Historisch Archief 1877-1940
No. 2557
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 5 APRIL 1930
99
DE WITTE19 AMERSFOORT
Ook Uw Hotel en Restaurant
PRACHTVOL TERRAS
Steeds levende forellen kreeft caviar, enz.
Dramatische Kroniek
door Henrik Scholte
Ibsen's ..Hcdda Gnbler"
Veroonigd Tooneel
WAS het nu wel noodig?
liet is niet zonder reden, dat men the day
after the niglit bef ore" de reeds half verloren in
drukken van deze voorstelling met geweld moet
terughalen. En dan eigenlijk moet merken, dat
men, door het glas van deze niet bijzonder goede,
niet bijzonder slechte, doch in ieder geval door
niets gemotiveerde voorstelling heen, aan veel
oudere indrukken tornt: nieuwe facetten, die
buitenlandsche actrices aan deze hachelijkste rol,
die Ibsen schreef, hebben gegeven, of ook de
standaard"-Hedda van Mevrouw Tartaud.
Zoo is deze opvoering niet veel meer dan een
herhaling geworden. Men kan zich weer warmen
aan de duizend psychologische finesses, die Ibsen
hier in vrijwel alle rollen schreef, en die bleven.
Maar ovenzeer kan men de onbehagelijke stemming
constateeren van te zitten in een kamer, die zelf
niet verwarmd is: er is hier bij allo brillante ana
lyse geen grootheid, omdat er geen noodlot over
deze menschen heerscht. Misschien ook hebben wij
het ware interesse aan deze unverstandene Frau
mit tödlichem Ausgang" verloren. Het kan ons
niet meer zooveel schelen of Ibsen nu eigenlijk
voor of tegen Hedda geporteerd was; de structuur
schijnt ons te gekunsteld en teveel met behulp van
beproefde Ibseniana in elkaar gezet.
Wat altijd de magie van Ibsen uitmaakte, het
in den loop van het stuk langzamerhand zich ont
hullend, noodlottig verleden, dat het heden ver
klaart, ontbreekt hier. Hedda heeft Jörgen ge
trouwd, uit foutieve berekening. Zij heeft die fout
ingezien als het doek opgaat en van dat oogeiiblik
af is er eigenlijk niet 7.00 heel veel meer te ver
tellen. Eigenlijk had dit stuk ook wel met het
schot achter de gordijnen kunnen beginnen waar
mee het nu eindigt.
Trouwens, over dit schot valt nog steeds te
praten. Over dien moed der lafheid, die zelfmoord
heet, staat men bij Hedda versteld, Dit ,,in
schoonheid sterven" doet veel eer aan als een
NIEUWE DESSINS
VLOERZEILEN
183
BREED
PER MTR.
VANAF
200
BREED
PER MTR.
VANAF
STALEN FRANCO
r
115
ZOMIN
De Amsterdamsche Stadsschouwburg
Teekening voor )3de Groene Amsterdammer" door Joh. Braakensiek
Wethouder Polak: Ik had me die her-groepeering wel anders voorgesteld!"
hysterische gril van het oogenblik. dan als een
noodlottig capituleeren van een schaakmat ge
zette persoonlijkheid.
In een zooveel lichter gehouden stuk als
Achard's ,,Jean de la Luue" wordt een soort
gelijk huwelijk tot grondslag genomen, op grond
daarvan echter de kansen ontwikkeld. Maar
Ibsen's Jörgen de la Lune is tenslotte maar
stabiele achtergrond voor Hedda, in een dergelijk.'
mate, dat men zich verontwaardigt over de venij
nigheid, als van lledda zelf, waarmee Ibsen de/e
figuur overlaadt en waardoor men hem, miskende
hoofdrol veeleer dan lledda, iroiiiseh-tragisch. meer
,,de la Lune" gespeeld, zou willen zien.
Wat kan ons eigenlijk deze Hedda schelen, die
den moed mist om de vergissing te bekennen, die
daar terug schrikt waar een modern stuk begint :
met ontrouw, waarvoor zij rijp is!' Hedda neemt
geen der kansen, die voor haar opeti staan: schei
ding, Verzoening, moederschap. Haar lafheid houdt
haar van het eerste terug, haar onwaarachtigheid.
die zichzelf nooit op den bodem durft zien, van
het tweede. En wat het moederschap betreft, loog
Hedda niet, toen zij zeide dat zij zwanger was.
een van haar duizend steriele leugens, /ij
blijft op het doode punt als een Frendiaansch we
zentje ; en inderdaad, met welk een meesterschap
heeft Ibsen hiervoor het materiaal bijeengebracht!
Men verwacht van haar daden, die zij niet doet ;
daarentegen doet zij tenslotte, wat men aan
vankelijk weigert te gelooveu. Haar ..levens
leugen" en haar vage zucht om zich ..uit te
leven" men ziet tot welke oude modewoorden
het voert worden geen van beiden zoo groot
geteekend, dat zij de grens vau het individueele en
niet al te belangrijke karakter overschrijden 'i /ij
blijft een verkapte prostituee, een verre, vage
zuster van den zoo gansch anders haar ..vitiuui
originis" aanvaardende Nina uit O'XeiU's .,!St range
Interlude".
L>e opvatting, dat Ibsen niettemin met alle
kracht van zijn bijziend persoonlijkheidsgeviiel voor
Hedda opkwam, is doorslechts weinigen verd digd.
Men zou het slechts a coiitrario kunnen aan
nemen, omdat men op de democratische part ij"
van mevrouw Elvsted, Jörgen en voor een deel
ook Lövborg tegenover deze would-be individualist e
geen staat kan maken, /ij smelt als sneeuw voor
de zon in den hoon, waarmee, Ibsen de/e figuren
overlaadt. Dat wij niettemin voor de/e driehoek:
Mevrouw Elvsted-Lövborg met lledda als een
zwakke en op zij gedrongen derde, meer sympathie
voelen dan voor die andere driehoek, die er half
overheen ligt: Jörgen-Brack en lledda als onbe
twiste eerste, komt eenvoudig door het feit, dat
de eerste in het stuk kansen heeft gekregen, die
bij de tweede onbenut zijn gelaten. Als zoodanig is
Huiduitslag
Wasch de aangedane plaatsen met warm water
en Pnrol/.eep en doe er dan wat Pu rol op; bij
vocht-afscheidende uitslag en cczema's boven
dien nog wat Purolpoeder. Herhaal dit eiken
dag, zoolang liet noodig is.
l ledda voor ons eigenlijk niet eens meer de l
!'dpersoon van Iie1 dranri.
Ik /eide l'l'cds. d.'lt de opvoering el- niej Veel l i ie
l ft bijgedragen om ons deze v;m ouds bekende
tegenstrijdigheden in dit domme ..llöhere
Toeliter"-hu\velijk duidelijk 1e maken, /ij was
onbet i'omvba.'ir v;m lijn. had een lood/ware in/.et. s! ee^
in II bij het bekende plu.aljeskijketl. steeg nou' eens
sterker bij Losborg's afscheid in III. d:;:ik /.ij het
ditmaal gelukkig zeer u'uve en ver/orgde spel van
Verkade, dat de andere en Zelf-: de har sleellte. (loof
ell dol' gespeelde mevrouw Klvsted van Mies Kluut
een oogeiiblik meesleepte, en gal' tenslotte aan
liet slot Nel Stailts gelegenheid tot liet plaatsen
van die accenten, waarvoor /ij zich den heelen
avond blijkbaar gespaard had. Hans van .Meerten
had de.- juiste blinde bedrijvigheid van den armen
Jörgen. al kan liij soms de dingen /oo dood /eggen.
De regie had echter een al te scherp contrast
uvteekend tnssclien Jörgen en lledda.. l'unr uiterlijk
reeds was dit een stei. dat om /.oo te /eggen on
mogelijk samen de deur uit kon. Men vergeet wel
eens. dat dit stuk. als zoovele van Ibsen. in we/en
reeds cost iiumst uk gew< '1'd.en is en dat men niet
ongestraft Jledda naar de laatste mode gekleed
kan doen gaan. l>a:i h-i,d althans ook het
kamerinterieiir. dat toch juist niet het oog op l led.la's
hooge eisehen en niet voor Jörgen te hooge gel
delijke opofferingen is ingericht, «el een lieetje
moderner nu "-ten zijn. Thans vonden Iledda's ge
rriteerde l'lirtut ions plaat- rondom den/elfden
Itnssisehen pot kachel, die lnj Verkade nu e.-nmu-il
altijd Ibsen schijnt te moeten aanduiden.
/oo ontrolde /ieh de/e opvoering, vlakjes. met
hier en daar wel knup spel. maar niet een moedeloos
makende overbodigheid.