Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 17 MEI 1930
Nó. 2763
DER HELST SIGAREN
'B BIGABBW » BEI BESOHAAFDB VERPAKKING
BIOSCOPY
door L. J. Jordaan
sn Hollandsche Speel-film
" Zeemansvrouwen" van Henk Klelnman
.'T EDERE greep naar de oorspronkelijke
HolJ. landsche speelfilm heeft aanspraak op onze
belangstelling en tot op zekere hoogte, a priori,
?w» onze sympathie. Wij dienen niet te vergeten,
4at onze nationale jonge kino-kunst het terrein der
, op een esakele uitzondering na, heeft
verjpaeden van haar standpunt uit, terecht. Ik heb
Ihter vroeger reeds uitvoerig betoogd, hoezeer door
opvatting van Ivens en zjjn school het r
veilwerd geaccentueerd en een felle reactie ingezet
tegen het ge-Knier en ge-Bouwmeester van het
"ouderwetsche gefotografeerde theater. Daarbij
it erkend, dat in deze on- of liever, a-drama
productie een zuiverheid van styl en een
it.yan visueele emotie'werd uitgedrukt, waarbij
de vjfoegere resultaten van Nederlandsche
cinematografische werkzaamheid eenvoudig niet
verge? leken kunnen worden.
ijl- Het dient echter evenzeer erkend, dat de enkele
'gelegenheid, die door onze jonge cineasten werd
Aangegrepen om een gooi naar de speelf
m-grand' «tyle te doen, een nuttige les bevatte. En wel deze,
dat het gemakkelijker is het gevaarlijke terrein
"van. de speelfilm te vermijden, daa het te
culti\Teeren. Met alle waardeering voor den zuiveren
opzet en artistieke tendenz van Branding" moest
instateerd worden, dat het opwekken der
«panningen van een dramatisch conflict en het
uitbeelden van menschelijke emoties, eigenschappen
Vereischen, welke onze jonge kunstenaars nog niet
4e hunne mochten noemen.
Dat de speelfilm een gevaarlijk object is door de
aanstekelijke nabijheid van het theater en den
roman, behoeft wel geen betoog. Zij vereischt van
<len centralen leider een universaliteit, die zich in
land stellig nog niet heeft geopenbaard. Het
ift een Ivens, die zijn eigen stijl heeft gevonden,
ajet te deren, dat daardoor onze Hollandsche
kinounst tot nu toe aan een zekere eenzijdigheid
maar een feit is het.
Zoo dient men dan een experiment, dat zich
het gevaarlijke onderwerp van de speelfilm
waagt, aandachtig en belangstellend te
beschouDren trachten te waardeeren, wat er in geslaagd
?«f goed-bedoeld is en de fouten als ernstige
waar?'«chuwingen naar voren brengen.
* *
*
Zeemansvrouwen" nu doet laten we het
jf**naar dadelijk erkennen een kras beroep op onze
: toegeeflijkheid. Het is het goedkoope
volks-meloI xlrama in al zijn kracht een conventioneel con
flict van sprekende en bewegende gemeenplaatsen.
De eeuwige brave zeeman, de booze souteneur, de
, vervolgde vrouwelijke onschuld het zijn alte
elementen, die zeer zér zwaar te
versiïuwen zijn. Wij hebben deze Justus van
Maurik'; dramatiek echter op den koop toe te nemen waar
?gouden wij ook in eens een behoorlijk
scenarioijver vandaan moeten halen?
Wat ons interesseert is dit: in hoeverre geeft de
i-Cealisatie van dit dramatisch gegeven, zoo primitief
Als het zijn moge, blijk van een levende
cinegra. fische uitbeelding? In hoeverre is de compositeur
: «r in geslaagd zijn figuren, ondanks hun papieren
opzet, door eigen bezielend fluidum te doen leven ?
Zn hoeverre weet hij ons door rhythme en plastiek
i, «BNBBAAJL AGENTEN VOOB
AMATBUB-BINO-VITBITBTINCt
FOTO-SCHAAP & Co.
? PUI 8 AHSTBBDAH
Gandhi en het Zout-monopolie
,De Groene Amsterdammer" van 12 April "The Hterary Digest" van 3 Mei
een gansch eigen ontroering te schenken, welke de
onwaarschijnlijkheid van het scenario doet ver
geten? Met andere woorden: is het den man gelukt
door de wondere eigenschappen van een autonomen,
oorspronkelijken uitdrukkingsvorm tot een aan
vaardbaar en belangwekkend resultaat te komen?
De heer Kleinman heeft ons in dit werk als
filmkunstenaar niet kunnen overtuigen. Hij noemt
zich, bewust of uit sleur filmregisseur" en toont
zich volledig en van ganscher harte als zoodanig.
Hij construeert situaties en expressies dirigeert
zijn sujetten in een bepaalde onderlinge ver
houding dwingt ze tot een bepaalde
(conventioneele) plastiek en.... fotografeert. De cineast
begint precies aan het tegenovergestelde eind van
den draad. In zijn nerveuze vingers trilt de camera,
als het gevoelige, dankbare, instrument, waarmee
hij de beweging en de ontroering in de vlucht weet
te vangen, zooals hij het verglijdend licht van een
zonnestraal en het wuiven der boomtoppen weet
vast te houden. Uit al die fragmenten van trillend,
argeloos leven een glimlach, een gebaar, een
voorwerp, een landschap componeert hij met de
intuïtie van den kunstenaar een eigen ontroering
zijn ontroering.
* *
*
Men zal mij tegenwerpen, dat Kleinman gebruik
heeft gemaakt van typische camera-effecten
zij zijn helaas nergens gemotiveerd. De
simultaanopnamen bijv. bij de duizeling der uitgeputte vrouw
zijn volkomen onverklaarbaar en niet ter zake
dienend. Het werk lijdt bovendien, in zijn geheel,
aan een geprononceerde nuchterheid ondanks
het opgelegde gevoel" der sujetten.
Om een voorbeeld te noemen. Na een lang
durige gevangenschap wordt een der personnages
op vrije voeten gesteld een eenvoudig en dank
baar gegeven, waarin de cineast zich, los van het
banale historietje, demonstreeren kan. Men denke
slechts aan de ontsnapping van Bataloff in
Pudowkin's Moeder". Door een wilde orgie van bonte,
schaterende beelden, met als sombere,
contrapuntische ondertoon: het cel-motief, wordt de
suggestie van het begrip vrijheid" tot een gran
dioze ontroering opgezweept.
De heer Kleinman geeft in een simpel long-shot
een gevangenisdeur, die opengaat en een man, die
naar buiten treedt, zich uitrekkend ik laat de
vulgariteit nu nog daar van de kushandjes in de
richting der celramen. Volgt de titel: Vrij!" Dit
is alles. Men gevoelt hoe hier de nuchterheid een
zakelijkheid van het gemengd bericht nergens
overschreden wordt. Aan de hand van dit eenvoudig
voorbeeld laat zich de heele opvatting der film
analyseeren. Alle gebeuren, alle mouvement,
geestelijk zoowel als materieel, wordt vooraf pas
klaar gemaakt en in scène gezet, d.w.z. medegedeeld.
Ook de meest sentimenteele fragmenten. Want
de fotografie van een weemoedig kijkende vrouw
wordt aldus evenzeer een mededeeling, ontbloot
van alle persoonlijke emotie, als het gevangenis
fragment.
Ik wil er nog eens nadrukkelijk op wijzen, dat
deze opmerkingen gemaakt worden onafhankelijk
van het Stoel-en-Spree-geval. Ik heb eerlijk en met
grooten ijver gezocht naar cinegrafische accenter,
LINCOLN
de meest volmaakte wagen
JAN LIMBAGH- Haarlem
zonder ze nochtans te kunnen ontdekken. Wat valt
er in deze film te waardeeren? Zoo men wil de
durf, om dit onderdeel der cinegrafische kunst
ook in Nederland aan te pakken. Verder een
onmiskenbaren vooruitgang in beschaving en geniet
baarheid, ondanks het funeste scenario. Vergeleken
met een Cirque Hollandais" zijn hier de grand
guignol-effecten en boezemjaag-scenes met prij
zenswaardige soberheid vermeden. De typeering
is niet kwaad vooral Harry Boda, dien ik alleen
als suikeren operette-tenor kende, valt mee. Aan
geplakte baarden en carnavals-costumeering zijn
eveneens achterwege gebleven. Het valt dan ook
te betreuren, dat de organisator als rechtgeaard
filmregisseur" zijn artistiek heil vóór de camera
lens heeft gezocht.
De plaats van den cineast is achter het toestel!
Peilloos
Zij wierpen 't peillood in de zee en, zie ! Zij vonden
Geen grond; het water was te dii.p, het lood te licht.
Zij voeren over alle waat'ren heen te gronden
De wereldzee: geen bodem en toch land in zicht.
En er was angst in menig sterk en strak gezicht;
Er was een trek ineens zoo zacht om strenge monden,
En plots'ling viel het op hoe ze allen stil en dicht
Daar bij elkander aan de lage reeling stonden.
Zoo gaat het ook met ons: der zielen diepten peilend,
Staan we eensklaps voor een afgrond, die geen bodem
(heeft;
Wij voelen angst voor eigen ziel en schuw wég-ijlend
Verbazen we ons, dat zooveel ook in ons nog leeft,
Dat wij niet kennen, hoe ons leven is wég-zeilend
Over de diepten, waar 't al peilende voor beeft!
JAN J. ZELDENTHUIS
CADILLAC
Het feit, dat de Cadillac dikwijls voor
veel duurder wordt gehouden, dan ze
in werkelijkheid is, pleit wel zeer sterk
voor de hooge plaats,die de CADILLAC
in de algemeene achting inneemt
K. LANDEWEER
UTRECHT AMSTERDAM
Biltstraat 74 ~ Stadhouderskade 93-94