Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 26 APRIL 1930
No. 2760
Radio en Grammofoon "?
De heeren en het mechaniek
door Lou Lichtveld
ZOOALS het meer gaat met dubieuze kwesties.
wordt ook het vraagstuk over de beteekenis
van de mechaniseering der muziek telkens op
gezette tijden weer .,voor de heeren" gebracht.
De ongerustheid duurt voort, en men heeft er
behoefte aan zoo nu en dan wijze en bezadigde
menscheii, vertrouwde mannen van het vak te
hooreii verklaren, dat radio en grammofoon en
andere mechanische reproductie-middelen de mu
ziek niet in gevaar brengen, maar veeleer haar
vooruitgang bevorderen.
Nu hebben de groote heeren zich vroeger altijd
een beetje weifelend of sceptisch uitgelaten,
zooals het hun deftigheid betaamde. Maar reeds
meer dan n kunstenaar van erkende orthodoxie
begint bij te draaien, en den volke kond te doen.
,,dat het toch wel wat zou kunnen worden" of
,,dat het lijkt alsof er reeds wat bereikt is," en veel
dergelijks meer.
Zoo heeft de Revue des Vivants heel onlangs een
enquête (weer eens !) gehouden, waarin zij aan
een aantal muziekbonzen in Frankrijk vier vragen
heeft voorgelegd, en wel de volgende:
Ie. Is de inspiratie- of de techniek der
hodeiidaagsche muziekwerken bezig een verandering te onder
gaan?
2e. Zullen de instrumenten en de samenstelling
van hel orkest een wijziging ondergaan:1
3e. Is het succes van de mechanische muziek
gerechtvaardigd, en biedt het muziekonderricht
met grammofoonplaten voordeden;' Wordt een
bibliotheek van waarde volle opnamen noodzakelijk:1
4e. Kan men reeds thans do verdiensten van de
radio beoordeelen? En welke zal haar invloed zijn
op de muziek van de toekomst?
Hoewel het duidelijk is, dat enkele van deze
vragen een bijna sfinxachtige bedoeling hebben,
bleken heel wat oudere musici geneigd ze te beant
woorden. Kn men heeft goed gedaan de vragen
over de mechanisatie te laten voorafgaan door de
beide eerste, want het is noodig te weten hoe iemand
zich berhaupt de ontwikkelingsrnogelijkheid- dei'
muziek denkt, voordat wij de beteekenis van zijn
opinie over de ontwikkelingsmogelijkheden door
mechanisatie naar waarde kunnen, schatten.
Het is dan ook uit de verschillende antwoorden
op die enquête gebleken, dat zij die het minst
geloofden aan de groeikracht der muziek, ook
het minst te spreken waren over de prestaties
van radio en grammofoon. Kn zoo zal het wel
meestal gaan. Bijna altijd zijn het de ook in
andere opzichten vooruitstrevende componisten
die de grootste enthousiasten zijn voor de mechani
sche innovaties.
Intusschen is het bij deze enquête opvallend
geweest, hoezeer de bonzen zijn bijgedraaid. Daar
was bijvoorbeeld het oordeel van Alfred Bruneau
(de l'Institut), den man van de naturalistische
opera's uit de school van Charpentier. Hij begint
met onomwonden te zeggen dat de muziek geen
enkel ernstig gevaar loopt, en dat mocht zij
ook op een verkeerd spoor zijn zij vanzelf
?den goeden weg vindt. Grammofoon en radio
boeien hem alspopularisatie-middelen. O ver andere
voordeelen spreekt hij niet; die schijnt hij niet te
-zien.
Paul Dukas, die als componist een moderne
orthodoxie huldigt-, ziet de muzikale techniek
BRANDBLÜSSCHER
L .HOLLANDIA'
SPANJAARD&C2
; j FABRIEK ESPANA
t UTRECHT
als iets veelvormigs, terwijl hij aan geen
verniouwingsmogelijkheden van instrumenten of orkest
gelooft, enkel aan de ontdekking Min een paar
nieuwe klankkleuren.
De mechanische muziek vindt hij echter ..déja
interessante". 11 ij wijst echter met veel exactheid
op een typisch tekort: dat men nog steeds de
reproductie ,,van nabij" heeft (alsof men het
orkest hoort wanneer men op de eerste rij in de
concertzaal zit), en het toch noodig is de muziek
als op een gemiddelde afstand te hooren. Heeft
men dit eenmaal bereikt, zegt Dukas, dan dient
ervoor gezorgd te worden dat alle parasiteeronde
bijklanken verdwijnen. Dan zullen naar zijn over
tuiging deze uitvindingen van onberekenbaar veel
invloed wezen.
iManuei de Falla, dien het nooit aan durf heeft
ontbroken, redeneert met een Spaansch bravour:
omdut de muziek de jongste der kunsten is, heeft
zij ook een voortdurende vernieuwing noodig.
Maar deze vernieuwingen zullen altijd onderworpen.
zijn aan de persoonlijke grillen van den componist.
Vernieuwing van het orkest valt reeds te bespeuren ;
onderricht door grammofoonplaten is dikwijls te
verkiezen boven mondelinge mededeeling. zoodat
een discotheek van veel waarde is. De invloed
van de radio '/.al groot en goed we/.en, wanneer 7.1,]
zal dienen om publieke concerten te verspreiden.
en niet alleen om de uitvoeringen van ,.labora
toria" uit te zenden.
Hierbij een persoonlijke aanteekeiiing ! Wie
muzikaal niet grondig verpest is, zal zonder meer
de Falla in dit laatste punt gelijk moeten geven.
Om bij de Nederlandsche radio-concerten te blijven.
al die studio-uitzendingen zijn van een artistieke
minderwaardigheid die gewoon onbeschrijfelijk
is. Niet zoozeer om de wijze van uitvoeren als om
de rommel die men speelt lerwille van do \ cel
geprezen populariteit. Van negentig procent dezer
muziek-nilzendingen is do opvoedende waarde
niet alleen nihil, maar zelfs negatief, l'itzendinu
van een paar goede grammofoonplaten en ''en
paar openbare concerten is lang geen voldoende
tegengif. Maar daarover een andermaal meer.
(iabriel (Jrovlez die- in de dagen van Debnssy
minder talentvol heeft meo-gecxperimonteerd in
de constructie van nieuwe harmonieën, heeft een
groot geloof in de ethergolven, en gaat zelfs zoover
te fantaseeren, dat ,.un chef d'orchestre central
pourra commander simultanément a tons les
orchestres du monde !"
Een. van de mooiste dingen heeft Charles Levad
gezegd, toen hij opmerkte dat de* phonograaf
heden ten dage het wonder van (Jutenborg her
nieuwt, en hij wordt het meest geroerd door hot
feit dat, dank zij grammofoon en radio, men ook
den eenvondigen werkman vandaag over Mozart
en Beethoven hoort pralen.
Ik zou willen dat het waar was !
Een beetje gemelijk zijn daarentegen de ant
woorden van l'iernéen Florent .Schmitt. Beiden
trachten om de zaak heen te praten, en uit vrees
om aan zijn neiging tot misprijzen van het mecha
niek toe te geven (teekenend voor het terrein
dat reeds werd gewonnen !) begint Schmitt maar
op de buiten-europecsche invloeden af te geven.
Noch hij. noch .Piernégolooven in feitelijke ver
nieuwingen of zelfs de mogelijkheid daarvan.
Als man van de uiterste voorhoede zet Darius
Milhaud natuurlijk de zaak op haar kop. en ant
woordt hij de Kevue des vivants, dat men geen
enquêtes moet houden over dingen die evident
zijn. Je kunt net zoo goed vragen, zegt hij, of de
telefoon wel iets nulligs is.
Aldus staan op hot oogenblik de zaken, in
Frankrijk. De eertijds onverschillige of afwijzende
vakmenschen draaien hij, en in hun kringen is de
mechanische muziek misschien reeds meer geaccep
teerd dan in eenig ander land van Europa. Al
moet ik onmiddellijk toegeven dat Duitsche en
Italiaansche radiouitzeiidingon doorgaans nog van
een veel beter gehalte zijn dan de Fransche.
Nieuwe zakelijkheid
(Verzameld door J. P. K.)
Koning Magnus (in liet stuk van Shaw) houdt
er ook nog een beminde op na. L>e verhouding
tussehen hen blijkt echter louter van ideöelon
aard te zijn. zoodat we gelukkig een absolute
afwijzing van het stuk kunnen terughouden en ons
lot de restrictie voor volwassenen beperken.
Ile MauslHMle
De heer J. Kraft, ins])ee(eur van den Arlieid te
Arnhem, wordt, met l Mei overgeplaatst naar
Maast licht als waarnemend lioot'd van het district,
Maastricht, terwijl de heer C. Donker uit .Maas
tricht naar Dordrecht wordt overgeplaatst.
()n/.e grootste tijd is die geweest, waarin de
Hollandsche vlag gezien werd machtig' over alle.
wereld wat eren.
Maar nu schijnt het plotseling tijd te, worden,
dat zeegod Nept mms ons de vriendschap opzegt,
sinds n.l. het plan is opgedoken een schip in de
vaart te brengen, waarop, zooals de ...N. Kott.
Courant" schrijft, alles mag wat aan den wal niet
mag.
Hef moet een Ilaagscho vinding zijn. niet een
direct eur-generaal aan 't hoofd, om hel
oxtorriloriale gebied dienstbaar te maken aan de
speelzuchl, drankzucht, genotzucht en andere zuchten.
die in een beschaafd land niet in de hand moüviv
Worden gewerkt .
V Veiil. < rt.
Aiito-Kevue behoort in de handen van elk gex.in,
van eiken voornamen en praelisehen automobilist,
'?n van elke mondaine vrouw, die mei de sfeer
van de/e Auto-eeuw in na,iiw contact wil blijvt-n.
Wij willen in korte, spannende verhalen de
Autosfeer tol I" brengen tegelijk niet de merken, die
de meest practische en voordei lige of
mondain^z 'j i' ?
We Auto-ltc\ HC
Nooter bracht echter, door de vragen die hij aai;
de orde stelde, de conversatie op een hooger plan.
da.n ze -anders zou geweest zijn ondel ..... n Mei
onderwijzers, waarvan, er toen nog ma!) r n
getrouwd was.
On* Onderwijs
Hadiogevaar ! De radio brengt het gezin, d>j
cel van het maatschappelijk leven, in verband
metde internationale wereld. Metterdaad dreigt hier
een gevaar.
Kr is meer. Ons leven vervluchtigt. De
Kadio komt. helpen, /e geeft zoo maar acht ei'
elkaar: Zickonuurt jes. bioseoopmnziek. opera's.
Fransch, Kerkmuziek, enz. enz. Terwijl we luisteren,
drinken we koffie. Zoo raken wij en onze jeugd
verder van den diepgang in het leven.
Nog erger. Door de lïadio komt de ., wereld" in
ons huis de wereld zooals we die kennen in
tegenstelling met ..de kerk''. De wereld, dat is
de opera, de operette, dat is de cabaret- en
bioscoopmuziek. Hielden we het: groote gevaar, dat we de
moderne bioscoop noemen, buiten onze woning:
de radio brengt ,,de wereld in uw huis".
Wi-ckbl. De diercfomicerdc Kerk
Onbewaakte overweg
II i j dondert fiirn met duren nde l\raeht.
liet xrhijiit, de dnii'el zit kun op de hielen,!
lielit'erxchl en koninklijk, een ijzreii firtic.ld,
Eei' ijrnnt iievniirl', ei'» re ui, een spook op wielen.
Zijn komst kim triinrlijk. foor den i/i'ooten Xtichl,
De ziruktsle harten tot een I_>iind bezielen.
odti eni/el/jex in tranen. . . .Sultin lucht. . . .
Ken. pme/d-tnonient out vuur het litnlfit te knielen.
Hij dondert min .... tin. 'erenxt'rij en -s/^v/sr/',
Je neer te vlijen o/i de ijlndde ruil»
Iïn O[t Ie, ntti(in in rr-v ol zeeën xeherven . . . ,
Al teeer te Imit -- dinir dendert hij eoorlnj:
JJertien leiiiionx, een ratelende rij.
Hoc juniiner - - 7 ts mijn da;/ niet om te niereen.
ff h' n M. l .V .!/ / D U KX DO R P