De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1930 12 april pagina 19

12 april 1930 – pagina 19

Dit is een ingescande tekst.

Na. 2558 DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 12 APRIL 1930 Studenten-kunst door Wybo Meyer HET Amsterdamsch Studenten Corps had dezer dagen een jubi laris van hoogen leeftijd in zijn mid den: Het vierde den lOOen jaardag van den Amsterdamschen StudentenAlmanak. De gebeurtenis hoe ver blijdend ook zou op zichzelf toch geen aanleiding geven om hier ver meld te worden, ware het niet dat «leze 100e Almanak zich in n op zicht sterk en gunstig onderscheidt van de 99 vorige, n.l. door het gehalte der illustraties. Eerst sinds 1915 is het regelmatig ,,mos" dat talrijke teekeningen het boek sieren. Voor ingewijden waren deze stellig interessant; hunne hoe danigheid evenwel getuigde meer van goeden wil dan van talent. Zij ver hieven slechts bij zeer groote uit zondering zich boven het peil van het dilettantisme. Gezien de belangrijke uitingen op grafisch gebied bviiten het centrum studiosorum" en de groote belangstelling daarvoor in dit centrum mocht men redelijkerwijs hopen dat het gehalte der Studenten-teekeningen zich geleidelijk verhoogen zou, dat de invloed van buiten af" zich zou laten gelden. Reeds verleden jaar was er wezenlijke vooruitgang te constateeren; uit sommige teekeningen in dien Almanak sprak meer persoon lijkheid en technische bedrevenheid dan tot dusverre. En al hebben de schikgodinnen van de wetenschap en van do kunst in een vriendelijk complotje een van hun beider discipelen speciaal voor deze gelegenheid uitverkoren, zoo prijkt nu deze jubileum-almanak met een aantal illustraties, die en door streng persoonlijken stijl en door uit nemende compositie zich zóó gunstig onderscheiden van al het vorige werk, dat men de kleine technische zwak heden ervan niet meerekent. Zelfs in het werk van den bekwaamsten dilettant is gewoonlijk invloed zichtbaar van een of ander bekend grafisch kunstenaar wiens werk hem bijzonder bekoorde en van wieii hij bewust of onbewust leerde en. over nam. Hier echter is van invloed geen spoor, de eigen aard dezer teekeningen is zóó absoluut en zij zijn daarbij zóó sterk, dat ze gerangschikt mogen worden onder het beste dat de mo dernste toegepaste grafiek voort bracht. Deze verrassende ontdekking gaf mij aanleiding om den teekenaar, de heer P. de Graaff te vragen hoe hij tot zijn wijze van symbolisch uit beelden is gekomen. Want en ook dit is een kenteeken van oorspronkelijker! geest deze symboliek is niet terstond doorzichtelijk. Er zit achter deze prentjes een wei-doordacht principe een logische gedachtengang en een intens zuiver begrip van compositie dat hcri vol maakt doet aanpassen bij het strakke wezen van een bladzijde zetsel. De eerste indruk dien zij maakten, was dat er lessen van een architect aan ten grondslag lagen. Het scheen on aannemelijk, dat een 2e jaars stu dent, die dus het teekenen louter als ontspanning beoefent, op zijn leeftijd zou beschikken over een vaardigheid en een begrip als noodzakelijk zijn om dit werk te kunnen maken, zónder dat hem het a-b-c- ervan door een des kundige was bijgebracht. Deze onderstelling bleek maar zeer betrekkelijk juist: het eenige onder richt van de t i raaf f bestond in lessen van een leeraar op de H. 15. S. wicn.s stellingen in zake matlu?mat ischc vlakcompositie hij 5 jaren lang bespot had! Na het vertrek van du H.U.S. deed aaschfeest met MAREK WEBED en zijn orkest Da Directie van hei Carlton-Hotel te Amsterdam zet haar reeks van GROOT&CH OPGEZETTE FEESTEN voort, en annonceert op 19, 20 EN 21 APRIL A.S. het optreden van ___ MAREK WEBER EN^ZIJN ORKEST^ _ (bestaande uit 20 personen), het beroemde Duitsche dansensemble, dat ook in Holland beroemd is door zijn His Master's Voice platen. Ter gelegenheid hiervan zullen op bovengenoemde data DINERS-DANSANT ,' gehouden worden, die weer een evenement voor Amsterdam zullen zijn. Wijverzoe, ken U dringend Uw tafel en kamer >. zoo spoedig mogelijk te reserveeren Kamer met badkamer incl. prima ? Hollandsch ontbijt ... f 6. Diner-Dansant met surprises . met attractes * 7.SO The-dansant f 2.5O Lunch * 2.?t 3. L tfmsterdam Tel. 30000 de nawerking dezer verguisde stel lingen zich gevoelen de liefde voor tcekeneri?een intuïtief sterk ont wikkeld gevoel voor rhythine en "en persoonlijke visie deden het, overige. De oorspronkelijke geest va.n dezen jongen kunstenaar uit zicli allereerst in zijn illustraties van den kalender. De illustraties gezamenlijk een stuk werk van ongemeene bekoring, waar voor den maker een woord van gt'ooteri lof toekomt. Men versta mij wel: Was dit werk vervaardigd door een graficus van professie, het zou evenzeer waa.rdeering hebben verdiend, maar het zou mij niet in die, mate verheugd hebben als thans, nu het afkomst ig is va.n een ,,leek". Want er blijkt uil, hoe de stem van hen die ..beter drukwerk" propagceren als middel voordosmaakveredeling der massa niet in de woes tijn heeft geklonken. Kr blijkt uit, dat de, jongere generatie een open oog; en oor be/.it voor schoonheid en voor schoonhcidseischen waarvoor verre weg de meeste onderen nog blind en doof zijn. Kil des te verheugender is dit verschijnsel nu het zich openbaart bij het intellectueel hel best ontwik kelde deel dier jongeren, bij sludeiilen die straks door hunne maal schappe lijke positie een sterke si uwkracht voor do nieuwe gedachte; kunnen wor den ('tl van wie nog te graag beweerd Wordt, dat hunne bezigheden buiten de studie slechts bestaan in amusement. De eerst' even opwellend;1 g'edachte dat. men hier te doen heeft niet een onberedeneerd*! poging' om ..modern" te zijn, wordt, weldra verdrongen als men den ontwerper zijn kern-gezonde argumenten hoort aanvoeren, hem hoort vertellen hoe hij, bij elke letter uitgaande van den zuiveren cirkel vorm, met de grootste zorg aan het experimenteel-el l toog. aandacht ig wik kend en wegend wat er van den cirkel moest verdwijnen of blijven staan om er dan in combinatie met een rechten. lijn een bevredigende lettervorm uit: te constriieeivn. Zi KI werd een kloek besloten geheel verkregen. MUZIEK DOOI:, Constant van Wessem Soniitciiuvoinl van Itrarn >ïemlrs *-n >Iauri<rc van IJ ?/.<? r. H KT debuut sa.ii eennieuwe combiuatie: Meiides --\a,n l.lzer. Ken debuut, d;U ve"! voort relïelijks liet liooren en dat zeker tot voortzetting aanmoedigt. Alleen /.uilen de spelers zich e!' op moeten loeier-jen hun tempe] a,)nel!t sllit i ligen \vu.t mee!1 Illei elkniii in harmonie ie brengen: .Mendes is wel wa.l te langzaam, v:ui l.l/.ei- wal te voortvarend m de vertolking \an zijn parlij, \\aar Mendes als violist de leidende stem heeft . leidt hij niet genoeg en van l.l/er geef), zich vaak wat, te roekeloos over aan de Spi.-lfreudigkeit op liet klavier, wat, vooial in de Ivreut/.er-sonate van Beethoven, die na, de pauze gespeeld werd. tot een vaak wat bruusk niet: rukken naa.i voren komen van de piano-partij aanleiding gaf. --^ Maar na, deze bedenking verd' i niets dan lol'. Hijzondcr mooi werden de beide ..moderne" werken, de vio<.) . sonaten van Debussy en van Milhauu ide ^de) vertolkt. V.-MI vorm. van intona,t ie. van rhyllmie waren deze uit voeringen buitengemeen helder. <?>:? atmosferisch uitstekend volgehouden. Hier waren de spelers op hun best Mell ZOU WellSclleM. (lal zij zich op dit terrein een speciale, (aak schiepen. Mozart . die het programma opende en lieethoven. die hel besloot, stondei: hier te veel \ oor liet ..evenwicht". Mozart, in het begin wat aarzelend gespeeld, kon nou dienen als inlei dingstuk en gat' vooral een fijn pia nist iscli spel va.n Van l.lzer (e ge nieten, mijn bezwaren tegen Beet hoven opperde ik reeiis. De verrassing in dit debuut gold van I.Fzcr, die n,en in de concertzalen nog \rijwel njel als pianist heeft gehoord. \Vi.j wenschell de tlii-uwe combinatie Veel geluk en een spoedig weerziens op hei EX ui mi n.

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl