Historisch Archief 1877-1940
Afo. 2760
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 26 APRIL 1930
nting
,ijn
anc
;ek
lit
,oo~
;rar
oo\
Ie
,eli
loo
\\
tat
"Joc
net
;rOf
che
ing>
M
,ita'
;eei
)at>
Ie
vaa
iet
ta<?
Raoul Hvnckes
De Meiroep
TOEGEPASTE KUNST
Teekenlngen voor ,.cle Meiroep",
door llaoul Hynckes.
Verschenen is de Meiroep" (als uitgave van
<le Arbeiders Jeugd Centrale, met verscheidene
bijdragen over het Meifeest.
Aan Raoul Hynckes was de niet gemakkelijke
t-aak om deze bijdragen van teekeningen te voor
zien en het omslag te ontworpen voor de door de
N. V. De Arbeiderspers" (afd. Handelsdrukkerijen.
te Amsterdam) inderdaad keurig verzorgde uit
gave. Zooals van hem te verwachten was heeft hij
zich daarvan op kranige en ook oorspronkelijke
manier gekweten.
Al dadelijk treft de schijn en de tegenstelling
tusschen de vóór- en achterzijde van het omslag.
Daar is de jonge A. J. C.'er, buiten in het open veld,
met de wijde wereld om zich heen. in het gras
gezeten waaruit een bloem ontbloeit, met een
trompet in de hand als symbool van het oproepen
tot strijd.
Maar van het buiten-zijn, van den Meiroep,
van de zon en de wolken, het water en. het land,
?de visschen. in den stroom en het paard. in. de weide
kunnen de Sonny boys" in do dompige koffie
huizen zich nauwelijks eene voorstelling maken
«nadat immers hun Mei-dag in de wijnen en
likeuren verdronken, in sigaren- en sigaretten
rook verdoezeld wordt....
Het is Hynckes' grootste kracht met eene
?opmerkelijke beperking aan hulpmiddelen, een
enkel lijntje, een paar drukletters en. een tikje
kleur (de uitvoering beperkte zich tot zwart en
rood) alles uit te drukken wat hij te zeggen heeft.
Het tegenover elkander stellen van bepaalde
voorstellingen, het, nelgen naar sterk sprekende
contrasten is typeerend voor zijn talent. Men zie er
zijn fabriek maar eens op aan.
Dan is er ook de tegenstelling van meester
Blaaskaak en den jongen met het hart; een vent
met precies vier haren over een kalen knikker
gekamd, eene zwarte snor, stekende oogjes achter
een klein-brilletje boven een al te stijven boord en.
een jongen met een krullenkop, open halskraag
en roode kiel....
Aldus gaat Hynckes recht op zijn doel af en in
eene opzettelijke iiaïeviteit, in een eenvoud
welke toch niets gekunsfelds heeft, in eene steeds
knappe indeeling van het vlak steeds de kwintes
sens rakend van dat wat liet illustreeren" als
zoodanig ten doel heeft: het verduidelijken vim
het verhaal door het geboden beeld.
Ton slotte betrad hij het terrein der z.g. foto
montage op eene groote. middenpagina der uit
gave waarin saamgevoegd zijn de symbolen van
het feest en het Mei-ontwaken. Wat mij persoonlijk
betreft: ik zie liever zijn teekeningen maar toch
dient erkend te, worden dat ook voor dit soort
nieuw beeldend vermogen Hynckes composito
rische gaven bezit. O. v. T.
Dramatische Kroniek
door Henrik Scholte
,,Siefrie«l" <-n . .TXmoiM'it"
H KT valt niet te ontkennen, dat er voornamelijk
in de tweede helft van dit seizoen der verrassin
gen waarvan de clou wellicht ook oorzaak
zich thans in de schouwburgzaal van het
Priusenhof afspeelt, een pair opvoeringen
ge,noteei'd kunnen worden, die het cijfer van het
jaargemiddelde belangrijk doen stijgen. De zwarte
Groene van de l'aaschweok heeft van twee dezer
opvoeringen de spits der actualiteit afgebeten.
Ken enkel woord van nabetraehting moge er wel
licht nog aan gewijd zijn. omdat zij beiden tot
de stellige successen van het seizoen behooren:
ik bedoel de opvoeringen van Siegiried" en....
Ksmoreit", bieit toimés. deze contrasten,
die dan ook niets anders gemeen hebben dan het.
verheugende feit, dat zij voor twee jonge regisseurs
werkstukken Werden van meer dan. gewone
kwaliteit.
Johan de -Meester heeft met Siegfried" zijn
eerste halfslachtige pogingen in ons land ruim
schoots goed gemaakt. Hij heeft een opvoering
van onverwacht groot allure bereikt met ,,dio
andere Seite" van het alsnog Vereenigd geheeten
Tooneel, in een dergelijk onderling samenwerken
en wederzijds aanpassen, dat men zich een beetje
spijtig gaat afvragen of het artistieke mon
strum" tenslotte toch nog niet tot een behoor
lijke spruit had kunnen uitgroeien. Wie zal thans
uit den boedel deze voorstelling erven, die ver
diende, dat zij lang repertoire hield?
Het stuk. dat ('iraudoux' tooneeltalont open
baarde niet gaaf. een weinig opzettelijk tooneel
soms. doch met voortreffelijke scènes a faire"
en een spirituoelen dialoog, die den roman, waar
uit' het naar de heerschende mode ..getrokken'
werd. bijwijlen achter zich laat is door de
Meester in grooteu stijl geënsceneerd. .Kr schijnt
iets veranderd in dezen regisseur, die thans het
woord bovenal respecteert en zonder overbodige!)
poespas klaar en scherp ten tooneole brengt. Want
stellig kwam de overtuigende indruk niet alleen
van den voor ons land uiterst gedurfden
tooneelbouw imposant, hoog en met een subtiel gevoel
voor verhoudingen doch wel degelijk ook dooi'
het fijn-uitgewogen spel der replieken, een uiterst
gelukkige bezetting en een levendig en licht
tempo. Merkwaardige paradox bovendien: men
speelde een sterk-ingrijpendo
bewerking-naar-eenbewerkirig (van de, hand van Dr. Hans Feistl,
die bij de Franscho text vergeleken, echter onge
twijfeld voordeelen bood. Laseur's titelrol was
alleen al een jubileumpje waard: een hrillant
karakter, waarvan geen facet onuitgevoerd bleef.
tragisch-I >u itseh en fijnzinnig-Fransch. deze vreem
deling op de grens van twee landen en twee werel
den. 11 gaf een mensch in pïaats van een complex
ideeën, men vergat om hem, dat deze oorlogs
vondeling zonder geheugen doch met hersens
slechts een homuneulus was, die (üraudonx
creëerde om er op hoogst ingenieuze wijze al de
eitjes van zijn epigrammatischen geest aan kwijt te
raken. Wat de vrouwen betreft, het was maar goed
dat er twee om hem vochten, want al had Verft
Uondam als Francaise een prachtig gevoeligen
inzet, terwijl de personificatie van het moderne
Duitschland door Londi .Nijhoff aan het begin de
overtuiging miste, later daalde; Marianne's ster
terwijl die van (iermania rees en al was het lijn
recht tegen het verloop van het stuk in. er bleef
zoo tenminste altijd een, naai' wie men met onver
deeld genoegen kon luisteren.
Cor 'H er mus heeft het bestaan om den
..Ksmoj'eit". die eigenlijk voor onderwijzers en dilettanten
van litterairen huize gereserveerd was. met
beroepsspelers te bezetten en bet aangename m deze
verrassing was. dat hij een schooner. boeiender
geheel kreeg dan eenige soortgelijke opvoering
van liet nijvere Schouwt ooneel. dat \Vel eens
gaarne archaïseerl. 'Het aft er dimier-publiek van
onzen schouwburg, dat over dit abele spel".
helder, argeloos en /.onder perspectief. a,ls het
paneel van een der Vlaatnsche primitieven, in
verrukking kwa.m. (ei wijl een opvoering als deze
toch als hel ware voorbestemd scheen voor een
matinee met een bizonder auditorium, bezorgde
zichzelf daarbij ook een u, .ede aanteekeiiiiiL:'.
liet blijft altijd eeH \\;rm's(uk oln bekende,
Raoul Hvnckes
De Meiroep
maai- vergeten leliquicën als deze naïeve histori"
van velerlei kwaad, dat in den kiem gesmoord
wordt, zoo zwaai- aan te zetten als het voor het
beroepstooneel, dat altijd ..bloed moet zien".
nu eenmaal noodig is. Stellig waren er in deze
opvoering dan ook spelers, die naar rollen zochten,
waar geen rollen waren, want het eenige
persoonlijkscherpe karakter is eigenlijk samengetrokken in
dien eersten aller maïquë's. den snooden
liobbrecht, die dan ook door llermns zelf met sobere
expressie voortreffelijk werd uitgebeeld. De rest
is gedrenkt in een onna\ olgbaien atmosfeer, die
men weliswaar kan spelen, maar ook hoe licht
verspelen. Het was. dank zij een fijne en
zorg\uldige samenwerking van den regisseur, die het
spel strak hield en den decorateur Jacques Snoek.
dat deze aaneenschakeling van wonderlijke, doch
eenvoudige feitelijkheden opnieuw en sterk tot
onze verbeelding sprak. Ken volmaakt koel
decor van trappen en omgangen, waarachter het
welvend blauw van het horizondoek en
waarboven een zacht en prachtig gereguleerd licht
effect, had juist voldoende aanduidingen om niet
te neutraal te zijn. Sesilieii was van Damast
gescheiden door een strak zwart gordijn en als
de vele optochten van Mooren- tot Christenland
behoedzaam doch natuurlijk waren uitgevoerd.
schenen de personages daarachter veranderd,
vandaan te komen. Ken. enkel verwisseld attribuut ,
een juiste1 pauze en een. klein verschil in houding
en gebaar schiep hier een illusie, die het wel
bekende ..slootje springen" van vroeger deed ver
geten. l>a,l een dergelijke geforceerde primitiviteit
ook historisch geen grond had. heeft Dr. l.eendertz
in zijn textuitgave bepleit. Op zijn aldaar uit
voerig aangegeven secnische aanwijzingen scheen
deze opvoering wel geïnspireerd.
Xa de pauze speelde men op dezen completen
Middeleeuwschen avond het slechts uit het Fransch
bekende schelmstuk van ...Meester l'atelijn", door
Johan Walch een beetje vrij verdietscht, en als
sotternye" ook zelfs in den bekorten vorm wel
wat rijkelijk lang. .Niettemin was hier de mise en
scène Jacques Snoek blaue-vogelde hier in zijn
decor van. het dorpsplein! je allerx erdiettsteli.jkst
plezant en natuurlijk en het sineuïge spel van K o
van I)ijk en ('or Hermiis paste er wonderwel in.
Doch als tooneelprestatie zal ik mij van dezen
avond vooral herinneren die innig-naïeve kruis
tocht van 'li n ..sconen wigant " met het afdoende
einde: ..lïobbrocht hanct nieti hier" en het
,.allegader Amen" zeggen.
Smalfilm-Amateur-Kinematografie
onder Kino-technische
leiding van Joris Ivens
Vraagt brochures
en demonstraties
C&PI
115 KALVERSTRAAT
Amsterdam C.
BI] CAPI vakkundig aad en voorlichting.