Historisch Archief 1877-1940
No. 2759
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 19 APRIL 1930
E
\.
de:i
wij
gro
weg
intd
heil
kui^
is a.
als
die
eerWi
om
en
Iets over zwarte schrijvers
door Dr. A. P ER D EG K
V OOK velen beperkte zich tot voor kort
het beeld, dat zij zich van den
Amerikaanschen Neger gevormd hadden tot wat De Hut
ran Oom Torn daarvan gemaakt had, of. nog erger.
lot de voorstelling, die de populaire liedjes van
Koster: My old Kentucliy Home. Sn'anrr llivcr.
The old jolles at Home, enz. er van gaven. Het is
misschien gewenscht er op te wijzen, dat zoowel
de roman van Harriot Beecher Stowe als de
liedjes van Stephen Collins Koster ons een onjuist
sentimenteel .beeld van den zwarten
plantagearbeider geven: een beeld dat kenners van den
Neger steeds verworpen hebben. De Negers zijn
niet sentimenteel; er is misschien geen ras. waa.rop
die kwalifikatie minder past. Kn de zoogenaamde
Negerliedjes van Koster verdienen dien naam in
het geheel niet. Noch de woorden, noch do muziek
vonden hun oorsprong bij de Negers, en het dialect
er in is geheel kunstmatig.
Toch zijn er uit dien tijd (de tweede helft der
vorige eeuw) wel blanke schrijvers te noemen, die
een beter inzicht in den Neger der plantages hadden.
Daar is allereerst Joel Chandler Harris, wiens
Uncle Remus, )tis Songs and his Sayint/s eiken
Amerikaan, maar vooral den bewoners der Zuide
lijke Staten bekend is. Hier, in deze verhalen van
Oom Remus, worden voor het eerst de volksver
tellingen der Amerikaansche Negers in delitoratuur
der blanken gebracht. Een groote verdienste was
daarbij, dat Harris tle taal der zwarten op merk
waardig accurate wijze wist weer te geven.
l^ater zijn het vooral eenige schrijvers van gemengd
bloed (dus Negers in de Amerikaansche
beteekenis van dit woord) geweest, die, den Neger literair
op den voorgrond brachten- Ik hoef hier slechts
aan de twee beroemdste namen te herinneren:
Booker Washington en NV. K. Burghardt Dubois.
Booker Washington wordt terecht de Mozos va:i
de Amerikaansche Negers genoemd, die zijn
>?»<geiiooten in de moeilijkste, gevaarlijkste periode
van hun geschiedenis geleid en gered heeft, /ijn
bijdrage tot de letterkunde! beperkt zich tot zijn
autobiographie l'p Iroin tfla-rery, dat in stiji en taal
tot het beste in het Amerikaansche proza gerekend
kan worden. Het voornaamste werk van d"n
nog levenden Burghardt-Dubois is getiteld TIn'
Soids of liluck Folks, en is in tegenstelling met
Booker Washington'» bezadigde autobiographie,
vol intense emotie, die het geheel iets lyrisch geel'!.
Dubois is letterkundig van meer bet eekenis:
zijn gedichten en verhalen vormen een belangrijke
bijdrage tot de literatuur van zijn land.
Wij Europeanen zonden het werk van zulke
mannen, met voor de helft of nog minder
Negerbloed niet bij dat van Negers indeelen, net zoo min
als wij Kranschen als Dumas,
pcrc zoowel als jils, of een lius
als Puschkin ooit Negers zou
den noemen, al hadden zij even
veel of even weinig zwart bloed
in hun aderen als de beide
genoemde Amerikanen. Maar
in de Verceriigde Staten geldt
nu eenmaal een andere
rassenbeschouwing, die ook in de
literatuur zijn eigenaardige
konsekwenties heeft.
De eerste belangrijke dichter
van zuiver Negerbloed was Paul
Lawrcnee Duribar (1872?HKIti).
Hij heeft vooral naam gemaakt
door zijn gedichten in dialect
maar ook zijn ander werk, zijn
riiet-dialectische gedichten en
zijn verhalen en romans heb
ben tot zijn roem bijgedragen.
Hij moet ook nu nog de meest
gelezen Neger-auteur van de
Yereonigde Staten zijn.
Het werk van dezen dichter,
dat overigens veel goede kwali
teiten vertoont, isduidelijk onder
den invloed van de convent
ioneele blanke opvatting van het
leven der .Negers en volgt bekende tradit imiei
lijnen. De zwarte en gekleurde dichters, die vl
ca hem. n hot v begin onzer eeuw. schrev
vertoonen daarentegen hoe langer hoe moer de
sporen van bewust wording. Het eerste, wat daar
bij opvalt, is het naar voren brengen van het
rassenverschil, terwijl daarbij hoe langer hoe meer do
toon van de opstandigheid tegen de conventies on
de zeden van dio heele Amerikaansche wereld
vernomen wordt. Vooral sedert den wereldoorlog
is de nieuwe geest in de poëzie der Amerikaansche
Negers opvallend. Soms maakt zij het werk tot
bloot o propaganibileetuui, maar dikwijls verleent
zij aan die gedichten een buitengewone kracht
en schoonheid. Deze poëzie is natuurlijk een onder
deel van do heele opleving van het zwarte ra-.
waarvan wij tegenwoordig- getuigen zijn. Van de
jongste dichters zou ik hier vooral ('ountee ('uilen
willen noemen. Hij is nu zoowat zesentwintig jaar
oud. maar wordt al tot de beste (lichters van .Ame
rika, zwart of blank, gerekend.
Hij is een gestudeerd man. een Mast er of Arts
van de Vniversiteit van Nieuw-York. ] fet is
(?enigszins teekonend voor de kentering, die er
althans onder luit intellectuecle publiek m Ame
rika ton opzichte van den
Neger heeft, plaats gevonden.
dat zijn gedichten, niettegen
staande hun onomwonden pro
test togen blanke aanmati
ging, een groot succes heb
ben gehad, /ijn eerste en tweede
bundel gedichten zijn door
"llarper 1) uitgegeven, met f ij no
illustraties van Charles ('uilen,
naar ik meen een broer va'i den
(lichter. Hier is duidelijk eimand
aa'i het woord, die geen minde
rwaardigheidscomplex kent. die
derhalve geheel vrij alles zegt,
wat. hij zeggen wil. Het is jam
mer, dat er in dit artikel geen
phi.ats vooriiitgebreide
a:i;ihalinIn de laatste jaren beginnen
de Negers ook als romanschrij
vers een pla.at s in de Anteri
kaansche letterkunde te krijgen.
Kenigen tijd geleden haalde ik in dit
weekblad een uitspraak van ('arl
van Vechten, den blanken schrij
ver van JVif/f/cT llmrcn. aan,
die behelsde, dat het tegen
woordig zelfs gemakkelijker is zijn werk uitgv
geven te krijgen als men een Neger is. dan als
blanke. Gedeeltelijk is dit natuurlijk het gevolg
van de belangstelling, die het
rassenprobleein berhaupt heeft .
anderdeels van de populariteit,
waarin zich alle Negerkunst
op het oogenbhk ma.g
V.Theiigem lief. is zeker. dat
geen enkele. door een Neger
(?f klenrling gcsehrev en roma'i.
tot mi toe kwaliteiten \ertoont.
die hem o]) een lijn met het werk
van 'de beste hedenda.agsche
blanke Amerikanen zou stellen.
De stijl laat meestal niets te
Wenselicn over. is levendig en
vooral origineel, maar de intrige
is , doorgaans arm en de heele
beha.ndeling oppervlakkig. Dit
verhindert niet.dat deze verha
len alt i j d boe iel id zijn. ont roerend
dikwijls, door het Probleem, dat
er steeds in a;uiwozig is. Ik denk
hier aan zoo'n boek aK l'< /?'</'<
hi l/n i'lint v;m Walter White.
een moedig, onvcrsa.a.gd kampi
oen voor zijn ras, die zich d. ?< ?!
zijn onderzoekingen bij |\ n.
hparlijen aan de erg-te gevaren
heeft blootgesteld. /ijn biltere
ervaringen van liet raseen pr<
bleel! l In 'el t hi.j in genoemden
roin.sn neergelegd, e..n verha.;i)
dat niemand onbewogen zal
kunnen Ie/en, en dal toen maar een gedeeld van
de
Vereenigde Staten
leven.
Do beste
van de in
de laatste
twee of drie
jaren ver
schenen ro
mans, die
door Xegei's
geschreven
zijn. heet on,
lloinc til
11(11It'/it en litnijo,
beide van
('lande
McKay. Deze
schrijver
w.-rd in
.lama.ica
gvbo; ren. kreeg
door een
vriend gele
genheid in do
Yereenigde
NELLA LARSKN
schrijfster van Quick Sanci", enz.
Staten te studeeren. en was tot voor eenige jaren uit
sluitend als dichter bekend, /ijn loven is t ypeeivnd
voor dat van zoovele intellectueel.; en artistieke
Negers. Al vroeg gaf hij zijn
stu^^^^^^^^^^^ dies op, na de gewone bittere er
varingen, die elke klourling in
Amerika opdoet : ging toen vrij
willig het lot dor zwarte fabrieks
arbeiders in het N(.orden deel,.n.
on zwerft nu al jaren door de
heele wereld, terwijl hij zijn
levensonderhoud als stoker op
do groot i.- schepen, als haven
arbeider in Londen en .Marseille.
en op allerlei juidere wijzen
tracht te verdienen, /oo ge
tuigt ook zijn leven, van de
geweldige vitaliteit van dit ras.
want (.mier al dat gezwoeg en
gczwerf d ? schrijft hij zijn
boeken en vei'zen. de kinderen
zijner kleur,-ijke d o mien. \\ i ?
zijn beide rom in .-le/.en h,., f,.
kan zich dal l -ven \rij\vl
Voolstollcll. W.Uit /ij spelen ge
heel in de wereld de!' zuarte
arbeiders en bohémien.-,. in
llniiic In lliii'UiK krijgen wi|,
zooals de titel al voorspelt, m
hoofdzaak kijkjes op dat zwaiie
N ictiw-Vork. die grootste Neger
stad der wereld. Veel feller dan
in Van Vecht elf s A'/'/'/'1'' J/inr,,,
liiiiit hier het leven MUI een primit iel'ra.s op in zijn
hartstochtelijke liefdesuit ingeii. zijn drinken en zijn
vechtpartijen. In liinijn vormt Marseille de acht
erg l oud. hei ..donkere" Ma.rsciile der mat rozen, ha \ en
arbeiders. prostituees; het Marseille der dancings
en van de cal'e's, van tle halfverlieht e oude straat
j.-s en stegen: daa.rna.ast ook van de fel door de
zon beschenen, na.ar teer riekende kaden. Mei
opvallend talent geeft MeKay ons in dit boekeen
beeld van deze cosmopolit ische stad.
In beide boeken komt onvermijdelijk, telken-,
Weel' het 1','l.ssell] Hobleelil naai' \orell, en de
beschouwingen er over worden dan meestal m
den mond van Hay. een intellectueel en droonier.
die in beide romans een der hoofdpersonen \orinl,
gelegd. Deze gedeelten zijn natuurlijk niet d.
minst belangwekkende \ oor ons. /ooals welook
voor den schrijver zelf zal gelden is dit proi .lei-e;
\ (.< ir 1,'av va.n een ma.a.r al Ie intense werkelijkheid
waarii.au hij dan in het zorgeloos \ rooi ijke g-ezel se l ia |,
.Ier door _.,übeschaving gehinderde rasg.-nooieii
tiaeht l.- ..ui komen. Alle.-, wat -McKay sehrijl'i
legt keel' op keer geluigelli.- al' MUl Z ij U OHUank.'!
baar geloof in zijn ras. 11 ij is trotsch o]i de ..;ih,
dwongen kracht en de vitaliteit \an den Negei.
In een uitleven van die kracht \eeleer dan in , en
aanpassing aan onze bla.nke cultuur ziet lui d
toekomst en de redding \an de zuarie inenschh.-ii l
VAN DER HELST SIGAREN
GOEDE 5IGABEH IS EEH BESCHAAFDE VEBPAKKING