Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 12 APRIL 1930
No. 2558
Schilderkunst
door A. Plasschaert
Sint Iincas' Tentoonstelling,
Museum, Amsterdam
Wanneer wij moeten aangeven wel
ke twee werken op deze tentoonstel
ling van St. Lucas (op de veertigste,
jaarlijksche) ons het meest belangrijk
Weken, dan zijn het twee schilderijen
van gansch verschillenden aard en van
gansch verschillenden stijl; het zijn
het vrouweportret van Coba Ritsema en
Jan Sluyters' bekend portret van
Mevrouw de V. Het portret van Coba
Ritsema is dat van een zittende vrouw,
in 't donker gekleed, met de handen
in de schoot en in die handen een
witten zakdoek. Het portret van Jan
Sluyters is dat van de staande vrouw
met de boa, een schilderij in paars,
geel, zwart en rood etc., en toch
als eindkleur eer somber. De ver
schillende psychische persoonlijkheden
van de schilderes en van den schilder
zijn zelden zóó duidelijk en toch op
schoone wijs geopenbaard als in deze
twee. Wij allen weten, ik hoop in
voldoende mate, dat Coba Ritsema
een belangrijke figuur is; dat haar
kleur rijkdom bezit,
klank, die zich nooit
overdadig of schril j j/'. -T,
vertoont, maar in de
muziek gezien ons aan
orgeltoon herinnert. Ik
heb eens, en het scheen
mij bij dit schilderij
weer juist toe, gezegd
dat zij een langzaam
heid bezit in kleur en
uitdrukking, die n
der grootste bekorin
gen is in de schilder
kunst ; gij zoudt haar
kleur ook kunnen ver
gelijken, wanneer ge
een wijn-minnaar zijt,
met die van een vol
len Bourgogne. Maar...
er is nog iets te zeg
gen over dit werk.
Het geheel is lang
zaam". De handen lig
gen traag in de schoot;
het wit van den zak
doek is edel tegen de
donkre kleedij; het
goud van den ring
heeft een pralend
licht". In de uitdruk
king van het gezicht is
iets dat in de rust toch dreigt, en deze
geheele psychologie niet de dreiging te
saam is afzonderlijk, geeft het schilderij
een afzonderlijkheid, die een waarde
tegelijk is. De vorm is meer voltooid
hier dan in het portret van Coba Hitse
ma's Moeder. Maar deze portret t en zijn
toch van n soort; het latente erin
bewijst de diepte van het wezen van
een schilderes, die zonder twijfel
tusschen de Amsterdamsche J offers
de grootste coloriste is. Tegenover de
wezentlijk oud-hollandsche deftigheid
van Coba Ritsema's portret en. het
groote fatsoen van haar kleur, heeft
,/an Sluytvrs Mevrouw de V. van het
moderne het meer verrassende, liet
minder traditioneele; psychisch is
het werk, hoe ook betoomd van
kleur, schriller, en het heeft hier en
daar tegenover de oud-eemvsehe ob
jectiviteit, een scherper persoonlijker
accent en in de vormen een gewilder
overdrijving; het geheel is tevens meer
een .,orchidee" dan ooit Coba Hitsema
zou kunnen schilderen. Toch is liet
op zijn manier een even psychologi
sche oplossing als liet portret van Coba
Kitsema, maar terwijl de psychologie
van Coba Ritsema meer vond dat
wat van alle tijden is, maakte Sluyters
door de schoonheid van de kleur,
door het ranke stijgen der figuur,
door het uitdrukkingsvol hoewel wat
onedel hoofd, dat hij schilderde, een
zuivere weergave van den geest
van dezen tijd tot een verrassende
psychologie voor altoos. Mevr. de
V.'s portret blijft ongetwijfeld een
der belangrijkste werken, die Sluyters'
schilderde. liet werk is even ver
rassend als toen wij het voor het eerst
zagen. Inniger en klaarder is voor
ons de Moeder bij de Wieg, met het
blauw om die moeder heen eri wanneer
wij onze keuze moesten doen tusschen
die twee was die ons niet twijfel
achtig, maar wanneer wij in de stem
ming voor orchideeën'' zijn dan
waardeeren wij, telkens verheugd,
dit portret in zijn rouw'rijke kleur.
Panl Citroen bij (Aalderink
te Amsterdam
Het werk van P. Citroen heeft als
hoofdkenmerken twee eigenschappen;
het is zinnelijk-gevoelig en het heeft
Paul Citroen
Vrouwenkop
van de geestigheid het verrassende en
het plotselinge; het is daarenboven
internationaal in dien zin, dat de
expressie niet een bepaald land of
bepaalde grenzen duidelijk maakt.
maar die eer ontkent. -Misschien zoudt
ge echter, om het geheel gansch zuiver
te stellen, kunnen volhouden, dat het
iets meer dnitsch is van geest dan
franseh, maar ge moet toevoegen
dat het de zwaarte van dien duitschen
geest zeker mist en dat het in alles
behoedzaam is, hoewel joodsch. Dit
alles vindt ge het aangenaamst eu
het meest speelsch in de wit-eii-zvvart
teeketiingen. (ie vindt het. het er
niet altijd; soms verliest de vorm hel,
levendige en de uitdrukking, als in
de teekening naar een kind, maai'
over het algemeen is de vrouwe
figuur zooals die van de, mannen,
altijd levend (hoe kan dat anders van
uit het ras van den schilder;'), schijn
baar dikwijls vluchtig, maar dan toch
.scherp. Ook in de
laiidsclijipte.<:keningetL als in No. Hl is geen logheid
nocli troebelheid, maar <le teekeniny
is atmosplierisch en blank, liet land
schap is in de minderheid tegenover
de figuur - ook dal spreekt va.n/ell',
zou ik haast schrijven ; de joodsche
kunNaareigen
ontwerpen in onze
werkplaatsen te
Oosterbeek
vervaardigd
EUBELEN
STEUNZOLEN
T. PROF. HOFFA/
FA J.A.MASSING
O.Z.VOORBURGWAL 334 Amsterdam
Vo HET BINNENGASTHUIS
KWATTA'S |A
Manoeuvre
reepen
= MELK EN PUUR=
METGELDISE
DE
Spoor's
Mosterd
W. A. Spoor Jr., Culemborg'.
Sea~Horse
de allerbeste
lenever
M.RPOLLEN 8- ZOON ROTTERDAM
Zee/3/ %len hij
^r\. * ? t»*
b.'j hef
piiiz Se/200/ 'of
Lanóuaóes.
f" F. SINEMUS
Leidschestraat 20-22
AMSTERDAM C.
Overhemden
naar maat vanaf f 9.5O
PRIMA COUPE
Eigen Atelier.
ONDER DEN
ST^MAARTCNI
IMEUBELE
DEN HAAG
L AAN C O P E S 1 1
UBBBBÉBHl
AMSTCRDAMI
HAARLEM]
MACRTEN VAN|
HÏEMSKCUKSTRAATl
VICTORIA-WATER
Bij
geregeld
gebruik
OBEftlANHSTBIN
digestie
bevorderend
of 11 lel l se! lacht iu'e Jüellsch. Al;
de/.e ver/.anieline werk dan
ik ben benieuwd n;uir meer
lijk.' da.n tiet teekemvvrU. dan toch blijven
olll te' y.lell hoe de/.e leekena:u
Ider- /.ich \ei-der ontwikkeld; ik ben ir