Historisch Archief 1877-1940
2762
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 10 MEI 1930
Schweitzer en Goethe
door Mr. H. Giltay
J N 1928 kende de stad Frankfurt am Mam
Albert Schweitzer den Goethe-prijs toe. liet
feit is destijds door de bladen vermeld. Maar
nergens las ik een verslag van de rede, waarin
'Schweitzer zijn dank uitsprak. Zij zou mij ook
?waarschijnlijk onbekend gebleven zijn, zoo ik
niet bij mijn toevallige ontmoeting met Schweitzer
in April 1929, in den trein van Keulen naar Bazel,
een overdrukje van hem had gekregen. Dezer
?dagen kreeg ik de rede weer in handen en ik vind
ze zóó belangrijk, zoowel voor de kennis van
:&chweitzer's wezen als voor onzen kijk op den
zoogenaamden Olympiër, dat ik den lezers van
«de Groene den hoofdinhoud ervan wil medcdeclen.
Nog liever leende ik mijn exemplaar aan alle
?belangstellenden uit, maar dat gaat moeilijk.
Het begin is typeerend voor twee trekken van
.'Schweitzer's persoonlijkheid: zijn zin voor humor
>en zijn bescheidenheid. Gij, mijne Heeren Cura
toren", zoo vangt hij aan, ,,zijt verantwoordelijk
voor het astronomisch verschijnsel, dat ik,
armazalig maantje, vandaag aan de geweldige zonne
schijf Goethe voorbijtrek. Maar teneinde U
«enigermate van Uw verantwoording te ontheffen,
mag ik TJ zeggen, dat het bescheiden sterretje zich
reeds van de aantrekkingskracht van Goethe's
zon bewust was. Daarom verzoek ik TJ, in het
kort te mogen zeggen, hoe ik tot Goethe kwam
«n wat ik met hem beleefde."
Schweitzor's eerste ontmoeting met Goethe
vond plaats op het terrein der philosophie en die
«ontmoeting baarde hem verwondering.
Iloe was het mogelijk, dat Goethe, die getuige
?was geweest van het geweldige werk van een
Kant, een Fichte, een Hegel, zich min of meer
.afzijdig had gehouden van hun scheppingen en
zich bleef stellen op het standpunt der
natuurphilosophie ?
Voortgezette studie en zelfbezinning bracht
:Schweitzer echter tot het inzicht, dat Goethe
gelijk had gehad. Dat de groote speculatieve
systemen, hoe geniaal ook, gén stand houden,
omdat zij de werkelijkheid geweld aandoen, terwijl
de bescheiden natuurphilosophie, die de
werkelijk.heid niet tracht te wringen in gedachte-construc
ties, maar zich deemoedig openstelt voor de feiten
en hun taal, blijft. Zoo werd Goethe voor Schweit
zer de groote, eenzame schildwacht, die, te midden
van den luidruchtigen triomf der idealistische
.speculatie, op zijn post was gebleven, welke wij
.nu weer te betrekken en te verdedigen hebben.
De tweede ontmoeting dateert uit het eind
van Schweitzer's studententijd, toen hij Goethe's
Harzreise im Winter 1777" herlas. Wat hem
?daarin zoo trof, was, dat de man, dien wij als den
boven al het menschelijke verheven Olympiër
plegen te beschouwen, niet aarzelde, zich in
Nacht und Nebel" op te maken om een armen,
in zwaren zielsnood verkeerenden predikantenzoon
te gaan helpen. Toen leerde ik Goethe liefhebben.
En als het dan in mijn leven voorkwam, dat ik
werk op mij moest nemen, om dezen of genen
mensch de hulp, die hij rioodig had, te verleenen,
.zei ik tot mezelf: dat is nu jou llarzroise".
En meer en meer werd het Schweitzer duidelijk,
in welk een bewonderenswaardige mate Goethe
geestelijken n praktisch-socialeri arbeid heeft
weten te vereenigen; hoe deze Groote gén werk
kende, dat hij beneden zijn waardigheid achtte.
,,Ik zelf was predikant, toen ik mijn eerste boeken
.schreef. En wanneer ik er dan over zuchtte, dat
GAINE CAOUTCHOUC
(ELASTIEKEN HEUPGORDEL)
Elastieken Gordels en Corsetten zijn in meer
dan 50 soorten voorhanden
Prijzen vanaf f 3 75 tot f 50.
MODEL PATOU n Mrte
Alles onder garantie van normalen duur
Amsterdam Kalverstr. 138, Leidsehestr. 78, RozengraehtBO
Rotterdam, Utrecht, Haarlem, Nijmegen, Tilburg, Breda
DE NIEUWE WAGEN
Teekening voor de Groene Amsterdammer" door L. J. Jordaan
Een nieuwe Lente . . . ."
(de rest door Charivarius gecensureerd)
mijn ambtsplichten mij in mijn geestelijken arbeid
hinderden, troostte mij de gedachte. dat Goethc,
met geweldige scheppingsprojertcn in hel hoofd,
zich gebogen had over rekeningen, de finantiën
van een klein vorsleiidom in orde. had trachten
te brengen, plannen voor stratenaanleg en bruggen
bouw had gekeurd en zich jarenlang inspande om
in verval geraakte bergvverken weer in bedrijf te
brengen. En toen mijn eigen levensweg ertoe
leidde, dat ik, om te kunnen dienen, mij moest
toeleggen op werk, dat geheel buiten het gebied
van mijn sterkste begaafdheid en neiging lag,
toen vrijwel allen, ook die mij het beste kenden,
mijn streven afkeurden en dwaas vonden, toen
was het mij een troost te bedenken, dat ik han
delde in den geest van hem, die zoowel zijn Faust
als zijn Wilhelm Meister tenslotte hun bestemming
deed vinden in den arbeid, die tegelijk de nederigste
n de verheveiiste is: het praktisch dienen van
onzen medemensch".
Tenslotte geeft Schweitzer uiting aan zijn
eerbied voor de intensiteit, waarmee Goethe
de brandende levensvragen van zijn tijd doorleefde
en de bijkans profetische klaarte, waarmee hij de
komende dingen voorzag. In een tijd, dat de
postkoets nog over de landwegen kroop, stond
het komende tijdperk der industrie reeds voor
Goetbe's geestesoog. En hij vroeg zich in
..Wilhelm Meister" angstig al', u-at <?>? ran den
mcttsch zou n'ordet), u-<inneer de ituiehine oreru'un'
..Goethe", zoo besluit Schweitzer, ,.is geen
,,15egeistercr" in den gebruikelijke!! /.in van het
woord. Hij draagt geen theorieën voor, die ons
enthousiasme doen oplaaien. Alles wat hij ons
biedt zijn doorleefde gedachten en gebeurtenissen,
die bij tot liooger werkelijkheid verheft. Slechts
eigen doorlcving kan ons hem nader breuken. . . .
De verhoudingen zijn nog chaotischer geworden
dan zelfs Goethe niet zijn klaren blik kon voorzien.
Grooter dan de omstandigheden moet on/e
kracht zijn. om ónder deze omstandigheden
menscheii te worden, die hun tijd verstaan en
hem ..aan" kunnen."
..Drie dingen hebben wij, in Goethe's geest, te
doen. Ten eerste moeten wij ervoor strijden, dat
den menschen van nu, die in hun mechariLsoheii
arbeid bevangen zijn en erdoor verbruikt worden,
althans de nioi/elijk/teid vitn een (jeestclijh leven
behouden blijft. Ten tweede hebben wij ervoor te
strijden, dat de menschen den ireii tot verinnerlijking
terugvinden en weer kunnen begaan. En ten derde
hebben wij, in een tijd van onklare en
humaniteitsloo/e idealen, de grootc lüc-ccuwm-lie
liumaniteitside/ilen hoog te houden, ze in de gedachten van
onzen tijd te vertalen en. te trachten ze te ver
werkelijken."
..Dit hebben wij, ieder in zijn eigen leven en
beroep, te doen in den geest van het groote
Frankfurtsche kind. welks geboortedag wij heden in
zijn geboortestad herdenken. Want hoe verder
wij als mensch komen, des te meer leeren wij
Goethe zien als den Groote. die zijn tijd verstond
en zich/elf maakte tot een mensch. die tegen zijn
tijd opgewassen was."
,.<ioethe deed dit met de verwonderlijk rijke
gaven, die een genius hem hier in de wieg legde.
Wij hebben het te doen als menschen, die slechts
een klein talent, ontvangen hebben, maar die in
het beheeren van dit talent trouw bevonden willen
worden, /oo zij het !"
KENNERS
KOOPEN BOTER
VAN OUD-BUSSEM