De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1930 3 mei pagina 5

3 mei 1930 – pagina 5

Dit is een ingescande tekst.

No. 2761 DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 3 MEI 1930 Dramatische Kroniek door Henrik Scholte De Jantjes I>c Hjriui van «Icii Maaskant EB zijn oogenblikken, dat do criticus voelt, dat hij geen haar meer is dan de hotelportier, die als een alwetend vademecum voor den vreemde ling niet alleen voor de plaatsen heeft te zorgen, maar zich ook nog op min of meer op geld waar deerbare wijze garant stelt voor de kwaliteit van het amusement, waarheen de kudde zich in goed vertrouwen begeeft. liet van weekblad tot maand blad gepromoveerde (?) Parijsche tooneellijdsehrift -.Bravo", dat onlangs op den grondslag Niet goed, geld terug" voor zijn lezers een soort lac.liverzekering afsloot, had voor critici en hotelpor tiers, als de zondebokken voor een teleurgesteld publiek, wel extra voorwaarden mogen maken. Omdat het Volkstooneel", waaraan langzamer hand meer drukinkt verspild is dan aan de text van alle gespeelde stukken tesamen. een paar jaar geleden een paar opvoeringen van vleesch en bloed, gegeven heeft, die wij maar al te grif tegenover de bloedarme. Muze van officieelen hui/.e stolden. trekt het betere publiek" in drommen naar het bijna onbewoonbaar verklaarde wrak in de Plan tage en is dan den volgenden dag in een soort stemming om met de aldaar opgedane ervaringen aangaande het vuistargument den armen criticus een blauw oog te boksen. Om de bij Herman Bouber's wederopvoering van ,,De Jantjes" ontvangen dreigbrieven niet na de laatste sensatie van het Rotterdamsch volkstooneel", die thans onder bovenstaanden ijselijken titel in de Plantage gegeven wordt, in daden om gezet te zien, haast ik mij tot het schrijven van dit verweer, dat mij al lang op het hart lag. Het is zonderlinge ironie dat Boubcr, in de up en downs van ons tooneelleven, dit jaar onderaan de lijst der spelende gezelschappen eindigde. De handicap door de dood van den typischen volks acteur, die Emil Timrott was, door het over hevelen van Klsensohn, die wel de ..ware geest" verloren schijnt te hebben, naar het Kott. Hofstadtooneel, en door de (misschien tijdelijke) te leurstelling in het spel van Annio Verhulst, was een te belangrijke verzwakking van het elftal, dan dat men er voor het oogenblik nog belangrijke ver wachtingen van kan hebben. Kn wat liet zoo anders geaarde Rotterdamsohe volkstooneel betreft. romantisch theatraal tegenover het realist iseh-sentimeriteele van het Knsemble Houbor ? de han dicap was hier door de dood van den eersten en eenigen leider Marius Spreenog vrij wat gevoeliger, want n Pietje Spree n Morriöii ri Vervoorn zijn weliswaar goede krachten, doch zónder liet onont beerlijke initiatief van wijlen den volkstribuun Marius. Maar hier wringt de schoen niet. Bouber heeft jaar in jaar uit tusscheri vallen en opstaan gewerkt en zoolang de grond goed is. zal de plant het eeiio jaar bloeden en het andere jaar niet, doch voor «af sterven is /ij te taai. De Hotterdanische groep heb ben wij hier uttteraard minder goed kunnen volgen. Als geheel kan men van de ,,'Hyena van de Maas kant" slechts /.eggen, dat het beest zich blijkbaar in de ingang van A rt is beeft vergist, doch erwasb.v. toch een krachtig geregisseerde en ten voelen uil ge speelde rechtzit!ing in, berekend op een harts tochtelijk meeleven van liet volkspubliek. Volkspubliek, voila! Sinds het ..volkstooneel" (helaas bijna!) onldekl is. blijft de Jordaner thuis en speelt men voor een als apaehonbal opgezette fancy fair. Wie de charge in Schnitzler's ..(Jrüno, Kakadu" waardeert, weet wat dat In-t eeker.t. liet beteekenl niet alleen, dal men averechts speelt voor een averechts voelend publiek, het beteekent ook, dat de binocle, die de pot in de zaal verdrongen heeft, de leiding schichtig hooft gemaakt, dat men ..hoogerop" wil. in zijn uiteraard beperkt repertoire misgrijpt on hel contact mot ..de sfra.at" verliest. AI moge hot dan waar zijn. dat di! Volks!ooiioel thans meer plezy-r van de kassa, heef! d;'n vroeger on vooral dut het (Ie nog steeds minimale ent ree's bitter en bioodnooilig hoeft, ton sle.tte gr. ei', het niet op kunstmest. Kn daarom is het misschien wel goed. dat hot publiek van heden, dat aan het ..rol letje'1 uitgekeken raakt, zich eerst . toleurü'osl old. in zijn tor onjuister plaatse geparkeerde auto's verspreidt. Tooneel zien en tonnoel komen '/.ion is nu oenma,al l\vee. VAN DER HELST SIGAREN GOEDE SIQAREH IN EEN BESCHAAFDE VERPAKKING Holland-Belgiëin sport en diplomatie Komt U eens kijken, Excellentie, hoe wij onze moeilijkheden" oplossen!" Tentoonstellingen Bernard Houthakker, Amsterdam. Stad.-gezichteri uit de 17e eeuw. Stedelijk .Museum, Amsterdam. Werken van leden van St. Lucas. Tot 10 Mei. Arti et Amicitin.0, -Amsterdam. Werken van loden. Tot 15 M.-i. Kunsthandel Hofstee Deelman. VondoKlraal. Amsterdam. \Yerken van C. Hordijk. Tot In.Mei. Kunslzaal Kleykamp. den Ha:iL.. 1'otlenUikkerskunsf \jin I.ano.A. Tot l il Mei. Kunst/.aal van Lier, lïokin, Amsterdam. \\ ei ken door J. .1. Voskui! on .bu-k Hamel. Tot 17 Mei. Kunst zaal l>. <'. San toe l .:i;idwoer. Heer. n-rach! , Amsl( rdain. Fransehe prent kuns! . T.'t l >. M.-i. Het scheppen van nieuwe ont werpen, verlannt meer vakkennis dan het verhandelen van fabrieksproductcn en waarborgt U iets sparts. Gaarne re i u'r: n wij U onzen gcïlla^tr. ca^J^yus hv^ïco. Ka! ver straat: 1O RCHooftstraat-47

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl