Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 10 MEI 1930
No. 2762
Gandhi aan het spinnewiel
Gandhi de Utopist
door Dr. Jan Romein
Alleen het spinnen kan de bevolking uit
dezen apathtschen toestand .... bevrijden "
ANDHI
ZELDEN heb ik zoo scherp en pijnlijk beseft
hoe 'n gebrekkig instrument de taal is, als toen
ik bovenstaanden titel overdacht en neerschreef.
Tot hoeveel misverstand kan hij niet aanleiding
geven ! Men kan utopisme zien in Gandhi's geweld
loosheid, in zijn ascetisme, in zijn Hindoeïsme, in
zijn geloof aan Indiëals meer dan een geografisch
begrip, in zijn anti-machmo-prediking en, voor;-], in
zijn propaganda voor het spinnewiel en de
khaddar", de zelf-geweven stoffen, wat ons hier in het
bijzonder zal bezighouden. Dat alles utopieën te
noemen, is min of meer juist, maar tevens, eerder
nog', min of meer onjuist.
Over den politieken, dat, wil hier dus zeggen,
niet-utopischen achtergrond van zijn
ahtmxagedachte spraken wij reeds in ons eerste artikel
(Nr. van 26 April j.l.); de mogelijkheid van een
nationaal eenheidsfront tegen het Britsche impe
rialisme is in het tweede artikel (Ni. van 3 Mei j.l.)
ter sprake gekomen, en wat zijn ascetisme betreft.:
hier moge uit n voorbeeld blijken, hoe weinig
utopisch dat gericht i.s. Gandhi predikt sexueele
onthouding. Maar waarom? Niet om als een
monnik of yogi zijn eigen ziel rein te houden. Xeeti,
doch: omdat minstens n tiende van de bevol
king", zooals hij gezegd heeft, half verhongerd,
en negen tienden ondervoed zijn". Niet eerder
hebben wij het recht een nakomelingschap voort
te brengen dan dat Indiëeen vrij volk geworden
is, in staat om in tijden van hongersnood zichzelf
te helpen en de epidemieën uit eigen kracht te
bestrijden". Laten we dit: rationcc/c ascese noemen.
Datzelfde rationeele kenmerkt ook zijn raad
gevingen aan het. volk, die te interessanter zijn,
omdat zij laten zien, hoe, evenals dat bij Lenin of
bij Keinal het geval was en is, geen nooden van het
volk hem te ,,onbeduidend" schijnen, om zich in
te verdiepen, [lij heeft een aantal redevoeringen
gehouden over den modder in Henares, over de
stinkende steegjes daar, over de ten hemel
schreiende toestanden in derde-klasse-wagons, over
ongereinigde W.C.'s, over in onsmakelijke schalen
opgedischte levensmiddelen, over vuile handen,
over spuugbakjes, over de juiste wij/.e van adem
halen, over wasch- en drinkwater, over kauwen, over
behandeling van brandwonden en slangeiiueeten.
Het niet-Weslersehe in (landhi, bl ,kt ui'., al deze
dingen, is slechts schijn. Hij staat daarin naast niet
tegenover de andere groote wekkers van Azië,
een Soon-Yat-Sen. een Kemal Pasja en ccn Uiza
Khari. Op n punt na: terwijl deze ellen in de
industraliseei ing van Aziëhet eenige redmiddel
hebben gezien, wil (landlii terug tot de
middoleeuwsehe dorpshui.-Jiouding en het is d<vu-om, dat
wij, zij het aarzelend, hem een utopist hebben
durven noemen. Aarzelend, want de kwestie is
lang niet eenvoudig !
Men kan de wereld verdeden in landen met
kapitalistische productiewijze en die met primi
tievere, productie-vormen. Doch men houdt dan
nog een belangrijke groep over, n.l. landen met
een ..dualistische economie", om de terminologie
van Prof. Boeke te gebruiken. Minder kort en
da'v.-door minder bruikbaar, maar misschien duide
lijker is de omschrijving: landen met een geïm
porteerd, niet-autochtoon kapitalisme, waar de
primitievere productiewijzen tevens nog bestaan.
Tot die landen behoort Indië. De invoering van het
Hi'itsche kapitaal heeft die oudere productiewijzen
verstoord en een i\ eks tegenstellingen geschat en,
waar\ an Prof. lïoeke in zijn bovengenoemde
rede een Zes-tal opsomt, die echter alle te/amen hi'l
groote probleem voor de landen met secundair
kapitalisme! hebben geschapen n.l. hoe moet de
dualistische economie weer een monistische wol
den? Theoretisch schijnen er twee oplossingen te
bestaan: verdere vorkapilaliscering tol die
Oostorseho" landen geheel ,.ver\veslerscht" zijn of:
afwijzing van de ..verwestering" en terugkeer tot
het praekapitalisme. (iandhi nu staat de laatste
oplossing voor en heeft o.a. in Prof. JSoeke, maar
ook in b lüp Miller een verdediger gevonden. In
zichzelf beschouwd, is (iandhi's gedachte-gang vol
komen, konsekwent. Door het wegvallen van de
noodzaak der thuis-iiijverheid in de eerste plaats
van de katoen-spinnerij en weverij, verdrongen
door detiEngelscheii import leeft de groote massa
dor Hindoe-bevolking. 221 millioen, uitsluitend van
den opbrengst van het land: dit bet eekent niet
alleen, dat zij verarmd is, maar tevens dat zij ge
middeld het halve jaar werkeloos is, met al de
aibeidsschuvvheid en degeneratie-verschijnselen.
die daarvan het gevolg zijn. Wat (iandhi wil is dus
Ie. geen import van uit Europa meer van goederen.
die ook hel, land zelf kan voortbrengen, l'e. geen
i'ernierrdcritii/ meer van de in liet land reeds be
slaande fabriekmatige industrie, die immer* boven
dien alle ellendige gevolgen voor het
fabrieksproletariaal, heeft meegebracht. die we uit het
vroeg-kapitalistische Europa kennen.
Toch, dit moge konsekwent zijn, hel houdt m.i.
geen rekening met de historische ..wel" als men
wil -- - dal hoogere organisat ie vormen, ec< >!iinnischc,
zoowel als politieke, zich op den duur niet laten
verdringen, (.iandhi mag nog zoozeer lietoogeii,
dat de fabriekmatige productie niet goedkooper i.s
dan die der (huisnijverheid, omdat de fabrikanten
het overschot in den zak steken: zijn betoog geldt,
alleen voor de situatie van het oogenblik: er zijn
ook fabrieken zonder fabrikanten, zij het niet
zonder bedrijfsleiders, denkbaar. Kn (iandhi moge
den Indischeii indnstrieelen --- 11 indoe's en Moham
medanen nog zoozeer verzoeken hun bedrijven
niet uit te breiden, zij zullen zijn raad, tenzij ge
dwongen, niet opvolgen.
Neen, wij, voor ons. zien de oplossing der dualis
tische economie veeleer in een derde, tot nog toe
noch door (iandhi noch door zijn verdedigers aan
geroerde mogelijkheid, die bestaat in doorzet t ing
van de toch onvermijdelijke industrialisatie naast
de collectivisatie van den landbouw, een oplossing.
waarvoor, zooals het itussische voorbeeld bewijst,
juist do landen met secundair kapitalisme eerder in
aanmerking komen dan die met primair kapitalisme
waar de tegenstand tegen de met die oplossing
onvermijdelijk gepaard gaande radicale politieke
hergroepeering uiteraard veel sterker is. Ik ga
daarbij uit. van de veronderstelling, waarvan ik
do juistheid niet lieoordeolon kan, dat ook dit
katoen- en ivstbouw zich evenals do guianbouw
tot samenvatting in ..landbouwfabrieken" leent.
Hoe dit zij, do grootste belemmering voor
(iandhi's slagen schijnt ons. meer dan in de paria's
en Mohammedanen en I Undoo-bourgeoisie. gelegen
in hot konsekwent, maar utopisch karakter van
de economische structuur, zooals hij zich die na de
verdrijving" der Engelschon voorstelt. Iets
anders is, wanneer hij zich bij zijn spinnewiel"
oen. overgangsmaatregel denkt, n.k, een geweldloos
woerbaar-maken van hot door de gedwongen
lialfjaarlijkscho werkeloosheid verslapte volk. Kr zijn
teokenen, die daarop wijzen. In d.it geval is het
eer een geniale aanpassingsgeda,ch( e d.1.n een utopie.
r,l>e Toestand
Tot besluit een enkel woord over de sitna.lie van
het oogeiiblik. '/jij is HOT -/.eer onoverzichtelijk, m.'iar
toch duidelijk genoeg, om hen in het gelijk (e
stellen, die van den iL'eii Maart al' begrepen
hebIndië, n in hst teeken van liet spinnewiel"
ben. dat zij ernstig was. De beide centra van
v.-r'zet liggen nog in het uiterste Noonl-NVest en en iiel
Noord-v,'osten : Pesja-.var en ' hiltagong. i osjawar.
dubbel gevaarlijk voor do regoeïing. omdat het
grensvesting is tegenoM'r Afghanistan en hè).
omringd is door nog onafhankelijke borg-stammen.
wier onderwerping voor l-.ngoland voorwaarde
ivoor het behoud van zijn toch al wankelenden
invloed in .Afghanistan c' n omdat het gelegen is in
do provincie, waaruit de regoering de meerderheid
van het Hritseh-Indiseho legej plecht te
roeruti-eren.Verklaa.rt dit al .-oor 00:1 deel de onbeiro'iw
baarheid der troepen, waarvan betrouwbare be
lichten gewagen, do andere helft wordt
verklaarbaar, wanneer we bedenken, dal de Sikhs in den
wereldoorlog nog het loyaalste deel van liet lint
sche koloniale leger, uit bijna diezelfde streek
,".)'komstig zijn, maar nu verre van loyaal. AinMi.-;ii
is hun heilige stad en zij zijn hel bloedbad, dat
generaal l "ver er in April l!Müheeft aangericht
door meer dan llli ongewapende!! te leien neer
schieten, nog niet vergoten. Kn hol l u eed e cen
trum, ('hiltagotig. is nauwelijks minder belangrijk,
omdat hot in de dicht M-bevolkte en nieo.-,t zelf
bewuste provincie ligt, l lost -Heiiga'en. Naa^t 'i,
opstanden in de steden, begint ook de
Ma.kingsbexveging een rol te spelen. Hij die1 in de
juf--spinnerijen van Bengalen is gebleken, dat de
'tb>hanunedaansclie arbeiders althans het
af/.ijdigheids] :aj-( H d vat! 'Ie Modannnedaansehe partij (Met
opvolgen. Men zal hier misschien tnee in \erban<]
moeten brengen, dat deze partij bij do regeei-ing
op matigheid heeft aangedrongen.
Eindelijk Verdient nog de poging van Sir Te/
Hahadnr Sapru vermelding, die Ira.ehl \ oor d
regeering de kastanjes uit hel vuur ie halen dooi
do gematigde leiders te bewegen aan een ..confe
rentie van alle partijen" deel te nemen, die l l Me:
te Bombay zou bijeenkomen, en waar men ;?fge\ aai
digden voor do z.g. ..roiido-tafel-cont'ei-entie" zm;
kiezen. Die conferentie van Hoinbay kan van
b,teekenis worden, maar waarschijnlijk is zii m.
reeds ----- vooral door de arrestatie van (iandhi. ???',,
grond van een wet van IS27, die ben-ehting ovei
bodig maakt -?- oven verouderd on door de gebeur
tenissen achterhaald als bet rapport \ a.n de
eoi1.:misr-io-Simoii, dat, men bezig is te- drukken.. .
BERGT UWEN INBOEDEL
BU VOOKGENOMKN VKSTIUIM* |N
DEN HAAG OF IN HET BUITENLAND
BIJ DB KIKMA HATKNBUK'i & PULMKK
TK 'S-GRAVENHAGE.IluMUKNKcABK 22
'i' K [, K K O N ! l !) -i O
KIOSN r»:".xo(TwK;N. BespreKIrr,?, kosieioor
?iVI.X'. UNNKNL. Kf (Xl'JOH'l Tu.\ N -I01 mv ? '