Historisch Archief 1877-1940
No. 2762
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 10 MEI 1930
Uit de Natuur:
De drukke Planten
door Dr. Jac. P. Thijsse
ONLANGS waren wij in de gelegenheid eenige
films van plantengroei te zien, vervaardigd op de
ateliers van de maatschappij Multifilm te Haarlem.
Jo ziet dan het plautenbeeld in enkele seconden
al de veranderingen doorloopen, die in werkelijk
heid plaats vinden gedurende evenveel minuten,
uren of zelfs dagen. Iedereen weet natuurlijk dat
een bloem open gaat en zich dikwijls weer sluit,
dat een knop ontluikt, dat een rank zich krult.
En men stelt zich misschien dan ook wel voor,
da-t dit heel langzaam gebeurt, maar dan meestal
toch zonder te beseffen, welke bijzonderheden
van kracht en rhytmus en evenmaat zich hierbij
voordoen. De veisnelde film geeit in dit opzicht
een openbaring. Hoe fraai is de ontplooi
ngsbeweging van de crocusjes en hoe direct afhanke
lijk van de temperatuur. Een handvol afgesneden
papavers, achteloos in een vaas met water ge
plaatst, bevinden zich in een voor hen ongewonen,
onnatuurlijken toestand. Gelukkig echter hebben
ze een fijn gevoel voor de richting van de zwaar
tekracht en nu is het een lust om te
zien hoe ze zich oprichten en den
Terticalen stand zoeken. Aanvanke
lijk zwaaien ze er door heen, maar
dan keeren ze weer terug en na nog
eenige schommelingen is de
gewenschte stand gevonden. Dan kan
de bloem zich openen, de beide kelk
bladeren worden afgestooten en de
kreukelige kroonbladeren ontplooien
en strekken zich, tot ze den fraaien
bloembeker vormen. Vierentwintig uur
vroeger zouden diezelfde knoppen hun
tijdelijken ruststand juist in tegenge
stelde richting hebben gevonden.
Sommige van do plantenbewegingeii
gebeuren met vrij groote snelheid.
andere zijn trage:1. In het voorjaar
zien wij wel de meeste voorbeelden
van vlugge verandering en bij mijn
wandelingen tegenwoordig is de herin
nering aan de Multifilm-film al bij
zonder gemakkelijk en levendig. Ik
zie de bladbundels tuimelen uit de
knoppen van de linden, de jonge
beukeloten kruipen te voorschijn uit
de bruine knoppen. de frissche
pinksterbloenien knikkebollen tegen
den avond in, maar 's morgsns om (J
uur verheffen ze zich weer, om
tegen zevenen schuin omhoog te staan. De
hooge toppen van Judaspenning en Lookraket
staan eventjes krom gebogen, net of de plant te
weinig water heeft, maar uur na uur verandert
de richting van die kromming en als we de film
versnelden, dan zouden we zien, dat die toppen
al draaiend en wentelend omhoog groeien. Do
rnadeliefjes openen en sluiten zich al naar do tem
peratuur, de paardebloem gaat dicht al vroeg
in den middag. Maar de sleutelbloemen blijven
open als ze eenmaal open zijn, zonder
rekeningte houden met dag of nacht, regen of zonneschijn,
warmte of koude. Alleen groeit de bluemkroon
watuit. Maar als de bloei op zijn end raakt, dan gaan
de groene bladeren zich strekken niet groot e snel
heid, totdat ze wel hun dubbele lengte krijgen.
En nog oen poosje later trekken de wortels
de heele plant een eindweegs den grond in. Zoo
gebeurt er van allerlei on hot is wel goed, dat do
versnelde film ons daaraan herinnert.
Ben van de grootste druktemakers is de Bryonia
of Heggorank. In de duinbosscheii komt deze
plant veel voor en ook wel elders. Het is een kom
kommerachtig gewas, dus van dezelfde familie
alg de kauwoerde van den profeet Jorui. Deze
plant heeft ook een fabelachtig snellen groei.
's Winters is er niets aan te zion, dan zit de plant
onder don grond als oen dikke wortel, vaak zoo
groot als een monschenhoofd of zelfs groot er.
In hot eind van April komen de loten uit den top
van dien wortel, grijs groen, met mooi gevormde
bladeren. Dio loten schieten recht de hoogte in,
een bundel van een stuk of acht. ^"a een paar
dagen hebben zo een hoogte bereikt van een deci
meter of vier. Maar dan kan do klhnplant niet
moer op eigen boenen staan en dan vallen die
loten in alle richtingen uit elkaar. Dit uit elkaar
vallen gaat heel snel, als jo hot treft kun je het zien
gebeuren. Daarvoor is het noodig, eens een Mei
morgen door te brengen in een bosehje. waar oen
stuk of vijfentwintig van die planton bij elkaar
staan.
Inmiddels gaan die loten nu hun ranken uit
spreiden. Die zaten horlogoveervormig opgerold
verscholen tusschen de bladeren. Nu ontrollen zo
zich, groeien onderdehand nog eens uit tot twee.
driemaal hun oorspronkelijke lengte en gaan dan
Nederlandsche Munt
Hofland*! beate 10 ccnta
Heggerank, klauterend over duindoorn.
Langzaam in het rond zwaaien, zoekend naar een
steuntje'. Op het eerste gezicht lijkt zoo'n plan!
niets uit te voeren, maar binnon hef. kwartier zie
jo do richting van do ranken veranderen en men
behoeft niet voel verbeelding te hebben om zich
voor te stellen hoe die plant riu met zijn tientallen
van ranken om zich hoon staat te graaien. Kindoli.jk
raakt zoo'n rank een, takje en nu verandert hij
opeens van gedrag, ligplaats van rond te zwaaien.
drukt hij zich nu tegen dat takje aan en draa.il
zijn topoind er om heenL Do beweging is net even
tjes zichtbaar voor het ongewapend ooir. Heeft de
rank zich verankerd, dan gebeurt er weer iets
nieuws, hij gaat. zich samentrokken tot twee
knrkotrekker-windingen, en daardoor wendt de
loot natuurlijk omhoog en verder getrokken. Da.u
on nacht gaat dit door; 's nachts nog wat sneller
dan overdag on zoo kan zoo'n ffeggerauk dan
binnen vooition dagen vrij groote heesters geheel
overwoekeren, landelijk gaat de plant bloeion
mot geelachtig groene bloemen die óf alleen stam
pers of alleen meeldraden hebben. De eerste geven
mooie karmijnroode vruchten, die in het najaar
als do plant afsterft, lango loocle kralenkett iimeii
vormen in do ontbladerde struiken. De vogels
zaaien den inhoud van die roodo bessen uil en zoo
komt hot dat do hoggerank in onze duinen in
grooteii overvloed voorkomt.
Hebt go geen heggerank bij de hand. dan kunt
ge snelle on indrukwekkende bewegingen ook
wol te zien krijgen bij andere' klimplanten: hop,
hoggewhide en kamperfoelie, vooral die kamper
foelie.
MIJNHARDT's
Hoofdpijn-Tabletten 6Oct
Laxeer-Tabletten.. 6Oct
Zenuw-Tabletten . 75ct
Staal-Tabletten..9Oct
Maag-Tabletten 75ct
Bij Apoth. en Drogisten
KRONIEK
AAVcr s<'liïIiliM*ij«'iivr r va l welling
E H is in Parijs weer een schilderijenvervalsching
ontdekt, waarbij de affaire der valsche Van
Goghs maar een kleinigheid is. Doch men /.iet
eigenlijk niet in waarom de wereld zich daarover
zoo boos maakt. I fet is immers geen vervalsching
van boter of van bankbiljetten. Hoewel dit laatste
ook veel eerbied waard is, want het eischt oen
uiterst geschoolde, gevoelige hand en ongelooflijk
veel geduld en nauwgezetheid. Maar hot nadeel
voor do Maatschappij is hier duidelijk, terwijl bij
do vervalsching van kunstwerken slechts hot
snobbisme in hot gedrang komt, want het geldt hier
enkel oen vervalsching van naam. Kn de naam be
hoorde toch zeker niet- een essentieel deel van 0011
schilderij te zijn. Wel de schoonheid, de eigen visie
des moestors, zijn persoonlijke kijk
op natuur en. merischen. Maar die is
bij zulke- vervalsehingen aanwezig, of
do schilderijen /.ouden voor zulke
prijzen niet verkocht zijn. Men kan
gerust gelooveii, dat, als het den vol
koop van Millet's. ('orot'sen dergelijke
geldt aan .. rijke liofhebbeis" of zelfs
musea, oen ga,nsch leger va/i experts,
deskundige handelaars, kunsthistorici
bij do zaak gemoeid K. die hel schil
derij t onlege ondel- de Iculpe Helllen. Kil
a's dat examen uioed doorstaan i^,
dan mag men gerust aannemen, dal
de eiu'ei:a.a"diue sein M >nheid \ a,n den
bedoelden .Meest er ook inderdaad in het
stuk gevonden wordt. 11 et geen hot
eokent. dat de ..handige eopii'st " zich
den geest v;:n zijn voorganger
volki noen eiLVeii n laakt e en waarlijk tech
niek genoeg bezat om iliell geest nuk
nog tot uiting Ie brengen. Die
..eophst" ecipiecrt echter niet- wanl
het zou niet lukken ('lipteen van be
roemde schilderijen voor voel geld als
echte te
verkoopzelfstandig schild'
of liet ..genre" hei
dit iu de essentie
enkel in foefjes
experts zijn geen knip voor hun deskundigen
speurneus uaard. .
Dit echter zoo zijnde, wie is hier bedrogen d(j'i
de snob alleen, die uu-t een naam pronken uil. <>f
de handelaar, die aait de zeldzaamheid een
bijkomeiiile (of voornaamste ': ) waarde out leent ? /ui lic
verva.lsehingskwest ies leggen Wel heel vooze
groiiilen van kunstlielde en kunstgevoel liloot. om va \
het akeligst commercialisme niet te sprekoii.
Terwijl Sta.at en .Maatschappij vervolgens ooi
doelen en berechten naar principes, die een gansuli
andere reden van bestaa.n helilieii en op ga-nsHi
a.'ideren dingen slaan. \Va:it' ..vt-rvalsrhen". a,ls
men den kunst ha.lulel er niet bijdeiikl, beteekoi:!
hier geenszins minder-wa.ardiu'heid.nia;ir uit lM v i dinu
va,n geli j k wa.a.r<!igheid. onder een a.udere
toevulltL--- \lag. Kn ijdelheid en geldzucht- zijn de
werkelijk schuldigen.
?n
maar is
ei:i--. die do ..manier"
l'l ."l'gekeken. Doch
in den geest. niit'i
?n truc jes, of al d1'