Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN w MEI 1930
No. 2762
Kunstzaal
Rokin 126
van Lier
Amsterdam»
Oostersche & Europeescha antiquiteiten
Oude en Modarne schilderijen en plastieken
Negerkunst & Ethnographlca
Dramatische Kroniek
door Henrik Scholte
Alexander Moissi in ..I>ic Andere Seïtc"
(Sherriff) en ,,Feigling<-," (tenormand)
VOOR den toeschouwer is het al even moeilijk
als voor Moissi zelf om iets nieuws in zijn spel
4e ontdekken. De fout van het vorige bezoek werd
^goedgemaakt door het meebrengen van een
?ensemble met redelijk goede en goed gevarieerde
krachten, waardoor het geheel, ook wat bijvoor
beeld de zorgvuldige en gematigd moderne;
ensceneering betreft, zoo ongeveer op de hoogte stond
?van het tooneel, dat wij hier uit dagelijksche
kennen. Al valt er dan uit een vergelijking
tus?schen Amsterdam en een zoo kleine Duitsche
provinciestad als Munster, waar het ensemble
ge'huisvest is, nog wel eenige leering te trekken.
Of het niet al te verbijsterende programma
Moissi's eigen keuze is dan wel tot het répertoire
van de troep behoort, weet ik niet. Men zou ge
neigd zijn om het laatste aan te riemen, want
-althans voor de beide eerste rollen, Stanhope in
Journey's End" en de schilder .Tacques uit Les
Laches", waren geen groote persoonlijke successen
weggelegd. Zeker, de lange pauze na do vorige
drukke bezoeken, waarbij wij toch wel wat al to zeer
genoeg kregen van dit Narcissische spel op n
gevoelige snaar, heeft ons wel weer ontvankelijk
gemaakt voor zijn hypersensibele stem, de sierlijke
.arabeske, die dit altijd lenige en bijna muzikaal
getrainde lichaam weet te maken, en voor dat (ook
puur ruimtelijk) zoo verrassend zuivere gevoel te
weten waar en hoe op het tooneel te staan. Maar
ook de bescheiden plaats, die hij dit keer in twee
milieu-stukken moest innemen, verhinderde niet
? dat hij twee zoo verschillende rollen toch weer
danig naar elkaar toe (en naar Moissi toe) speelde,
zoodat zijn Stanhope soms bijna even ostentaticf
laf en vrouwelijk was als de naieve, werkelijk laffe
?deserteur uit Leiiormand's stuk, dat in een
Zwitsersch sanatorium, doch in vollen oorlogssfeer
speelt.
Moissi's stem biedt altijd weer de verrassing van
een oorspronkelijk onschoon gelufd, dat met
de steentjes van Demostheiies in den mond tot
een ,,wohltemperiertes Klavier" werd omgevormd.
Hij trapt pedalen in en houdt die seconden lang
?aan. of hij stopt do melodie en maakt er virtuoze
harpeggio's tusschendoor. Van zijn onbeheerschte
zelfverheerlijking komt hij ook in zijn zorgvul
digste spel niet af en elk woord, dat hij zegt, voor
ziet hij eigenlijk van het etiket van zijn naam.
Zoo kon men ook niet verwachten, van hem den
?waren Stanhope te zien (voor wien hij ook physiek
niets meebracht), doch slechts in zooverre een
Stanhope als die met de persoon van Moissi overeen
te brengen was. Vandaar dus een prachtig opge
bouwde en uitgespeelde dronkenmansscenüuit het
eerste bedrijf, na een al te lang aangehouden ont
moeting met den jeugdigen heldenvereerder
Raleigh. Deze scène over een whiskyflesch. met de
hysterische lachbuien en heel het zieke,
zelfkwellerige van een reeds volledig gebroken man,
was een later niet meer bereikt hoogtepunt, doch
dan ook een incidenteele climax. Zij gaf ons reeds
?de sleutel voor do heele rol, die dichter bij den
geshellshockten lafbek Hibbort lag dan bij den
hopeloos gedesillusionoerden doch verbeten
volhoudenden sportsman Stanhope, voor wien de
gansche oorlog een mateloos unfaire match is, die
^echter uitgespeeld zal moeten worden.
VAM HELLES
? TABAK*
IS rVWALITEIT
Teekening voor de Groene Amsterdammer" door B. van Vlijmen
X
Alexander Moissi
Sherriff's stuk, HUM;!' een geraffineerde en sugges
tief geschreven novelle, niet ecu fijne, wiange. doch
onheroïscheii toon, juist in het schijnbaar onaan
zienlijke détail, vraagt een ongewoon hoogstaande,
intellectueel doorwerkte opvoering, en al had
Vel kade in Joh. de .Meester ook den waren Stanbopo
niet, men moet toch toegeven, dat de sfeer rondom
dit karakter, de achter uiteilijke zelfvei-inanning
verborgen, doodelijke onzekerheid van ter dood
veroordeelden, die het uur hunner terechtstelling
niet kennen, ofschoon zij er onophoudelijk moe be
dreigd worden, buitengewone eu aan hot stuk be
antwoordende kwaliteiten had.
Het is nu niet zoo erg. dat door Moissi's spel deze
rol volkomen on-Engelsch weid. De heelo opvoeiing
miste dat trouwens, alleen al door de wijze, waarom
men de staalhelmen op de punt van de neus
balanceerde, en er gingen veel kleine finesses door
verloren. Bij alle goede fragmenten spoelde men dit
stuk, dat nu eenmaal Engelsche ofiicieren achter
de voorste aanvalslinie behandelt (en alle; drie be
grippen hebben het volle accent), te zeer in de
richting van de frontlinie der soldaten uit ,,lm
Westen Nichts Neiies'': d.w.z. veel bombardement,
veel conflict en een aandikken van het weliswaar
prachtig gemaskeerde, doch reeds in overvloed
aanwezige effect.
Maar of een Stanhope als Moissi hem speelde,
ondanks die half kapotte zenuwen toch nog een
officier-leider (on een zeer geziene leider) zou kun
nen zijn, betwijfel ik. Deze trillende vingers konden
geen revolver meer zuiver richten on in de scène
met Hibbert mislukte het prachtige gesprek dooi
de te groote overeenstemming van beider gemoed,
en Moissi zou zeker een onovertroffen llibbert
hebben kunnen spelen, als er maar eeu andere
Stanhope tegenover had gestaan.
Dat bewees trouwens zijn rol de volbloed
lafaard, als dit geen contradictio in terminis ware
in het veel zwakkere en rijkelijk gocdkoopo slnk
van Jjonormand, waai' zijn spel, zonder hoogte
punten, over het geheel toch veel zuiverder inter
preteerde. Moissi was het zelfs, die door behendige
overgangen en door een voortreffelijke en natuur
lijke gevoeligheid charnie en leven in dit wel \\at.
al te naieve karakter aanbracht. -Het
l[:i\\aiianregister van zijn stem word hier weinig of niet
Hotel SEINPOST - Zandvoort.
Ie klasse Familie-Hotel met alle
moderne comfort
Pensionprijzen: Voorseizoen f 6.?per dag.
Hoofdseizoen vanaf f 7.?per dag.
gebruikt. Zijn rad doorspreken, zijn veel ..rugzaal"
spelen en zijn duizend maniertjes en kleine gebaren
redden deze rol voor het: belachelijke, en het
kinderlijk heengaan, als hij onwetend het verderf
inloopt, ontroerde oprecht.
Maar de gretizenlooze onhandigheid van dozen
gologenheidsspion wordt toch nog maar over
troffen door do onhandigheid van de tegenpartij
en het moet wel een blauwe Maandag in de ,,ge
heime dienst" geweest zijn, waarop het toch nog zoo
voor elkaar kwam, dat men Jacques tenslotte kon
doodschieten.
Hot ensemble van het Stadttheator Munster
leverde ook hier verdienstelijk spel, in het bizonder
wel Walter liiller, die den voi-igen avond een wat
vlakken Osborno (Verkade's beste rol) gegeven
had, maar waar de fuut hier eigenlijk meer in de
slechte magazine-story van het geheel ligt, was
hun taak niet bepaald dankbaar. Misschien dat bij
het lezen deze psychologische proeven en
wijdloopige complotten nog wel fijnhedcn verbergen;
als toone.-lstuk, van de planken af, kan ik er geen
chocola van maken.