De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1930 3 mei pagina 16

3 mei 1930 – pagina 16

Dit is een ingescande tekst.

i6 DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 3 MEI 1930 No. 2761 Schopenhauer's Aphorismen van Levenswijsheid bewerkt door Gharivarius EERSTE DEEL. IK BEN Die zucht naar men.sehen-zien. wat is die welbeschouwd, Is 't dat men y.oo ontzettend van de menscheri houdt;' Welneen. Ifet is eenvoudig: angst voor d'een/.aamheid Bij mensclieii is men van zijn poover ik bevrijd. Maar positief genot? .Let op, en luister maar, De vraag en 't antwoord loopeii meestal langs mekaar; De eerste spreekt gewoonlijk over zich alleen. Een ander luistert half. en praat erover heen, Kn nauwlijks is er een der vrienden weggegaan, Of daar begint gelukkig kan hij 't niet verstaan. XXVI Een degelijk gesprek, of 't ernst of humor zij. Is niet geschikt voor de vulgaire maatschappij; Want geest is zware kost voor den gewonen man, Hij heeft er, als gevolg, een diepen afkeer van. Dus wie wat in zich heeft, moet zich geweld aan doen Om te behagen aan de merischen-van-faisoen. Dan offert hij zich op; er gaat iets van hem af, En dat is voor den man van geest een zware straf. Het voordeel, dat zijn kring hem als vergoeding biedt, Is meestal minimaal. Hij komt ei' dus maar niet. XXVII De man van intellect, die meer is dan de rest. Is een piano op zichzelf een klein orkest ; Die produceert muziek, zoo vol. gevarieerd, Dat niemand daarbij nog een instrument begeert. Ken samenkomst van grot' en aüedaagsch publiek Is een orkest van schuiftrompettcn wanmuziek; Eén deun, geen melodie, een gruwel voor bet oor. Ken monotoon kabaal en ik bedank ervoor. De pianist speelt thuis; daar klinkt de klank het best Een pianino past niet in een blaasorkest. X X V HI De diepste denkers, dichters, leefden naai' de leus: ..Alleen-zijn of gemeen-zijn" dit slechts is de keus. /o<> ziet Silesius. de ('hristenlïlosoof. Trots zijn zacht moedigheid, de vrucht van zijn geloof. In eenzaamheid des levens waarlijk ideaal. Hij drukt zijn denkbeeld uit i:i dichterlijke taal: ..Herodes is de vijand. .Jozef is 't verstand; De Heer wijst hem 't gevaar, als gids in droomeiiland: De wereld Hethlebem. Egypte eenzaamheid. Ontvlucht, mijn ziel. ontvlied een vruchteloozen strijd." XXIX Zichzelf genoeg zijn, individualiteit Bron van geluk, van rust en van tevredenheid. Wat d'een voor d'ander is. beduidt per slot niet veel. Kn geest lij k' eenzaamheid wordt eerlang ieders deel. Maar bovenal wanneer gij 't einde naadrcn /iet, Genotzucht, vriendschap, ja zelfs liefde van u vliedt, Wanneer de dood u maag en vriend ontnomen heeft. En gij dus metterdaad volkomen eenzaam leeft, Dan is uw eigen ik uw groot e toeverlaat. l >an komt liet er op aan, wie 't is, die eenzaam staat. XXX Ken kudde stekelvarkens, knorrend van de kou. Drong saam. opdat hen dit een wijle warmen zou. Dat ging een tijdje goed. Toen prikten zij mekaar. Kn stoven weer uiteen, beducht voor prikgevaar. \\eer kond. \\eer bij mekaar, \\eer prikken. \Veer uiteen. Op 't laatst een middenweg: niet lieeleinaal alleen. Maar ook niet op-mekaar, De warmte was niet veel. Maar 't prikken was gedaan. Herkent gij dit tafreelr I )e maa.t scha.ppij. \\ ie <>ver warmte zelf beschikt. Blijft weg dan prikt hij niet. en wordt hij niet L', prikt. Beeldhouwkunst door A. Plasschaert F,cii Hippokratow door Oswalil IVcuokrlnu-li l l'.>:«> l De moeielijkstc opdrachten voor den beeld houwer zijn die van zeer lang-geleden beroemd heden, waarvan een aantal ,.portretten", beelden bestaan. Deze portretten zijn dikwijls allesbehalve wezentlijke beeltenissen, maar zij hebben door buit langdurige bekendheid, en ook door de inertie. nadat zij eenmaal als portret waren beschouwd. een groote macht gekregen; zij gelden onmis kenbaar als werkelijkheid, liet gebeurt, dat ge beurde ook Wenekebach. dat een beeldhouwer een opdracht krijgt, die een zoodanig ..persoon" ol' een zoodanige ..persoonlijkheid" geldt ---- Hij kan dan twee dingen doen: of het voorgaande geheel vergeten en dooi' iets. wal als phant,",isic kan gelden. zijn opdracht volvoeren, of hij kan binnen bepaalde maten het bekende hernieuwen, en een wezentlijk werk ook dan maken. Ik was nieuwsgierig, hoe Wenekebach. de portret t ist van zijn Vader. van Nijhoff, van l.oivntz binnenkort, zich van zulke opgave zou kwijten want ik kende zijn respect voor het klassieke; zijn realiteitszin (zie Xijhot'f, den boekenuit gever) en zijn vermogen een goed portret. totaal geformeerd (dat is hier realistisch, nauwkeurig) te geven (zie dat Kunstzaal van Lier Rokin 126 Amsterdam» Oostersche & Europeesche antiquiteiten Oude en Modorne schilderijen en plastieken Negerkunst & Ethnographlca van zijn Vader). Wat hij gemaakt heeft van Hippokrates. den vroegeren .Meester der medi cijnen, is. en dat geldt ten eerste, een goed beeidhouwerk. vol kracht en waar het buitenste (liet oppervlak) leven bezit, spanning van het le\en; waar het volumen, niettegenstaande alle anato mische kennis er in opgeborgen, inderdaad er-in op geborgen, toch een grootheid heeft, die bewijst dat deze Wenekebach niet alleen een kundige is. maar ook. door zijn ~<'/.r/v; ontroering, in staat is SCHAKEL ' WE1LIGEWEG 11-17- AMSTcQOAX Kleermakerij Bil ons verkrijgbaar N. R. V. MONTA SCHOENEN tot de noodige vereenvoudiging: wil het beeld toch zich lia.ndha.ven tegenover de omgevende ruimte, dan is die vereenvoudiging nondiu! l'.n hoe heeft hij de t l'il.d it iolleele Voorstelling Van den gebaarden, dikneuzigeii. urickschen art* )'?! nieuw leven geholpen:- 11 ij heel'l dat gedaan .p een eenvoudige manier, die in deze als klassiek zon kunnen gelden. Hij heeft ni'-uwe nul roering gevonden, door zich te inspireereii op den kop va.n zijn vader, e\eiieens c'-n befaamd ^en.-e-he T. Ilij heeft, met den kop \;;.ll II i | ipok rat e- II) yijn herinnering levend, de/., n ,|eii bloedklop dei \\erke!J levenden, hem bekenden nu n-eh. di" \an li 'i.'eüd. vak een uitmuntend \ erf e^eiiu 01 ird iger i-. I V/, ged;;"h!e i- een Vond-t: da.t zij een \;oede I-. heUÜ-f hel beeld: dal /"! hij del! heeldhollUe] opkwam, bewijst /.ijn h. L'i.i' .-n inzicht. rCÖDN VAN DER ÓLUYÓ . DEN MAAG NOORDEINDË102 , ?_:_3i*y O. Wenekebach Hippokrates

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl