Historisch Archief 1877-1940
Na. 2558 .
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 12 APRIL 1930
9
DE BOEKBAND
door Ro van Oven
Het werk van Flisalx-tli llenalda
DB kunstenaar van dezen tijd heeft een
moeilijken strijd te voeren tusschen zijn individu
alisme en de eischen die de maatschappij, en iu
het bijzonder den kunstenaar stelt. Want de
maatschappij, de jongste maatschappij wel te
verstaan, erkent de waarde der schoonheid voor
het levensgeluk van den menscli en acht 't
derhalve een. dwingende noodzakelijkheid, dat
de schoonheid door zooveel mogelijk indivi
duen als zoodanig word(; herkend en tot een
levend, gelukbrengend bezit zich eigen worde ge
maakt. Maar voor het erkennen van schoonheid is
noodzakelijk een gevoelige en tevens scherp onder
scheidende critiek, die wezen van schijn kan onder
scheiden. Een critiek, die echter slechts het eigen
dom kan zijn van hen, wier gevoeligheid niet ge
schonden werd in den strijd om het bestaan, maar
wier onderscheidingsvermogen ook niet werd
gehavend door al te gemakkelijke levenswijs. En
nu vragen we ons af of het inderdaad mogelijk is
de massa, die voor het over-overgroote deel bestaat
uit (laat me deze grove, gerieraliseerende onder
scheiding ditmaal gemakshalve mogen gebruiken)
eenerzijds proletariers, gewond door den luwden
strijd om het bestaan, om het dagelijksch brood
alleen en uit kapitalisten anderzijds, verslapt door
al te gemakkelijke weelde, of het mogelijk is deze.
massa de schoonheid te doen erkennen. De midden
klasse laat ik geheel buiten beschouwing: immers
daar, waa" het juste milieu als alleen-zaligmakend
wordt aangeprezen, zal nimmer scherp onder
scheidingsvermogen bestaan. De kleurlooze
middenstof zal steeds de kleurloosheid ambieeren,
zal nooit den moed hebben en ook niet in staat
zijn voor zich uit te maken, wat schoon, wat
leelijk is. En de schoonheid aan de massa gebracht,
hoe aanschouwen we nu reeds welke onzalige
smaakmisleidingen door kunst nijverheidswinkels
en A.-J.-O.-aestheten de wereld worden
irigeschopt. Toch, in weerwil van dit alles, is de kun
stenaar van dezen tijd te zeer onder den indruk
van de nooden der maatschappij, dan dat hij zich
?zou kunnen onttrekken aan de eischen dier maat
schappij, aan hem gesteld, hem. den schepper van.
schoonheid. Hij kan er zich niet aan onttrekken.
zelfs niet, indien hem de onmogelijkheid dei' ver
wezenlijking van verlangens dezer maatschappij
volgens ouderen trant duidelijk voor oogen staat.
liet is de machine, die iu de toekomst zijn maat
schappelijke taak zal overnemen, een taak. die
ieder individualisme; buitensluit, en slechts bedacht
kan zijn op de algemeenheid.
G005EN4WACEMAN
WWWR&&
Voor het moment heeft de machine, hoe men 't
ook beziet, den samenhang tusschen kunst en
maatschappij verbroken, al wordt voortdurend
ernaar gezocht, hoe deze samenhang weer kan
worden hersteld. Daardoor is het mogelijk geworden
dat het kunstambacht met zijn nmalige voort
brengselen ontstond en bleef bestaan, in weerwil
van de pogingen, aangewend, om de schoonheid
van zell'sprekeiK.'en handenarbeid aan de menigte
te brengen.
Kr is van de kunstambachtelijke vormen mis
schien geen enkel»!, waar zich dit zoo duidelijk open
baart als bij het handboekbinden. l f et
handboekbinden, dat van zijn beoefenaars een toewijding
eischt, welke door de massa noch begrepen, noch
beloond kan worden, Een kunstambacht, dat zóó
weinig bekend is, dat zelfs on»ler de bezitters van
bijzonder mooie boeken, dus onder hen, die zeer
speciale verlangens hebbeu ten opzichte van in
houd, papier »'ti typografische verzorging van
een boek, verzamelaars worden gevonden, die
geen enkel verlangen koesteren om het overigens
volmaakt verzorgde boek te birxlen in een band.
welke evenredig is a,an de innerlijke waarde, de
t ypographische v<!rzorging.
Het handbindeii bestrijkt een terrein, oneindig
beperkter dan het machinale binden, maar tevens
dichte!' bij de schoonheid di<! vroeger werd
voortgebracht, toen de scheiding tusschen k'.mst en
m;ut.Lsch;vppij zich nog niet \"oltrokken ha.d. Dit
bleek me, toen ik Klisa,beth Mena.lda in haai'
werkp]a,als bezocht, waar ze verteld'- van liet werk
harer handen en van de wegen, die ze was geg.-u'.n
om dit zoo volkomen als dit in haar macht ligt.
tot stand te brengen.
Aanvankelijk was Klisabeth .Menalda begonnen
zich voor slöjd te bekwamen: ze legde ha:'.r
examens tot bevrediging van haai' leeraren al'.
Niet »!chter van zichzelf. Immers ze \vas van
oordeel dat slöjd vaak te principieel, dientenge
volge te onpraet iseh is. 'Ac wilde voor alles behoor
lijke vakkennis hebbeu, niet alleen bekwaamheid
om les te geven.
Om die vakkennis zich eigen te maken, u i nu' ze
naar de amhachtsschool 1e Leeuwarden: daar k
reegze in 11-genst i ;11 ing met den siojd-arbeid. pract iseh
wei k. breidde ze haar kennis van materialen uit et-,
leerde velerlei soorten gereedschap ha.nl eerei;.
Anderhalf jaar bleef ze op deze ambacht -si-In M il.
waar ze Veel pract ische kennis had opgedaan, maar
waar de aeslhetiek vrijwel b.uiten beschouwing
was gebleven. Kn ze trok na,ar . \rnst erdam. naai
de; (^uellinusschoe.)!. waar i u de eerst e plaat s gel t-a,c! it
werd d»; leerlingen los te make-u van overgeleverde
vormen en ze uit. zichzelf 1e laten putten. De
lantasie werd zeer aangew akkerd. maar met de /.a ke~
lijke practijk werd weinig rekening gehouden.
Toch wordt de lijd. hier doorgebracht, nog altijd.
zeer gewaardeerd door Klisabeth Meiia.lda.. /e koos
daarna, dan ook een vak, waarin ze ontwerpen.
teekenen, uitvoeren kon. waarbij ze ambachtelijk
werk kon verrichten op de wijze, als de handwerker
't deed. toen 't ambacht met ..kunst" nog niets
had uit te staa.n. maar vanzelfsprekend goede en
dus schoone producten voortbracht.
Kn dit ambacht, vond z<! op de
Kunstamhaehtssehool te Amsterdam, waar vooral de tegenwoor
dige directeur, de heer .loh. li. Smits haar niet
raad eu daad bijstond.
Smits Zelve is de eerste geweest, die het l
kbiudeu U'eer deed herleven : in het begin dej kliste
eeuw was deze kunst in ons land deerlijk in verxal.
Hij is voor Nederland geweesl. wal Tobden
Sandersoii en ('ocherell voor Kiigel.'iud heteeki-nen.
Hij gooide, evenals de Kugelsche hernieuwer.
alle slechte tradities overboord, zocht de goede.
ouile vergeten methodes weer op. deed zeil' nieuw»'
en vernuftige vondsten, /oodat bij een leei-nieestei
par exciillence ma.g.worden genoemd. Naast dit
uitnemende onderwijs kreeg Klisaheth Menr.ida
ook retids enkel»! opdrachten uit Ie voeren, in de
jaren aan. »le Kunstaniba<-,htsschool doorgebracht.
Na het verkrijgen van liet einddiploma, richtte ze
een eigen werkplaats in en ook nu ontbrak liet
niet aan opdrachten, l fel werk onderbrak /e echter
Kunstzaal van Lier
Rokin 126 Amsterdam*
Oostersche & Europeesche antiquiteiten
Oude en Moderne schilderijen en plastieken
Negerkunst & Ethnographica
?.nu ecu studiereis naar Kngeland Ie oudemorueu.
Daar bezocht ze »le Central School of Arts and
t 'rafts, waar ze de Kng»'lst;he w»'rkm»'thod»;n
le»;rde. die iu sommige opzicht»-!! zeer ve»-l van de
l folla'idsche verschillen en. die h.'VU' deden inzien.
dat goede resultaten op /.i'er verschillende manieren
kunnen worden verkregen.
Ken tweede studiereis bracht haar naar \Yeenen,
waar /.e een plaats vond in de ouderwetsche
haudl>inderij van Lysakowsky; daar vond zi- precies
wat /.e zocht en hij het s»;hool( mderwijs /eer had
gemist, nuil. het samenwerken me! gerout inetü'de
boekbinders. Hier kon ze zien, hoe in de praktijk
het, werk werd aangepakt, /e maakte ..partijwerk'"
mee eu leerde de eischeu van de praktijk met zijn
,,zoo vlug mogelijk." Dit principe, hoe verwerpelijk
ook. ais alles eraau opgeofferd wordt, kan men,
mits matig toegepast, in geen ambachtelijke
praetijk ontberen.
?----,'/i(»} gewapend werd het werk in eigen werkplaats
weer hervat.
I Tol werk, dat van den hinderde uiterste nauwge
zetheid, zonder eenige kleinzieligheid, eischf,
zoodat de boekband getuigt van een volledig.
harmonisch gevoel voor begrip va,u schoonheid.
De hinder moet steeds rekening houden met de
eischeiL der practijk. welke een hoek wil hebben.
dat goed openvalt, moet de juiste maat weten
te houden bij het vergulden dei' ^nede. bij het
stempelen vait de band versiering.
Klisabe! h Menalda toont in haar uerk. dat ze
deze eischeu dool' eu door keilt en e; aall Weet te
Voldoen.
RECEPTEN
\~~> gr:mi gepelde noten. 11>.~> gram boter, \'2~>
gram suiker, l eieren, een }, slokje va.nille.
Itoei- d,- boter tot room. Voeg hierbij de ei
dooiers met de suiker, de gemalen, of g'l raspte
noten en liet merg van hel halve stokje va.nille.
Koer alles, gedurende ongeveer een hall' uur. goed
dooreen. Voeg dan de Zeer stijl' geslagen eiwitten
toe. Doe de massa, in het un-l boter inge\\ n-veii
VUUrvasle scll, ,tel| je (-11 la.'lt het in dell oven e,'l!
licht bruin korst je krijgen.
Nieuwe noten, in Sepl. en (lel. Ie verkrijgen
kunnen gemakkelijk gepeld worden. De noten.
die men gebruikt om een geleeill toe te bereiden,
behoeven echter niet nieuw eüdus duur te zijn.
llie!-\oor kunnen de oude. goedkoopel-e dieüsl
doen. Werp telkens een gedeelte der ongepelde
noten iu heel water; breng dat a.a.uili n kook c-n
laat de noten e\ en opkoken. Haal de noten i,i( het
water en verwijder het \ellelje xoo \ h;g mogelijk.
Door de/e bewerking Wol-den oude noten ievetis
smakelijker.
K i«' r»' tr
< 'ediirellde den lijd. dat de e,elei: ', er.-ell /.ijl!
en niei duur. idushi de iei.1 e- eu /< imermaanden i.
doet de huisvrouw' goed. ciel'eil '-11 gros il: j ? slaan
ell ze 1i- ( onsei-Veeren. Kiel'iU in kalkwaler. (i'
in wal ergias ingemaakt. /!'n uit st ekerd \ oor allerlei
spijzen, waarin eieren verwerkt Worden, te
gvhru:kell. \:\- ? maakte eieren latei, zich niet goed kukel .
VAN OUD-BUSSEM