Historisch Archief 1877-1940
Een edelman-filmfigurant uit Georgi
GA niet op die boni zitten" zegt Tvens. een
pak opruiende brochures terzijde schuivend.
Dank zij (Je onthullingen van Prof. Steger weet ik
dat de Nederlandsche Filmliga het hart van een
revolutionnair complot in Nederland vormt
en aangezien Ivens mij ontvangt in do bilbiotheek
der Liga, door hem aangelegd en bijgehouden,
terwijl hij zelf bovendien pas uit Rusland is weer
gekeerd geef ik hem snel de communistische
accolade en zet mij. Om/.ichtig zooals u begrijpt!
Mijn oog'en gaan door de groote. kale ruimte, die
Ivens' atelier is en waar in. dit tijdperk van kalmte
de films netjes in doozeti verpakt staan. Dan onder
zoek ik wat aandachtiger do ..bibliotheek": ecu
oude kast met in lood gevalte ruitjes - een tafel
vol tijdschriften. Maar ondanks deze bescheiden
outillage vrij compleet: werken van artislieken en
technischer! aard, periodieken, leggers, fotos'. . .
het eeilige wat ik nog noode mis. is een verzameling
eoriterfeitsels van mijn eoni'raters. de critici. Maai'
dat komt wel voorzoover ze niet aan het Con
certgebouw of den Stadsschouwburg beloofd zijn.
.De samovar begint te stoomen en Ivens
piesenteert mij een glas heet e thee niet een schentjo
wodka. Daarna zegt hij. met een bijna onmerkbaar
Russisch accent:
..Over Rusland:-"
Hitte. . .!"
..Vooruit dan maar. .Ia ik ben drie maande:! in
Kusland geweest en er zooals je ziet. heelhuids
vandaan gekomen. Ik ging er. gelijk iedereen,
na.UIT HET LAN
Een Gesprek met den Nederl
tuurlijk naar t-oe met een beetje nerveuze nieuws
gierigheid. Niet dat ik dooi' politiek interesse ge
dreven werd ik ben filmman en niets anders en
die hom was maai' een grapje, zet er dal toch voor
alle zekerheid maar hij. M;iar och Rusland is
nou eenmaal het pi quant e terra incognita en je
verwacht onwillekeurig zooiels als openbare te
recht stel l i ngen. onderdrukte contra-revoluties,
honger-oproerori en zoo meer. Het spijt me voor
jou als persman, maar van dat soort, dingen heb
ik niets gemerkt - dat kan ik je om alle teleur
stelling te voorkomen, wel meteen zeggen.
Hovendien wil ik je voor nog iets waarschuwen: wat ik.
je vertel, zijn persoonlijke indrukken, van. iemand.
die met groote, maar neutrale belangstellling zijn
oogeri in dit nieuwe land wijd heeft open. gezet.
Xiets meer en niets minder.
A la bonne heure dan'. ] k arriveerde in Moskou en
ben daar een aardigen tijd gebleven. Ik kwam er.
door mijn beroep met heel wat menschon in aan
raking en bezocht er fabrieken, woningen, ateliers,
scholen en theaters. Totaal-impressie: een at
mosfeer van koortsachtige werkzaamheid en stren
gen eenvoud in zeden en milieu. Kisetisteiii h.v
wiens woning ik tijdelijk betrok, leeft in n. zegge
n kamer. \Vat ik aan sensat imieele verwach
tingen mocht meedragen omtrent staat-van-beleg.
evenementen, moest ik - nog eens: het spijt mi:
voor jou! al heel gauw laten varen. Alles gaat
er in het publieke leven ordelijk en rust i g toe eu
geen oogenblik voelde ik iets van terri'i'istischen
dwang of vervolgiiigs-angsi. liet eenige wal ervoor
onze begrippen no^- primitief is. is de t ramdiciist.
Wanneer je in Amsterdam op de spitsuren regel
matig drie. viel- volle tivims moei laten passeeren
Voor je i neekan, dan zijn er minst el is zes ingezonden
stukken en drie spotpreiiteii op meneer van Tutten
in de maak. De Moscoviet neemt dit kalmer op.
Dat komt in oide, zegt hij. als liet ..vijfjarig plan"
is afgewerkt. Dal vijfjarig plan. zooals j.- \\eit.liei
voorloopig i'eoi ga.nisat ie-project va.n den Sovjet
staat, speelt een groote rol in liet openbare denken
en streven. \ 01 ir/.oover ik eont roleei-en kon. is
iedei' er van ver\ nld en bereid era.a,n mee Ie Werken.
DOOR L. J.
Een dorp met vecht-toren
De staf der Armenkino Eriwan. Naast\Ivens de oudste filmregisseur van Rusland
' De tjui.1:- Tja dat is m het beuin een vertikt
onaangenaam en moeilijk prol'leem. .Ie kunt er
letterlijk geen klank "l' syllabe van thuis hieimeii
ell je neemt de u ol iderl ij k st e middelen l|. iia.a.t.
''111 je Wellseheli ell gedachten lllt te drukken, ik
behielp me Veel met leekenen. \ls ik eell (i \\ »! i
hebben, teekende ik een o\aa.l. kl;i.)ite met
denkbeeldige \lellgels ell riep: T,.k-tok. .Ie Voelt je dal;
wel een idioot, maar je krijgt je ei. . .
.Ia. van die gel' H >fs\ .-r\ olgingeii heb ik ue! rd .
Vit Kuropeesclie bla.den dan. wa.nl ik heb er daar
ginds niets va.!! iremerkt. N o- eei is: ik heb n iet s niet
politiek Ie maken en had dus Ins1 noch aanleidinu
me in dergelijke zaken te verdiepen maai- ik
keek toch Wel gek op. als ik in de ..( iroelle". (He
me weid nagestuurd. al die. erge dingen las ei; op
liet Prospect en in de trams de pope's /.' 'i' 'Ustiu
za.'_r converseeien a.ls bij ons de pa.sloors. Maai
enfin --- ik blijf er ten slotle buiten en e.eef
ir.etdan persooonlijke indrukken.
Niituiulijk ging mijn eerste belangstelling naar
de filmstudio's uit. Viel hei me tegen'r Dat zou
ik nou niet willen beweren, de inricht ing,-n zijn
pracl isch en v'o Ie l oen di' geout illeerd. Maar t och \
erwa.eht je onwillekeurig zooiets als een Russisch
Hollywood en daaraan beantwoorden de dri.
niid(lelgroote fa.bl'leken, wel ke de Sov k ino bezit. n iet
!>?paald. al dient opgemerkt, dat buiten de st ;i.d een
nieuwe, moderne studio wordl gebouwd, Kn wat de
Meschra-bpi m betreft, i/.ooals je weet Pndowkin's
terrein) ilie is gevestigd m een voi irn ia! iu' urooi
restaurant. Kr is a.Heen het noodzakelijkste, aan
verbouwd en je kunt b.v. nog duidelijk zien. dat
het. uroote studio eens een l'orm ida.bele eet/aa.l was,
terwijl in de vroegere ehanilires-sépa.rées de
burea.ux der reuisseuis zijn ondei-gebra'-ht. Onmid
dellijk daarbij sluit de Füm-lloogeschool aan. Ja
het is maai' wonderlijk gesteld in de wereld: bij
ons vinden ze je een belachelijke pedant. \\ anneei
je je \ oor de fiim als te( hniscl'.-aesl ethisch \ niagsf uk