Historisch Archief 1877-1940
No. 2762
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 10 MEI 1930
NI KUNSTHANDEL W. H. HOFSTEE DEELMAN
Vondelstraat 10
Amsterdam
G. HORDIJK
26 APRIL TOT 17 MEI
Een Sociale Roman
door Herman Middendorp
Over Francoïs Pauwels
T7\ RANCOIS PAUWELS is eigenlijk nooit een
J_ echte kunstenaar van de l'avt pour
l'art-the?orie geweest. Hij kan zijn mee-leven met de maat
schappij niet voor zich houden, en naarmate het
kunstenaarschap in zijn wezen rijpte,werd het sociale
element in zijn werk sterker. Ik herinner mij, nu
ik aan mijn artikel over ,,Tine Kipra's echtschei
ding " 1) begin, een gesprek, dat ik vele jaren ge
leden, in Utrecht, met Pauwels gevoerd heb. Keeds
bij deze gelegenheid hij had toen nog alleen wat
jeugdverzen geschreven toonde hij zijn afkeer
van de kunst, die zich niet op de een of andere
manier met het maatschappelijke in den ruimsten
zin (het religieuze;, het ethische inbegrepen) in ver
binding stelde, en hij verklaarde, dat hij zelf. al wilde
hij niet ontkennen, dat die a-sociale kunst recht
van bestaan had. toch een anderen kant uit wou.
Dat was toen nog alleen theoretisch, maar Pauwels
is inderdaad een anderen kant uitgegaan, en wij
hebben er merkwaardig werk in verzen <;u proza
aan te danken.
Men kan over 't algemeen wel zeggen, dut do
litteratoren, die nu om en bij de veertig zijn. in
hun eerste openbaringen nog den invloed onder
gaan hebben van bet oxclusivisme der tachtigers.
Volkomen, intact heeft dit exchisivisme niet lang
bestaan. Van Kederi, van der (ioes, Ileyermans
sloegen er, ieder niet hun eigen wapens, breuken in.
Krachtig bloeide liet op onderBoutens en l.eopold.
Bezadigd leefde het voort bij K loos en van Deyssel.
..liet wonderlijkst openbaarde liet zich bij (lortep
on lïeiirictte Uoland Holst, die. tragisch, geen van
beiden konden geven wat ze wilden: socialistische
kunst.
Frangois Pauwels nu. wiens eerste verzen do
merkbare inwerking verloonen van de
maatschappelijk-at'keerigen, heeft spoedig begrepen.
dat hij er op die manier niet kwam. l lij handhaafde
?zich als dichter met werk van andere allure. Ge
voelens van medelijden met armen en misdeelden,
van wrok en spotternij, die betrekking hadden op
.maatschappelijke misstanden, kregen er een voor
name plaats in. Met zijn proza (?Hoeven en Bur
gers", daarna het minder goede Ambtsgeheim")
ging de schrijver in dezelfde richting door.
De kern van zijn werk bleef de/.elfde. Pauwels
liad altijd neiging om rhetorisch te worden, en.
nog bemint hij het groote gebaar, zonder zich altijd
van de precieze heteekenis van het gebaar reken
schap te geven, /ijn geluid klinkt wel eens hol en
?onzuiver, zijn werk is ongelijk van waarde. Maar
.liij kan diep ontroeren door zijn hartstochtelijke
bewogenheid en door de plastische kracht van
zijn taal.
De problemen waar Pauwels zicli in zijn werk
??doorgaans mee bezighoudt, hebben betrekking op
?de rechtspractijk. Een complex van vraagstukken,
in hoogste instantie neerkomend op het verschil
tusschen de meiischen, die de wetten maken en
uitvoeren, en de menschen op wie ze toegepast
worden en die er het slachtoffer van zijn. Dat ge
meenschappelijke element belet niet, dat de
vraag.stukken gevarieerd blijven, en deze variatie is
SCHAKEL
ME.ILIGEWEG 11-17«AMSTERDAM
cmdon naar maat
Verkiesbaarheid der geestelijken
Teekening voor de Groene Amsterdammer" door Joh. Braakensiek
Minister Ruys: Niet zoo dringen, heercn! Jullie krijgen allemaal een beurt."
©ij ons verkrijgbaar N.K. V., MüNTA SCHOENEN
den schrijver van ..Tine Kipra's echtscheiding"
eenigszins noodlottig geworden. 11 i.j bepaalt zich
niet bij n prolile'eni: hij behandel! e," drie. Ifij
doet ons. dooi'di-echtscheiding van Kipr.-:, eu zijn
V!'ou\V, het Vei'i 'Utienle. Liehrek k ige en l )i 'l;U'h. 'l i j ke
van onze huv.'elij kswet ge\ ing begrijpen: hij tnnnt
in den persoon van .Mr. Xi'-odemus het minder
waardige van sommige advi ica.f e-n-prakt ijken : ,1e
gevangenschap van Kipra geeft hem aanleiding om
op te komen tegen het hVsteem \ an de celstraf.
l >e behandeling va,n dey.e problemen is nergens
/.oei. dat liet geschrevene als tenelenz-werk
\eroordeeld moet worden. Integendeel. J ld is telkens
in een zeer behoorlijk verliaal-verband gezet: er
wordt nergens in abstracto geredeneerd. Maar liet
onderlinge verband is te zwak; de anten]1 heeft te
veel willen geven en daar heeft de samenstelling
van den roman ondel' geleden. Tot en met het
moment. waarop Kipr;!.. tot liet uiterste getergd (er
wordt beslag gelegd o]) zijn bedrijf, een auto-garages
die hij met groote energie tot bloei heeft gebracht)
de revolver richt op zijn. vrouw, en per ongeluk zijn
zoon doodschiet, is liet verhaal goed, een aaneen
gesloten geheel, waarin alleen de beschrijving van
den vrouwen-minneiiden avonturier Larrondellc
(op zichzelf een uitnemend fragment) iets te veel
plaats inneemt, liet eerste en liet tweede van de
problemen, die ik genoemd heb. zijn tot zoover ook
goed met elkaar in overeenstemming gebracht.
Daarna wordt het minder. Te beginnen bij het
achtste hoofdstuk wordt het trouwens «Ie roman
van den vader, die zijn zoon heeft' doodgeschoten
en dat kan ook wel niet anders; bij zoo'ii drama
valt een echtscheiding eenvoudig weg.
* *
*
..Tine Kipra's echtscheiding" heeft, voortref
felijke kwaliteiten. Speciaal in liet typceren van
personen ontwikkelt Pauwels kracht. Ik noem
hier iii de eerste; plaats Kipra, elen min of meer
zieligen, maar geMnleüi e'ti tremwhartigen
eehtgenex>t, die ele elingen eenvouelig zie;t, als in elen
spiegel van zijn eigen naïveteit, t-n hun compli
caties niest be'grijpt: elan ele pianist J.arronetelle,
parasiteerend, eip zijn gefingeerd kunstenaarschap;
Mr. Nieodemus, ele; sluwe; huichelaar, elie ele; ,,n
shande.'ling" weet te; provooeeren, waareioor
mevrouw Kipra haar eisch tot e'clitscheieling kan in
dienen. Deze typeeringe'n, vooral waar ze buiten
den rechtstreekscheii gang van het verhaal vallen,
zijn knap, scherp e;ii geestig. Tegen eliepgrijpende
CHAMPAGNE KRUG&CO
REIMS
IN KWALITEIT AAN DE SPITS!
AGENTEN FONNES 5. ZOON GRONINGEN
k west ies van het mensehelijke zieleleven is ele
auteur niet of nou' niel : het is zijn eerste roman
- opgewassen. I)i' toe'stand van Kipra in het zie
kenhuis, naelai hij zijn zeion gedeind heei'i.en later in.
ele gevangenis, i^ mij niet goeel eluielelijk nvworden.
lid sint. ele ver/oen i tig van Tine en Kipru hij het.
i;r;ü' van hun zoem. is nn-lmh-am-i,'. isch. .la. ik heb
np dit. boe>k nog al vrij wat aan te merken, ma'ir ik
moet toch eindigen niet de betuiging, dat ik hea
met gront: gene «'gen geleezen heb. .Men vindt er
te'lkens weer blaelzijelen in, elie elen kunstenaar
Pauwels texmen in zijn volle kracht.
\i Aitintn-tliim, 1!):>9. Ein. Qncrido's J'. M.
KROMMEN! E
LINOLEUM
BREED
183 cM.
PER
METER
3!
50
BREED 200 c NI.
PER METER 3.80
STALEN FRANCO
£ ZOMEN