Historisch Archief 1877-1940
12
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 3 MEI 1930
No.
G. Hordijk
Zittend naakt
SCHILDERKUNST
«. Hordijk bij Hofstee Deelman. Amsterdam
Wie over de Hollandsche schilderkunst van
de-zen tijd wil schrijven niet alleen, maar ook over
haar een juist oordeel wil hebben, kan nooit ver
geten wat er tegelijk met haar in Parijs bestaat.
of vlak te voren bestond. -Natuurlijk zijn er
din'tsche invloeden bij den eeneii en bij den anderen
schilder, maar de meeste invloeden, die de Hol
landsche schilderkunst pas ondervond en nog on
dervindt, komen uit Parijs, al zijn die werken, die
de daarheen trekkende Hollandsche beïnvloeden.
niet altijd werken van Fransehen. maar van lieden
uit allerlei streken der wereld. Om een juist ooi-deel
vorder te vellen is het daarbij niet voldoende in
wat gecompileerde artikelen ony.eker te schrijven
over wat in Frankrijk gebeurt: wel lijkt mij te
wenscheri, dat de waarde van den llollandscheii schil
der door een voldoende psychologie van den. be
schouwer voldoende kan gemeten worden. Want
meer dan ooit gaat het daar om in de zon tijd van
zoeken en vinden; van reizen, beïnvloed worden en
tegenover de eigen persoonlijkheid wankel begin
nen te staan. Scherp is het werk te kennen op wat
er wezentlijk in is; van daaruit alleen kan iets om
trent de toekomst worden gepropheteerd; niet is
daarbij tot baat wat ik noem het ethische
vóóren tegen-systeem, waaruit die artikelen ontstaan.
die altijd in twee richtingen zich bewegen: eigent
lijk is het werk wel goed, maar toch ook eigentlijk
wel slecht; en omgekeerd.
Er zijn op deze tentoonstelling van Hordijk bij
Deelman een paar schilderijen, die wat vertrouwen
geven, en zeker ook hooren bij zulke dingen de
teekeningen van naakten. Wanneer wij de schilde
rijen moeten noemen, waarachter de invloeden.
kenteekenen van eigen leven te vinden zijn, dan
reken ik daartoe een paar werken van een kleur.
?die iets onbestemds schijnt te hebben, maar, nauw
keurig bezien, eer zwevend is, als ,,de kermis met
de twee meisjes" en nog een ander, dat een zelfde
kleurneiging vertoont. Het schilderen zelf is daar
meer omhuld; er is een atmosphoer bereikt; do
ongeregelde drift van den toets is niet openbaar,
zooals die in andere werken tot het hinderlijke! toe
duidelijk kan zijn. De vorm heeft hier meer c'ujoi
beteekenis, en er is toch leven in 't geheel ! Het
meeste van dit werk is figimr (zie het zelfportret
en dat van Piet Mondriaan, enz.). Maar er zijn ook
stadsgezichten naast, waarachter het hij anderen
geziene, een bepaalde zachtzinnige fijnheid, of mo
gelijkheid daartoe te erkennen is. Naast het schil
derwerk en boven dat schilderwerk geven do
naakfteekeningen vertrouwen (zie 27, 28 en 30). Ook
daar kunt ge aan een grooter voorbeeld denken,
maar daar is meer aan-den-dag, wat ge verholencr
vondt in enkle schilderwerken. . . . Feil heele toer.
een heele tocht, een heele reis is Hordijk echter nog
te doen, voor hij zijn persoonlijkheid in zulk schil
derwerk als hier is, geformuleerd /.al hebben, en
wij aan vorm -i n -k !< ui r oumiddelijk hem herkennen
tusschen zijn mede-schilders. Ken grooto toewij
ding jegens zich zelf en een grooto onafhankelijk
heid tegenover voorbeelden moet hom nog komen.
PLASSCTIAERT
J. J. Yoskuil bij van lier
Waarom bepaald werk als echt" overtuigt,
terwijl ander werk, hoe goed bedoeld en hoe
kunstzinnig ook, onwillekeurig als maakwerk aan
doet, het is nooit zuiver na te gaan, noch minder
te bewijzen. Waarmede nog niet gezegd wordt, dat
deze aanvoeling een louter subjectieve zou zijn en
daarmede afhankelijk van het willekeurige toeval
eener gelijkgestemdheid aan den kant. van den
beschouwer ! .... Bepaalde factoren toch zijn
terdege na te gaan en zelfs voor den georiënteer
de, bewijsbaar.
Zoo valt aan te tooneii dat werk als dit, hoe
?schijnbaar onverklaarbaar vaak naar dim vorm.
nergens ontaardde in een bedacht spel. een
bedachte gril: dat de voordracht overal steik lo
vend bleef en van inneilijke gedrevenheid getuigt,
m.a.w. ..echt" en noodzakelijk is. In een zoo na
drukkelijk revolutionaire en op liet psychische ge
richte kunst als deze. een zoo sterk van de normale
opvattingen dus afwijkende, mag dit een feil van
groot gewicht hooien. Kvenzeer is belangrijk, dat
de invloeden van Picasso o.a. welke zich hier en
daar ten duidelijkste doen golden, niet storen on
meer aandoen als n onbestemde, algemeen gel
dende tijdsinvlood dan wel als die van bepaalde
aanbeden persoonlijkheden.
Voskuil dan is oen verwoed zoeker, nog onder
invloeden staand, maar overtuigend dooi' ernst 011
gedrevenheid. Voorshands slaagt hij volkomener
als teekenaar dan als schilder al zie ik een schil
der van boteofcoriis uit hem groeien ! Maar het
tookonwork is gaver, bereikter tot nog toe. Do beide
ponteekeningen hebben vaart on directheid, een
zuiver verwerkelijkte spanning, terwijl hot sen
timent wijd is en vol onbegrensde mogelijkheden.
No. l (i -- tookening van oen dansende vrouw
grenst aan het geniale in <le boheersching der
gei af fineerde middelen.
/ion wo hierna hot schilderwerk, dan hindert
aanvankelijk de ruwheid. .Men beseft terloops, dat
men inderdaad in oen tijd loeft waarin ..alles mag".
Voskuil's kleur is soms wankel en misschien doet
hij goed, zich voor schilderlijke grootspraak te be
hoeden. In ieder geval ware scherpere zoll'critiek
het tentoongestelde Wol ton goede gekomen: een
dook als No. 7 had beter achterwege kunnen blij
ven. Maar. . . . er zijn mot dat al ook onder de
schilderijen een aantal, die Yosknil doen kennen
als n dol' vitaalste en belangwekkendste onder
jongere modernen. Kasc.inoorend is zokol do groot
sche verbeelding van den clown ('rock (Xo. l ). met
hot grenzenloos verbazing\\ekkondo van zijn broe
den grijnslaeh, mot zijn bijna verontschuldigend
on tegelijk dwingend gebaar. geen komiek, maar
oen ontwapenend-goodaai'dige soort menschaap.
Do vorm is stroomend maai' vast, onstuimig over
tuigd, <h' kleur heeft een dramatische waarde. Hot
is een werk van beteokenis. Heel wat verfijnder in
piot oraal opzicht, maar niet. zoo recht sti eeks boei
end, is hot ernaast gehangen doek No. '1. dat dich
ter tot de teokcningon staat. Ik noem voorts
No. 5 (vooral do bezielde kop dor moeder). No. .s.
stilleven, on No. 11, clownskop in profiel. Het
grooto dook van den arbeider, ietwat
l'ermokeac.htig, lijkt me leeger en verstarden dan de ge
noemde werken.
Wij zullen den groei van dezen stellig vitalen
kunstenaar met belangstelling blijven volgen.
>Ioderne Vaiiwolio 1'reiitkuiist.
bij Naiitee Land weer
Do hoer Santcc Landweer verrast en verheugt
ons ditmaal mot: oen betrekkelijk kleine, toch uit
gebreide collectie werken 011 werkjes van modern
Franscho grafici, waaronder veel bekende en enkele
weinig of niet bekende namen. Kr zijn prenten
onder, die moor aandoen als do grafische probeer
sels van uitgesproken schilderstalenten - als zoo
danig in elk gevat (och hoogst interessant er zijn
andere, die alle kenteekenen dragen van ten volle
te zijn gegroeid uit wat men het echt grafische be
wustzijn zou mogen noemen. Tot do eerste groep
rekenen we wellicht werken als dii> van CJromaii o of
Maripiet of De Vlaminek. tot de tweede vóór allo
do uitingen van oen I.uc Albert .Moivuu of oen
Houssingault. van oen Hermine David of Picasso.
Laatstgenoemden zijn voorbeelden van
begaa.fdhoden, waarbij we terstond ervaren ila.t ile kunste
naar alle geheimen van hot v;ik kont on ..grafisch
denkt", ook al moge hij inissehvm do groole kennis
listig c.amoiifloeron of een schilderkunstig d"iikon
mot het grafische voroenigeii.
Onder de lithogral'iën treft naa^l do milde en
uitdriikkingsvollo ..grande liseuso" \an M al i.wc
bot drietal prenten \an Mttrcait door oiigomeeiie
technische kwaliteiten. Kr is veel in die prenten.
J. J. Voskuil
De clown Crock
dat terstond aan Toulouso Lautrec herinnert, al is
de gesteldheid wél beschouwd sterk verschillend.
Want Moroau mist Lautree's bittere intensiteit.
volop geniet hij van 't zinnenscbooii van die uiter
lijke verschijningen, die Lautrec. uitdrukkelijker
psychisch gericht, a.ls met. hot mes oener cynische
ontleding van-én reet. .Mooi van zwart.-wit zijn
ook de werken van don mij tot dus ver geheel on
bekenden T<ilco{if en bij/.onder mooi een door
wrocht on droomrijk kopje van (iiilinii.t. waarvan
de breede en zachte vereenvoudigingen cenigermate/
aan werk van Dcmiti herinneren.
/elf is de laatste hier vertegenwoordigd mot oen
etsje van wijdscho gevoeligheid, waarin men echter
niet aanstonds den moester herkent. Van l'tilil»
f'irittixii de Pieasso dor ..Kpoipa: 'Bleue" hangt
hier boel wat. Ik behoor niet tot bon, die de pure
lijn-etsen boven d'1 moer doorhaalde stellen, on hot.
diepst trof mij do doorwerkt o jongensprofiel : tege
lijk innig en virtuoos. Iegelijk verstild on veront
rustend, tegelijk concreet en metaphysiseh een
techniseh-psyehisch wonder ! Iets ^ loeiende!' en
minder die]) peilend zijn de beide toch zeer schooüe
vrouwekoppi-n.
Op een lager plan bekoren -Waric J,"ni'c/ichi .<
charmante vertellingen. Dat zij uitstekend zou
etsen, ligt feitelijk voor do hand ook do
rechtscho dor beide litho's is echter te waardeeren. Do
grenzen dezer geparfumeerde kunst zijn duidelijk.
maar binnon die grenzen kunnen we haar toch
zonder aarzeling genieten. Stellig bevredigender in
laatste instantie is evenwel llcrtiiine J^/ri//'.i be
langwekkende ets. m.i. tot do schoonste der hier
bijeengebrachte belioorend. Heeft Marie Laurenein
fantasie. Hermine David hooft verbeelding - een
kostbaarder bezit! Dit landschap althans is van
een grooto muzikaliteit en de lucht ig-vast e manier
van doen dwingt respect af: de aandacht blijkt niet
fel en geconcentreerd, maar bloot typeerend
vrouwolijk-fijngevoolig. Strenger nog van st vlooi ing.
bewuster, ook harder, is llcuri Ie \\'nr<x/<ticr'ft et-,
welke men een superieure Schelfhout zou kunnen
noemen. DnhrcKU'.t werk doet Kngelseh ;ian. da'
van .l/«ri-limi'l Ilollandsoh.
.Mogen deze aanduidingen voldoende zijn, velen
aan te -p. n-eti hot hier tent oon gestel de t c gaan zien.
\V. .IOS. DK (iUl'VTKI!
Smalfilm-Amateur-Kinematografie
onder Kino-technische
leiding van Joris Ivens
Vraagt brochures
en demonstraties
CAP
115 K ALVERSTRAAT
Amsterdam C.
BI) CAPI vakkundige raad en voorlichting.