Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 19 Al RIL 1930
No. 2759
De Negers van O'Neill
door Henrik Schnlte
AU God's Chllluu got Wings
The Emperor Joiies
IN het veertigtal, in hart en nieern
aggressiefrevolutiemaire stukken, waarin Amerika's
grootste tooneelschrijver zijn ,,ik beschuldig, juist
omdat ik Amerikaan ben" uitsprak, zijn er ten
slotte slechts twee, zeer ongelijkwaardige drama's,
die het tragische complex: neger tot hoofdmotief
hebben. Men kan zich daarover verwonderen, om
dat O'Ne'ill's schreeuw om recht en begrijpen overal
opstijgt uit de rangen der verdrukten en, met onze
oogen bezien, het burgerlijk dood-verklaren van
den coon" een der pijnlijkste problemen van zijn
land is. Anderzijds ligt de oor.;aak wellicht daar
in, dat O'Xeill's individualisme, zijn overoude
strijd voor de rechten van den mensch" steeds
een concreet doel voor oogen moest hebben, wilde
hij den dramatisch waarachtig bezielden vorm
krijgen. Dat concrete doel bestond wel in den tijd
van den burgeroorlog, toen Uncle Toni's C.ibin"
werd geschreven, maar sinds de vrijlating is liet
zwart-wit conflict, dat toen eigenlijk eeist begon,
ontaardt in een guerilla, waarvoor elke oplossing
onmogelijk schijnt. Want Welke: emigratie, uit
roeiing, samensmelting? Zij is een sociaal conflict
van eerste orde geworden, maar zonder dramatische
pointe. Vandaal' dat er zoowel van blanke als
gekleurde zijde weliswaar een uitgebreide, soms
tendentieuze, soms puur analyseerende
romanlitteratuur bestaat, die zich onder den invloed der
Paul Robeson als Emperor J ones
mode nog dagelijks uitbreidt, en waarvan de mees
terwerken ik noem slechts Niggvr-ireave'ii",
Mamba's Daughters" en Blackwa-ters" ook
hier voldoende bekend zijn. Doch wat men als
achtergrond in al deze boeken vermoedt,
voeirzemver zij door blanken, geschreven werden: het
superioriteitsbe'Sef van een ras, dat intellectueel
den kleurling aanvaardde' doch instinctief reageerde
en deze reactie in een au fond valsche grootmoe
digheid poogde te ontkennen zou den zooveel
geconcentreerder werkenden dramaschrijver zonder
sociologische preoccupatie den impuls tot schep
pen ontnemen. Daargelaten, dat een ernstige! po
ging om het rassenconflict op de planken te brengen
in Amerika althans wel tot de onmogelijkheden
zou behooren. Xegertooneel in Amerika bestaat
ook slechts door en voor negers, 100 % zwart, en
geniet als zoodanig hoogstens de snobistische ver
eering van hen, die zich liberaal genoeg wanen
om met Jim Crow op n bank te zitten. Slechts
zeer onlangs eind Maart j.l. werd in het
Mansfield Theater een bijbelsch en met spirituals door
vlochten negerstuk vertoond, The Green!'ast ures".
dat toen door de liberale critici onmiddellijk tot
,,one of the most moving creations ever Been in
theatre" geproclameerd werd.
10.
Schrijfmadhinebandel
(Alle merken vanaf f ft.-.)
COPIEERINRICHTING
TEL,. 3341*
W»lven«tr.«-4
In het drama van O'Neill, dat
het rassenconflict volledig wilde
behandelen, ,,AI1 God's Ohillun
got Wings" (een spiritual-titel),
merkt men dan ook in de eerste
plaats die niet al te diep peilende
opzettelijkheid, die met
brochureargumenten wil overtuigen wat
in dezen sirnplistischen vorm
geen onderstreeping noodig heeft.
O'Neill's levensbehoefte aan
primaire conflicten drijft hem
hier, als in zoovele van zijn
zwakkere stukken, naar het
melodrama. Het is, als zijn
hoofdpersonen zelf, in zwart-wit
geteekend, terwijl het interesse
slechts gewekt, zon kunnen wor
den door de nuances
daartusschell. Kr zit een zekere
l'jiscineerende misc-on-scène in zijn
straattaf ereelen: voorjaar, avond.
straat links de blanken, gelaat
aan gelaat op de brandladders.
zingend en zwetsend. straat rechts
de negers, hetzelfde, en op den hoek. blank en y.wart
dooreengemengd, de spelende! en embewuste
kinderen.liet verloop is zwak: ele onoverbrugbare kleioL'
in het gemengde, huwelijk wordt overwonnen in
een zeker bitter e-n hysterisch zie-li weer kind
wille-ii voelen van beiden, als ele' hardnekkige en
al te edele neger voor de zoe>veclste maal voor zijn
doctoraal rechten gezakt is, omdat .,dod'el ):e
'. :->ped head first right out of the .Inelgment si-at".
voor e,e-ii Jim C'row aan ele balie kwam --- en elit
zal we>l historisch zijn. Dat het
,.painty-fae-e"meisje- haar oe-rafse-htiw, elie' physiek be-paald is.
voor de zwarte! familie' zou hebben overweinneii
eloor het Congo-masker met ce'ii broodnics aan ele
tafel te nagelen, is ie-ts wat ook een Kuropea.an
niet zoe> maar aanneemt, f Taai' ..zeven plagen'
zemelen immers elan eerst recht beginnen, al vragen
zij niet eun de fe'lle' hanel van een elramase-hrijver
om e>ns ge-sugge-reerd te worden. Vanda.ar nok, dal
elit Congo-masker, als magisch symbool van liet
soort dat O'Neill ze>o meesterlijk Weet aan te
wi-nden, hier te duidelijk aan elcn wunel geprikt is. om
zijn bestendige aanwezigheid te eloeii voelen. An
dere stukke-n -- ..De'sire unde-r <he Klnis" is daar
van een typisch voeirbeeld kennen
dergelijkenatuursymbole-n zo7ieler ela,( zij in <as(liai-i-n \-orm
aanwezig zijn. Hier is het ('onge>-ma,sker reeimsiei.
en ais men lie't in een voorstelling (elie voor/.oover
ik weet zelden plaats had, omdat de censor In t
in .Boston terstonel s(e>]ite) v
ze)ii men he( stuk ele-sjioods
Ncn spelen.
All God's Chillun got Wings" Een scène uit het mirakel
spel "Gr:en Pastures" die uitbeeldt hoe men zich een
maaltijd in den Hemel voorstelt.
rrgal aan te brengen.
ook wel /.ondel-
kunIjij'n'echt hiertegenover staat liet oudi-ri
gese'hrevm.) korte, doe-li zwaargeladem
drama The Kmperor .lones". Hier heel'
zich me-t liet volle' ge'weld van zijn be/.eteii schrij
versschap gestort o]) den eenen mensch: den neger
in doeidsangst. Hij heeft hem belic.ht, schel alsee-n
bliksem, als eji-7i atavisnie \ran zijn ras. als een gi
gantische waanzin. ele>/.e eloodi-nre7i van een opge
jaagd e?i zwarte. Koe-J) u he-t smakeloo/e grapje
voeu- den geest, wa.arvoor Hollywooel zijn neger
statisten misbruikt: de- zwarte 'I'ulbnankiiechi. die
ee'n spook zie-t. /.i|7i bibberende Worstlippen en
uitpuilende oogen hl omranele kassen. Vcrgroof
dat be-e-ld eluize-nelvoiielig 1-71 zie- het e-rustig: /.ie
daar Kmperin- .Tom-s.
Oeik hij is ee-n Tullma7ie-ar-bedit-7iele. physiek
kolossaal, gewetenloos, uit di- ge\rangenissi-n van
NtAV-Orle-aiïs emtvlucht e-n op een verlaten eil.-unl.
171 ele ('araïbise'he zee als ..keizer" gen-rel en ge
vreesd. Men schee-M', vuilwitte- hut d- middel! van
het- oe-rwouel zijn paleis; imiformbroek. een rood
genunieele tafelschel e7i e:en immense1 V.-uiama hoed
zijn ke-ize-rlijke- attributen. De- e-enige Kiirop,-aan,
ee-n blanke ballast ki-re-l. e-e-n white shaelow"
noem hem met welk ntoeh-woorel gij wilt In-e-Vt
hem ge!exploid-erd (-71 op de se'h uwe negerbevol k i ng
losgelaten. Het inide moest keirnen. de kraal is
leeg, de boschnegers zijn. ziek va.n haa,1. en
Ve-rnede-ring. het eje.'i'Wouil ingetrokken, da.1 thans
tusse-hen Kmperor .loin-s en ele Kraiische ka
mo7iee7-boe>f. aan ele kust Iig1 . Km peren- .lones. h e-t l fel
in lle' 71 ek (-11 met ee-tl uyforee-e-releli lach op /.ijle hl-e-ede
lippen, za.l \'luchti-n: e-mse-rven en ainmunilie
liggen aan den ra nel \an ln-t oi-rwoud. hij hei-fi zijn
onih-rehnien de fabel \an d,- zihei-en kuir<-l de
eenige- die hem kan doetden en die hij eins
/orv;vuldig ze-lf bewaart <>p de-n mouw ges]ie-ld. Hij
zal er zich wel doorhem slaan.
Dan be-gint, vroeg in ele- eierste' ae'te' i-e-eds, he-t
eentonige ge-luid van ele oe>rlogstromme]s de-r zie-Ji
schuil houeh-7iele' 7ie-gers. Kn elit nu is In-t
aele-mbeklenimenile e-lenient, riat elit, stuk ree-els bij lezing
geeft en elat bij e-en opvoering, naar
Ame-rikaanse-he-n aa.rd zoneler pauze-, einge-twijfelel e-en
onelragelijke obsessie moe-t weirelen: deze (romme-ls
blijve-n ehiorgaan, se-ene- na se-ene-, sterke-r, zwakke-r,
ste-rker. gaivse'h nabij e-n liee-1 ve-r af, zij hitsen ele-n
iie-ge-r door het oerwoud, de-en mensch komt, ge-e-n
schot valt elan alle-in zi.J7i eigm. wafinzinnig en
doelloos schie-fe-n tegen ele' cliimaere'ii. die zij n
nae-lite-lijke race begeleiden. Kn aldoor tain-tiim.
taiulam. ele- oorlogsroep der om hem heen
elolcnehiiegerbi-nden. 11 ij rent in e-e-n greioteu kring, ziJ7t
klee-reii scheure-n. /.ijn groteske statie' verandert, in
liaveloo/e lompen. \'an si-e-m- tot scène- a.lle
kort en bij doorloopeiid decor van lia-nen en
oer\\ouilstamme7i komt hij opn-imen. wil rusten.
doch elan verse'hijnen de spoken va.n zijn
koorlsbn-in: de kleine gloeiworme-n va7i ih-7i a7igst.als
krilipellile kinele-re-71. als kll-ïlle'. wilde biggen, lle
elobbele-nele ne.jei-, elie-n hij eensdoeirstak. griimike'llel.
Stappen nadi-n-n. stappen traan, hij schiet, in he-t
ledige-. De vizii ii-lli-n Verdubbelen in ei-71 frelletiek
rliytlmii'. de 7ii-geril\\aii^arbe-iil(-rs nn-t hun spaeleii.
de slaveiiveiling niet de ghmegappmdi' pla.nte'i's.
naakte negers, hurkend, sehuivenel in t-eii klaag
elans, de met fantastische \ e-eren uitgeelosd- en
paljasse-7iil rondspringende medicijnma.n van den
('ongo en de kop van de gigantische groene kro
kodil boven de i-ivii-re>e'\ er uit. heel ele magische
eife-nis van eeuwen Afrika. . . . Den \-olgeiielen
iiK'i-ge-n. als ele- trommen e-inele-lijk zwijge-n. draü'e-H
oi-rwoud. waar zij hem
?and waar hij hel
bi7i/.il\ e-ren keigel
eloorde-n neger op het on
tp h
\\aariu de woni-eli-n /.elf als
ne-ge-rl rluilmie iler (iim-t-iniit rommels
ft U'N'eiH niet /.i j n ba rbaa rse-he l ui.ne l ei i
?r geVol-nill. zon meesterlijk en /.oo
be-\\aarachtig. dal een opvoering, ander^
een neger, nauwelijks deiikba.ar is. dilpin
de/.e rol in Amerika en l'a.ul Ifnhe.-Min.
tri
Smalfilm-Amateur-Kinematografie
onder Kino-technische
leiding van Joris Ivens
Vraagt brochures
en demonstraties
CAPI
115 K ALVERSTRAAT
Amsterdam C. ~'
BI] CAPI vakkundigo aac^aiüvoorllctitlng.