Historisch Archief 1877-1940
12
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 26 APRIL 1930
No. 2760
BIOSCOPY
door L. J. Jordaan
PAASGHPROGRAMMA
Lubitsch. ,,I,iefdes-paraae." Tuscliiiisky.
ATEN wij er niet aan den
ken, wat dit amusement ge
kost heeft I Het is nu een
maal 's werelds bestel, dat
niets zoo kostbaar is als
oorlog en vermaak voor
vernieling en verstrooiing
schijnt de mensen millioenen
. over te hebben. Scheppen
gaat meestal op een koopje
en Kirsanoff's
Menilmontant", dat kleine juweel
van waarachtige filmkunst
kostte dan ook 2500 Francs
.... celluloid en ontwikkelen
inbegrepen.
Hollywood zond ons als Paaschverrassing een
,,schlager" waar je stil van wordt: een film van
Lubitsch, door Paramount op de bekende vorste
lijke" wijze uitgerust, becomponeerd door
Schertzinger en ten overvloede gespeeld door niemand
minder dan Maurice Chevalier. Als dat niet
slaagt, slaagt niemendal !
Ik heb persoonlijk groote bewondering voor
Lubitsch misschien nog wel het meest om de
virtuositeit, waarmee hij weet te vermijden iets
tot stand te brengen, zonder dat men nochtans
zeggen kan, dat hij niets bereikt. In deze twijfel
achtige regionen tusschen soll und haberi voelt hij
2ich blijkbaar als een visch in het water sinds
zijn Amerikaanschen tijd dan, wel te verstaal),
want de dagen, waarin hij met de jonge, onbekende
Pola Xegri en een vrij armoedig décort je het koste
lijke Vlam" maakte, behooren tot een ander,
lang vergeten kapittel van zijn levensboek. Tus
schen het charmante ..Verboden Paradijs" en
deze Liefdesparade" ligt een rij films, die meesten
tijds tot het betere amusement" behooren,
onder welk euphemisme uien dan alles dient te
verstaan, wat geest en smaak te voorschijn kunnen
brengen, zonder dat de wereld er een haar minder
?om geweest zou zijn, wanneer het achterwege
gebleven ware.
In dit elegante luchtledig past zonder twijfel
een film als Liefdesparade". Is het dwarse
nurksheid dit te constateeren? Och, lieve hemel, nee!
Maar waarom zouden wij de dingen belangrijker
maken dan zo zijn? Men mag toch wel een bétje
spijt hebben, dat dit heirleger sterren van allerlei
kleur en grootte,*dit millioenen verslindende decor.
deze keurverzameling van apparaten en machines
te werk werd gesteld, met het schamel doel ons een
uurtje aangenaam bezig te houden l
Wat in dergelijk werk van Lubitsch altijd
ontwapent, is de openlijke of verborgen ironie.
Men aanvaardt de gewoonlijk vrij
rare en kinderachtige situatie met
een glimlach omdat de auteur het
geval zelf nimmer au serieus
neemt. Hij vermijdt zorgvuldig in
dit rijk der goedkoope verbeelding,
iedere aanraking met de werke
lijkheid: zijn koninginnen blijven,
ondanks kostbare toiletten en
dito hofhoudingen, gracieus ge
maskeerde vaiiété-actricetjes
zijn paleizen, soldaten en ministers
zijn zonder uitzondering te mooi,
te grappig of te gechargeerd om
waar te zijn en zijn liefdes en
verliefdheden duren nooit langer
«XiltERAAL AGENTEN VOOB
AMATETJIl-hINO-lJITKCSTIXe
FOTO-SCHAAP & Co.
SPUI 8 AMSTERDAM
dan tot het woord Hinde". Zóó en zóó alleen heef t
men er vrede mee, wanneer een koningin alvorens
in het bad te stappen, de handeling eon kwartiertje
stop zet. om met haar hofhouding een paar
setitimenteele coupletten te zingen. Zóó ook neemt
men genoegen met een Premier, die door het
sleutelgat van het koninklijk boudoir loert eu
een leger, dat tijdens de parade spontaan iii koor
zang uitbarst. Zóó ook. teil slofte kan men den
heer Chevalier als film-jeune premier aanvaarden.
Want men behoeft geen gehaat kritikasfer te
zijn. om met n oogopslag te zien, dat Lubitsch
slechts de hand had uit te steken, om een type, op
te duikelen uit het enorme mensehen-arsenaal van
Hollywood, honderdmaal geschikter voor de rol
van Pririce-Consort dan juist de .Parijsche chan
sonnier. Immers zijn gang suggereert
oogenblikkelijk den Boulevard des Batignolles - - zijn stem
de Kmpire" of het ..Casino de Paris" en zijn
manieren de Parijsche Metro. Bovendien leeft deze
militaire attachéin gestaagen onmin met zijn
sabel en draagt hij zijn uniform als een. lotelirig,
die op het punt staat at' te zwaaien. Kn met de
amouteuse dispositie is het
ook maar larie: we weten
heel goed, dat deze aardige
gamin niet zijn open. pret
tige n glimlach geen vlieg
laat staan een vrouw
kwaad kan doen, doch
daarentegen een goed zoon
en voorbeeldig echtgenoot
is die do kleintjes bij elkaar
weet te houden. Stel u in
deze situatie eens een
Lewis Stone voor, of een
. John Gilbert. of zelfs den
? ietwat overjarigen Menjoii!
-Neen als filmspeler
in den zin van typeur,
is Chevalier allesbehalve een succes en ik twijfel
er geen oogenblik aan of Lubitsch heeft dit geweten
en er met geraffineerde ironie gebruik van gemaakt.
Deze graat' Alt'red is een fijne parodie een
parodie op een Graaf, een parodie op een zanger,
een parodie op een film-acteur. Kn het
vermakelijkste is misschien nog. da.t zijn succes-zelf een
parodistisch tintje krijgt, dank zij de velen dit;
er inloopon en al die dingen te goeder trouw
aanvaarden.
Het is met dat al een genoegen dei) afgod der
Parijsche niidineftes tusschen de pompeuze konink
lijke decors te zien rondscharrelen. hem Majesty"
te hooren zeggen, met het accent op den laatsten
lettergreep en hem liefdesliedjes te hooren zingen
mot het accent op de liedjes. Zijn absurde figuur
van verkleedeii gamin zet aanstonds het heele
geval op zijn kop en aldus vervluchtigt deze
lichte, dwaze comedie van het ongerijmde a's een
kostbaar fleschje ..line de la Paix".
Maar hoeveel filnin had men niet van liet goeie
geld kunnen maken!
..l>cr ITnstfr'hliclic I/ump."'
ItoiiiliraiultThrutcr
liet thema van den man. die men dood waant en
huldigt, te.rwijl liet slachtoffer de onwillekeurige
getuige is van zijn posthume glorie, is niet nieuw.
Wél gevaarlijk omdat het licht te nadrukkelijk
en te tragisch opgevat kan worden. Ik herinner
mij maar n geval waarin dit euvel vermeden
werd: het verrukkelijk-zotte filmpje De
overL'dene was een goed mensch" met oen prachtige
titelrol van Nicolas Himsky. Feu Mat t bias Pascal"
van L'Herbier was reeds te wijdloopig en te zwaar
(,-n ook deze onsterfelijke ..Lump" heeft, een
graviteit, die geenszins het effect bevordert. Van tweeen
n: óf men heeft een dergelijk gegeven als ecu
dwaze, luchtige scherts te beschouwen óf meii
dient in den ernst der zaak te gclooveti. In het
eerste geval, behoort zorgvuldig gelijk Lubitsch
in Liefdesparade" deed alle aanraking met.
de werkelijkheid vermeden te worden. Inliet laatste
moet de intrige een zeker minimum aan redelijk
heid eu logica, bevatten, zonder hetwelk de ge
schiedenis tot het niveau van een vrij malle nielo
dramatiek vervalt.
JSu doet de historie van den dorpxschoolmeesler,
die zoo maar tusschen de buit jes door ecu complet e
opera componeert. «"elke geen minder inst il uut da.n
de W eeiier ()peia ter opvoering aanneemt. al reeds
aanstonds een te kras beroep op onze
goedgeloovigheid. Wanneer dan echter blijkt . dat gezegde
schoolmeester niel alleen zijn tamelijk onbeduiden
de verloofde in het lichtzinnige en schitterende
\\eeiien getrouw blijtt. maar op haar huwelijk
VAM HELLES
? TABAK
is
met een ander reageert door in het weinig oor
spronkelijk karakter van levend lijk zijn baard te
laten staan en onder bruggen te gaan slapen,
wordt het ons toch Werkelijk te bar. Kn als ten
slotte de doodgewaande een jaar na dato bij de
onthulling van zijn standbeeld midden tusschen
zijn mededorpelingen staat, zonder dat iemand
hem herkent, dan zijn we beland bij de echte
Duitsclie operette, zwaar-op-de-hand, sentimen
teel en pretentieus. Men combineert nu eenmaal
geen plattelands-gemeeiiteraad van grove
maar in hun soort niet kwade earicuturen
met een grübelnde l'Ydja en wij verstaan het niet
de rede op een bekroonden os te zien afwisselen
met een luguberen stormnacht la Edgar Poe.
Licht is licht en zwaar is zwaar -?maar dein
Kheine ist alles schwer.
Iiitusschen bevat het werk verschillende aardige
fragmenten. De zingende schoolklas, met de
angstig tremoleerende en kraaiend-overslaande
kinderstemmetjes doet in den aanvang vel wach
tingen van vlotte, lichte parodie rijzen, die helaas
niet in vervulling gaan. De toespraak van den
burgemeester op het dorpsfeest had een geslaagde'
Fliegende 131atter"-grap kunnen zijn. doch onder
vindt jammer genoeg groote schade door de
abominabele klankreproductie. Heel goed zijn de
snel-verschietende beeld- en klankfragmenten na
de scène ondel' de brug. . . . een voortreffelijk
voorbeeld van geluids- en filmmontage. Ook de
standbeeld-onthulling loopt uitnemend van stapel
en benadert de satyre.
Voor het overige vrees ik echter, dat van de
Unstcrbliche Lump" slechts de Lump en niel de
onsterfelijkheid zal beklijven....
Nederlandsche Munt
HoOaad'i bot* 10 ecaU
Tentoonstellingen
Beman! Houthakker. Amsterdam. Stadsgezich
ten uit de 17i; eeuw.
Amsterdamsche Ateliers voor Binnenhuiskunst,
Amsterdam. Werken van L. en IJ. Brailowsky.
Tot 28 April.
Genootschap Pulchri Studio. Don Haag. Schil
derijen van ,lan Sluyters. Tot l Mei.
?Valderink en Co., Singel. Amsterdam, Werken
van I'. I). Kezelman. Tot ?> .Mei.
Stedelijk Museum. Amsterdam. Werken van
leden van SI. Lucas. Tot H) Mei.
Art i et Amicitiae, Amsterdam. Werken van
leden. Tot 15 Mei.
Kunsthandel Hofstee Deelman. Yondelst.raat,
Amstei dam. Werken van Holla.ndschc en Kransche
schilders. Tot 15 Mei.
Kunst zaal van Lier, Kokin, Amsterdam. Wer
ken door .1. .1. Voskuil. Tot 17 Mei.
Kunst/aal 1>. G. Santee Landweer. l leerengracht,
Amsterdam. Kransche prent kunst. Tot IS Mei.