Historisch Archief 1877-1940
Na. 2760
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 26
Nieuwe Duitsche boeken EEN TACHTIG-JARIGE
door Alice van Nahuis
Julius Meier-Grnefe, Die iteisse
Strasse. 1929. Klinkhardt en
Biermann Verlag Komm. A.
G. lierlin.
Julius Meier-Graefe heeft do haus
se'' in cle oorlog'sliteratuur niet kun
nen weerstaan en zijn belovingen als
krijgsgevangene, welke al tijdens don
oorlog verschenen, in eenigszins
gewijzigden vorm laten herdrukken. Dat
is zijn goed recht als meiisch en als
man die niet vaardigheid en geest
de pen hanteert. Of deze nieuwe uit
gave, tusschen de andere
oorlogsboeken gevoegd, een schakel in do
keten is, waardoor eon volledig over
wicht verkregen wordt van alle ellende
?door den oorlog veroorzaakt, is een
andere vraag. En dezo moet ont
kennend beantwoord worden.
Julius Meier-Graefe kennen wij als
-een fijnzinnig essayist, als een kunst
kenner van den eersten rang. In oen
precieus proza heeft hij studies ge
schreven over Van Gogh, Renoir,Corot
?e.a. De stof voor deze studies putte
hij uit de werken van en den omgang
niet deze kunstenaars. Hij heeft een
joman geschreven Vincent", boei
end en belangwekkend van begin tot
eind. Maar de stof voor dezen roman
was aanwezig, n.l. de brieven. En wie
-de brieven kent, ziet dat Meier-Graefe
zich daaraan strikt gehouden, zo
alleen door rangschikking on
tusschenvoeging van dialogen on beschrij
vingen tot een roman aaneengeregen
heeft.
Met dit boek is hot evenwel anders.
Hier moest de auteur uit zichzelf
scheppen.
Meier-Graefe is als vrijwillig
ziekeriverpleger naar het front gegaan en
aan de Russische grens gevangen ge
nomen. In ,,Die wcisse Strasse" be
schrijft hij wat hij beleeft van hot
moment zijner gevangenname tot den
dag waarop hij uitgewisseld wordt en
over Zweden naar Duitschland te
rugkeert. Hij heeft dit gedaan in don
?toon eener persoonlijke modedeeling.
Het is een soort dagboek, bestemd om
later door zijn vrouw gelezen to
worden. Hij schrijft zich in dit dagboek
uit; alleen wanneer hij in zijn diepste
zelf afdaalt, wondt hij zich direct tot
die vrouw. Dan wordt die vrouw meer
dan zijn vrouw alleen, dan is ze
svmbool van zijn vroeger leven. Want
pas in zijn gevangenschap begrijpt
hij wat hij allemaal heeft verzuimd, in
het huwelijk zoowel als in het loven;
-hier komt hij tot hot inzicht niet
tegenstaande hij veel gewerkt heeft
toch niet veel meer te zijn geweest
dan de aestheet, de connaisseur; hier
voelt hij pas, dat hij ook zijn liefde-,
zijn huwelijksleven niet ten volle heeft
gemaakt tot wat het had kunnen zijn;
hier beseft hij, feitelijk nooit midden
in het volle loven te hebben gestaan.
En deze bladzijden zijn wel de innigste
-en ontroerendste in het boek.
Verder treffen dan nog vele waar
nemingen en uitspraken van oen man
die scherp kijkt en diep nadenkt en
niet zonder humor is. Do beschrij
vingen der Russische officieren in het.
begin b.v. zijn kostelijk. Maar hot
merkwaardige hierbij is, dat hij naast
persoons- en natuurbeschrijvingen.
waaruit zijn puik schrijverschap blijkt,
telkens beelden en vergelijkingen neer
schrijft, welke hij niet uit eigen visie
schept, maar veelal aan de cultuur
ontleent. Zoo karakteriseert hij
iemaud als een Selmauzbart a la
!Nietzsehe" of mit der Sprache
Kaiserliugs". Wie nimmer een portret
?van Nietzsche gezien <>f '«'aisorling
nooit heeft hooreii spreken, heeft aan
dergelijke vergelijkingen niets. Dat
een interieur is als op die of die
(jude prent, een sfeer als op dit of dat
schilderij van Cézanne, oen landschap
als door Van Gogh geschilderd of
als daar of daar in Italiëof Frankrijk.
betoekent natuurlijk ook niets voor
iemand die bedoelde prent, schil
derijen of landschappen niet kent.
Toch frappeert deze wijze van be
schrijving in het eerste wol oven, maar
later wekt het den indruk van ge
makzucht en. nog later dien van
gemaniereerdheid.
Al wat manschappen, dio als vee
achter omheiningen in barakken wor
den samengeperst on van honger en
kou en heimwee vergingen, te verdu
ren hadden, gaat hem zoo weinig
aan, dat hij daarover pas tegen, het
einde van het boek iets meent te
moeten zeggen.
En door dit enorme gebrek aan ge
meenschapszin is dit dikke boek het
onbe vredigend relaas geworden van eeri
individualist, van eon man, zóó in
zichzelf verzonken, dat hij altijd langs
den rand van hot leven gaat, ook dan
wanneer hij er zich in zou kunnen
onderdompeleri.
Kobert Xeuinann,
Hoeht-st/ii/leniovelle. 1930. ./. Enijelhoriis
Nuchf. Stutti/art.
Deze zwendelaarsiiovollo do
eerste in eon reeks, getiteld Blinde
Passagioro", die een poging tot ty
peering van de aan don zelfkant der
maatschappij levenden wil zijn be
wijst ons gelukkig, dat er nog eon
literatuur kan zijn zonder problemen
of pessimisme, onbeïnvloed door den
oorlog of wat daarna kwam.
Zon, warmte, glanzende zee, blauwe
luchten. Het leven zoo licht on kleurig
als oen zeepbel. Do hoofdpersoon:
kaartspeler, zakkenroller, hotelrat,
vrouwenverleider on charmeur. Kon
20ste eeuwsche Casanova. Ken Casa
nova in pull over in plaats kanton
lubbon, met wat minder erotiek on
wat meer schurkachtighoid; reizende
in motorbooten in plaats van post
koetsen, maar evenals de ridder van
Seingalt wegend do menscheri, proe
vend do situaties aan alles en niets;
aan den wiegenden gang eener vrouw,
aan een vleugje parfum Xach
Queltuies Fleurs roch sie, billig." ,
aan de spijzen, de sieraden, maar voor
al aan de handen: man lohro m ie h
Hande kennen! Die Einger, lang,
leicht seitlich gekrümmt urid ein wenig
von Tabak gebraunt man lohre
mich Eingor kennen!" Do figuren op
hot twoode plan eon rheumatischo
vorst met zijn vrouw en oen valsche
speler mot een meid kostelijk,
vlijmscherp waargenomen, raak
geteekend. Do kleinere rollen in dit
zonnige zwendelaarsspel charmant.
potsierlijk, sentimenteel gaat'. De
.situaties origineel, de dialoog flitsend
en flonkerend van geest, do.
ontknooping verrassend. Zoodat het heele
verhaal, in een verbluffend tempo
voortsnollend, licht en schuimend als
Venetiaanscho kant zou zijn, wanneer
de schrijver zich middenin niet her
innerd had toch oen ernstig literator
te zijn on met een gooi naar do mys
tiek begin on. slot mot oen stukje
gewone broderie aaneengeregen had.
Maar toch. n iet tegenstaande het stukje
broderie: zoolang er nog zulke boek
jes geschreven, worden, bohooreiid tot
de goede literatuur, behoeven wij niet
verslaafd te raken aan de scheeps
ladingen ovorzeescho delective-.->t.orios.
Theo Mann?Bouwmeester
(Illustratie uit haar Herinneringen")
BO EKB ES P R EK ING
Het jubileumboek van Mevrouw
Mann?Bouwmeester
Op den dag van haar taclitigsten
verjaardag on in een tijd. dat velen
met zorg en spanning uitzien op welke
wijze don eersten schouwburg van
Nederland zal worden bezet, heeft
Mevrouw Mann-liouwiHeester baar
gedenkschriften in hot licht gege
ven 1). Wat daarin het meeste treft
is do geschiedenis van haar jeugd:
zonneloos gingen do kinderjaren hoon
in hot gezin van tantes, want
moedor was geregeld op reis. speelde
tooneel in de provincie, dan hier
dan daar. kwam zoo eens to hooi on
te gras Inar kind bezoeken, die dolge
lukkig met dio, sporadische ontmoe
tingen was. Het is een hoofdstuk
van dit merkwaardige leven dat
meer ontroert dan eenig ander.
Hot geheele boek boeit, van bet
begin tot einde. Kon elk die de schrijf
ster ooit /,ag spelen, ol' die maar
in de verte iets van haar spel heeft
gehoord, zal do herinneringen willen
le/.en. en lezen van den eersten tot
den laatst en lettel'. Het zien van
namen van hen. die in de
tooneolwei'eld een belangrijke rol hebbon
gespeeld, en sindsdien zijn gestorven
of. - o schande, -- zijn vergoten.
011 door de schrijfster, soms uit
voerig, soms in het kort. worden.
besproken, zal bij de ouderen
lierinnerigoii aan vroeger oproepen; bij
do jongeren eerbied Wekken voor
oen krachtig tooneelspelers-geslarht
011 oen voornamen
tooneelspolorsstand. waarvan wij de verdwijning
niet anders dan betreuren kunnen.
De inleiding, die de schrijfster aan
haar boek doet voorafgaan behandelt
verschillende toe- en misstanden in
de tooneolwereld, zooals deze lieden
ton dage bestaan en dio door de
schrijfster met scherpe opmerkings
gave zij 11 genoteerd.
liet boek bevat vele foto's.
Il l'ln'<t Mit tin-fluit/i'/iifcxlci'. Mi in
It'i-i'ii. 1S50?1980. l'lli/iii-p Jlclioi'krrt;
,.I)c \~<iiirli/<nii/k". AinnlcriJtn>i.
KENNERS
KOOPEN BOTER
VAN OUD-BUSSEM