Historisch Archief 1877-1940
?No. 2760
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 26 APRIL 1930
SCHILDERKUNST
door A. Plasschaert
Het einde van de vlootconferentie
Teekening voor de Groene Amsterdammer" door Joh. Braakensiek
5fed. Kring van beeldhouwers, bij
Kleykamp, l>en Haag
De onbillijkheid jegens en de onkunde omtrent
<len beeldhouwer en zijn kunst zijn in Holland
zeer groot. Ge merkt dit aan alles, en de onkunde
wat de beeldhouwer kan doen is in dit land, verzot
«p schilderkunst en op schilderijen, haast treffend.
Het verwondert mij steeds waar ge niet al schilde
rijen vindt ! Van verschillende hoedanigheid en
verschillend naar getal dat spreekt van zelf,
maar ze zijn er toch. Voor sommige der bezitters
zijn ze een verrukking; voor anderen een belegging,
voor weer anderen een speculatie, voor vierden
een weg naar ..betere klingen", voor anderen
door gebrek aan zicht een misverstane sier, een
ijdel of sjofel gepronk, maar ze zijn er, ze han
gen in de kamers, nu en dan staan ze opgetast
in rekken, zooals dieren in boxen staan. Kn wat
is er daar, in die huizen, vanden beeldhouwer?
Niets; ik zei het laatst: ze geven den beeldhouwer
geen kans. Het is alsof deze werker niets kan maken
dan groote dingen, die op pleinen staan, en waar
van de onthulling geschiedt door officieele per
sonen niet historischen zin, uit stedelij ken hoog
moed, of uit locale laatdunkendheid (overschatting
van een stadsgenoot). En waarom wordt de beeld
houwer alleen geschikt geacht tot deze oiihuiselijko
?demonstraties zijner kunst, die ondanks de
sterkbepaalde opdracht of de golvende opinie van
een jury soms schoon toch zijn? Waarom is
deze gedachte 7,66 levendig? Ken der oorzaken
is wellicht, dat we iri 't algemeen in Holland
meer aangelegd zijn voor schilderkunst dan voor
beeldhouwkunst, en dat wij geen enkel Museum
bezitten, dat als opwekking dienst kan doen;
waar de beelden der groote beeldhouwers staan
en waar we de beeldhouwkunst, toegepast (natuur
lijk niet als architectuurbegeleiding) maai' toege
past op voorwerpen, die sieraad zijn <;f nut,
vereenigd vinden, en prikkelen tot erkenning en
wekken tot het zelf willen bezitten van wat de
beeldhouwkunst niet alleen aan het huis, maar
ook in het huis kan zijn. Want de beeldhouw
kunst kan in huis allerlei zijn; aan hare veelzijdig
heid is ook buiten het alwetend beheer van den
bouwmeester" geen eind. Het is toch niet te
veel geëischt, dat velen zich vaag herinneren,
lioe in do groote oude huizingen de zilveren
.sierade'n waren van belang, en hoe die stukken,
eens daar trots, tenslotte, in beroemde verzame
lingen, in Musea, in Amerika kwamen terecht
(hoeveel ging er niet verloren !) Ik zeide eveneens
niet lang geleden, dat het een onbetamelijke
zeldzaamheid is, dat de groote lichamen, wier kapi
taal verrassend blijkt, te zelden iets laten maken
door den beeldhouwer dat een blijvend bezit kan
zijn. Vroeger kreeg de beeldhouwer van naam en
van kracht nog wel eens de bestelling voor een
.schaal, getorst b. v. door naakten, of gedragen
door een zich sluitenden ring van ranke of zware
vrouwelichamen. Of de schaal zelf was versierd !
Of een deurklopper was toen een voorwerp van
groote zorg. Of een volk van kleine dieren en
van kleine lichamen was verspreid over het
geheele huis, en verraste door ongewone houding,
?door in brons gevangen snelheid, door lokking
DEN HAAG
AMSTERDAM
ROTTERDAM
AXMINSTER
TAPIJTEN
70 BREED PER METER
NIEUWSTE
DESSI N S
De vrede: Daar hebben ze lang genoeg over gedaan!"
van een lichaam; een buste stond op een schouw,
schooner dan menig schilderij, soms een gratie
en een satyrieken glimlach. Waar zijn die edele
voorwerpen in Holland: wie bezit ze. wie koopt
ze? K n toch: hun geheim leven is niet schraler
dan die van goede schilderijen, en ze /.ijn minder
verderfelijker; in brons sterk en is de pi ijs. o
tellende kooper. grooter. hooger dan wat gij anders
koopt? Kn is naast uw oog uw tastzin hier niet te
vreden? Maar ge vraagt: is er dan een beeld
houwkunst in Holland? Kr is een grooter groep
beeldhouwers bezig nu dan we in lang kenden.
en in lang bezaten, /ij kunnen u kleine dingen
maken, die groot: zijn: portretten, die pulsecren
van leven; zij kunnen u een sieraad in huis
modelleeren ; zij kunnen u ook een standbeeld bootsen.
in uw tuin, ook een nymph. die een golf oiitzwom;
in een cirkel laten, zij u een dier gaan vol be
hendigste lenigheid; eigens tegen den /.oom van
een bosschage, laten, zij een eenzame slaan in de
lier, alsof de natuur een treurige stem verhief:
zij kunnen kind en kraai er modelleeren voor een
langen tijd; en er is grooter overwinning op
de stille stof dan in 't levend geworden oud-geel
marmer van een die, naakt en rijzig, uw geliefde
gelijkt, die in den ge beitelde n steen het verganke
lijke verliet ! Kn. waarom missen wij in te veel
huizen een masker, dat schijnbaar schuw voor
den geheelen kop, de beeldhouwer gaf zonder
einder als waar het verwant met en beschenen
door 't niet eindend licht van een geheime
planeet !. . . .
Wanneer wij naar zulke dingen verlangen en
ook zulke dingen eisenen van onze beeldhouwers,
dan kunnen zij wél varen geestelijk, lijfelijk
en wij gedragen, dan, ons behoorlijk !
Artïet Amïcitiae en St. l,ueas. te
Amsterdam. Kukel e notitie»
Wanneer we deze tentoonstelling als geheel
een naam of liever een adjectief moesten geven.
zouden we haar een i/emidileltlc tentoonstelling
van Arti moeten noemen. Lizzy Ansingh heeft
een vlot kinderportret, Ham van Beek's hofje in
.Haarlem is vol ijl zonlicht, Mej. van den Berg's
stilleven (10) heeft ruimte; linbelilijk'a portretten.
(ik verkies toch het vrouwenportret, in bruinen)
beginnen een portret tist van niet gecompliceerde!!
ons te doen waardeeren. ('olnot's stilleven kon
meer spanning hebben. Dijkstra's Uuitcnwijk is
een zuivere impressie, (iarf's stilleven heeft eenige
innigheid in het licht, Haiirath is levendig in het
Hotel Duin en Daal" - Bloemendaal
Str. koud en warm water op alle kamers
PRIVÉBADKAMERS - LIFT - Telefoon 22223
landschap. .Mevrouw van Iterson's visschest.[lieven
(elt tusscheii haar werk; Kdrxi'ii'n scheepshelling
aan de /uiderzce is hier belaiigiijk. l'rt'iili' <ic.
.Iiini/i''n groot stilleven is in de ruimte l'orsch
yvgeveii, -l. /'. i'ini Mi'ri-r is in zijn stilleven, een
scheh isrlist illeven. iemand, die een natumlijk
y.kh bewegeiiden schilder, van t;ileut waarschijnlijk!
doet el-kennen. Kr kunnen hier ontplooiingen «'or
den verwacht; er is kleur en een beuogen of bewe
gend licht. .Monnirketulam handhaaft /ich. zooals
ook .Mej. van Hegtei'en .\Itetia. zooals .Jan Sluyter»
(de ..looden") zooals .Mej. Surie. .1. J. Ifoyaards
niet-bekroonde baby is beter dan dn bekroond»
(waai de kleur der beentjes niet gansch en al juist
is). Lenig, als geaijiiarelleerd is Mevr. Osieck'.s
..etsl'ornui.s"; Woltei-'s brug is als een borduursel,
niet zonder kracht. Van het beeldhouwwerk no
teerde ik Krop's zingenden man, een zingende,
vooitgaande. . . . Inderdaad een gemiddelde tentoon
stelling, met n nieuweling voor ons (van Mevei)
die ons doet verwachten.
Op St I,ucas, ir
Kn wat was te vermelden op St. Lucas? Op
nieuw I.izzy Ansingh. Mej. van den Bergh: Hoofs
stilleven niet kruik (','>'D: dat van ('olnot (!<(>); op
het ijs ( 1H) van Dittlinger (koddig), (ierdes' portret,
(71) Ilulshoff Pol's werk (100 en 102); van
Kysiriga's doo<l kalkoentje en neushoornvogels: Koi-fs
groot gegeven Hcrtshoorn, Hal. Meyei's ..vreemde
inhoud", de zee van Van Kaalte, de boekjes van
Mei. van liegteivri Alteria: 't Hofje te Leiden van
Jacob Kitsema, Jilai-icum van Hchulman; Smalt,
Mej. Spi-onck's Boozen Amor en bloemstuk,
Tamson's Winter, de Begonia's van Jan Visser, Th. te l'
Weeme's zolder; .Mevr. Osieck's portret van haar
vadei ; zeker II cxtcrtHii iC x Oi'iïn icio'xt, en als beeld,
Smout 's l'golino.
D. G. SANTEE LANDWEER
KUNSTHANDEL Heerengracht 396, AMSTERDAM
Tot 17 Mei tentoonstelling moderne
:?: Fransche prentkunst : :