Historisch Archief 1877-1940
Na. 2558
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 12 APRIL 1930
Studenten-kunst
door Wybo Meyer
HET Amsterdamsch Studenten
Corps had dezer dagen een jubi
laris van hoogen leeftijd in zijn mid
den: Het vierde den lOOen jaardag
van den Amsterdamschen
StudentenAlmanak. De gebeurtenis hoe ver
blijdend ook zou op zichzelf toch
geen aanleiding geven om hier ver
meld te worden, ware het niet dat
«leze 100e Almanak zich in n op
zicht sterk en gunstig onderscheidt
van de 99 vorige, n.l. door het gehalte
der illustraties.
Eerst sinds 1915 is het regelmatig
,,mos" dat talrijke teekeningen het
boek sieren. Voor ingewijden waren
deze stellig interessant; hunne hoe
danigheid evenwel getuigde meer van
goeden wil dan van talent. Zij ver
hieven slechts bij zeer groote uit
zondering zich boven het peil van het
dilettantisme. Gezien de belangrijke
uitingen op grafisch gebied bviiten het
centrum studiosorum" en de groote
belangstelling daarvoor in dit centrum
mocht men redelijkerwijs hopen dat
het gehalte der
Studenten-teekeningen zich geleidelijk verhoogen zou,
dat de invloed van buiten af" zich
zou laten gelden. Reeds verleden jaar
was er wezenlijke vooruitgang te
constateeren; uit sommige teekeningen
in dien Almanak sprak meer persoon
lijkheid en technische bedrevenheid
dan tot dusverre.
En al hebben de schikgodinnen
van de wetenschap en van do kunst
in een vriendelijk complotje een van
hun beider discipelen speciaal voor
deze gelegenheid uitverkoren, zoo
prijkt nu deze jubileum-almanak met
een aantal illustraties, die en door
streng persoonlijken stijl en door uit
nemende compositie zich zóó gunstig
onderscheiden van al het vorige werk,
dat men de kleine technische zwak
heden ervan niet meerekent.
Zelfs in het werk van den
bekwaamsten dilettant is gewoonlijk invloed
zichtbaar van een of ander bekend
grafisch kunstenaar wiens werk hem
bijzonder bekoorde en van wieii hij
bewust of onbewust leerde en. over
nam. Hier echter is van invloed geen
spoor, de eigen aard dezer teekeningen
is zóó absoluut en zij zijn daarbij zóó
sterk, dat ze gerangschikt mogen
worden onder het beste dat de mo
dernste toegepaste grafiek voort
bracht.
Deze verrassende ontdekking gaf
mij aanleiding om den teekenaar, de
heer P. de Graaff te vragen hoe
hij tot zijn wijze van symbolisch uit
beelden is gekomen.
Want en ook dit is een kenteeken
van oorspronkelijker! geest deze
symboliek is niet terstond
doorzichtelijk. Er zit achter deze prentjes een
wei-doordacht principe een logische
gedachtengang en een intens zuiver
begrip van compositie dat hcri vol
maakt doet aanpassen bij het strakke
wezen van een bladzijde zetsel. De
eerste indruk dien zij maakten, was
dat er lessen van een architect aan
ten grondslag lagen. Het scheen on
aannemelijk, dat een 2e jaars stu
dent, die dus het teekenen louter als
ontspanning beoefent, op zijn leeftijd
zou beschikken over een vaardigheid
en een begrip als noodzakelijk zijn om
dit werk te kunnen maken, zónder dat
hem het a-b-c- ervan door een des
kundige was bijgebracht.
Deze onderstelling bleek maar zeer
betrekkelijk juist: het eenige onder
richt van de t i raaf f bestond in lessen
van een leeraar op de H. 15. S. wicn.s
stellingen in zake matlu?mat ischc
vlakcompositie hij 5 jaren lang bespot had!
Na het vertrek van du H.U.S. deed
aaschfeest
met
MAREK WEBED
en zijn orkest
Da Directie van hei Carlton-Hotel te Amsterdam
zet haar reeks van GROOT&CH OPGEZETTE
FEESTEN voort, en annonceert op
19, 20 EN 21 APRIL A.S.
het optreden van ___
MAREK WEBER EN^ZIJN ORKEST^
_ (bestaande uit 20 personen),
het beroemde Duitsche dansensemble, dat ook
in Holland beroemd is door zijn His Master's
Voice platen. Ter gelegenheid hiervan zullen op
bovengenoemde data
DINERS-DANSANT
,' gehouden worden, die weer een evenement voor
Amsterdam zullen zijn.
Wijverzoe, ken U dringend Uw tafel en kamer
>. zoo spoedig mogelijk te reserveeren
Kamer met badkamer incl. prima
? Hollandsch ontbijt ... f 6.
Diner-Dansant met surprises
. met attractes * 7.SO
The-dansant f 2.5O
Lunch * 2.?t 3.
L
tfmsterdam Tel. 30000
de nawerking dezer verguisde stel
lingen zich gevoelen de liefde voor
tcekeneri?een intuïtief sterk ont
wikkeld gevoel voor rhythine en "en
persoonlijke visie deden het, overige.
De oorspronkelijke geest va.n dezen
jongen kunstenaar uit zicli allereerst
in zijn illustraties van den kalender.
De illustraties gezamenlijk een stuk
werk van ongemeene bekoring, waar
voor den maker een woord van
gt'ooteri lof toekomt.
Men versta mij wel: Was dit werk
vervaardigd door een graficus van
professie, het zou evenzeer
waa.rdeering hebben verdiend, maar het zou
mij niet in die, mate verheugd hebben
als thans, nu het afkomst ig is va.n een
,,leek". Want er blijkt uil, hoe de
stem van hen die ..beter drukwerk"
propagceren als middel
voordosmaakveredeling der massa niet in de woes
tijn heeft geklonken. Kr blijkt uit,
dat de, jongere generatie een open oog;
en oor be/.it voor schoonheid en voor
schoonhcidseischen waarvoor verre
weg de meeste onderen nog blind en
doof zijn. Kil des te verheugender is
dit verschijnsel nu het zich openbaart
bij het intellectueel hel best ontwik
kelde deel dier jongeren, bij sludeiilen
die straks door hunne maal schappe
lijke positie een sterke si uwkracht
voor do nieuwe gedachte; kunnen wor
den ('tl van wie nog te graag beweerd
Wordt, dat hunne bezigheden buiten de
studie slechts bestaan in amusement.
De eerst' even opwellend;1 g'edachte
dat. men hier te doen heeft niet een
onberedeneerd*! poging' om ..modern"
te zijn, wordt, weldra verdrongen als
men den ontwerper zijn kern-gezonde
argumenten hoort aanvoeren, hem
hoort vertellen hoe hij, bij elke letter
uitgaande van den zuiveren cirkel
vorm, met de grootste zorg aan het
experimenteel-el l toog. aandacht ig wik
kend en wegend wat er van den cirkel
moest verdwijnen of blijven staan om
er dan in combinatie met een rechten.
lijn een bevredigende lettervorm uit:
te constriieeivn. Zi KI werd een kloek
besloten geheel verkregen.
MUZIEK
DOOI:,
Constant van Wessem
Soniitciiuvoinl van Itrarn
>ïemlrs *-n >Iauri<rc van
IJ ?/.<? r.
H KT debuut sa.ii eennieuwe
combiuatie: Meiides --\a,n l.lzer. Ken
debuut, d;U ve"! voort relïelijks liet
liooren en dat zeker tot voortzetting
aanmoedigt. Alleen /.uilen de spelers
zich e!' op moeten loeier-jen hun
tempe] a,)nel!t sllit i ligen \vu.t mee!1 Illei
elkniii in harmonie ie brengen: .Mendes
is wel wa.l te langzaam, v:ui l.l/.ei- wal
te voortvarend m de vertolking \an
zijn parlij, \\aar Mendes als violist
de leidende stem heeft . leidt hij niet
genoeg en van l.l/er geef), zich vaak
wat, te roekeloos over aan de
Spi.-lfreudigkeit op liet klavier, wat, vooial
in de Ivreut/.er-sonate van Beethoven,
die na, de pauze gespeeld werd. tot
een vaak wat bruusk niet: rukken naa.i
voren komen van de piano-partij
aanleiding gaf. --^
Maar na, deze bedenking verd' i
niets dan lol'. Hijzondcr mooi werden
de beide ..moderne" werken, de vio<.) .
sonaten van Debussy en van Milhauu
ide ^de) vertolkt. V.-MI vorm. van
intona,t ie. van rhyllmie waren deze uit
voeringen buitengemeen helder. <?>:?
atmosferisch uitstekend volgehouden.
Hier waren de spelers op hun best
Mell ZOU WellSclleM. (lal zij zich op dit
terrein een speciale, (aak schiepen.
Mozart . die het programma opende en
lieethoven. die hel besloot, stondei:
hier te veel \ oor liet ..evenwicht".
Mozart, in het begin wat aarzelend
gespeeld, kon nou dienen als inlei
dingstuk en gat' vooral een fijn pia
nist iscli spel va.n Van l.lzer (e ge
nieten, mijn bezwaren tegen Beet
hoven opperde ik reeiis. De verrassing
in dit debuut gold van I.Fzcr, die n,en
in de concertzalen nog \rijwel njel
als pianist heeft gehoord. \Vi.j
wenschell de tlii-uwe combinatie Veel geluk
en een spoedig weerziens op hei
EX ui mi n.