De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1930 5 april pagina 5

5 april 1930 – pagina 5

Dit is een ingescande tekst.

No. 2557 DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 5 APRIL 1930 Zeist als Woonplaats» BOUWTERREIN TE KOOF in het centrum van Zeist, aan den verkeersweg Utrecht Arnhem, in de onmiddellijke nabijheid van het Raadhuis, de Hotels Hermitage en Figi en het Slot van Zeist. Prachtig opgaand geboomte, stofvrije wegen, voorzien van rioleering, gas, water en electriciteit. Kadere gegevens worden verstrekt door de 1V.V. PARK KEHSBERCE\, Moiltaulumstraat 4, Zeist. MUZIEK door Constant van Wessem Dajos Hola en zijn orkest J K kan me voorstellen, dat de" muziekcrit icus in de eerste oogenblikken van /.ijn verbazing over dit spelen en dit musiceeren van Dajos Bela en zijn orkest wellicht hardop gedacht heeft in goed Hollandsen: Wat heb ik nou aan mijn l'iets han gen? En dat hij, ontzet na. al die reclame, die wereldreclanie, die langzamerhand inplaats van ver trouwen wantrouwen gaat wekken, zich heeft af gevraagd: Moet ik dit au serieux nemen, moet ik nu een zwaarwichtige pen op het papier zetten en decreteeren: Alles goed en wel maar wij, critici in Holland, nemen dat niet. Dit is café-rnuziek en daar hooren wij niet bij 'i Hij heeft natuurlijk gelijk. Wij nemen dit niet na al die reclame, na al die verhalen over het enthousiasme in het buitenland en de hul digingen aldoor als gold het de grootst(! virtuozen. Maar ten slotte: daar waren in de zaal die talloozen. die naar den held van grammofoon, radio en dans vloer" kwamen luisteren, het. ..publiek van onzen tijd", waarvoor een Dajos Bela speelt en musiceert eri dandiiieert, die toehoorders, die aan zijn con cert een avond van a.llergenoegelijkste en populaire café- en dans-muziek hebben beleefd, muziek, waardoorheen je gerust kunt praten tegen je buur vrouw, die misschien niet naai' je luistert, omdat ze een beetje melancholiek is geworden van de oogen van dien donkeren violist, die met exotische gebaren, viool in de eene. strijkstok in de andere hand en met een blik naar de zaal zijn dertien mu zikanten aanvoert. Die toehoorders hebbeu Dajos Bela allergulst en allerhartelijkst toegeklapt, toe gejuicht, toegebruld. Laten wij het maar net als zij nemen. Dan was er vaak iets voortreffelijk» van klank, vol cnrieuse combinaties, waartoe een ,,argentijnsch" samengestelde band van guit aren, bla zers, harmonica's, slagwerk, twee piano's en twee violisten aanleiding kan geven. En al zijnAmerikaansche spelers meestal zeer virtuoos, Dajos Bela's orkest heeft nog de basis van het Hongaarsche zigeuner-orkest weten vast te houden en er geen gewone jazzband van gemaakt. Wat dit orkest toch wel weer een heel eigen, niet met andere te vergelijken karakter geeft. Laat het dan maar spelen van ,,Du bist in letzter Zeit so schrecklich blond geworden", laat de mopperige criticus dit dan maar incasseeren als een beleefd geformuleerd verwijt aan den hoogen ouderdom van zijn muziek opvatting. Niet waar? In onzen tijd moet men maar met onzen tijd leven. Diepenbrock's ,.Elektra"-muziek Vele jaren verliepen sinds Diepenbrock's dood. in 1921. In 1920 was Elektra", zijn laatste werk, door Royaards gegeven; twee dagen vóór zijn dood dirigeerde Riehard Ileuekeroth de muziek in conceitvorm in het Concertgebouw. Sindsdien hoorden wij haar niet meer. Donderdagavond ging zij weer in concert vorm in het Concertgebouw, maar met de woorden ge declameerd door meviouw Royaards. Diepenbrock componeerde n.l. de muziek als begeleiding van het gesproken woord, gat' aan de zegging een muzikaleii onderstroom. Dit vereischt voor de spreekstem een nieuwe intonatie-gevoeligheid, die echter nergens tot zingen" mag overgaan: een muzikaal spreker dus. Diepenbrock, die zijn muziek SCHAKCL l HEILIG£\VEG 11-17-AMSTERDAM Kleermakerij MACDONALD'S MOEILIJKHEDEN Teekening voor de Groene Amsterdammer" door L. J. Jordaan ,Hard"-labour f zoo Grieksch" weet t;1 laten klinkt' et de ons verkrygbaar N. R. V. MONTA SCHOENEN spreekstim haar natuurlijkheid van zegging, door een zeer juist meegaan der muziek: op zich zelf reeds een meesterlijke bereiking. Mevrouw Hoyaards zei den tekst duidelijk, vast en klaar, uitstekend meegaand met de versnellingen en vertragingen der muziek, die Mengelberg aangaf. x.oodat men van het geheel een zeer juist beeld kreeg. De indruk, dien wij van dit werk reeds hadden, van een van Dieponbrock's edelste en rijpste scheppingen, werd er nogmaals door be vestigd en wij kunnen voor deze herhaling, die Diepenbrock naar waarde eert, niet erkentelijk genoeg wezen. Toegepaste Kunst Van den beeldhouwer Charles !*<« zag ik onlangs een wel fijn, maar wat weinig expressief madonna-figuurtje, in wit aardewerk uitgevoerd door de Sphinx"-fabrieken te Maastricht. Het is wel verblijdend dat overal liet zoeken aan de orde schijnt te komen naar beter dan men gewoon is te vinden in magazijnen van z.g. kerkelijke kunst, waarin echter. ... de Kunst gewoonlijk ver te zoeken valt. Het is wel te wenschen dat men in kringen, Voor welke deze werkstukken bestemd zijn, aandacht moge hebben voor het betere. Tot dit laatste beN.V. VAN DER HOOP'S Meubelbewaring en Transport Mij. Verhuizingen en Bewaarplaats voor inboedels AMSTERDAM AMSTELDiJK Tel. 22195 (na 6 u. 50511) hoort ongetwijfeld mede het fraaie, dooi- ('ti/iii-r ontworpen en door de bekende glasfabriek ..Leer dam" te Leerdam vervaardigde liturgisch glas werk (dat eveneens bij van Hossiim werd uitge stald). Ik heb daarover reeds eerdel' in dit blad geschreven, zoodat ik het thans bij de vermelding alleen wil laten. O. v. 'i'. r. DEöE3TEVARinA5

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl