De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1930 19 april pagina 27

19 april 1930 – pagina 27

Dit is een ingescande tekst.

No. 2759 DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 19 APRIL 1930 Wit-Amerikaan contra Zwart-Amerikaan ENNE hoe zit dat nou met die negers en ben je dikwijls in Ilai'lem geweest in die Neger cabarets waar ze y.oo mooi dansen enne dit enne dat. ..." en om de waarheid te zeggen weet ik er niets van, want ik ben nooit in Jtarlem geweest tenzij ik er door heen reed, zooals ik ook wel eens door Tilburg gereden ben zonder de minste lust te hebben er even uit te stappen en ik zal u /.eggen hoe dat komt. Ik geloof niet aan dat sehoone sprookje van alle menschen mekaar's broeders en hoe wij allen mekaar lief moeten hebben gelijk broeders. liet lot van den negor, den slaaf, oei m:ial op den. dierbaren grond van Amerika aang.'komen, was niet gelukkig. De enkele slaven uitgekozen om inde keuken, en in het salon dienst te doen hadden het naar omstandigheden vrij goed. De plarrU-igeslaaf echter kon er op rekenen (als hij had kunnen rekenen wat hem natuurlijk niet geleerd werd) binnen de vijf of zes jaar dood te zijn. Had hij een goede meester dan kon hij zoo oenigszins als een getrouwd man leven. Maar ging zijn bezitter failliet dan werden zijn kinderen onder zijn neus weg aan anderen verkocht. Had hij een slechte meester dan werd hij gebruikt om zooveel mogelijk zwarte kinderen te verwekken die dan gelijk kalveren of varkens uit een vee-fokkerij aan de meestbiedenden verkocht werden. Toen Kngeland oindelijk een eindt! maakte aan de import van Afrikaansehe arbeids krachten werd met die monsohenfokkerij op groote schaal begonnen. Kn het was de diepe afkeer van een dergelijk monstrueuze instelling, die het Noorden ertoe bewoog om den burger-oorlog te aanvaarden en een einde te maken aan. een onhoudbaar schandaal dat men van de voorva deren geërfd had en dat nog veel erger was dan de afgrijselijkste epidemie van pest of leprozy. * * * Kn daar zat men nu libel die erfenis en wist niet wat er moe te doen. De slaaf, plotseling tot meester gemaakt als een gevolg van do wet, waarbij aan do vroegere rebellen hot stemrecht, ontnomen werd totdat /.ij de eed van trouw op de Constitutie gezworen hadden, gedroegen zich zooals wilde beesten, die men plotseling uit do kooi bevrijdt, zich steeds on te, allen tijde /.uilen gedragen. Zij stelden een schrikbewind in zooals Kroeder Uolshevik dat nog kort geleden tegenover zijn vroegere Hoor en .Meester godaan heeft. Om genoegen te vinden in ..wraak" hooft men heusch niet te kunnen, le/.en en schrijven. Kn die. georganiseerde wrn-ak die de zuidelijke staten v ooi meer nog ruineerde da,:i de vier jaren \an burger oorlog dit gedaan hadden bracht op zijn beurt weer de wraak" van de wit-menschen te voorschijn. Totdat er oen onzuivere toestand uil geboren word. van wanhopig wederzijdse!! wantrouwen en een wederzijdsehen haat, die nooit geheel uitgestorven is. Kn onderwijl stierf de wit-moiisch, die in het, heete klimaat niet werken kon. langza.merhand uit en ondertusschen vermenigvuldigde /.ich de. zwarteman op ontstellende wijze en dal bracht do witmerisch in zijn angst en wanhoop er weer toe om zich door Torquemadasche wreedheid Ie wreken voor elke aantasting van zijn prest i ge als wit-inensch en het bracht de zwarten ertoe den witten buurman nog iets meer te verachten dan vroeger en ziedaar door Dr. Hendrik van Loon het verheffend tableau, wa irtoe de wijsheid \ an de va leren ons gebracht had. 'Wil men sentimenleele stukjes le/.en over de smeltende jiegermolodiën. over de typische negeimolodiön (die voor hol groolsle deel dooi- een beminnolijken en dronken zanger van l hhtsehe' af komst gecomponeerd zijn) en over de neger-dansen (die door wille impressario's in mekaar ge/et worden) en over de mammy-songs (die het werk zijn van oen half dozijn zonen van fatsoenlijke New-Yorksehe rabbi'sl dan kan men halen \ an dergelijke literatuur vindon. Men kan naar llarlem of naar l'a rijs ga.a.n en er negor-eabarels zien die oven echt zijn als de /oeiiwscho volksdansen in /eouwseh cosliiinn g<-gegeVelt dool' eerzame (messclle jongelingen ell juffers voor de extra gelegenheid als licinla.ndsche Boen-n en l oeri nne! jes \ermonid. Men heel'l pas de /.iel \ a,n den Neger ontdekt en zal dat nou wel eenigen tijd doorga,a,n daa.r zeel' \eel zin en no^ Veel Hlei-r oll/lll over te se! i l'l j Vi -i l. .Mei) sleept Alcxaiulci' Dumas er met de kroeslia\-on hij en een Hussischeii schrijver iw;is het le.gol of wiidail ook;" Ik ben hel Verlote"! 011 hel interesseer! mij ook niet bijster zoolang de man maai' goed schreef; om te bewijzen dal de Neger een gein,- is on men ontvangt .losephine Uakei- met het Wil helmus (t oon/.et 1 i ng va! i Marn i N \anSl. \ l d ego n de , om \ an de liefde en beu onder!ng die men \ oor het, ondel-drukte ra.s voelt in het puliliek getniuenis af Ie lee'e'eii. Maar daarmee raakt men toch einen..onvolwaardige werkkracht" of het ..proletarische huishouden met de veertien kinderen" tol de on oplosbare vraagstukken. \ oorloopig werkt do welgezinde Amerikaan die niet door de dwaasheden van den modernen amatenr-anlhropoloog uit de school van Lothrop Sloddard over stuur gebracht is of die niet doorgaal zijn opvallingen omtrent do voortreffelijke nood zakelijkheid van de Slavernij uit bet Oude Verbond te visschon, voorloopig werkt het rationeele deel van Amerika er voor dat zwart en wit mekaar zullen respekteeren, mi'kaar de vrijheid zullen geven om de eigen zaligheid op eigen manier uit te werken en naast mekaar maar niet met, mekaar /.uilen leven. Dat klinkt heel verschrikkelijk in die 11"ollandschc ooren, die nooit in een \\agon vol uegei-s gereisd hebben of in d,, buurt van een neger-wijk hebben moeten wonen. Niet omdat oen dergelijk stads dei 4 niet /.i n de l ij k zou zijn zooals men allicht meent, In de gi'ooto^ Amorikaanscho steden zijn de negei buurten oneindig veel zindelijke!' on. beter onderhouden dan do llaliaanbnnrt om nu ma,;),r niet eens te spreken over den (ihottorommol van de .loodsche nederzet t iiigen. waai a,lies o]i stra.al gesmeten \\ordt aisol men thuis m ,! ernsa,!em o!' \\ai-M-hau was. Ma.ar In t is de andere mentali teit \an een ras. dat door dui/.-ndi een\\en van ei-n andere om^i-v ing et; onl wikkeling' toch heel. heel A .-i- \ ai ons is komen al te slaan, i l. zeu<-\piesselijk niet dat bet i-en lag.-!'- men taliteit is. liet is alleen mna.r ei-n u .1(jci'f mentaliteit en wij kunnen m--kaai hot beste begrijpen en Waardeen-II , wanneoÈ- we naast mekaar wom-neiniet wa,nneer uij kunstmatig --r ontoe dwingen met mekaar te L: aai; h 111/e n. In de/e lichting /.at dan>M.k. \ ,,| ? moed ik. de \erdore onlu ikki-lm^ \an het probleem plaats hebben. Kn in bet zuiden zal d.- neger gedeelieli|k d. «ilte nniiscben \erdi-ij\eii on \i-rpiaal.-cn. omdat hij in het klimaat gedijt en de w it mi-nseh ,?; omlei te grond.- gaat. Maar voor het o\erigv zal ln-( -ulsk.-Li, biii\,.n. t ei i zij de na! uur er u at op l.i-di-n kt. zm -:i l- / :j rei ddikuijls gedaan heelt, l ia l /ijn dan ii.-i: mn-lijk ba ril ha nii.-.ebe retn.-dlen. .luist otndal zij /,"' na t ',mi-'ii j k 'zijn. V\ a t ik i.:, -r ^chri j l' is n i !-?-< i i i, -i i n h-I \\ a i g, ? \ i i wacht ha,! l 'aar is tooi, d" j /. ii - \ a n de b. -i- ,, -n n !. BRANDBLUSSCHER HOLLANDIA" SPANJAARD&CS . FABRIEK ESPANA UTRECHT

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl