Historisch Archief 1877-1940
5TETSON
ATS
???.,< ;?;,"£?**
N.V.: J. S MEUWSEN'S HOEDENHANDEL
AMSTERDAM = DEN HAAG = ROTTERDAM
BIOSCOPY
door L. J. Jordaan
GHINOISERIE
, ,Yoshiwara". Corso-Cinema
,,HaI-Taiig". Rcmbrundt-Tticater
OP twee plaatsen tegelijk is in onze; goede stad dn
Mongolen-cultus uitgebroken: inde Kal verst raat
kan men een Japansche film zien ..geheel door Ja
panners gespeeld en door een Japanschon regisseur
gemaakt" op het Kcmbrandtplehi is het de
('hineesche actrice Anna May Woiig. die de aandacht
vraagt. En waar wij nu eenmaal, gelijk bekend,
een (ruim) bestaan vinden in het stellen van ge
wichtige filmproblemen, zooals anderen in het
zweet huns aanschijris den kost verdienen met
grappen te maken over dit onderwerp daar zij
het ons vergund een nieuwe diepzinnigheid aan
de orde te stellen: de Mongool en de film.
Het is dan alweer eenige jaren geleden, dat de
Japansche celebdteit .Sessue llayakawa van liet
projecticdoek verdween en de herinnering aan deze
kortstondige grootheid is bijna vrijwel uitgewischt.
Toch heb ik nog een tamelijk levendigen indruk be
houden van zijn laatste (hier vertoonde) lol de
Japansche schilder of zoo iets. Het is mij toeii
AttlSaiTJEBi V OOK
AMATEU ??
FOTO-SCHAAP & Co.
BPVI H A 'M 8 T E RI> A M
sterk o])geviilleii. hoe weinig er van de/en ourieiisen
i'ilms])eler eigenlijk uitging -- hoe niet name '/.ijn
close-up's een vreemde, bijna doode strakheid ver
toonden en de conclusie lag zoo tamelijk wel voor
de hand dat 's mans populariteit, voorzouver zij
niet berustte op zijn exof ische rai iti it, \
oornamelijk haai- oorsprong vond in de mei kwaardige con
trast werking.
Temidden van de heftige bewogenheid der
westersche aangezichten, deed de wonderlijke j m pas
siviteit van dit Mongolenmasker ;ian als c'eii
raadselachtige point d'orgue een farScineel end myste
rie, dat boeide, door zijn tegenstelling, zoo ongeveer
als de famouso standbeelden-opnamen in de
Hussische films. Men s])rak toen gaarne van de sober
heid en de zelfbeheei'sching van dezen, l layakawa,
en stolde hem ten voorbeeld aan de uitbundige
westersche acteurs, een standpunt, dat mij prin
cipieel onjuist voorkomt. Ik stelde mij destijds
reeds do vraag: wat zou er van een dergelijke
gvheim/.innigo aantrekkelijkheid overblijven, wan
neer de speler eens omringt was dooi1 volkomen
gelijksoortige maskers;' Jlet mag too.h a!s bekend
verondersteld worden, dat uiterlijke on bewogen l leid
volstrekt geen bijzondere karaktertrek van l laya
kawa. is, doch een typische algeineene eigenschap
van het, Monu'oi,Ische aangezicht. De strakke
physiognomie del' Aziaten, met, de vlak-gespannen
huid en de weinig expressieve spleet oouvn leent
zich niet ti tt de genuanceerde. gev< leliu'e
u:e]a;:1splastiek der westerlingen en men behoeft e;een sinoh ,<m'
te zijn. om het verband te zoeken tu>schen deze
ras-eigeiiaardigheid en de mongoolschi' \-oorliel'dc'
voor masker-spelen en masker-dansen.
l )eze theorii' \'indl ha,a.i' be\ est iu'inu' in hi-t u'i'X1;;!
.\im;i-.Ma\--\ViiMg. Met hot oiideix-heiil. dat do
('hinoosclie actrice de nat uurlijke charme \ a.n lia.ar
ras ten (luidelijk>ti- heeft verloocheiul en geueld
aangedaan. In t eu'i -n>t el ling met l la \;: kau a. die
oosterling bleef, ook \ ? .ie lens heeft de
('Iniieesehe zich toeLiele-d <ip ..tVaa.! >pel" en expres
sieve gelaat sin imiek. l ! el resultaat \\'eril, \\a,l het
worden, n u') est : een stumperige machteloosheid.
een jammerlijke mislukking. Met wivodo
hardiiekkigheiil richt zich de eaniera. n]i liet stroeve.
iill-sciepele lllongoolsche gezichtje ell het. is droevill
de wanhopige kracht toeren aa.n te zien, wa.ai-moe
het ('liineeM-lie di\a,-tje de kunstgrepen van hiwir
Westerscho knnstzusteis tracht ie iniiteeivn. Men
krijg het gevoel alsof men .lannings' spel wilde
weergeven, door zijn teenon te fotogral'eoivn. Al
leen wanneer liet gezichtje in rust is. wordt het
belangrijk en een schaarse close-up van do expres
sieve handen bewijst duidelijk, dat de expressivi
teit overal elders gezocht moet .worden, dan in do
gelaatsuitdrukking. Wat er van de rest terecht
kom!, is evi-ii machteloos en aangeleerd, als het
prooious opgezegde burgerschool-I )nitsch. dat \ an
deze strakke Aziatische lippen vlooit.
Men veroorloovo mij over do film zelf te zwijgen
zij is do kwaadaardige prostitutie van het voor
treffelijke, ..l,ugo der Nina IVtrowna" en
]'Yan.Lederer's artistieke zelfmoord als filmspeler N
l'iniial.
Van geheel anderen a.ard is do .la.pansche film
..d<M»r ?' a pa.miers gespeeld en diior een .la.panner
goreüi-M-erd". Do wet der tegenstelling vervalt
Iliet' \\ i i /.ijl! hier i,in '/.' tu te Zeu'gell. onder ii!l>.
A/.iaten. iOi dit feit a.lle.-n reeds m,-.vl;t de film
oneindig belangrijker, dan de uitzonderlijke positie
van de l'hiiiooschi! star. Ibt «are onueiiieeii
interessa.nt gowc'est. de emoties der Aziatische )»\ehe
jia«ir eiuen aard en met eiu'en midilelen te y.ien
uiten. /ona.!s e!' een .1 .'l.pa ll<ei i tootleel e!l een
.I:1,pailM'lle hol;' ^n j j kil tl-^I be^laa.t. Zot) moet er
ooieen .1 a pansrlie filmkunst moueiiji^ zijn. \\elk een
belai IL:\\ ek kend expirmieni dan. niet liet m.io1
\oor de i'ilm in iiet algemeen, otn de eerste,
intleraa, r d i ,rim il leve ; to-i nui 'ii daa rt oe. te mo^eti l <
M udei?; .-a. Jammer ueiioeLV. ka,n men de/e
illn>ii\rijelijk laleii varen. Van prunit i\ i! ell is hier geen
sprake: de film als zoodanig i> in camera werk eu