Historisch Archief 1877-1940
No. 2759
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 19 APRIL 1930
SPIRITUALS
door Gasper Höweler
HET is een van de grootste vergissingen uit de
geschiedenis geweest. dat de slavernij der negers
in Noord-Am ;rika het gevolg was van.
nienschJievende overwegingen; toen de kolonisten uit
den. dood \M n tienduizenden Indianen geleerd
hadleüd'-it de oerbevolking va-i Amerika niet ge
schikt was voor hun oHtginnings\verk, kwam een
imssiorxa-is op de goed bedoelde ged-vhte, neger
slaven te inviortee'i'en.. In Kil!) landde een
ITollandsch schip te Jamestown en zette daar een
twintig zwai'ten aan land. die op slag verkocht
werden; hierm-e begon een va'i de schandelijkste
perioden, uit de geschiedenis van het blanke ras.
Maar: ,,de druckinge des
melcks brenght boter voort";
al was Salomo te opt imistisch
genei aliseereiid in deze spreuk.
omtrent de gekerstende ne
gerslaven Jals totaliteit is dit
een historische waarheid ge
worden, getuige de schat van
geestelijke liederen der negers:
de Negro Spirituals. Bescha
mend genoeg voor ons blanken:
was het niet menschelijk ge
weest, indien deze slaven bet
Christendom ontwaard hadden
om de tweespalt tusschen leer
en leven van hun. blanke mee
sters, natuurlijke reactie op een
7.00 dierlijke i behandeling?
Bat zij niet zoo deden is voor
alles een bewijs van hun hooge
en edele ethiek en slechts
voor een klein deel te verkla
ren uit hun intuïtief besef:
zonder liet geloof aan een beter
hiernamaals is het leven als
«laaf een noodeloo/.e waanzin.
Daarbij kwam het psycholo
gische moment: de overeen
komst tusschen ballingschap.
onderdrukking en beproevin
gen van Joden en Negers. De
God die Dan iel behoedde in
den leeuwenkuil, die Sadrae-h
en zijn makkers niet liet ver
derven in den vurigen oven.
maar vooral de oppermacht
die de kinderen Israüls leidde uit de Egyptische
slavernij alleen die God kon de:i Neger nog
doen hopen en gelooven.
Do vergelijking van wat Westerlingen en Negers
uit den Bijbel aangrepen, in levenshouding en in
kunst omzetten is voor óns beschamend tot in den
overtreffende!! trap. Jtet ..oog om oog en ta'id om
tand" of het Christendom der blanken op zijn
best ? de verloedering voor het scham 'l
Jezuskind hebben den Negev weinig gezegd. Maar wat
bij ons als decoratief m mstrum a-i/i den. wand
hing stonun; getuige va'i vee.l onchristelijk ge
krakeel Werd bij hem een kompas ten leven, een
wonderlijk mooi verwerkt kunstni:it ief: Geloof,
Hoop en Liefde. Wij werden als kind gedresseerd
in hot opdreunen. van de /.even kruiswoorden,
de Neger onthield va'i Jexm' kkvht weinig anders,
dan wat hij zelf dagelijks moest naleven: ..an lIV
liever said a mumbalin' word". Wij hebben va,n
Kerstmis een stemmingstVest, gemankt en sluiten
onze zaken niet op Goeden Vrijdag de peripetie
in de herdenking van het ('hristusdrama maar
de Neger vond sterkte in de maeht van ..King
Jezus", oefende zich in geduld en liefde naar zijn
voorbeeld. Wij vonden den kanselstijl,
denpreektoon, de verdraaide stem bij het bidden, maar de
Neger dichtte in omgangstaal zijn geestelijke lie
deren, omdat er geen schot was tusschen zijn den
ken en doen. Zoo ontstond deze voorbeeldige reli
gieuze volksmuziek door en voor de massa
wier primitieve, maar zuivere ethiek en vaak hooge
kunstwaarde meer geeft dan de Westersc.he dog
matiek, ook voor ons.
Hotel Duin en Daal" - Bloemendaal
Str. kond en warm water op alle kamers
PRIVÉBADKAMERS - LIFT - Telefoon 22223
Paul RobesM
Ik weet niet, wat meer ontroert in de Negro
Spirituals: de woorden of de muziek. Maar de studie
van deze teksten is buitengewoon moeilijk, zeker
voor ons Westerlingen: om de dialecten waarin
zij werden gedicht, de vaak verwarrende
opteekeiiing d;barvan, de eigenaardige theologische pro
blemen die deze gedichten stellen. Want het
constateereii van rijmelarij in
..l'pon de mountain Jehovah spoke.
Out-a bis mout h caine l'i-ar and snioke"
het doorproeven van de te.edere zegging
..Sometimes I fee l like a motherless child''
van de krachtige lyick
..Sometinies l feel like au eagle in de air"
het aanvoelen van den humor in
..Kv'ybody talkin' 'bout heabeii ain' gwinc der"
(gwine is going) of van
..Sister, you better mind how you walk on de
cross,
Yo' foot miglit slip an' yo' soul git los'"
al zulke observaties zijn.slecht s
een allereerst en grol' begin
voor het beleven van de lite
raire waarde der Negro
Spirit uals. Ken A'oorbeeld van de
exegetische vraagstukken, zoo
als die zich bij deze geestelijke
liederen herhaaldelijk voor
doen, geeft de sublieme
paraphrase van Ezechiël 10 : 10 (de
negers gebruikten de *,.King
James vcrsion" van den Bijbel)
,,Ezekiel saw de wlieel of time.
Wheel in the middle of a wheel,
Kv'ry spoke was human kind,
Wheel in de middle of a weel.
Kzekiel saw de wheel,
'Way up in de middle of
de air
I*e big wheel run by fait h,
Little wheel run by de grace
of God"
waarvan de twee laatste regels
voor mij nog steeds duister zijn.
.Makkelijker, vooral voorden
musicus, is de bewuste
waardeering van de melodieën, ver
ondersteld dat men een goede
uitgave van deze liederen heeft,
bijv. de t wee handen die .lanies
Weldon Johnson publiceerde
bij ..The Viking I'ivss". Want
Verschillende edities geven
door hun Krahms- en
Straussacht ige pianobegeleidingen een totaal fouten indruk
van de Spirit uajs. Maar ook de uitgave v ooi
zang en piano van Johnson heeft baar be
zwaren, omdat, de oorspronkelijke Spirituals af
wisselend Werden voorgedragen door den leider en
de vergadering, l b-t koor zong soms unisono, soms
m 'erstemniig; juist, d:e meerstemmigheid ma.akt
een belangrijk en wezenlijk onderscheid tuschen
de volkskunst van de .Negers en van die der andere
rassen. Want de Neger heeft een natuurlijken aan
leg voor harmonie, -/.ooals «'ij dat kennen bij onze
harmonica,-virtuozen langs de straat, die zonder
eenige t heorethische kennis allerlei wijsjes kunnen
spelen, vaak met de origineele harmonieën. In
het voorwoord van zijn uitgave vertelt Johnson
een jeugdherinnering: hij maakte herhaaldelijk n
dat een groepje negers luisterde* naar een
ra>genoot. die op zijn gitaar naai nieuwe acc.oordeii
zo/ht ; vond hij er een, da.'] riepen de omstanders:
..Hou va.s! ", t erwi jl /.ij el ka.a.r hiel e n d op de sehon
dei's sloegen. Ma'i.1' die. aa'deg voor harmonie gaat
verder: een groepje negers da.l \\il zingen vormt
van zelf een vierstemmig kwartet, waarbij zij
lang niet altijd hoinophooii blijven, ma-ar ook hier
en daar imitaties maken. Xoar deze wezenlijke
eigenschap der Spirituals gemeten zijn du- de
uitgaven van Johnson, de concerten van lioland
llayes. de graniofoonplaieu van l'aul IJobeson en
l.awreiice Hrown misleidend, een /.wak dat wij
graag dulden om het profetisch werk van de/.e
publicaties, om het zeldzame' genot, gi'schonkeii
door de/.e interpretaties.*) (k persoonlijk verkies
/-el f s de solozettingen bo\ en hel keiorzingeii. /.ooals
de ,,Fisk Jubilee Singel'.-." ell de ,.1'tica .lubilee
Singers" het ons lieten hooreii. liet goed
harmonistvren van deze liedeivn is nog jnoeilijker dan
men opj>er\ lakk i g ze >u denken, e undat. er me'Ie id ie-e'ti
zijn op neig andi'i'e teionree'kseii gebouwd dan eins
majeur of mineur; zoi> hei>ft de nieloelie: van
Weeping Mary" doorloopend een a in het
schijnKunstzaal van Lier
Rokin 126 Amsterdam»
Oostersche & Europeesche antiquiteiten
Ouda en Moderne schilderijen en plastieken
Negerkunst & Ethnographica
bare o klein, cdi toonreeks die- in on/e ^Middel
eeuwen als Dorisch bekend was.
De .\fro-.\merikaanse-he' negerinuziek heeft een
geheel eigen karakter door de kruising van
Afi-ikaiitischc en Westersche muzikaliteit, omdat cl' <!<?
? 'ige 'nse'ha,| ipe-n d<T resp. rassen: ge'prenie inceerele'
rhvtmiek en nieleMÜek lot een nieuw irehi'el in zijn
\ e'i'smetlt eu lue-t behejud van de karakterist ieke-''
..leadiug line's", telkens terug keerendc /.innen. Kr
is echter een wezenlijk i indersclieid tussrbeii de
rhyllmieii van Spirituals en wereldlijke
negermuzie'k, \vat reeds blijkt uit de verschillende
lic'liaainsbewegingen ouder het zingen: de religieuze extase
der negers uit zich in liet /.waaien van hoofd en
lichaam, de meel' profane gevoelens der wcreldsche
muziek blijken, uit het klappen met de handen en
liet stampen met een der voeten. In geen andere
volkskunst zijn religie 011 erotiek zoo weinig ver
smolten als bij de Negers, behalve in hun
,.shemtsorigs", de zangen bij de ..ring shout", overblijfsel
van een primitieven Afrikaanscheri dans; deze
.shout songs zijn echter geen zuivere Spirituals,
hoewel er aan verwant.
liet ontstaan van de Spirituals is op verschil
lende wijzen hypothetisch verklaard. l*e meest
waarschijnlijke' theorie lijkt mij die van Johnson:
sommige als spontane schepping van een groep, de
meeste echter het werk van begaafde individuen.
(wier namen later vergeten werden), beinvloed door
de aanwezigen op een. religieuze samenkomst, waar
zij geïmproviseerd Werden, de tekst soms geïnspi
reerd op een slagzin uit de preek. Niet iedere zang
leider had ook scheppend talent, .lohnson herinnert
in zijn boek aan 1 wee bekende figuren uit zijn jeugd,
die typisch zijn voor de t \vee soorten leiders. I *oar
was ..moeder White", een eenvoudige waseh\ rouw.
zonder c< mpositorisch of dichterlijk vermogen.
maar met een singuliere gave voor het leiden van
bet zingen. Tot haar plichten hoorde ook liet
,,\vegzingen" van een spiaak waterigen voorganger,
wanneer diens preek of gebed te lang uitvielen,
dooi' liet in/etteii van een lied. liet andere type
was ..singing Johnson", beha.lve /.angleider ook
dichter en componist ; hij t rok van de eeiie gemeente
naar de andere om nieuwe liederen in te st udeeivn.
Opvallend moet zijn talent zijn geweest, om een op
de preek toepasselijk lied te kiezen of te
improviseel'en.
* *
*
Langen tijd zijn de Spirituals alleen mondeling
overgeleverd, zoodat er \erschillende varianten
va,n teksten en melodieën ontstonden. Pas na den
burgeroorlog werden schuchtere en onhandige
pogingen gedaan de Spirituals te noleeren. Maar de
belangstelling van Amerika en Kuropa voor deze
liederen wei'd pas gewekt door de tournees van de
,,Ki.sk Jubilee Singel's". die op deze wijze geld bij
elkn/ir wiideti brengen voor hun neger-hoogvschool,
de Kisk l 'niversit y. (ielukkig dat de buitenwereld
de vsa/U'de van de SpintuuJs wa.s ga.an boefl'en.
want de pion uiers der Neger-emancipat ie ver/.et ten
/ich legen het zingen \ a-n de/,e liederen, omdat zij
een a,l keer hadden van a.lie-s wa.( a.an de sla.vernij
herinnerde n radicalisme da,t al spoedig veran
derde in trots o)l Zulk een geestelijk bezit.
Zeist als Woonplaats»
BOL'WTEItllKIX T F. KOOP in hot centrum
iiii IKeiwt, aan den verkeersweg l'treeht
Arnhem, in de onmiddellijke nabijheid van
het ItiuulliuiM, <le IIotelM Hermitage, en Figi
en liet Slot van Xcist. Prachtig opgaand
Sjelioomte. stofvrije wegen, voorzien van
riolecriiig, gas, water eii electricïteit.
Xadere gegevens worden verstrekt door de
K.V. I» A. K K KKKSlJliUGEX,
Me.uUlulniiiutraat 4, Zeist.