Historisch Archief 1877-1940
De lijfwacht van den Koning
Slot
O, die plaisante prettige menschen.
Je hangt uit je auto en praait
een agent; allemaal vlotte prachtige
kerels, die hun uniformen als oversten
dragen.
Hoe; daar en daar heen?
En reeds lacht deze heele kop; en
een speech wordt afgestoken, waaruit
je het woord tranvia oppikt de
tram moet je houden en bij de
iglesia" links: a laizquierda. Voorde
rest snap je er geen biet van. Maar de
bobbie speecht maar door; met be
grijpelijke gemakkelijke
armaanduidingen; en
je kunt niet laten in
een pauze tusschen twee
zinnen, goedig te knik
ken: Comprendo. Dat
hebben wij geschoten.
Je bent ver op eenza
me wegen een band aan
het omzetten. Om de
vijf minuten op zijn
hoogst komt een auto
voorbij. .Maar niet een
is er, of hij roept uit
den stuurstoel: Hulp.
Wenscht gij hulp?
Taxi-chaffeiirs. diu
beslist geen fooi
itemen, met een lachsnoet: .,110
propina" zeggen; en dan hoogstens als
Herrerifahrer een paar sigaretten aan
vaarden heb ik ook pas voor het
eerst van mijn leven in de Spaansche
steden ontmoet.
De vrouwen lachen al zoo, als je
even naar ze kijkt; een open prettige
lach, waarin een wederzijds opnemen
is een egaliteit van kijkreeht die
allerprettigst aandoet.
De caanarero's zijn vaardig, vlug,
behulpzaam en toch niet ..dicnerig".
Wanneer je hen op zijn Spaanseh door
JAARSREIZ
Kunst en Menschet
^Malaga
een handenklap roept: Oiga Usted;
Hoort ecns,schieten ze met een zaligen
grijns op je af.
Kn dan die limpiabotas-jongens.
De grootste industrie in Spanje is de
limpiabotas-industrie. Het is de nij
verheid van alle werkloozen; van
alle vrijgevochten jongens, die hoven
geregelden arbeid de kans, liet risico.
de straat zoeken.
Het. schoenenpoetsen is in Spanje
tot een kunst vak en een ceremonie
geworden. Soms als wij pa.s aange
komen op het terras aan de straat voor
ons hotel even neerzaten, zwierf er
een leger limpiabotas om ons heen;
terwijl er slechts vooi een .,compagnie"
arbeid was.
Daar men, zoodia men de straat
opkomt zijn schoenen kan laten poet
sen, doen de hotels daar niet aan.
Onnoodig de schoenen buiten de kamer
deur te zetten. De groote hebben
wel een limpiabotas-vestiaire in
een zijhal.
In de peluqueria's en de barberia's
waarvan een ongekende overvloed
existeert, veel meer dan bij ons, waar
het vak ook al niet meer zoo ruim
knipt als vroeger is het altijd vol
als in een café; open naar de .straat als
ze liggen, ziet men steeds heele rijen
ingezeepte Spanjaarden, in de groot
ste gezellige conversatie.
In Mnrcia kwamen wij in de
comedor van hel hotel toevallig te
zitten bij een eenzamen Spanjaard.
een industrieel, /ijn interesse was
direct gewekt. 11 ij sprak slechts enkele
wooi den !''ransch; maar we hebben.tot
de ..postres'' kwamen, het niettemin
met hem nog gehad over: den
tachtigjarigeit oorlog; over de moderne
Spaaiisehe literatuur; over de
qualiteilen van de 11 ispano Suiza-wagens :
en over het schooit van de vrouwen
van de verschillende pro\ incies. Hij
vond die m<-t den Moorscheti inslag de
u.pet ijtelijkste.
Waarom zie je hier zooveel
Kda.nimer kaas in de < otneslibleswinkels?
vroeg ik hem We lusten ze; was zijn
antwoord. Heb jullie den smaak te
pakken gekregen in den tachtigjarigeit
oorlog? Wie /al het /.eggen: ma,ar geen
ander zuidelijk land eet de 1-Mammer
zoo gril'.
* *
*
K n zoo ben ik dan in het groote mu
seum tuit Spanje is, vanzelf beland.
Kigenlijk is zijn heele Iberische gebied
n groot museum.
Maar in dit museum zijn weer hon
derden dét ai [musea.
Ik zal ze niet met l" doorgaan. Ik
zal me ook niet belachelijk maken door
l' mijn oordeel over Murillo en Y<
la/.(juez of over (ioya te geven.
Maar op n boekman van de kunst.
om het eens in henrsjargon te /.eggen.
stuit men hiel ieder keer: vooral in
Toledo in het ('asadel (Irecoeii inliet
I'rado te .Madrid.
KI (il-eco den (iriek.
Tlleotokopoelos. afkomst in' van Kreta, via
Venetiëen Home naar Spa.nje
gekomeii.
Kn daar ..den' man geworden, die
hét genie van het Ibeiische ras bet
stetkst in zijn kunst etiaa.i sgreep lu eft
gehad.
KI (ireco was een ltoekman\an. de
kunst. \Yior hem schilderde men meer
in i oode tinten: hij in het,
blauwgroen. Vóór hem meer niet goudglans:
hij meer met zilver. Vóór hem warm;
hij^koud.
DOOR Dr. R
Mett
Kn omdat C'astiliënu-t /ijn hoog
vlakte koud is, meer blamvgroeii dan
gloedvol; meer zilverig dan goud;
daarom nam hij liet land en de m,
nschen a! direct meer ..naturalistisch"
bij den krtiug.
Hij heeft ook mooie licht -in\ allcii;
lichtst rooiingen.
K u hij heelt minstens di-ir dingen
kunnen doen: raak /jen en mysüsrh
Verdoezelen, n dichten en f;Ui! a.seerer;
met. zijn penseel.
Hij is lang half verlet ei;: li;iJl' ge
waardeerd geweeest : is daarna. Weer
i )Verseha1 . niet
Kante en SI;;'.- l
leken iii /.iju
kunst.
l .ie\ er dan d<
schatten in dt
mus.-a., bekijken |r -r .?<"}**
de vn >u wen
echler de schat
ten bij de ant
iquairs; vooral
omdat men van
de eerst e adi os
sen niets mee
naar huis kan
nemen: van de
tweede wél.
Ach - die
m uit ones. Wij
hebben er wat
om geloopcii.
l fet zijn werke
lijk dingen om
voor in ver
rukking te ko-
jjmen; maar men
moet ze hebben
van minstens vijftig jaren om!. Toen
had de /.ijdev. orin nog het monopolie
voor de grondstof. Toen was niet. de
1. C'. Karben leverancier van du klem.
Toen hadden de menschen nog fijne
oogen. fijne naalden; en onuitput
telijk geduld. Het -eduld van d.- oude
bouwmeesters, die geslachten lang
over een werk deden : t ervvijl de nu
iderne een album vol per jaar willen af
leveren.
Men ziet juweelen van sha.wls. Kdei
van val. va?n gloed, van rijke
tonkelleiide broderie. Stukken van
vhii