Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 10 MEI 1930
No. 2762
Hotel Duin en Daal" - Bloemendaal
Str. koud en warm water op alle kamers
PRIVÉBADKAMERS ~ LIFT - Telefoon 22223
AETHER- VERBEELDING
Teekening voor de Groene Amsterdammer" door E. Lapthorn
Radio en Grammofoon
Het Radio-Concert
door Lou Lichtveld
DE radio verhoudt zich tot de grammofoon als
een maskerade tot een foto-album: terwijl de
grammofoon-reproductie zooveel doenlijk is vastge
legd en gestabiliseerd, is de radio-weergave, met
uitzondering slechts van het geval dat men gram
mofoon-platen uitzendt, altijd de wyeeigave van
een levende" uitvoering, die niet wordt vastge- .
legd, en die op eenzelfde wijze geen tweemaal meer
gehoord wordt.
Daardoor gelden dan ook de meeste bezwaren, die
men tegen de grammofoon heeft, niet voor de radio.
In haar veel korter bestaan is deze laatste repro
ductie-wijze veel meer geaccepteerd dan die van
de grammofoon. Natuurlijk ook tengevolge van
andere voordeelen, waarvan die van het ongeli
miteerde repertoire zeker een der gioolste is.
Toch is het niet ondienstig om eens na te gaan
wat de radio-reproductie van levende" uitvoe
ringen tegen heeft, en welke muziek-uitzendingen
het beste tot hun recht komen. Doch eerst dient
er nogmaals aan herinnerd te worden, dat veel
wat do radio-weergave op de gewone
grammofonische vóór heeft, vervalt bij vergelijking met de
electrische weergave van electrisch opgenomen
platen. De niet-electrisch reproduceerende gram
mofoon is en blijft (jen onvolmaakt, want half
slachtig instrument. Alleen de grammofoon mot
luidspreker en pick-up is de echte en volledige
grammofoon.
Veranderingen in het geluid door radio-uit
zendingen laten zich gemakkelijk verifieeron, een
maal aangenomen dat men zijn toestel zoo zuiver
en scherp mogelijk heeft gesteld, wat zelfs bij het
beste apparaat meer oefening vereischt dan men
oppervlakkig wel zou meenen.
Men is immers dikwijls in de gelegenheid be
paalde instrumenten ..in natura" en dooi1 de radio
te hooren; gelijke orkest-uitvoeringen in werkelijk
heid en in zijn huiskamer bij te wonen, on bij zulk
oen herhaaldelijk toegepaste vergelijking kan men
de volgende dingen opmerken.
Orkest-werken waarin de gelijktijdig klinkende
melodieën niet scherp van elkander onderscheiden
zijn door zeer verschillende klankkleur, vloeien in
een, en worden door de microfoon soms zeer ver
vormd.
Compacte accoorden van dicht op elkander lig
gende tonen, vloeien in elkander tot n. verwarde
klankmassa.
De diepte van strijkinstrumenten, van violen
evengoed als van contrabas of violoncel, komt
slechter over dan het midden-register of de hoogte.
Terwijl de houtblazers doorgaans goed zullen
klinken, wordt de fluit in het hoogste register
plotseling te scherp en overheerschend.
De hoorns met hun vele bijgeluiden zijn de
ergste boosdoeners van de radio; al hun
onzniverheden worden dubbel opvallend. Daarentegen
komt de trompet voortreffelijk over.
In de hoogte klinkt de harp beter dan in de
«diepte, de xylophoon echter klinkt volmaakt,
?misschien zelfs mooier dan in werkelijkheid.
Slagwerk-reproductie is een bron van de meest
? dwaze verrassingen. Pauken en trommen zijn in
staat alles te bederven door onvermoede bijge
luiden. Alleen de bekkens doen het goed.
Van de piano komen de midden-octaven meestal
voortreffelijk over; de hoogte klinkt metaliger en
minder goed, de bas nog minder.
Saxophoons doen het in hun middenregister ook
het best. en over het «algemeen lijken de
jaz.z-combinalios van instrumenten boter geschikt voor do/r
electrische reprod'.ict ie dan klassieke comhinat ies
als strijkkwartetten, klavier-trio's on
symphonieorkostcn.
Dit zijn uiteraard algi'ineene opmerkingen,
dieniet altijd opgaan, omdat mon ei- dikwijls veel aan
doen kan. Do componist, die oen speciale mu/.iek
voor radio-uitzending schrijft, doet goed ervoor Ie
zorgen, dat zijn akkoorden de wijdst mogelijke
liu1iring hebben, dat zijn polyphonie duidelijk
gedilt'erencieerd is. on dat /.ijn instrumenten-combi
naties sterke klankkleur-verschillen behouden.
Hij do, uitzonding kan mon ervoor zorgen do
fluit een besclioideii plaats te geven, dient men erop
te lellen dat de hoornisl ..droog" blaast, dal do
bassen der strijke:s moor vooraan zijn. dat men bet
tremolo dor pauken zooveel mogelijk vervangt
dooi- ko.te, snel-afgedempte slagen.
Do zwakte van de radio ligt. juist als bij do gram
mofoon, nog het moest in de bas. In dit opzicht zijn
nog alle mij bekende apparaten voor verbetering
vatbaar! Doch gelijk men ziet, kan ook door de
wijze van uitzenden veel verbeterd worden, en zal
het werk van don oenen componist geschikter voor
deze reproductiewijze blijken, dan dat van don
ander.
Het moet ook stellig mogelijk zijn dat zangers
en zangeressen door bepaalde wijzigingen in hun
techniek hun stom geschikter voor radio-weer
gave kunnen maken. Wie hiervan moer wil weten.
lette eens op liet effect van verschillende!
spreekmethoden; heel w«at keurig Hollandseh komt lang
niet zoo goed over als hot gefingeerde radbraken
van .Mr. Fry.
Tenslotte doet men goed de radio niet alloen van
technisch-mechanischen kant te bestudeeren, maar
ook haar muzikale resultaten nauwkeurig na te
gaan on te toetsen. Slechts door deze dubbele kri
tiek kan de juiste prikkel ontstaan lol die verbe
teringen welke een werkelijk beter effect tot gevolg
hebben.
>Io i ss i - pi a i <? 11
Nu Aloxander M'oissi weer in ons land is.
herinner ik even «i'in do voortreffelijke opnamen
die Columbia van hem maakte;. Hij doel.Mn.-orde
Goelhe's lOi'lkonig on Andorson's Sprookje van do
Prinses op de Krwt, (l ti07:!); Verhaeren's
..Xovctuberwind" on de Paiischklokkcn-monoloog uit Faust
(11709). De laatste opnamen met muzikale bege
leiding.
Tooneel-Bibliotheek
Terwijl t oonoelsf uk kon va.n zeer \ wijtYlaeht igo
waavdo in druk verschijnen, blijkt voor de
uitgafv;ci werken, die hè! ivjioHdire van onze
viiorarm-la.'i'ido uv/.oi-rh.-uipon yulle?i. weinig animo te
bestaan.
liet i; ra f van d. -n Onbekenden Soldaat: l'etivn:
De ( 'm noi lio va -i hol ( lolnk ; l >e keizer va. n A nier i ka:
Molo: Sio'_:ïriod : ziedaar enkele stukken, die eiken
1 1 Hiiieei-m imia.'ir in goede vert a.lmu' \\vlkoni zonden
zijn.
Wie verbuigt niet naar een complete Pirandello,
in behoorlijk \eder-landsch overgezet ! of ('t is
bijna om te waterlanden) naar een verzorgde 'V
Neil-uilgavo.
Hol zou als aanwinst1 \oor onze
looiiool-lider/ituur kunnen gelden, indien een af ander uitgever
in oen uniform-serie (genre W. H.) alle belangrijke
spelen uitgaf. Niet iedereen hooft, hot voorrecht,
den oorspronkelijke'! tekst Ie kunnen genieten.
Zelfs de \V. 15. schijnt uiterst zuinig te zijn mot
het uitbreiden haror t ooiiool-bibliothóok. Hoe lang
is hot geleden, dat de in die voortreffelijke serie
verschonen nummers met oenigo exemplaren ver
meerderd \\ orden.
Welke tooneel-mhmend uitgever durft deze
stichting aan;1
Tooiieollicvond Nederland zal hij zich tot steun
Weten.
Hilligersberg. M. YVITMOND
Nieuwe Uitgaven
lïij KI.-,evier is aflevering T verschonen van oen
nieuwe, uoedkoope uitgave van Saluur en vernuft,
dio ondel1 leiding van Dr. \\'. (I. N. van dor Kloon
door talrijke deskundigen word samengesteld. Do
ondertitel van dit boekwerk, dal in lli
veerliendaagsehc afleveringen verschijnt, luidt: Verrassen
de uitkomsten van 's monschon spenrzin on vin
dingrijkheid.
liuim 7(10 illustraties, waaronder 12 in kleuren,
Verduidelijken den tekst, welke over circa 75 onder
werpen van don moest uiteeidooponden aard han
delt., ondoi1 andere: bruggen- on sluizenbonw, hot
bloksystoom op onze spoorwegen, gletsehers eri
morainon, zingende vogels. Finsenbest raling, de
ontwikkeling der telefoon, libellen on walerjuffers,
diepdrukprocédé. physische therapie, groot o sche
pen.