Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 10 MEI 1930
No. 2762
Schopenhauer's Aphorismen van Levenswijsheid
bewerkt door Gharivarius
EERSTE DEEL. IK BEN
XXXI
Wie 7.ijn geluk begrijpt, verlangt naar VRIJEN TIJD,
Den tijd waarin hij niet zijn leven lijdt, maar leidt.
En, is zijn geest gezond, zijn lichaam gaaf en sterk,
Dan wijdt hij dien, na 't doorgaans drukkend daaglijksch werk,
Aan vrij' ontwikkeling, kunst, studie of lectuur,
En voelt zich gansch zichzelf, verheugd van uur tot uur,
Wat deert hem dat hij dus verdiensten derven moet?
't Is geldelijk verlies, door geestlijk goud vergoed.
De dwaas verspilt dien tijd, van zorgen nimmer vrij,
Aan baantjes en bestuurt jes druktemakerij.
XXXII
Kunst, studie of lectuur men denkt er zelden aan;
De menigte verkiest naar 't Cabaret te gaan.
Lectuur? Men leest, maar weinig anders dan de krant,
Men smult aan sportnieuws,bankbreuk, inbraak,moord en brand.
't Theater sleept zijn kwijnend leven moeizaam voort,
En teert op stukken van de detective-soort.
't Concertgebouw is leeg. 't museum evenzoo,
Schoon men geen schilderij kan zien door radio.
De wetenschap, 't is waar. staat nog in hooge eer
Indien zij naamlijk werkt ten dienste van 't Verkeer.
XXXIII
Maar kunst is nutteloos. Ik liep eens langs een veld
Van halmen, rijp en rank. en statig opgesteld;
'k Waardeerde dit gewas als ons toekomstig brood.
Maar kleine bloemen, blauw en violet en rood,
Die 'k hier en daar verspreid er fusschenin zag staan,
Schakeerden schuchter schoon 't egale geel van 't graan.
,,'t Is onkruid," dacht ik, straks gewied eu weggokwakt,
Omdat men brood van meel. en niet van bloemen bakt''.
Dit is een beeld van 't geen de kunst aan 't leven biedt.
Zij schenkt er schoonheid aan. maar nuttig is /.ij niet.
XXXIV
De dwaas verlangt geen vrijen tijd voor zijn geluk,
Ilij voelt integendeel zoo'n rustpoos als een druk;
Hij zoekt naar ..tijdverdrijf", zooals dat passend heet
Verdrijft, hetgeen de man van geest gebruikt, besteedt.
Zoo is in eiken kring het kaartspel zeer in 'zwang;
Hiermee vermeit men zich soms uren, uren lang.
Wie uitgeslapen is in list, en veinzerij,
Wordt, met \vat goed geluk, de winnende partij.
Kn menigeen, die in de maatschappij fraudeert,
Heeft deze kunst uit 's duivels prentenboek geleerd.
XXXV
Men plaatse de OENOKGEXS elk in zijri rubriek.
Te weten: leefkracht, spier- en hersengymtiastiek.
De eerst' is die van spijs en drank, van slaap en rust.
De tweede' noem ik niet het woord ,,bewegingslust",
't Is wamllen, dansen, rijden, gymnastiek of sport.
Die soms, in oorlogstijd. zoo\vaar tot krijgslust wordt.
Die beiden heeft het reedloos vee met ons gemeen,
De laatstgenoemde groep is voor den menscli alleen;
En de gedachte-sfeer, waarin de wij/.e leeft,
Is 't schoonste, dat de schepping ons geschonken heeft.
X XXVI
De dwaas, cue zijn geluk niet in zieh/.elveii vindt.
Maar in bezit, in ranur. in vriend, in vrouw en kind.
En een o l' al verliest, klaagt wee niet luider stem
Het zwaartepunt van zijn geluk ligt. buiten hem.
De wijze wed : dat punt ligt in zijn eigen ziel.
Dus zelfs als hem zijn goed. en vriend e;i vrouw ontviel.
Dan waar' lii.i toch niet geestlijk gansch en al ontwricht.
Omdat '/.ijn zwaartepunt niet daar. maai' in hem ligt.
Doe als de wijze. \Vet uw wapen voor den strijd.
Veredel en verdiep dus uw persoonlijkheid.
(Einde i'dii het fierste Heet J
NEGERZANG
door Constant van Wessem
Hampton gemengd negerkoor
VTA den tegen vallei' van de IJtica Jubillce
-L-Ti Singers gaf hetgeen dit Hampton
Amerikaansche negerkoor van mannen- en vrouwenstemmen
presteerde ongetwijfeld voldoening, al haalde
het ondanks zijn toegewijd en ernstig zingen niet
de sublieme expressiviteit van de Fisk jubilee
Singers, vooral niet in de Spirituals, die hier in de
wat liedertafel-achtige bewerking van dr. Dett
werden voorgedragen
Het esemble is geschoold, bezit veel muzikale
beschaving en kan zelfs ware virtuozen-stukjes
bestaan; doch ik voor mij had wat meer
barbaarschheid" verkozen boven dit lofwaardig stre
ven het welluidende en. weelderige zingen der
blanke" koren te evenaren. Want juist hierin
hindert ons het wat keelig en nasaal geluid, dat
zelfs de mooiste stemmen in dit esemble eigen
blijft en dat toch zulk een bekoring op zich zelf
kan hebben wanneer de neger zijn expressie geen
geweld aan doet. Het is als met de, muzikale be
werkingen veel van de eigenaardigheid der
oorspronkelijke melodieën gaat iu die, beschaafde"
Meerstemmigheid verloren. Het boeieiids waren.
die bewerkingen nog daar waar het rythniische
van de oorspronkelijke melodie aan het geheel
vaart en beweging verleende. Daardoor werden
ook de nummers, die na de pauze kwamen en die
de liederen uit de Amerikaansche neger-folklore.
gezongen op een dansrythme, brachten, het meest
bevredigend. Wij zien het volkslied mi cer.maal
niet graag door de handen van academie en gaan
en Dr. Xalhan Deft, de aanvoerder \an hel
Hampton iiogerkoor, gelooft wat te veel in de
alleen-zaligmakende blanke muziek.
Muziek als Vak
Er bestaat nergens een school waar men dichten
of romanschrijven kan leeren. en onder de schilders
is het geen gewoonte dat men elkander naar zijn
diploma of leermeester vraagt. Onder de musici
echt el' is dat wat anders; het antieke gildewezen
bleef daar wel het sterkst gehandhaafd, en wie zich
daaraan poogt te onttrekken heet onverbiddelijk
autodidact," wat in dat verband dan zeggen wil:
beunhaas of onderkruiper.
Naar ik meen komt dit niet alleen, omdat nms
musici in hoofdzaak reprodueeerende kunstenaars
zijn, die dus een zekere garantie schuldig geacht
worden tegenover den componist en diens publiek.
Was dit maar waar. Maar de musicus, in. Holland
vooral, voelt zich in de eerste plaats paedagoog,
wat uit de maatschappelijke omstandigheden, zeer
verklaarbaar is, maar wat, ook ongetwijfeld een
verkeerde toestand moet wezen. Men zou moeten
onderscheiden: leeraren in pianospel, zang of viool
spel, zooals daar zijn leeraren iu schooiischrijven,
boekhouden of nederlandsche taal- en letterkunde.
En daartegenover, streng van deze paedagogen
gescheiden, zou men moeten stellen de eigenlijke
musici, de uitvoerende en scheppende kunstenaars.
Voor tlezen en de vrije uitbloei van hun kunst is
elk giklewe/.en moordend, en straft elk
dilietantisme zich toch van zelf; terwijl voor de onder
wijzers staatscontrole, diploma's, strenge scholing
als waarborgen voor de goede uitoefening van
hun Iterueji (iets anders als een A'i(».sV) alleszins
gewenscht is.
Tusschen muziek leeraren en musiei heei-M-ht
intussehen nog een hopeioo/.c verwurrhe: ; men
dringt zich elkanders taa.k op. nien stolt :i.',n de
eei;e categorie eischen v\ ,-^,-i. r;1.,;; n slechts d,- atuSere
hei gevolg il,\;',r\ ,! n is
ereikendheid bij alle
r-e l il ijdelheid .oiu den
, bij de kunstenaars
heerscht de noodzakelijkheid van den broode,
heelt te voldoen, en
slacht iglieid en ontoe
partijen, Hij de leerare
kunstenaar uit te ha
die ze lot dillotant-pa,eda,gogeii maakt.
Ik moet hier wel de nadruk leggen op dit onder
scheid, alvorens tot een eerlijke, waardebepaling
te komen, van Textor's ...Methodiek van het piano
spel." De titel is eerlijk; het is ..een handboek bi:
de studie; van het piano-onderwijs, ten dienste
deimuziek-examens." Het heeft dus te voldoen aan.
methodologische en didactische eischen, en in dit
opzicht is he't zeker geslaagd.
Over de behandeling van technische dingen.
kan men het se>ms iu détails. o[ zelfs in hoofdzaken.
met den schrijver al dan niet- eens zijn; hel per
soonlijk inzicht heeft men te respectecren, daar dit
be>e-k helder en overzichtelijk is. ^,
Alleen in het hoofstuk over,.Vergeestelijkingdei'
spelmanicreu" betreedt de schrijver een gev;iarlijk
terrein, eLn maakt de paedagoog aanstalten zie'h met
den kunstenaar te gaan bemoeien. Deze bladzijden
zijn elan oeik de (Benige welke; men geïrriteerd ol.'
glimlachend terzijde legt. Immers als de lieer
Te'xtor bijvoorbeeld zegt: ,,l)e; gunstigste
speeljnanier voor het contact, met de; zie-1 is uit den aard
der zaak he't cantabile.'," dan is elat een bewering
/onder meer. Ken techniek elie' contact heeft nie't
de; '/ie'l zou ..uit den aard, del zaak" slechts een.
..zie'ligv" techniek zijn.
Kr /ijn \eel meiischen die' heel aardig ieereii
pi.'Miospelen zoneier dat hun zielen
daarmeegemo(;id zijn; zoo geie'el als niemand buiten zijn /.iel
eitn schoonheid kan voort breiigvn.
Maar een van ele twee moment e-n. hè-t concept uee-le,
uit eleii aard ele-r y.aak geeste-lijke monu-nt. \all
oneler ;;e'en enkele ine-t beieliek. Het is ie;ls van een.
gehei'l andere orele. Sle'cht.- het inprenten v a,n
respect en onbevaniie-nhe'id hiervoor behoort lot
de e-onipe'tent ie en taak <ler pacd.-cge igvn. Over het
ineinieiit der \ i-rsli'fl'ehjkinu. over ele i/ee:!inie'k
salt slechts oiuiei-richt tegevei:.
l)(' heer 'l'ex t e, r. elie i Ie k la v ie!-- n iet hoe lic k u e/e
nlijk met een uitstekend handboek verrijkte, /.al hel
liierme-e we-1 e-ens meicte-n zijn.
.1.0 r i,u'UT v KI. n