Historisch Archief 1877-1940
No. 2759
DE GROE:IE AMSTERDAMMER VAN 19 APRIL 1930
Jonge Afrikaansche Negerin
Albert Schweitzer
en zijn negers
door J. Eigenhuis
DE liefdevolle idealist Sehwoii/er hooft wel
grondig opruiming gehouden ondel' hel
sehrijvers-idealisme, dat den primitieven mensch voor
stelt als een soort blanke onschuld, die in een waar
paradijs woont, waar alle aardselu; zaligheid zijn
deel is. Uit zijn wei'ken treedt de neger te voor
schijn als onderworpen aan de verschrikkelijkste
ziekten wegens het totaal verwaarloozen van de
eerste hygiënische eisehen. ..Hij ons is iedereen ziek."
verklaarde een neger. ..Dit land verslindt zijn eigen
kinderen." Telkens is men ten prooi aan hongers
nood wegens zorgeloosheid.
Kr behoort wel do grootmoedigheid van een
Schweitzer toe, om na afloop van zijn tweede
verblijf in Lauibarene te schrijven: ,.lloc lien ik
van mijn negers gaan houden, ondanks alle moeite.
die ze ons veroorzaken. Hoeveel goede trekken
ontdekt men in ze. als men zich door allerlei dwaas
heden dezer natuurkinderen niet !a,at verhinderen.
\ SERIE]
De Weg
der Menschheid
MONOGRAFIEËN OVKR (jliSCilllv
DENIS, KUNST en KHLIOIH
Ruim 500 Illustraties
Vraa<jl Prospectus bij I'n' bocl,'h«n<li'l(iiii
UITGAVE H. J.PARIS -AMSTKRDAM
om den menseh in hen te zien. Hoe stellen zij hun
ha,rt voor ons open. nis wij hen met liefde en geduld
tegemoet komen."
Tevens echter kon hij zich indenken in het
vreeselijk conflict bij Kuropeanen. die verantwoor
delijk zijn aan hun laslgevers. en steeds weer te
kam} en hebben met de totale onverschilligheid
hunner negers. Iloe grooter de verantwoordelijk
heid is. die op den blanke rust. des t .e gi ter is hot
gevaar, dat hij hard wordt tegenover de inboor
lingen. ,.I)e zendelingen kunnen dit licht
veroordeeleu." zegt Schweitzei'. ..maar ik waag het niet
meer te richten, sedert ik hel) leeren beseffen, hoe
manu 'n. thans liefdeloos over de inboorlingen
pratende, eens als idealistische meiiselieii naar
Afrika, waren gekomen en in den dagelijksehcn
strijd moe en moedeloos werden en zoo al hun
ideale') stuk voor stuk verloren."
..De kunst om met de negers om (e gaan" zegt
Schweit zei'. ..bestaat, behalve in de juiste ver
houding van flinkheid en goedhartigheid en het
vermijden van onnoodig pi-aten, vooral in den
takt om een vroolijk woord op het juiste oogenblik
te zeggen. Hij gaat met ze om als met kinderen,
die hij stevig onder appèl houdt, maai' wien hij
altijd een opgewekt gelaat toont. Nooit neemt hij
hun onverantwoordelijke stroken dramatisch op.
maar steeds van de komische zijde. De achterdocht
van een fetischman ontwapent hij door hem
grotesk als Collega aan te spreken. Kon in witte
kleeren rondslenterenden neger, die ei1 voor bedankte
om Sehweitzor met het versjouwen van balkon te
helpen, daar hij immers zich een ..intellectueel"
noemde, voegt Schweit/er komisch toe: ..Ach ja,.
dat had ik ook willen worden. .Maai- het is mij niet
gelukt."
Afrikaansche Neger-politieagenten
..De geopereerde!) zijn in den regel zeel' dank
baar." schrijft hij. .AVel is waar komt het voor. dat
een patiënt er door zijn dankbaarheid niet van
teruggehouden wordt, om stilletjes in den nacht
er \an door te gn-an en dan tevens iiet mnskiet
eiinet. dat liet ziekenhuis hem leende, als aandenken
mee te nemen." ..De neger is een kind."
Niet alleen hun arts wil hij zijn. maar hij besefl.
dat /.e onder den ban van een t oovergcloof
verkeeren. nog tienmaal verschrikkelijker dan in
onze middeleeuwen. ..Slechts wie deze ellende van
nabij gezien heeft." schrijft hij. ..zal begrijpen, dat
het een menschelijke plicht is, aan do primitieve
volkeren oen nieuwe wereldbeschouwing te brengen,
om hen van dien k wollenden waan te verlossen."
Het natuurkind heeft meer denkvermogen dan
men gewoonlijk aanneemt, constateert hij. ..liet
onderscheid tussehen blank en gekleurd, ontwik
kelden onontwikkeld, vei-va.lt, als men met den
oerwoud-menseh komt te spreken over do vragen,
die onze verhouding tot ons zelf, tot de menschen.
tot de Wereld en tot den Keuwige hoti'effon Kr
is ook een groot e . nat uurlij ke aanleg t ot opnemen
der eenvoudige religieuze begrippen aa,nweziu'.
ofschoon het historische in het Christendom
Jonge Afrikaansche Negerin met
fraaie tatoueering
natuurlijk ver boven hun bevatting gaat.
Daarentegen heeft hij een eenvoudig bowl' \an <
behoefte aan verlossing. Hij heeft oen natuurlij
ontvankelijkheid voor het begrip van het ^<>,-.!??
Tenslotte nog enkele woorden uit een ivde. d
Schweit zor op uit noodiging van Uoninin li'olla'
hield: Daarin dringt hij aan op een niet alle.
geestelijke ontwikkeling der primitieve r;ts^e
maar eischt hij ook ..de praktische I) -fom
van een handwerk naar de behoefte der pi ini it
hmaatschappelijke verhoudingen. \\ e mo<-ti-t, IM,;
zulke gebieden niet slechts gewone onderwijze
/.enden, maai' ook ambacht.sloeraars. \Ve kumn
toch daar geen maatschappij opbouwen, zoolang
inboorling niet in staat is. zelf in de voornaams
levensbehoeften te voorzien, d.i. zich zijn \oeiK
te verschaffen en 'zijn woning te bouwen."
A
DinNERPROOF
7 "P-V
HET WONDERTEEKEN
DAT DE VLEKKEN OP
UW MEUBELEN VOORKOMT