Historisch Archief 1877-1940
No. 2759
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 19 APRIL 1930
I*e] l<'il m-iK'üer c n «Ie XeKfr-film
BI.) de empiête onlangs duoi' een I'arijseh blad
ik meen ..Candide" -?op louw gezet ter meer
dere effect volle ..bestrijding van de Amerikaansch"
tooneel-invasie" frappeerde n opmerking in hel
bijzonder. Kri wel deze. dat de veroveraars in plus
fours en kauwgnmmi zich bij hun triomphaal
bedrijf dienden te haasten, aangezien over hun hoof
den heen, een nieuwe heerscher zijn geweldigen
zwarten schaduw vooruit wierp: het opkomende
negerras!
De vraag, in hoeverre een zeker leedvermaak
hier de verhoudingen forceerde en welke impera
tieve teriderizeii aan de tegenwoordige iiegromanie
in redelijkheid kunnen worden vastgekoppeld
mag ten aanzien van tooneel en litteratuur hier
gevoegelijk onbesproken blijven. .Maai1 voor wat
de film betreft, kan men veilig beweren, dat van
een naderende hegemonie van liet zwarte ras als
nog geen sprake is. De neger is in liet wereld-film
bedrijf en bijzonderlijk in liet Amerikaaiische.
dienend object en lijdend voorwerp in den meest
volstrekten artistieken en conunercieelen zin. De
negeifilm. zooals die tol lieden geproduceerd werd.
is van volkomen ..blan
ke" makelij en
concept ie. De neger heeft zich
Ie vertooneii. zooals de
regisseur dat wil: gezien
door het oog van den
blanke, d.w.z. zooals de
blanke hem in /,ijn ijdele
superioriteit verlangt.
Terecht zegt "Walter
\Vhit e.de bekende schrij
ver van ..The Kire in
the Hint":
t lie only way
(o u n d e r s t a n d
peoples is in their
essence, nol as
lias been t ried and
t ried again t heir
coniponnding."
de Kussen hebben de
waarheid van deze negerwijsheid in hun films met
een kracht en een volharding bewezen, waaraan de
negers-zelf in den droom nog niet toe zijn. Aldus
voerde de Sovjet-kino een stroom nieuw,
onvermengd en sterkend bloed toe aan het. door zijn
nivelleer! ngszie kt e degenereercnde internationalis
me. Walmeer de neger het nog ooit zoover mocht
brengen, dat hij zijn eigen cultuur vigourens en
oiibesmet in de film tot haar recht weet te doen
komen, dan ivillen wij de imaginaire ijselijkheid
van zijn ..zwarten schaduw" gaarne op den koop
toe nemen.
Ken algemeen verbreide dwaling is de ver
warring va,n de populariteit, der negers, niet hun
toekomst als heerschend ras. De neger, wel verre
van veroveraars-allures te bezitten, is eenvoudig
het meest recente speelt uig eener oververzadigde.
naar nieuwe prikkels zoekende, \\estersclie cul
tuur. De trieste rol van het zwarte ras in de
ontJiewust of onbewust
GKNEKAAJL AGEVTEX VOOK
AMATETJU
FOTO-SCHAAP & Co.
SPUI 8 A5I8TERUAM
wikkelingsgescliiedenis de
treffendste bewijzen.
De eerste negers, die op het project irdoek v
erschenen. waren geen negers het waren
zwa.rtgesehminckte blanken en zij gaven de
vemedereMdste. stompzinnigste ca,ricatui-en, welke ooit den. . .
westerling onteerden. In die prillen dji.gen leerden
wij den zwarten man kermen als een permanent
sidderend wezen. da,t zich bij iederen windvlaag
op de knieën
wierp en
klappertajidend
gebeden
opdreunde. Of wel hij
was het
dankba.re decora.t ieve
snjet om
roornt aarden tegen
aan te werpen
en in
kalkbakkell te laten
vallen. Men
staat verbaasd over een ridderlijkheid die zich
niet ontzag een onderliggend en verdrukt ras
op een dergelijke laffe en smakelooze wijze te
Daniel .Haynes in Halklujah
ridiculiseeren. /eli's in een ..rustig werk. als ..The
l)irtli of a nat ion" van D. U', d'rilïilh. treedt c.en
openlijke minachting en haat v ooi' den ..ni^ei"
aan het licht die in onze dauvn nauwelijks den k ba a r
is. Wanneer ooit de negerziel eens werkelijk in op
stand komt. dan zal zij. naast de kwellingen en
vernedering der slavernij, in dezen wonderlijken
soort, humor een d lelijke beleediirini; Ie wreken
hebben.
Nu beleven wij dan de reactie. Met den inlliis
v a.n het gesyncopeerde rvl linie, den (az/ en iiet
spiritua.l. is de neuvr mik in de l'ihn het votwei-p
van algemeeiic- aanhiddinu en v >-rt eedeianu -e
worden, liet is echter de cultus van den neuei-in
abstrncto. wel te \er~laa.n! De gemiddelde \me
rikaan. die haastiu ,|,. kamer verlaat, waar een
neger binnentreedt, schreit tranen met tullen.
wanneer de- larniov ani ,? uesehiedeii is van l
IH!,Tom's ('a.bin wordt verl id en het l- ka ra k l e.
iliek voor de werkelijke v erh»ndinu'. dal hem hè!
allerdierbaarst toch nog altijd de imitatie-neger
blijft. Al Jolson kan hij, zonder zich zelf tekort
te doen. eigenlijk eerst recht va,ii gaiischer harte
bexvotideren!
Xoodelooze scrupule overigens want ook de
authentieke film-neger heeft mot den
gekleurdcn Amerikaanschen staatsburger evenveel uitte
staan, als een aap met een Hindoe. Hij vertoont
zijn kunstjes hij onderwerpt zich aan de rol,
welke een tamelijk kinderachtige en ijdele
westersche verbeelding hem wel wil toekennen. Kn zoo
zien wij dan den neger in een nieuwe gedaante:
het geborneerde, onnoozele maar goedhartige en
kinderlijk-vrome creatuur der /uidclijke
katoenpla,ntages. \Va,nt liever dan het gelijkwaardige
intellect v a.n den /.wart en man te erkennen
liever dan de oerschoonheid van een zuiver en
onvermeiigd ra.s te bewonderen, verlangt de wes
terling in zijn huidigeii staat van verteedering het
beeld v a.n een in lompen gekleed individu, dat met
een vi.jgema.t opliet hoofd, onder wni vende palmen,
iinberispelijken ensemble-zang ten beste geeft .'jjjjj
Voor wij a,a,n de
ta.lkie toe waren on
derging de film-neger
aldus de mntat ie van
den met
la.mpenzwa.rt toegetakelde!!
blanke tot liet ant
hentieke l'ncle
Tom(ype. da.l in ..l'ncle
Tom's Cabin" door
Daniel llaynes het
eerst werd gecreëerd.
Men kan ternauwer
nood v a.n een verbe
tering spreken, want
diende het r.iom
t aart-doelwit del-eer
st e dagen tot het
weinig delicate amu
sement van de witte
heereii de nobele
katoenplantaue-slaaf niet den goedhart igen grijns
,-u het eeuwige ..h v inn-book " ontleende zijn be
langrijkheid uitsluitend a.a,n zijn lofwaardige
toewijdum1 ten opzichte van ..massa' en ..missus".
Met de klankl'ilm breekt schijnbaar een nieuwe
aera \oor den film-neger aan: zijn vocale talenten
krijuen ..stem in het kapittel". Kvenwe! ik zeu:
schijnbaar. Want ook hier is hij het door den blanke
geëxploiteerde ell gedirigeerde ,'l Illl Isel l leut s-ol
ijecl. l lij wordt door den l>la.nken regisseur in
allerlei schilderaehl iue situaties opgesteld ,?[) dra:iit
zijn spirit i ia l s en nigücrsongs a.f. o, e re,, n k. mist i g de
Wellscllen del' bla.llke eliellt e],-. ..SlloW l li iat ' ett
..liearts in Di\ie"zijn volgens clit sVsteem L
econ-.1 rneerd en de all-iie^i'ofilm ..lliiUi-liijn' .
-eiealiseerd dool' Killg Vldor. belool't dellZelfden . ip/.el.
l iel zal ieder duidelijk /ij II. dat l le/.e |"| l n i-1), '".l-el ie
niet neeer-Tilin niets uil-taande heeft. In
ovei-eeii-temillill^ Illet lle mode des tijlls Worilt de l|eoe|
t hans geromant iseei-d en gesent imeiit alisei'i-d.
d.w.z. vernederd als immer. Slechts bij uiimpeii
openbaart zich. als bij toeval, de wondere ei-eii
-ehooiiheid van een eeuwenlang verdrukl en
u.kelend ras. dat in de limpiede voc-hti^e ulair/.i'ip
zijner oogi-n nog den weerschijn der u"uden
Vl'rikaansche ziin wist te bewaren dat in de rvlh
mische lenigheid van uang en gebaar c|e -loi-ie van
den niensrh-in-deii-nat imrstaa.t wist va~1 Ie hou
den. Maar het negervolk, dat met di-zc mysl ieke
en mv^terieiise atavisiiieii in zich. den kamp iler
wan hi iop -t rijdt 1 euvn de v ooroi n-dcelen eener ha rde.
bui-gi'lijki- maat sehap|MJ welks bestaa.n aldus
een da.^eli.jk.-ch w ederkeereiid groot scii drama, open
baart, wordt in de film HOL:' steeds misbruikt tot
m se h i ld era c h' me lompen u-e k l eed cabaret -nnnnner.
W.-mr r /uilen \\ ij de \i-.-ia.rachl i^e n.-".er-film
leereli ...'l '.;? n? \\anlleer Zllllell WIJ hel lieleVetl.
dal de /v.arte knnstenaai zijn eigen leven in de
fiim /al uitdrukkenr \\.mni-er znlllen de ne^-r
scc'iiarist en de ne-er-eineast gi-inspireerd
domliet ueheimzinniue Ihude dat hel ra.s verbindt en
waarin ^een blanke vvrmau door te drin^i-n
(Ie l'igeil emoties vall de lleue|-/.ie! il] rvllllne.
beeld en klank openbaren':
7.0,. als ue/.eud. die tijd sehljnl Vou Verre. lle
..black shadows" Welke Vol-ells hel l'arijsehe blad
lioo!' el n ( lid W a.kelld tleeel'1'as xvordeti \ i .1 ifu li ^e
v\ orpen. zij n. w a.t de 11 lm aan^a.ai. v oora Ism >u n ie! s
dan een ongevaarlijk seh mnneiispel.
De lalkie heeft ontdekt, dat de tiener een sleln
iie/.il. /.al zij ooi! erkellllell. dat hij iet- te zeuuen
heel l . . . .
.