Historisch Archief 1877-1940
No. 2762
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 10 MEI 1930
Schaubücher
door P. J. Myksenaar
QCHAUBÜCHER" noemt de Duitscher ze..;
15 O prentenboeken voor groote menschen" zou
den we in het Hollandsen deze nieuwelingen willen
doopen, welke een eigenaardig samenstel van
letter- en fototekst vormen, een novum op het
gebied der boek-typografie.
Werd tot nu toe een boek, hier en daar, inciden
teel door een foto of schetsteekening ,,verlucht",
het Schaubuch heeft hiermede radicaal gebroken.
Het gaat uit van de praemisse, dat uit
filosofisch oogpunt beschouwd elke definitie, elke
begripsomschrijving óf onjuist of onvolledig is.
Hetgeen ergo elke tekst min of meer ongeschikt
maakt voor het instrueeren van beginnelingen of
leeken. De, halve zal eerst, nadat door
beeLlindrukken en een enkele regel tekst, van een zeker onder
werp een duidelijke voorstelling verkregen is, het
moment voor het mededeelen van details gunstig
zijn.
Op dit verschijnsel berust het Schaubuch; in
weinige regels suggestief-gedrukte tekst, geeft
het een korte verklaring van hetgeen het beschrij
ven wil. Sommige, belangrijke termen of begrippen
worden vetter of meermalen achter of onder elkaar
gedrukt, omdat zij de onmisbare essentialia van
het behandelde onderwerp zijn. Deze moeten
den lezer onherroepelijk bijblijven, wil hij de
quintessenco van de stof kunnen vatten en be
houden. Zeer beknopt geeft het Schaubuch iti
woorden den inhoud van het studie-object weer;
de tekst is als het ware een beginselverklaring,
zooals politieke partijen aan den vooravond der
verkiezingen verspreiden; zij geeft niet meer
dan richtlijnen en hoofdbegrippen. Details worden
den nog-oningewijden lezer bespaard: deze zal
hij tevergeefs hier zoeken. Is eenmaal zijn belang
stelling gewekt, dan staan hem, in de bibliotheken
onzer steden on universiteiten, werken ter be
schikking, uitgebreider en wetenschappelijker
dan het Schaubuch zijn kan en wil.
Van dit moderne boektype wordt thans bij de
Orell Füssli-Verlag te Zürich een uitgebreide reeks
monografieën uitgegeven, welke gezamenlijk een
soort hyper-summiere lexikon zullen vormen.
Al dadelijk trekken do banden der diverse
' deeltjes, welke in een zeer handig formaat worden
uitgegeven, de aandacht; men vindt er direct het
nieuwe principe op toegepast: enkele, termen
en woorden, op pakkende wijze verdeeld over do
op het titelblad afgedrukte foto. Iedereen voelt
door deze vluchtige impressie, als het ware intu
tief, waarom het in dit boekje gaat.
In elk van de verschenen mo
nografieën, welke reeds nu een
zeer uiteenloopend gebied bestrij
ken, wordt vooraf den lezer de
nieuwe idee duidelijk gemaakt,
wordt hem verteld, dat hij in dit
boekske niet moet zoeken een
uitvoerig, door sluitende rede
neeringen overtuigend, betoog;
voor hem, die dit nastreeft, wordt
deze serie niet gepubliceerd....
De uitgevers achten het juist
een niet te onderschatten voor
deel, dat de auteur niet echt
,,aan het woord" gekomen is;
opzettelijk zijn hem luttele pa
gina's octavo-formaat toegewezen,
wijl men hem dwingen wilde door
korte, krachtige woordenkeus,
door scherpe treffende tegenstel
lingen zijn visie op rnenschen
en verschijnselen weer te geven.
Verrassen door realiteit, over
tuigen door exactheid, dat is
in deze eeuw van vergevorderde
typografie en fotografie, in dit
tijd-arme leven van millioenen,
ten slotte niet de taak van hot
woord, maar van het beeld !
Dit is in elk deeltje bereikt
door een 60 tot 80 tal scherpe,
doelbewust genomen foto's, voor
zien van oen sobor-gehouden toe
lichting, welke, soms nog ver
vangen is door een raak cou
rant eri-uitknipsel. De rationali
satie in do wereld van het boek
is bezig zich te, voltrokken,
zouden, wij willen zeggen; de
tijdroovondo tekst, voor beginne
lingen Vfiak tétechnisch en t
gedetailleerd, veelal moei'
ii'stootend dan ;'u\nt rekkend, is
hier tot een minimum, dat ge
garandeerd in een kwar- tier
gelezen kan worden, geconcen
treerd. Door de/.e eigenschap
zal het Schaubuch" in onze
tijd van-woekereri-inet-sekonden ongetwijfeld in
slaan; rnóór dan ooit zijn hiervoor de perspectieven
gunstig; de komende epoche in^het
boekdrukkersbedrijt' zal er een zijn, die later"!gekaraktet iseerd
zal worden door het ,.vi>m Lesebueh zum
Sehanbuch". ****** ?
.Bont is do reeks van onderworpen, welke deze
serie bestrijkt. Titels als Technische Schónheit",
(ilanzleistungon der Technik", duiden ei' op,
dat ingenieurs-pracstatios in deze boold-lexikon
oen vooraanstaande plaats innemen. Titels als
Technische Schönheit
Co m mandobr ug
D. G. SANTEE LANDWEER
KUNSTHANDEL Heerengracht 396, AMSTERDAM
Tot 17 Mei tentoonstelling moderne
:?: Fransche prentkunst :-:
..!>(?]? Russische Kovolut ioiisl'ilm". ..T;"m/ei innen
der (iogenwait", ..Bel'reites AYohnen" zullen den
inonseh. die belang stelt in de uitingen van ons
hedend.-!,agsch staats- en kulli.'urlcven. tot kennis
name aantrekken.
Ons mocht, als illustratie van Mot beginsel, in
het bijzonder het laatstgenoemde deeltje
,.Befre.itcs \\dhnon" bekoren, waarin Sigfriod (liedion
de moderne woningbouw-richting voorstaat, welke
hier te lande oen zijner boste vertolkers vond in
do bekende. Utrecht sche architect TUotvoldt.
n.l. die richting, welke een onmiddellijk 011 v
rdoorge voord gebruik maakt van do moderne
materialen, ijzer. glas. beton, en/.., om hieidoor
e,m wijze van snelbouw te bereiken, welke naast
vele andere factoren ? oen dor oorzaken zal zijn
van een algenieone kostprijs-, ergo huurverlaging,
om zóó voor groote bevolkingsgroepen woningen
te scheppen, welke een maximum aan licht, lucht
en gemak bieden.
Hndie;>;>.! \vui-dt in het nieuwe book-type. dr
geestelijke werkzaamheid. welke ..lezen'' heet,
\eriicht. Hier is het beroep op uu geheugen tot
oen minimum teruggebracht ; wie door een
Schaubueh in/iehf zoekt in een bepaald onderworp, in
een bepaalde idee. zal dit /oker vinden.... en
behouden, juist door de speculatie op uw visueeh
i'uncl ies !
Befreites Wohmn
Interieur
T UYW E N B U15 S M UYS
*~~' i. ?'v
o>Hf