Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 3 MEI 1930
No. 2761
T
Gandhi de Nationalist de
Mohammedanen en de Paria's
door Dr. Jan Romein
Daar waar slechts de keuze is tusschen lafheid
en geweld, zou ik tot geweld raden." GANDHI.
IN mijn vorig artikel (zie dit weekblad van 2(5
April j.l.) heb ik aandacht gevraagd voor hot
pas-verschenen boekje van De Ligt. ,.Eeti wereld
omvattend vraagstuk. Gandhi en de Oorlog".!)
Het vraagstuk, dat hierin behandeld wordt is dit:
hoe is het meedoen van. Gandhi eerst aan den
.Boeren-oorlog in 189U, dan aan den opstand der Zoe
loe's in JSatal in 190b' en ten slotte aan den wereld
oorlog met ,,ahimsa". met geweldloosheid te rij
men? En nog wel alle drie de keeren aan Kngelsche
zijde? De beide eerste keeren ging het om
LtoodeKruisdiensten, in het laatste geval ook om rede
voeringen, wier doel uitdrukkelijk troepenwerving
was. Men voere niet tegen, dat het bewijzen van
Roode-Kruis-diensteri toch geen moedoen aan den
oorlog is: terecht denkt De Ligt, en wat van meer
belang is, ook Gandhi zelf daar anders over. In zijn
antwoord op den eersten van de drie open brieven,
die hier gebundeld zijn de brief is van Mei, het
antwoord van Sept. 1!)28 schrijft Gandhi:
Alleen gewogen in de schaal van aliimsa, is mijn gedrag
onhoudbaar. Ik maak geen onderscheid tusschen hen, die
vernielende wapenen hanteeren, en hen, die Roode-Kniis-dienst
verrichten."
Het is zeer gelukkig, dat. het ongetwijfeld op
rechte, maar toch ook ietwat goedkoope, want in
wezen a-politieke radicalisme van De Ligt dit
vraagstuk heeft aangesneden. Want n de groote
biographie van Gandhi's Kngelseheii vriend C. F,
Andrews, n die van Fülöp Miller en ook die van
Romain Holland glijden min of moor elegant over
deze kwestie heen. 2)
Hoe is nu Gandhi's antwoord op het tot hem ge
richte verwijt uitgevallen:1 Het is van belang, dit
na te gaan, aangezien het hier niet uitsluitend om
een historische kwestie gaat, maai' tevens een toe
komstige mede. geraakt wordt. n.l. de verdediging
van een eventueel vrij Indiëtegenover eveiitueele
aanvallen van buiten; een kwestie van te meer
belang, omdat een van de krachtigste argumenten.
der Britsche en in 't algemeen der koloniale impe
rialisten juist de veronderstelde' weerloosheid van
vrij-gelaten" koloniën is.
Weegt men zonder nadere kennis van de proble
men, waar het hier om gaat. De Ligt's argumenten
tegenover die van Gandhi. dan moet do beslissing
ten nadeele van den laatste uitvallen. Gandhi blijkt
inderdaad inconsekweiit. .Beziet men do zaak ech
ter en dat is hel eenig juiste standpunt -?in
haar historisch verband en met het oog op de poli
tieke problemen, die niet De Ligt, maar Gandl
ter oplossing gekregen heeft, dan verschuift 0117,0
beslissing zich ten gunste van Gandhi. l'olitiek is
nu eenmaal politiek 011 geen mat lieinat iek of el liiek.
Wie een politiek doel nastreeft, zal. hoe ongaarne
ook, den weg, die erheen leidt, moeten bewandelen.
Politiek gezien was Gandhi in l!li!2, toen hij den
strijd afbrak, zoodra hij gewelddadig werd dan ook
,,inkonsekwonter" dan in zijn briesen en nu, nu
hij doorzet ondanks het l'eit. dat de strijd, reeds
thans, gewelddadiger geworden is dan ooit te voren.
Juist dit inzicht wint men uit Gandhi's
..ineonsekwonte" antwoorden. Gandhi blijkt nu duidelijk
in do eerste plaats nationalist en politicus: zijn ge
weldloosheid inderdaad, wat ik in mijn vorig artikel
reeds schetste een kwestie van lukiicl,' en als zoo
danig ondergeschikt aan zijn ]><il'diiik. O i' hij wil of
niet. Want ook in dit opzicht /.ijn Gandhi's ant
woorden bijzonder belangwekkend. Tusschen het
1) Uilyarc. K r ven J. Jiijlei-eltl, l'trecht.
2) Het eveneens (inlanyn rerw.lii'iien ttorlcje Dr. Ir.
H. O. v. 13eusel\O)n. (landltl cït ~ijn betcekeiti^ vo<>r
de toekomxt r. Br.-lndit' in idleen t'tin hcluiiy rour
wie zich VOOT de yei'lwudiny tv///, (innilht lot ,Jiel
Christendom (i.c. (Je proteslunttu-he ort/ioilo.rie)
itilerenseere-H.
L E CHAMPAGNE EN VOGUE
JAGER-GERLINGS HAARLEM
eerste antwoord van Sopt. '28 en het laatsle
-van 30 Jan. 1030 is zijn houding slechts schijn
baar ongewijzigd gebleven: in werkelijkheid is zij
meegegroeid met do beweging waarvan hij Iegelijk
de leider en de geleide is. /ijn derde brief is dan
ook het duidelijkst de duidelijkste ut'wijzing van
De Ligt'K studeerkamer-radicalismc.
...\atiorialo onafhankelijkheid is geen fictie" heet
liet daar. Maai' dit impliceert, de N!rijt! voor die
onafhankelijkheid, waarbij hot in de praktijk voor
de slachtoffers niet zoo veel verschilt, of zij dood
geschoten worden om hun beginsel van geweld
loosheid of wegens oen poging tot geweldadig ver
zet. Kn het impliceert tevens voor de toekomst de
rcrdcdiyiny dier nationale onafhankelijkheid, zoo
als die in het rapport Xohroe inderdaad reeds voor
zien is.
Van dit nationalist isch-politieke gezichtspunt
uil, wordt nu ook Gandhi's houding in die drie oor
logen, die er van uit hot ..ahunsa"-gezichtspunf
zoo onbegrijpelijk uitzag, plotseling begrijpelijk.
Gandhi meende n.l. tot voor zeer kort. dat een Indi
zonder do ]5rilsche strijdmiddelen, onverdedigbaar
Was ? vandaar zijn loyaliteit. Kn deze niooning.
op haar beurt, is historisch weer zeer begrijpelijk
Voor ieder, die ook maar iets weet van de geschie
denis van Indië, dat. zoo oud als haar historie is.
steeds een prooi voor van buitenaf binnen gedron
gen volken geweest is. K n de twee groot o histori
sche problemen, waarop de nationale eenheid van
Indiëtot op dit oogenblik is vastgvloopen, - do
paria's en de Mohammedanen -?zijn imlerdaad
twee gevolgen van twee uit die eindolooze reeks
Veroveringen. De paria's immers /ijlt de afstam
melingen van do oer-bevolking, die de Arische
Hindoe's er - - naar hel schijnt in hel tweede
millenium vóór ('hr. -- aantroffen en onderwierpen.
on de .Mohammedanen zijn afstammelingen van do
Mohainniodaanschc veroveraars, die er op hel einde
van do lüde eeuw binnengedrongen zijn.
Hoe kond het nu. dat Gandhi er, n aar h et schijnt.
niet in geslaagd is. beide groepen voor zijn actie te
winnen:" We zeggen: naai' het schijnt, omdat we,
zoo ergens, hier rekening moeien houden met oen
onbetrouwbare berichtgeving, vooral nu er \olgeiis
de jongst e telegrammen, reeds sprake \iiii censuur is.
'Poch: de afzijdigheid van beide groepen liuil
zich verklaren. Gandhi's persoonlijke standpunt
tegenover de paria's is duidelijk genoeg.
,,K\enVeel verwijlen, als wij de Kngolseheii makelt
kunnen, kan de paria ons maken'', heeft hij gezegd.
Kil terecht. Maar met oen, nog zoo eerlijke erken
ning van schuld en zelfs met, een heel leven van
toewijding kan men geen geschiedenis van. 3000
jaar ongedaan maken. Hel Kiigelsehe bewind hooft
positief stellig niets gedaan, om hel lol dor paria's
Ie verbeteren - de Kngolscheii zijn waarlijk niet
naar Indiëgekomen, om den Hindoes hun
kastevooroordeeleii uil hel hoofd te praten - doch
anderzijds hebben de - ong. 00.000.1)00 - - paria's
van een zuiver j lindoe-bewind niets beiers te ver
wachten, ook al zou oen Gandhi aan hot, hoofd
daarvan slaan. Want hoe verlicht hij in menig op
zicht is. -- hij voedt een paria-meisje in zijn kolo
nie o]) 011 dat beteekont. hoe gering tui* de/.e con
cessie lijkt, voor Indiëheel wat - - Gandhi is on
blijft een Hindoe, die hot kastenstelsel niet Ii
laten, omdat hij meent, dat hot een uit vloeise
een natuurwet is, die der erfelijkheid en der
verhuizing, waaraan geen monscli straffeloos
Wezenlijks mag veranderen. Vriend dor paria's dus
en toch overtuigd Hindoe.
Hier treft een soortgelijke ..iiieonsekwoni ie" als
bij zijn houding tegenover oorlog en geweld, die
zich eveneens .in laatste instantie, alleen Iaat op
heffen, wanneer We Gandhi iu de eerste plaats a.ls
nationalist, zien. /oker: modelijden met liet. lol
der paria's heeft zijn sympa.thie voor deze bevol
kingsklasse bepaalt, evenals zijn geweldloosheid
primair berust op zijn eerbied voor alle loven. .Maar
evenals zijn geweldloosheid zichzelf ophief, zoodra
zij mot hot belanu' van zijn land in botsing schoon
Ie komen en zij nu door don loop der omstandig
heden modo tot een takt iok in den strijd voor do on
afhankelijkheid geworden Is. is ook zijn liefde voor
de paria's ondergeschikt gebleven aan zijn
HindoePropagandatccht uit 19/9
lic berrijderx nut J ndie De d'thrx. Mi (M,,lui
inedntien), Mi,tl Liil Xcltnir, C. J\. Dnxi-n (in.inl
Hotel SEINPOST - Zandvoort,
Ie klasse FamiJie-Hotel inrt alle
moderne comfort.
Pensionprijzen: Voorseizoen f (i.?per dag.
,, Hoofdscizoen vanaf f 7.?per d^»
over! u i^iiiu'eüen nu ge\\ orden 11 >\ een d< el \ at- /n:
poliliek: do geWeldlooZe takt iek kil II alleen
-luU'wanneer de verpletterende moordol held del' ho\ol
kin.u' haa.r eensue/.ii:d aa.n\ aa rul. lüijli e-'ii
hiin.>'riek of sociaal belangrijk gedeelte er buiten, ila.ii
zij daardoor alleen a! lot mislukking uedoeind.
Ofschoon de houding der .Mohammedanen .mi-,
(wis door een blik op de Indische u'osohiedeiii.- \,,|
komen begrijpelijk wordt. Uut de kweslie lli.-l t oei'
wezenlijk anders. De .Mohammedanen, actiever ??<.
meer ,,homhics economie!" dan de Hindoe'-,
h,-hooron als winkeliers en woekeraars tot de uitbu!
tefs van het Indische volk en staan dus JUK! .i,-;1!
den a.nderen ka.nt als de paria's, /.ooals de/.,- van
een H indoe-bewi nd de bestendiging van hun
niigebll lt -\\ ordett moeten \l:ee/.en. vree/.e n uele- ??!? d<
o j ihel'l i dg van hun u il buit en \ a n. nui,a r liet resii! l -'ai
js in beide gevallen gelijk: wantrouwen t ei.:> n
over en afzijdig blijven van de nationalistische
b.weging. Dat de .Mohammedanen in lillüdie
he'.\.-ging Wel gesteund hebben, kil n de/.e opvatting in,-t
oiil/eiiuuen. ilCt was slechts oen lijdelijke inbreuk
op de voort durend-goode betrekkingen liiss'. i:--i.
Mohammeda.nen on l''nu'elschen : een inbreuk. > ??!
oorzaak! doordat de .Mohammedanen toen n den
hadden op Kngeland vorhitt erd t e zijn. dat zijn h"li >l'
ten. om bij don vrede met Turkije den Milt an-kaii>o
ti' sparen, in geen enkel opzicht nagekomen
wa\u is die ant i-l!ril seho stemming onder de tin a "."n
luillinen .Moiiaminodanoii reeds laiiL \ i r\ Inei.i ;_ i|
en hun eoiilieidsl'ront met Isn^eland berst,'ld.
De paria's on de Mohammedanen /.ijn dus imi ?:
iliiad twee klippon waarop de nationalistische !???
weging k nu nog. ka.n stiandoii. l la.t bel ]::??!
oei l s de ue\ i! a,rl ij kst e Z ij 11. l loop ik ill i-ell slolal't ij.."
a,a n Je l o< 'n 'ii.
Kon. Meubeltransport-Maatschappij
DE GRUYTER 6 Co.
*? ** *« DEN HAAG «- ** **
AMSTERDAM - ARNHEM
Bewaarplaatsen voor Inboedels