Historisch Archief 1877-1940
ONZE
E RN
Fokker F. 10. Cabine
ZOOALS het de laatste jaren met
de verzorging van het binnenwerk
(betimmering en aankleeding enz.)
van de moderne trein wagons: de
Pullman Cars, die van de Mitropa en
Compagnie des Wagons Lits, de
Etoile du Nord en Rheingold Express
en hoe deze zooal meer mogen heeten,
gegaan is; zooals men het aan de
uiterst weelderige
inrichting der
groote
Oceaanstoomers heeft kunnen
toetsen; zooals in
het automobilisme
de vraag naar het
schoone uiterlijk en
gemak het
wagenwerk van binnen
en buiten tot eene
geheel nieuwe
aesthetiek heeft op
gedreven is [lang
zamerhand ook op
het gebied der aviatiek het verlangen
en streven naar luxe doorgedrongen
met dit gevolg dat uit den groot sten
eenvoud met de jaren eene verfijning
is voortgekomen welke in sommige
gevallen (waar het geld geen rol
speelde) zoover ging dat rnen inder
daad van .,vliegende Pullman's" zou
kunnen gewagen !
Was voorheen de
eisch van licht ge
wicht van al het
geen men in de
vliegtuig-kajuitaan
meubelen bezigde,
o verheers chend
(met een zich ge
dwongen bepalen
tot het plaatsen
van rieten stoelen
e. d. waardoor rnen
een soort serre-in
druk bereikte als
in het
Ford-vliegtuig Type 4AT op
afbeelding, waarbij
het totaal al zeer
weinig verband
hield met het tech
nisch wonder van
het buitenaanzicht
der machine als
zoodanig, zoo is
men later ook wel tot het aluminium be
keerd of wel in een zoeken naar eene
zekere gezelligheid ertoe overgegaan
vrij licht gebouwde zit-en ligmeubelen
te overtrekken met eene sterkt;
bekleedingsstof waarbij men zich klaar
blijkelijk inspireerde op voorbeelden
van internationale trein-intérieurs.
Immers voor reizen op grooteren
Fokker F. VII A.
afstand bleek het inrichten der kajuit
op zoodanige wijze dat men er ook
in overnachten kon. met behoorlijke
waschgelegeiiheid enz. noodzakelijk
en weder ging men eene schrede
verder iii de ontwikkeling van het
vliegtuig-comfort zooals b.v. de a.l'beeldiug
aantoont naar de Fokker F10. eigen
dom van den President der
KichDe Verzorging van het
Fokker F. VII A. Cabine
field Oil Company in Californië, de
heer Talbot.
^ Nu spreekt het vanzelf dat de lessen
uit de practijk in geen geringe mate
van groot nut geweest zijn bij het
zoeken en vinden der juiste oplos
singen. Doelmatigheid en bruikbaar
heid (-enerzijds, weelderigheid en
prachtlievendheid anderzijds. . . .
Bij de gewone verkeers-vliegtuigen
is hoofdzaak dat de passagiers goed
zitten, dat de stoelen dus goed ge
bouwd zijn. een stevig nigvlak hebben
en behoorlijk gevormde armleuningen.
Lederbekleeding, gemakkelijk te rei
nigen en te onderhouden en sterk in
het gebruik, bleek het aange
wezen materiaal te zijn en wie
ten onzent de cabine's der mo
derne verkeersvliegtuigen der K.
L. M. kent zal (ook al valt liet
feit niet te looehenen dat hier
voor een kunstzinnig raadgever
en ontwerper goed werk te ver
richten zou zijn bij de juiste op
lossing van verschillende
oriderdeelen) moeten toegeven dat over
het algemeen genomen het zake
lijke, rustige en eenvoudige karak
ter op prijzenswaardige wijze ge
handhaafd bleef.
liet mag immers niet gaan om
het scheppen van een knus ka
mertje, dooi- vleugelen gedragen,
doch het doel zij partij te, trekken
run elke eierk/inle centimeter
bcarliil^inri' })l<ni/nn<iinfe en deze zoo
danig in te deden, volgens een
ernstig bestudeerd pla.ii. dat men
het voorgeschreven aantal passa
giers zoo geriefelijk mogelijk kan
plaatsen zonder dat zij elkander
hinderen (anders dan door de be
kende lucht/iekte" waarvoor de
gebruikelijke papieren zakjes m
een daarvoor aan de achterzijde
der stoelruggen bevestigde
tasschen beschik baar zijn gesteld).
Voorts zijn ei- voor handbagage
en kleedingstukken rekken aan
wezig zooa,ls men de/.e in
spoor\veg-coupé's aantreft. Zij die het
beginsel voorst afin dat de inrich
ting eeiier vliegtuig-kajuit ver
band dient' te vertooneii met
het buiten-aanzicht der ..kist"
met hare fraaie
stroomlijn-veivloeiingeii: met de sclioone
gespanneiiheid harer vleugel-, stabi
lisatie- en besturingsvlakkeii; niet
hare glanzende verven eu ver
nissen en blinkende metaaldeelen,
raken wellicht zonder daarvan
zelf bewust te zijn het beginsel der
Nieuwe Zakelijkheid en men ver
wondert er zich wel o\ er dat men
nog geen gebruik gemaakt heelt
van de ultra-moderne stalen
menbeien (Hreuer. von derHohee.a.)
welke toch zeker, zoo ergens, in een
vliegtuig op hun plaats zonden zijn !.. .
Wat men dus dient te vermijden
is al wat naar het gewone huiselijke
type. zweemt der woning-inrichting.
-Men zal zoo zeggen: dit ligt voor de
hand. maar er zijn voorbeelden van
vliegtnig-intérielirs die veeleer op een
burgermans woning-inricht ing gelijken
dan op een behoorlijk saamgestelde
verkeersruimten. Men zie er het
ontwerp maar eens op aan voor
een Karman-vliegtuig waarbij,
zoowaar, ^eene zoldering en z.g.
bosdoor OTTO VA
sing aan de orde zijn. waarop. . . .bc
haiigselpapier wordt gebezigd !
Dergelijke dingen behooren ge
lukkig tot het verleden \vaariued<
echter volstrekt niet gezegd is da
men geen fouten meer begaat ! IC
zijn cabine's van buitenlandsche vlieg
machine's waarin o]) metaal een
houtnabootsing is geschilderd en z.f.
parket-linoleum (de naam maakt de
leugen, reeds duidelijk genoeg !) al
vloerbedekking werd. toegepast. M t'
.Extra L
zou kunnen /eggen: commentaar ovei
bodig !. . . .
Neen. de oplossingen dienen ge
vonden te worden in grootsten een
eenvoud en tot het uiterste berede
lieerde en overwogen doelma.tigheii
dus.... efficiency, ook hier en...
voor alles, op dit gebied !
Natuurlijk: naast eenvoud blijV'
plaats voor uilzondei irigs-gevallen
waarbij luxe en comfort het puil
van uitgang vormen. Men weet da
de zoo geheimzinnig verdwenen fi
nancier Loewenstein in zijn eigen
driemotorige Fokker reisde; rnen ken
de machine van den reislustigen ei
avontuurlijker! van Lear Black me