Historisch Archief 1877-1940
No. 2759
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 19 APRIL 1930
Nieuwe en oude negerkunst
door Herman Wachter
H KT is moeilijker liet- verband te zien tusschon
een boek-illustratie van Covarrubias en een
Afrikaansche rotsteekening, dan tusschon een uit
voering van eie Fisk-.lubilee-singers en het
balafon<-oiieert in een Goudkust-dorp. Wij zijn reeds
eoiügszïns vertrouwd geraakt met de; gedachte, dat
de Afrikaansche; muziek op de Kuropoosche der
laatste twintig jaren sterk heeft ingewerkt; e-n
wij konden dit des te geroeder aannemen, omdat
de Amerikaan.se.ho tusscheiikomst. zoowel van
deite'gers uit /uid-. Centraal- als Noord-Amerika wel
zeer evident was. l'it liet /uide;n kwam ele tango,
uit het Midden de Habanera, uit het Noorden, de;
Blues en Spiritual. Al deze vormen, gaan echter
duidelijk t(;rug tot Afrikaansche origineelen.
Met de literatuur is het al moeilijker itawijsbaar:
doch men behoeft noch bij Paul Morand, noch bij
I wan Goll stil te staan. Voor een geheele groep van
Fransche literaten is de Anthologie ncgre" van
Cendrars een soort van Bijbel geweest.
ApolHiiaire, Fargue, Keverdy, Salmon. Cocteau,
l)elteil, zijn evenzooveel reputaties die heel wat aan
het negroïsnie van Cen
drars hebben t e danken.
En in literair opzicht
is de neger-invloed in
Amerika stellig ite >g voel
?grooter geweest.
Inzake do beeldende
kunst is dat alles echter
.minder goed riawi.jsbaar
en gecompliceerder. Hot
schijnt dat er in deze;
richting bij don nieuwen
negi'i' een achterstand,
en in onze oude; cultuur
een sterkere weerstand
bestaan hooft en nog
bestaat. Hot schijnt ten
minste. . . In werkelijk
heid is het misschien
toch wel anders !
Kr is in Afrika oen
oude schilderkunst ge
weest, waarvan de
Nubischo rotsinseriptii-s,
'blijkens de onderzoe
kingen van l'Yobe-nius,
monumente>ii zijn welke
?jmg uit het paleorit hischi^
tijdperk (latoeron. Van
;'e'it opzettelijke schilder
kunst bij do primi
tieven, kan me-it bet,-r
«preken van oen twee
dimensionale kunst -
is er evenwel nie-t veel
mi;e't' eiVer elan ele
dee-o?ratievo begaafdheid der
Uushollgel's Welke telt
uiting komt door hun
:/,in voor kleur en lijn
'in hun. Weefsels e-it leelerwork.
Ifet komt ons voor dat zich, bij den. West-Afri
kaan, vooral, i'eil '/onderlinge; evolutie heeft
vol1 rokken. Terwijl e-r zoogoed als geen pre,eliistorise'ho
momummten van een di-io-dimensioiiale- beeldende;
kunst zijn aan te wijzen, hebben wij tveds zeer
oude getuigenissen van e-e-n buitongowemn
hoogtitaaiKh; beeldhouwkunst on pla.stiek-m-'t-algomi-e-ii.
He; be-reie-nide breinzeit uit .Heitin, die-
nterkwa,ardige; overeenkomsten Vertooiteit mot eh- beste
-Kgyptisehe; kunst, elatoereii re-e-ds uit eh' l l de en
l.'xle eeuw, terwijl latere vondsten in Yorubaland
een. ouderdom doen vermoeden die tot di-it
v»órof vroog-christolijkoii tijel teruggaat. Kit er is i-i-n.
voortgezette Afrikaanscho traditie inzake; plast ie'k
tian te; wijzen, welkt; doorloopt tot- o|> eh-n iiuidigen
dag. in Gabon, aan de; (èuine-e'sche; kust.
Wij weten hen; rijk Afrika is aan hout- ,-it
ivoorHCulpturen, hoe ver men het gebracht- hoeft in
koper-, brons- goud-, en zilver-gieterij naar ee-n
was-mode;!. Niet allee'it de zoeigenaamde voorva
derlijke; fetisch-bceldeii oit ele rituei-le ilansma.skers,
maai' Ve;elme'e'r mig de ge'AVeeite gebruiks\'eior\\"erpen
als lepels, banken eit komnn;n vortoonon hot groote
.sculpturale vermogen van eh;ze; volkoren, /ij komen
tot resultaten Welke slechts uit moer dan duizend
jarige fci'aditïes kuitiu.'it ontstaan zijn. Niet n
hodendaagsche kennel1 is nog bliitel voeir hun schoonhi-id.
Nu is het zonderling te 7J<;ii, hoe hot plastische
genie van don neger heeft doorgewerkt buiten Afri
ka. Vooreerst bij do negers zelf. Menigeen, heeft
verwonderd gestaan bij het zien van de; ornamentiek
der /uid-Amerikaaitsche boselmegei's, elie; hun ge
bruiksvoorwerpen, bij voorkeur versieren met geo
metrische figuren, we'lke' wij slechts terugvinden
in de Afrikaansche weefsels, l )o eigenlijke sculptuur
is daar, door een gofoivoerdeil teruggang in de cul
tuur j verdrongen, en deze negers keerdon terug
tot he't primaire stadium d c L' Afrikaansehe
tw,-,-diiiionsionaliteit. Oe>k ele overgangssymptomon
troffen wij bij heit aaji. Kuropeoscho koperen
kopspijkers worden in het ornament evenzoo toegepast
als de bultige litte-eke-ns in elo geometrische
gezichts- 011 buik-tatoeages ele;r boschne-gvrs en
At'ri- Ik schadelijk e>uropeanisme. en om als negers een
negerkunst te' geven Welke ele expressie; is van do
nieuwe' nteitsi'hen <lie; de vrijge'Wordeil slave;ii in he't
nieuwe we-i'elelde'e'l We'i'den.
/ij werkten daarbij door op de enkele goode
uitzonderingen in liet oeuvre der bovengenoemde
kunstenaars; e'ii onder al deze jongeren, onvast,
tastend e-n nog beurtelings gelukkig en falend, on
derscheidden zich reeds Archibald Motley, Albort
Smith. John l'nmhart. Otto Farrill, Sanuiel Hlouitt,
e'it vooral Charles Koene en Aaroii Douglas.
Vertroebeld door Veel Amoricaiiismo, in t-e-n
\\'ereldeleleel waa-r beelde'iiele; kunst nog maar slecht
gedijt en de achterstand op dit gebied grootcr is
elan op elk ander, is wat zij brengen nog niet van
dien aard dat hun pogen wereldkundig verdient ge
maakt te- worden. Maai' er is hoop e-n groei, on dat
wat- wij primitief en. antiek in Afrika zagen, zal
haar renaissance en barok hier in ee-ii ande-r con
tinent moeten beleven.
lit tegoiistolling met wat zich afspoelde op
mukaïioii. Negers zijn (;erst en vooral oen stijlvol volk, zikaal gebied, heeft de; neger-invloed op do
Kurobeware'it den le'Ve'nsstijl in alles, e;il ondanks allo
verwording blijft hij latent.
In Centraal- en Noord-Amerika liet het zich
aanzien dat do Afro-Amerikaansche mensch allo
tradities van zijn ras zou kunnen heroveren, be
halve- juist ele- hi'i'ldi'nili'. Kil zie. daar worde-n \vij
]lleitselillg Vi-rrasl dool' hel olltstellellele
meeste-rsehap van e-en C<>\ a ]Tiil>ia,s. die met allo
hulpmiddl-Ie-n il|.|- K 11 re >pe ese hètel'lllfiek juist ele-n
u'eolJlet l'iselleil. 7.ill ell lie .-.1 yleel'i II L,"sk U l ls( V;iM eleM
iie-uvr hervindt, l'.'n in het Xoordi-n vormt zich ree.Is
een Sl'hool \'.-!ll ZWarte' kunstenaars. wie-I'
grootstetaak het nog is, zie-h te- out wort e-Ion aan In-l
arisi-laacaeloiiiisme waanin-eli- zij besmet wi-nlen tm-n zij
zich e-nkol niii-ar he-1 tecluusche hulpmiddel
eh-ibl;;nki-n \\'ileleii Vei-e ,\ e TI-n. Kn ook hiel- lu-gint neen
\veile-rom in he-t primaire stadium: niet ele
sehilderkunst.
NageUoe-g a,l de- l.-eele lelde- L;'t','llia 11 el pet - rd i ?
Hei-jT-/.ijlt schilders e-n uvi-n t e-e-k,-iia,ars. l )o boke-ndst e
onder hou is lleiiry Talmer, bij wie-n ele- specifiek,
ne-gel'kenmerkon in Ve-el gel-inge'rc mate .".a.nwezig
zijn dan bij jonge-n-n. l >it is ook In-t uv\al nie-1
zwarte schilders als \\'. K. Seott. liraMon. l-';;rrow.
Ila.rlington e-u Laura. \\" h.-e-Ii-r. Mot be-olilhonwsl ers
ak Mota\Varrick 'l'"uller e-n May Jl.>war.l Jackson.
Niet he-t ra.-, bezielde heit nog. n:;'ar een soort
van vage int e-i-nal iona Ie- aspiratie-: wel zij aan
neger-kunst gave-n, was e-x ]ierime-nt. U.---IL
ze-lfuiting e-it zelfdoel.
lOerst een jemgoiv, hi'doiidaMgschi' L'rocp is in
,\ntei'ika tot he't ra,s-liesef gekomen, en wi-neit
entstige' pogingen aait om /.ielt te; be\rrijelen \ aiii
peesche beeldende kunst zich rechtstreeks uit
Afrika doen gelden, zonder Ame-rikaansehe
tu.sschenkornst welke gelijk wij thans zagen - - ook
niet bestaanbaar was. Maar tusschen de muzikale;
e-n de- picturale invloeden is er wel eenmerkwaardige;
analogie.
l>e; negormuziek uit
eh> music-hall moest
reactie; brenge'ii op hot
muzikale' impressionis
me van Debussy en zijn
e])ige)n.en. ()p juist-
dezelfde wijze; hebben he-t
i'\l>ressi('iiisme dei
Al'rikaa-nsehi- plastiek,
haar sterke;
slylcerings< ra 'ig, haar geometrische
doorvoering de roactin
moeten voeden Welke;
Vol ge-l l llleie-st, e)]l d.;
wa.nhopigi' im])asse der
impressionisten e-it
[>oslmprossionislen.
\"eior deze cno ma.al
we'i'd niet nu'i'i' de hulp
Vii-n het (irie-ksehe-
cla-.isieisme illgcre>e'llen,
oefe-ix h-u m ich l nel i( -. noeli
('hina en .lapan ee-n ze .u
sle-rke bckeiriiig uit al-,
de mr.ski'l'S elt lel isl
llbee-llli-ll llit duillea eH
CeJllgej, als (Ie- bl'ollZe-n
\'a,n l >i-n i n en h--l i \'- ?' >;
d,-!' N 'el-West -kllr-,1.
\\ ie k.-ll Zicll «i,-
gebe -eert e- VIII] hi-t e-|lbi~m ?
ele-llke-ll /' Hl'le-1' het
AlYlka..".nse'hi' prol e il ype- .'
\\' ie de e'Cl'st e llle-tallie
e|I l l>.e-ll N'all. l ^''a >'~e > /l 'i i
dei- de- zwarte masker- '
l' e eiia uil e-n M a n i b, 'Ui ,
SleVeeL,'! e'll 'l'e-cllst e-j ! l ,
(ia,l,-II e-ll
XVellx-Hl'eit1--1- nlll maai' ellkele willcke-urigo liaillell l"
lloeuieii, hebben liie-r hun groeiti' inspiral ie
ge-voiiile-n. l\u dal n-ig ele inspirat ie'-ln-'in niet i--
uitUe'pllt. getniut Chil'ico e-U llle-llig ,-l i J l - \ e-l'U ,1 i ! (.,
U'ellliu'e'll Mare' e!l A l'e'h i j lel! i\< l.
l te/e- IH l;el--|l l \ !, M-e l /.oll U'eMlIlU 1'' e et; l 11 -r/' -e k -? t l
/l|ll. /.'M,al> elal lliat!^ \oeil ele- Mlll/ie-K ue--e-111 --e 11 .
Me-n /ou hier u'i'llicht tol nog \ e-rra-.>--iiele-r
i.--ullaien koiiee-n. (tin \an ele lit e-i-a.t uur
maart,./.\\!iL"! i ? M laler u'i-slai-lil da.t al ele/e- i n \ !, ie-eit-n
naar hm, an-t e- u a;: re h- /.al u ,-l ,-n t ,? scha! t en, omdat
l,e-I o,-k de U'-\olge-ll ela."|-\an dllielelijk zal kuillieli
/il-11. s|M'ee-k( Wellicht o\,-r ele- ei'l'ste lle-lfl \a!t ele
Ijeut n\\' als o\ ,-r ..h,-', lijeiperk eh-r /ua.rle
in\asie in el,- Kmopeesehi- ktinsl". l-.,-n. n, ie iel\\ e-nd
ig-l n-vrucht 'mg niet primit i.-\,- kracht e-n, na de eiile-rsi -?
eiiljimlum' \an ,le-n wereldoorlog.
(,elllkki-4 het ge-sla.i'hl elal lei,-l, ^.e-lijk WIJ. d-;
ellllir\ o's. maai' de N'eilgi-oe-ide pl-oelue'tell. Va,H ' l i l
prores zal zie-n ,-n b,'Wonder,-n.
LE CHAMPAGNE ENVOGUE
JAGER-GERLINGS HAARLEM