Historisch Archief 1877-1940
No. 2759
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 19 APRIL 1930
Neger-Muziekinstrumenten
door Constant van Wessem
EEN klein museum x.ou men <lc
verzameling neger-i nsl ruinen! en
kunnen noemen, die op onx.e afbeel
ding'bijeen staat en die uit de
verschillendste streken van Afrika is
samengebracht.
In het midden troont, groot en
symbolisch, de trom.
Symbolisch voor de negerniu/iek :
want Afrika is het land van de trom
men. Men vindt ye in alle verscheiden
heid en in alle afmct ingen. van de
ren/entrom van Dahomey (een soort
houten gong) tot de kleine vertikaal
gehouden danst rom, met een klopper
of met de hand geslagen.
Samengedromd in den nacht, bij wassenden
maan, gaat de geheele volksslam.
verdiept in een ritueel, x.ieh aan
ti-omgeweld te, buiten, het x.g. tani-tam
(niet te verwarren met het gelijk
namige kleine slaginstrument in ons
hedendaagse!) orkest). De trom is in
Afrika de koning der slaginstrumenten
zooals hel slaginstrument daar koning
der instrumenten is. Ken negerv. irst,
die aan x.ijn hofhouding niet een
leger van trom-musici heeft verbonden
is niet hoog in aan/Jen. Maar ook
andere slaginstrumenten xijiv '/.eer in.
t lek. Naast de trom is het meest
verspreide slaginstrument bij de ne
gers in Afrika de balal'o of marimba.
een soort primitieve xylophoon. ge
slagen op afgestemde houten pla.nkjes
met een bolle kalebus als klankkast.
l >e groot e plaats, die de slaginstru
menten bij de negei'-nin/iek inneemt.
is begrijpelijk uit de geaardheid der
iiegermux.iek. die in de eerste plaats
een rythmisrhe imiy.iek is. waarbij liet
geheele gebruik en de khmkont wik ke
ling der gebi'ilikle instrumenten op
rytlunische uitdrukking gericht is.
Het karakter van liet rythme is
vooral van dynamischen aard: ter
begeleiding van den dans. h et'/.i j bij
den dans met erotischen achtergrond.
bij k rijgsdans of bij ma.skerdans.
Ta.lloos xijn daarbij de middelen tot
onderst reeping of versterking van het
rythme: ij/eren of houten bellen,
dansratels uit boomvnichten, uitgeholde
kalebassen. gevuld met steentjes of
stukjes metaal, die aan de enkels
worden bevestigd, en de dansgordels
en draagbanden uit snoeren schelpen.
metaal en halve notensehalen, die
1 s
, \\
Muziekinstrumenten.
j»ljSSU
Neger-band
(Tcekening door Kristians Tonny)
Boven: 2 danmjordelu c/i, ren t /i/,'<i/}<un/ rmi rt:~< l mr/ /n/1
RecMs : zgn. iici/erpM/in. OiTtle luid: / l.il.'l.'i'liiix/i'iniii'iili'ii : :.I/H.
eveneens onder het dansen worden
gedragen l/ie links boven op onx.e
afbeelding).
I )e ontwikkeling van <le
llegermu/iek is een rvthmische polvphonie
en X.elfs de brokstukken melodie, die
on/e ooren er in onderscheiden, blijven
melodische rythmiek. ryllimische
tceki'iiing. l'e neger voelt ook geen be
hoefte a.an een uitgesproken melodie.
voor hem x.ingl het ryt linie reeds. Het
".v/.ang bij den dans bepa-alt' x.ich dan
ook in het algemeen tot schreeuwen.
het slaken van kreten. Ulecti in die
streken, die meel' mei de blanken in
aa'iira'king komen. vindt men iets meer
melodische on! wikkeling, die recht
geeft Van eell liedlllelodie te .-.preken.
Ma,ar /.elfs de piano, waar de/e in de
koloniën 'm \frika. (b.v. Mailagascar)
bij neu'ei's ingang heelt weten te
vinden, verwerf! er al een de waar
deer! n g van een slagi nst runient l y.ooa.Is
in on/e ja/./.band !)
Het kleine instrument, da.! op onx.e
afbeelding in den rechterhoek hangt.
is de /an/.a. een soort kleine ..piano
met een houten klankbodem, waarop
sta.iif.jes van i.jx.er. ongelijk va.n lengte,
x.ijn bevestigd, doch met het eeiie
uiteinde naar boven omgebogen, (lp
dit uiteinde slaat men niet de vingers.
Om de Irilkrarht \ a.n het geluid t e
varieeretl of te Vergrootell /ittell
om de staafje.-, een of meer ver
schuifbare kra.a.ll jes.
Op de slaginstrumenten volgen
in de liefde der neu'ers voor mu/iek
de blaasinstrumenten: de
signaalhooriis uit olifantstand. de
krijgs..1 l'oinpet ten' uit ant ilopelilloorll of
hout. die alleen niajar een toon
kunnen v oort hreitueii, en de fluiten
niet meer toongaten, van been
schelp en bamboe.
inenten, l Ie primit iel'st e x.ijn die.
welke,-/j ina-ls de valikii hun ..snaven"
V a,n een bamboeb.'ls! lossellillell en
waaronder oni /e te >pannen vier
kante stukjes hout worden
'-:>?schoven
11 et /.i.|tt l o!s ke!in>t i'iunent en.
/.ij worden met de v iiiü'er,-. bespeeld,
de lleyer keilt (Ie si rij kst o k Vl'ijWel
hiel (men moei \\ei-r uit /.omlerinu
maken voor die streken.
<liinailrukkelijker met de blanke
heseha.ving /.i|n in aanraking i;e
komen t
DE GROENE AMSTERDAMMER
Weekblad voor Nederland
kost slechts ? 2.70 per kzuartaal (f 0.20
voor incassokosten) of fio.?per
jaar bij vooruitbetaling
Op on/.e afbeelding vindt, men drie
soorten snareninst runient en. In den
nkerhoek staal een wambi. een soort
guita,ar nit den <'ongo. met een houten
klankkast, waarin vijf spanlnuiten
y.ijn ucsfokeii. \an hun uitein<|e loopt.
een snaar v;m }ilanteu\'e/,e\ over den
klankka.st gespannen en de/e sna.ar
wordt door sterker mnbuigeii van dit.
uiti'inde langer of korter gemaakt.
Teu'en de l rom aan st.'ia,! een x.g.
jejilawa. of bobre. lueestal een instru
ment met slechts n siKiar van raffia,
(hier met meer), l >e vibratie van ilen
toon woi-d! eei-egeld door verplaatsing
va,n een i'ing. a,an een halve kaleba^
bevestigd, l >e/.e ring glijdt langs een
houten boog. Men plaatst bij het
bespelen de iioulell boog rechtop en
drukt de kalebas tegen den borst.
l )e beide harpen verraden door hun
Ivgypt isclieu voi-m hun afkomst uil
het Nijldal.
Don ll<Hi<|_