekt niet, als Neumann, voortdurend
een stillen glimlach; hij laat ons scha
teren, telkens opnieuw. Hij heeft de
zotste invallen, onmiddellijk, stapelt
de nonsens op elkaar. Bij hem zijn
we geen oogonblik in twijfel. Hij
grijpt alles aan om zijn doel te bereiken:
onzinnige overdrijving, woord verbas
tering, woordspeling; gebeurtenissen
uit het persoonlijk leven der auteurs
lanceert hij als voorkomend in hun
werk. Zijn parodieën zijn eigenlijk
meer grotesken.
Hij zoowel als Neumann hebben
Ewers geparodieerd. Neumanns paro
die is oen kabinetstukje geworden.
Terwijl hij het griezelig-erotischo,
valsch-fantastischo van den schrijver
volledig aantoont, blijft hij serieus,
zoodat we af en toe toch even gruwen alsof
we iets van Ewers zelf lezen. Reimann
begint dadelijk met een motto, zóó,
dat ik het hier niet kan aanhalen.
En zet dan in: ,,lii der Lobby des
Kurhotels sah er sie das erstemal,
fing sol'ort Feuer, war berauscht,
als habe er Morphium genossen. Oder
Colophonium." Dan volgen als
duveltjes uit doosjes zinnetjes als deze:
Frank IJiraun sehonkte Sekt ein,
buttorte sich Toast, ass, rauchte.
Zerbis.s das Glas. Versehlang die Schcrben
Dachte nach. Spuekte." Alico Berends
burgerlijke zelfgenoegzaamheid laat
hij vooral uitkomen in het overvloe
dig gebruik van spreekwoorden, op
deze wijze: ,,Auf Regen folgt ll
heiisoiine"; ,.Gut verdaut ist hall)
gelebt"; Nicht alles, was rieine hat, ist
ein Sofa"; \Ver barfuss geht soll
keino Dorne saen." Bonsels' quasi
diepzinnigheid en argeloosheid, zijn
gebruik van iiiet-gezione beelden,
hekelt hij aldus: Heidekraut und
("luster schmiegten sich an mein
eines Hein wie glasernes (ilas, die
Goklammcrn versankeii ins All, der
Wind wehte Jilütonstaub von Primeln
und Brombeeren und seiikte ihn auf
meirie vom Tau i'euchteii Lider."
En zoo zou ik kunnen doorgaan, want
alles is even fel en raak, .soms op hot
clowrieske af. AI ij n eonig bezwaar is,
dat Roimanns parodieën soms wat
te lang zijn, terwijl die van Neumann
de juiste maat hebben om geen
moment te vervelen.
Wie zich eonige uren wil vermaken,
schaffe zich deze beide boekjes aan.
Hij zal er geen berouw van hebben,
vooropgesteld natuurlijk, dat hij de
schrijvers, die geparodieerd worden,
kent, wijl men aan een parodie
van iets dat men niet kont,
niets heeft. . . . behalve hot
snobbistisch gemot van te doen alsof. En
behalve hierom kan men ze ook lezen
omdat ze leerzaam zijn, omdat het
literaire critiek is, niet alleen van een
goed. maar vooral van een origineel
soort.
Het is wel toekenend voor hot
Duitsche volk, dat van Roimanris
boekje 15 000 on van dat van Neu
mann 20000 exemplaren zijn verkocht.
Ook Holland hoeft parodieën opge
leverd, waaronder zeer goedo, als die
van Cornelis Vetli, F. de Sinclair, Dop
Blos. Doch tot succes of zelfs noemens
waardige bekendheid, bobben deze het
nooit kunnen brongen.
Komt dit, doordat hot Hollandse)»:
publiek zijn eigen schrijvers niet. kont
of doordat hot, zooals de term luidt,
geen volk van humor" is?
A LIC K VAN NAIIUYS
OOSTER&EEK
Leve r h uihsluihend aan
particulieren
STEUNZOLEN
SYST. PROF. HOFFA/
NAAR MAAT
FA J.A.MASSIMG
O.Z.VOORBURGWAL 334 Amsterdam
Vo HET BINNENGASTHUIS
Sea~Horse
de allerbeste
Mouiwijn Jenever
M.P.POLLENS-ZOON ROTTERDAM
Spoor's
Mosterd
W. A. Spoor Jr., Culemborg:
Modern Comfort, Verzorging en Uitstekende keuken, kunt U
vinden in Hotel BEEKHUIZEN, Velp (Gld.) hetwelk is gelegen
te midden van ruim 3000 H.A. van de prachtigste bosschen
en de mooiste heide, welke ons Vaderland bezit.
Het Hotel is het geheele jaar geopend.
Autogarage. Telefoon 32713. Tennisbaan.
G e 11. P r o s p e c t i op aanvrage.
N.V. Meubelmagazijn Eden"
MOLSTEEG - AMSTERDAM
BOEKENKASTEN
NDEk DEIN
AAkTENI
IMEUBELE
DEN HAAG
L AA N C O P E 5 1
HAARLEM,
MACRTEN VAN|
HtCMSKERKSTRAATI
Jeair Cadeau., .Lrx p»f<i»ls ter
ribles, romcm, J'tiriJH, (j'nittxi't,
1929, 12 f r.
Kr is bij do l'Yansehen een neiging
om to beschrijven wat buiten do
gewono liefde, maar wol nog onmiddel
lijk ernaast ligt: huwelij ksoiitrou w
natuurlijk sinds lang, tegenwoordig
echter ook verhoudingen binnen n
geslacht of n familie. Hot is nieuw,
dit te doen; dus was hot te voorzien
dat Cocteau zich hier niet onbetuigd
zou laten. Hij schopt hot allernieuwste
of, bij gebreke, volgt, hij het ook wol.
Wat hij in zijn jongste werk geeft, is
liefde tusschon een broer on een zustor.
ISiet op physieke wijze openbaart
zich die liefde; zo openbaart zich,
doordat zij samen hol spel spelen",
d.i. zich samen in een soort van
spanning brengen die hen buiten do
werkelijkheid plaatst.
Do eerste helft van liet bock is de
exacte wcorgaaf van do vele, voor
ouderen on mooi' normalen vaak
zonderlinge, maar botookonisvolle ge
moedsbewegingen, die zich bij II- tot
20-jarigon kunnen voordoen. Het is
dus eerst een zeer te waardeoren.
studio. Maar als 't blijkt dat oen der
partijen, de broeder, oen vriendin van
zijn zuster lief gaat krijgen, wordt
hot een drama. Do zustor--- vijandin dor
liefde, dat moot ook oen ander voorval
bewijzen - - verhindert, zijn huwelijk
door leugens; hij vorgil'ligl j/.ic!i; zij
schiet zich dood. Kr /i.jn iti dit dra,ina,
momenten van pathetische werking
maar do tot aio na-gedachte is bij mij
geblcNen: dal liet zieken waren, eii
hun vroege (lood maar nauwelijks )<?
betreuren. A'it waren zo nog zuiver"
(om met den schrijver to spreken), door
de betrekkelijke onschuld van hun
jeugd; maar welk een moreole gedroch
ten zouden er uit hen gegroeid zijn. i
/o loeren niets on leveu enkel voor
hun gevoelens; bij jongeren kan dat
mooi zijn, maai' heeft wie ouder wordt
niet alt ijd aan nog andere rechtvaar
diging van zijn voortbestaan behoefte ?
Hot schouwspel van een
amochtigront enier, met dubbelen nek en een buikje,
die slechts leeft om met zijn zustor in
trance" to geraken, zou niet schoon
geweekt zijn ....
Kortom, een bedenkelijk drama,"
011 een goode studio. Als zoodanig zelfs
zeer goed: gevoelig, diep,
gevarioreer'd. \\ aai'oni eurjuetteert Coofoau
7.00'i Hij is tot iets Verdiensteli.jks in
staat: daarmee kan men om to be
hagen immers volstaan?
J. TIKLROOY
pijnloos
scheren
^^^HMMDOHMBB^
zonder dat Uw huid stukgaat
naschrijnf, ook al is Uw baard
nog zoo zwaar en hard, indien
U maar vóór het inzeepen de
baardoppervlakte inwrijft met
een weinig Purol. Onoicn w-tiMiv-t.
'l':;\,; ,kj .'t. Vcrknijl). bij Apolh en Diog,j,!cn.