Historisch Archief 1877-1940
No. 2761
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 3 MEI 1930
TEEKENFILMS
oen
Pi
Alba
dans
stert
worc1
W
dans
veell
miek
dat
Ol
te Sc
deelt
M;
als k
oef er
In
Gran
Dom
Max Fleischer. Het clowntje"
Max Flcischi-r bij Titseliinsky
LKXKK ik wil er u geen geheim
van maken, dat ik voor een Max
Fleischer. voor een Pat Sullivan, voor
oen Walt Disney, den allergrootsten
eerbied heb niet alleen als formi
dabele teekenaars, maar vóór alles.
als volmaakte cineasten, /ij ver
plaatsen u in een wereld van beeld en
klank, waarin letterlijk niets meer
stoort. Voor hen is het vraagstuk der
verhoudingen tusschen sujet en decor
tusschen geluid en film geen vraag
stuk meer. /ij hebbon het opgelost
langs don allereenvoudigste!!, weg:
Emile Cohl. De eerste teekenfilm
dien der centrale scheppende persoon
lijkheid. De ark van Noach danst op
vreemde hyperbolische golven en is
rekbaar als oen liarmoniku het
hindert u niet. Felix do Kat maakt
van zijn staart een uitroeptoekeii en
klimt er in, wanneer govaar dreigt
gij denkt er niet aan. u over dit
typografisch-strat cgisehe wonder te
verbazen, swald, the luckey Kabbit,
drukt zijn gevoelens uit in klanken,
die varioeren tusschen het gerommel
door L. J. Jordaan
GEN ER A AL* AGENTEN VOOK
van een aardbeving 011 hot piepen
eoner zaag gij begrijpt hem. alsof
hij uw moedertaal sprak. Dit alles.
omdat liet u gesuggereerd wordt met
den klaren, dwingend? eenvoud van
het sprookje u opneemt in do
verbeeldingswereld van den dichter,
waarin tegenspraak en twijfel evenmin
bestaan, als in den droom. Kobert
Wiene deed in ..Caligari" den eersten.
vertwijfelden greep naar zulk een
wereld aan gene zijde van ons verstand
en het resultaat was een pijnlijk
eont'liet tusschen de personnagos van
vleeseh en bloed en de fantastische.
ehimerieke decors. Ruttmarm gaf in
.,Melodie der Welt" do eerste serieuze
combinatie van klank en beeld en
hij worstelde kennelijk met
sehoepssiionos, (l'.e als baby-kreten en vrou
wenstemmen, die als trombones klon
ken.
In de cartoons is alles simpel en
natuurlijk: ontbreekt er een huis
het wordt er onder uw neus
bijgeteekend. is een beest groot, dan gromt
het is het klein. 7,00 piept het. Hn
hot huis is zoo reëel als de hechtsto
revolutie-bouw het geluid verstaan
baarder dan menig redenaar, (i ij
aanvaardt het en gelooft er in,
omdat de schepper ei- in ge
loofde ??het beginsel van alle
kunst, ook alle filmkunst.
/eg nu niet, dat bet
zooveel eenvoudiger en over
zichtelijker is. dan bet ma
ken van een gewone speelfilm.
(looft gij er u wel rekenschap van, dat
een teekenfilm van een kwart iel' lengte
weid samengesteld uit 2 KilII) beeldjes!"
Wist gij. dat een t eekeiiaar-eineast
met een st af van acht of t ion monsehen
werkt origerekend nog bet
technisch personeel voor camerawerk en
klank-opname!' Was het u bekend.
dat het draaiboek voor de teokonfilm
met minstens y.ooveel zorg on nauw
keurigheid moet wol-den samengesteld.
als do ,,découpage" van een groot c
speelfilm? Dat iedere beweging dor
fantastische sujetten vooraf wordt
berekend, naar duur en aantal beelden
met het stop-watch in de hand?
Dan moet het u ook duidelijk zijn, dat
de teekenaar-ciiieast evenveel hete
rogene krachten naar zijn wil moet,
buigen, als de speelfilm-regisseur en
dan y.nlt gij, met mij, verstomd staan
over zooveel inventie, y.ooveel geest
en y.ooveel techniek, als een enkele
teekenfilm openbaart.
# *
*
De geschiedenis van de tcokonfilm
wijst haar eerste groote evoluti
met het verschijnen van Felix,
do Kat. Wij aanvaardden dit
technische en artistieke wonder
met de gelijkmoedigheid van
on/.cn geplasoorden tijd maar
om den sprong post festum. als
nog te beseffen, reproduceer ik
hierbij een ..still" van Kelix' voor
ganger uit de eersle (eekeiifilm. die
voor hel publiek draaide, /ij was het
werk van don politioken caricat urisl
Kmilo ('ohl. een Parij/onaar. Met alle
respect voor den moed en het uit
houdingsvermogen va.n
doy.en pioimior de on
gelukkige maakte deülioo
teekenmgell. welke voor
liet filmpje van vier minu
ten nooilig waren, ui', de
hand en :
AM ATEC K- h INO-CITKU8TI1V G
FOTO-SCHAAP & Co.
«PCI 8 AMSTERDAH
krabbel nanst hel voidra
werk van Pat Hullivan. naar de kinder
kamer verwezen dient te worden. Wie
was Pat Sullivan. waar kwam hij van
daan on waar is hij gebleven? Wij we
ten het niet. /ijn geniale creatie, de
..Felix" schoot langs het film-uitspan
sel als een meteoor on verdween achter
den horiy.on. /onder ecu spoor na te
laten. liet grootepubliek.dat y.icli y.oo
hartstochtelijk interesseert voor do
scheidingen van l'ola ,\egri en do pro
cessen van ('harley ('haplin, \roog
y.elfs niet naar den naam va.n <len
geestigen en oorspronkelijke)! Icrschen
kunstenaa-r. l1'n toch heeft Sullivan in
..Felix, de Kat" een type en een sy
steem gecreëerd, waarop men heden
ten dage nog steeds voortbouwt, /ijl)
ongehoorde durf. om den aanbidders
van fraai-gepenseelde mannequins en
kunstig-nagemaakte wervelstormen,
dit fantastische, gest vloerde gedrocht
voor te yetlen. dat niets van een kat
had (.'il toch zoo onmiskenbaar een kat
was baande den weg voor al de
Clowntjes. Mickey's 011 Oswalds, die
/ouden volgen, /iju inventie, om door
eenvoudige perspect ivisc.he schemata,
verbluffende effecten van snelheid on
beweging te suggereeren. wordt nog
heden, toegepast, /ij n schitt
erende bandeloosheid bij hot
negooron va.n alle wetten der
logica- maakt nog heden de
grootste charme del'
teeketil'ilms uit. Waarlijk,- liet y.ou
niemand behoeven te
vorwonderen. wanneer dey.e kunste
naar thans kellner bleek te y.ijn in Hol
lywood, of chauffeur bij (Veil de Mille.
/ijn oorspronkelijkheid en genialiteit,
waren er groot genoeg voor!
* *
*
Moven den teekeiiaar van ..The
Incky rabbit", \\'ail Disney, en y,ijn
epigoon !'!) Iweeks. den inventor va.n
de ...Mickey Monse-earloons".
waardeer ik Max I''leiseher. 11 ij is
veely.ijdiger, vindingrijker en knapper dan deze
beide - imiar voora.l niet y.ijn
adorabi-le ..Screen-songs" heeft hij als sound
cineast een enorme, beteekenis ver
worven.
Wolk een phonomotiaal teokeiiaar
<le/e Amerikaan is. wil ik hier in een
ausschnitt van y.ijn wereldberoemde
..('lownt jes" demonst roeren. ^ elk een
volmaakt kunnen, welk een beheerscht
vakmanschap ! Hier is alles toege
spitst op het beginsel van de film : toe
passing van het enkel-noodzakelijke.
(leen lijn. geen schaduw, geen vlak
te veel. Do expressie del' figuren is
goëssonlialiseerd in een mond en een
oog - do rest is Weggelaten. Voor het
aangeven van een muur y.ijn een
vierkant lijstje en een raampje
voldoende - y.elfs een
lambriyeering was niet noodig.Zoo werd
een coticentrat i»1, van expres
sieve kracht verkregen, die vol
komen berekend was op het
razende tempo. waa,rin 't beeld voorf-u
het project ieveiist er vliegt- en aldus een
summum v,-ui filmisch effect opleverde.
l fet ..Clown! je" was niet altijd even
amusant on gaf op den duur wel eens
den indruk van gemaakt en niet
geinspireord te y.ijn maar wijs mij don
U'lootsten onder de u'root e l'i lm
reu'l^seiirs. wiens werk m uvest . va.art en
knapheid met het minst geslaagde van
dey.o serie- ka.)L concurreei-en !
Ik heb mij nooit goed kunnen
vereenigell niet (Ie c. .111 b il ia! ie van
leekeninu' en foto. y.ooals Fleisehe! in de
la,atste periode van y.ijn Clowntjes
ua.arne toepaste. \fu'ey.ien van dr vrij
duidelijke en soms hinderlijke
trueMax Fleischer. Zelf-caricatuur
qage. was wol het grootste bezwaar,
dat de verbeelding uit haar
verrukkelijken dl oom van vrij uitschietend
lijnenspel, werd neergehaald naar een
volmaakt andersoortige wereld: de
fotografie eener logische, stabiele Wer
kelijkheid. Wat moest het Clowntje
beginnen in /ui k oen onpract ische,
ort hodoxe samenleving, waar een stoel
een stoel was en niet. bij nader iny.ien.
oen schildpad of oen hondenhok bleekte
y.ijn? Waar men. niet eens. in tijd van
nood, y.ijn hoofd in y.ijn zak kon stop
pen of |>er \\-ilde gans na.ar de maan
vliegen? Noen met do/e de nat
urntic van y.ijn populairen held ga.f
Kloisehor de artistieke volmaakt beid van
y.ijn tookonl'ilms prijs i'ii beroofde hij
y.e l egelijkert ij d van hun grootste aan
trekkelijkheid.
Van y.ijn eersteling op het'gebied
der .y/'/rr//-,s'o/j'/N. ...\fter the ball".
tot y.ijn jongste schepping, het liedje
van de Arko Noach's. dat nu bij
Tuschinsky draait, is dey.e serie een
ononderbroken reeks va.n gelukkige
t rouvaiHes. Wel nimmer leidde de
combinatie van yuivere artisticiteit.
Wolj Disney. Oswald, the
lucky rabbit
volmaakt- vakmanschap en fonkelend
esprit tot y.ulk een resultante van
na'ïve. blijde, meesleependo
vroolijkhoid. Misschien dat alleen ('haplin do
vergelijking met dey.e
..gomeeiischapsknnst" in den besten y.in des \\oords,
kan dooi'staai).
IK- bescheiden medewerker voor
het sound-gedeeltc vei'vult y.ijn moei
lijke taak op vrijwel ideale wijy.e.
Ton slofte nog dit: wanneer /uilen
de deftige, geaccrediteerde critici en
essayisten, «lic in det't ige. t ijdsehril'len
deftige on spirit uoolo artikelen over
t eekenaars en earicn! uristen schrijven.
gaan beseffen, dat bier een nieuwe
kunst geboren staat te worden een
kunst, ilie niet minder belangrijk, niet
minder nvesf ig, niet minder knap
behoell te yjjn.... ook al gel't-llikf '/.ij
n i e u \\ e Normen?
Ik :;a nog eens naar Tu>ehinsky
Kiei-cher y.ietl !