Historisch Archief 1877-1940
DE KUNST DER NEGERS
Ivoren olifant
door
Carel van Lier
Teekeningen naar neger plastieken
uit de collectie-van Lier, door Ro Kopuit
Neksteen (hout)
KLUKKK; valt ei- over
negerkunst (hier bedoeld de oude
negerplastieken) weinig te zeggen en is ei'
alles aan te zien!
Een neger,, Kunst
geschiedenis" be
staat dan ook niet
on zal niet geschre
ven kunnen wor
den, omdat vrijwel
alle de daarvoor
benoodigde bijzon
derheden ontbreken.
Wij zullen dus nooit
precies weten wat wij
zien, d.w.z. wij zullen.
wanneer wij tegenover
deze beeldhouwwer
ken staan, niet weten
wat de makel- bedoelde
en ons dus ook niet
in diens govoelens
kunnen verplaatsen.
Het ,,begrijpen" van
deze uitingen wordt daardoor wel
zeer moeilijk en. juist het titel be
grijpen speelt bij de waardeering van
deze scheppingen blijkbaar een zeer
groote rol!
* *
*
Dat voor hen. die de ethnographie
bestudeereri alle bijzonderheden van
belang zijn spreekt van zelf, dat zij
moeten weten of een bepaald werk
stuk de bedoeling had meer kracht en
luister te zotten bij religieuze cere
monieën, of meer speciaal bij
krijgsdansen behoorde te worden gebruikt,
dan \vel bij voorvadorvereeriiigoii,
besnijderiisl'eesten. ritueele dansen of
bij een van de velen andere, bij do
negers belangrijke handelingen, dat zij het
noodzakelijk achten ^uit te vinden waarin.
voor het gevoel dier negers, do groote kracht
van zoo een primitief gesneden fetisch gelegen
is, dat zij trachten door te dringen in de geest
eswereld van deze natuurmeiischeii, dii alles
kunnen wij van hun standpunt uit gezien vol
komen volgen. Hot. is dan ook begrijpelijk.
dat vele geleerden va,ii naam zich reeds jaren
lang veel moeite
getroosHouten Nap je
ten omal deze details
toch te kunnen vastleg
gen en het is jammer dat
zij zich voor het
meerendeel met gissingen
hebben moeten tevre
den stellen.
Voor hen evemvel.
die zich voor deze schep
pingen interesseere!! om
de kunstwaarde ervan,
is het ontbreken van deze zekerheden
geen bezwaar, ja. voor hen zijn a.l
deze
vorschingen geheel over
bodig, /ij heb
ben geen behoef
te aan uit voorige
beredeneer i n gen
en zij gevoelen
niet de nood
zaak bij het
teboschouwen beeld
een met zeker
heid vastgestel
de omschrijving
te krijgen. Juist
< >mdat deze wer
ken niet uitslui
tend van belang
zijn uit volken
kundig oogpunt.
maar eerst en
vooral omdat zij
de sterke beeldende Kunst vertegen
woordigen van primitieve, eerlijke.
onbedor\ en nienseh'.n.
Hoe zelden komt het slechts v ..... -dat
wij in musea of op andere l ent ooi i stel
lingen voor een werk komen te
staan dat ons direct, bij il ...... rste
beschouwing een oogenblik den adem
beneemt van ontniering. of hoc deze
aandoening anders moge heeten! \ ooi
de nog Weinigen die el'\oo|- ge\oelig
blijken te zijn is dit. Maande
ICIM-Mnieuw, bet geval. Hn dit lijkt nrj d-i-i
ook het. weliswaar zeel' moeilijk te om
schrijven, bewijs tegen de groote groen
van lieden, die nog
altijd met een meer
of minder welwillend
glimlachje de schou
ders ophalen wanneer
ei' over de ..Kutint"
dol' negers gesproken
wordt. \Yantwat een
werk tot een Kunst
werk maakt is toch
niet uitsluitend oen
groot technisch kun
nen on een tegemoet
komen aan onze ge
makzucht, die zoo
graag wil worden
geplaatst tegenover
pret! ige. gemakkelijk
te herkennen, ver
trouwde, en daarom al ga.uw beminde
vormen. Neen. 'milieu een werk niet
in de eerste plaats in staat is bij den
beschouwer een directe emotie teweeg
te'bl'engell is dit
Beker
Offerbakje
H
ok
diexpressie el'Vall
in onz gen mag zijn: innig. \
erbeven, grotesk, of barbiiarscii. deze
pla.stioken zijn altijd vol van spanning
en menschelijkheid 'on daarom allijd
Weel' boeiend, l ,ie\ er toch de
ademlooze beklemming, de hart klojpping
van schrik, de niet'meer redeneei"-nde
verbazing, teweeg gebracht dooi een
schepping die wij niet ..begrijpen"
k M 11 nei i dan de lauwe en gemakkelijke
\oldaatlheld om een \rietldelijke be
kende!
Hlerbeste spocitnina die ons door de
oude negers werden nagelaten,
Xooa!s in alles is er hier. en hier wel onge
woon sterk, zeer
groot verschil in
qualiteit te vinden.
Knkele musea en
weinige ..ziende"
particuliere, ver
zamelaars hebben,
met een bijna niet
te beteugelen harts
tocht de schoonste
stukken naar zich
toe gehaald, «aar
door eeiiige groote
en zeldzaam be
langrijke collecties
ontstonden, .luist
echter de vele
minderwaardige exem
plaren die in om
loop zijn en niet minder de overal op
duikende vervalseliingeii. welke de
leek voor liet ineerendeel onder
ile oiigeii krijgt, maken liet voor deze
moeilijk te golooven in die dan toch
l 'est aa nde ^chi n mheid !
.Moge hij dus daar. waar zich een
grootere of kleinere verzameling van
werkelijke nogerkiin^t onder zijn
beberoik vindt, deze gaan zien! Dit zal
hem. indien hij daarvoor ontvan
kelijk is. beter overtuigen dan een
kast vol literatuur over dit nog
allijd gevaarlijke onderwerp.
Beker (Congo)
oude
i-en goed voort breii
negerkunst \\el. en -^t
Beker f Congo l