De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1930 29 maart pagina 10

29 maart 1930 – pagina 10

Dit is een ingescande tekst.

ONZE E RN Fokker F. 10. Cabine ZOOALS het de laatste jaren met de verzorging van het binnenwerk (betimmering en aankleeding enz.) van de moderne trein wagons: de Pullman Cars, die van de Mitropa en Compagnie des Wagons Lits, de Etoile du Nord en Rheingold Express en hoe deze zooal meer mogen heeten, gegaan is; zooals men het aan de uiterst weelderige inrichting der groote Oceaanstoomers heeft kunnen toetsen; zooals in het automobilisme de vraag naar het schoone uiterlijk en gemak het wagenwerk van binnen en buiten tot eene geheel nieuwe aesthetiek heeft op gedreven is [lang zamerhand ook op het gebied der aviatiek het verlangen en streven naar luxe doorgedrongen met dit gevolg dat uit den groot sten eenvoud met de jaren eene verfijning is voortgekomen welke in sommige gevallen (waar het geld geen rol speelde) zoover ging dat rnen inder daad van .,vliegende Pullman's" zou kunnen gewagen ! Was voorheen de eisch van licht ge wicht van al het geen men in de vliegtuig-kajuitaan meubelen bezigde, o verheers chend (met een zich ge dwongen bepalen tot het plaatsen van rieten stoelen e. d. waardoor rnen een soort serre-in druk bereikte als in het Ford-vliegtuig Type 4AT op afbeelding, waarbij het totaal al zeer weinig verband hield met het tech nisch wonder van het buitenaanzicht der machine als zoodanig, zoo is men later ook wel tot het aluminium be keerd of wel in een zoeken naar eene zekere gezelligheid ertoe overgegaan vrij licht gebouwde zit-en ligmeubelen te overtrekken met eene sterkt; bekleedingsstof waarbij men zich klaar blijkelijk inspireerde op voorbeelden van internationale trein-intérieurs. Immers voor reizen op grooteren Fokker F. VII A. afstand bleek het inrichten der kajuit op zoodanige wijze dat men er ook in overnachten kon. met behoorlijke waschgelegeiiheid enz. noodzakelijk en weder ging men eene schrede verder iii de ontwikkeling van het vliegtuig-comfort zooals b.v. de a.l'beeldiug aantoont naar de Fokker F10. eigen dom van den President der KichDe Verzorging van het Fokker F. VII A. Cabine field Oil Company in Californië, de heer Talbot. ^ Nu spreekt het vanzelf dat de lessen uit de practijk in geen geringe mate van groot nut geweest zijn bij het zoeken en vinden der juiste oplos singen. Doelmatigheid en bruikbaar heid (-enerzijds, weelderigheid en prachtlievendheid anderzijds. . . . Bij de gewone verkeers-vliegtuigen is hoofdzaak dat de passagiers goed zitten, dat de stoelen dus goed ge bouwd zijn. een stevig nigvlak hebben en behoorlijk gevormde armleuningen. Lederbekleeding, gemakkelijk te rei nigen en te onderhouden en sterk in het gebruik, bleek het aange wezen materiaal te zijn en wie ten onzent de cabine's der mo derne verkeersvliegtuigen der K. L. M. kent zal (ook al valt liet feit niet te looehenen dat hier voor een kunstzinnig raadgever en ontwerper goed werk te ver richten zou zijn bij de juiste op lossing van verschillende oriderdeelen) moeten toegeven dat over het algemeen genomen het zake lijke, rustige en eenvoudige karak ter op prijzenswaardige wijze ge handhaafd bleef. liet mag immers niet gaan om het scheppen van een knus ka mertje, dooi- vleugelen gedragen, doch het doel zij partij te, trekken run elke eierk/inle centimeter bcarliil^inri' })l<ni/nn<iinfe en deze zoo danig in te deden, volgens een ernstig bestudeerd pla.ii. dat men het voorgeschreven aantal passa giers zoo geriefelijk mogelijk kan plaatsen zonder dat zij elkander hinderen (anders dan door de be kende lucht/iekte" waarvoor de gebruikelijke papieren zakjes m een daarvoor aan de achterzijde der stoelruggen bevestigde tasschen beschik baar zijn gesteld). Voorts zijn ei- voor handbagage en kleedingstukken rekken aan wezig zooa,ls men de/.e in spoor\veg-coupé's aantreft. Zij die het beginsel voorst afin dat de inrich ting eeiier vliegtuig-kajuit ver band dient' te vertooneii met het buiten-aanzicht der ..kist" met hare fraaie stroomlijn-veivloeiingeii: met de sclioone gespanneiiheid harer vleugel-, stabi lisatie- en besturingsvlakkeii; niet hare glanzende verven eu ver nissen en blinkende metaaldeelen, raken wellicht zonder daarvan zelf bewust te zijn het beginsel der Nieuwe Zakelijkheid en men ver wondert er zich wel o\ er dat men nog geen gebruik gemaakt heelt van de ultra-moderne stalen menbeien (Hreuer. von derHohee.a.) welke toch zeker, zoo ergens, in een vliegtuig op hun plaats zonden zijn !.. . Wat men dus dient te vermijden is al wat naar het gewone huiselijke type. zweemt der woning-inrichting. -Men zal zoo zeggen: dit ligt voor de hand. maar er zijn voorbeelden van vliegtnig-intérielirs die veeleer op een burgermans woning-inricht ing gelijken dan op een behoorlijk saamgestelde verkeersruimten. Men zie er het ontwerp maar eens op aan voor een Karman-vliegtuig waarbij, zoowaar, ^eene zoldering en z.g. bosdoor OTTO VA sing aan de orde zijn. waarop. . . .bc haiigselpapier wordt gebezigd ! Dergelijke dingen behooren ge lukkig tot het verleden \vaariued< echter volstrekt niet gezegd is da men geen fouten meer begaat ! IC zijn cabine's van buitenlandsche vlieg machine's waarin o]) metaal een houtnabootsing is geschilderd en z.f. parket-linoleum (de naam maakt de leugen, reeds duidelijk genoeg !) al vloerbedekking werd. toegepast. M t' .Extra L zou kunnen /eggen: commentaar ovei bodig !. . . . Neen. de oplossingen dienen ge vonden te worden in grootsten een eenvoud en tot het uiterste berede lieerde en overwogen doelma.tigheii dus.... efficiency, ook hier en... voor alles, op dit gebied ! Natuurlijk: naast eenvoud blijV' plaats voor uilzondei irigs-gevallen waarbij luxe en comfort het puil van uitgang vormen. Men weet da de zoo geheimzinnig verdwenen fi nancier Loewenstein in zijn eigen driemotorige Fokker reisde; rnen ken de machine van den reislustigen ei avontuurlijker! van Lear Black me

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl