Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 17 MEI 1930
B* i
l!-*.
Ir-s
Frascati in de Nes
or.
dr
v<
?w
b<
Mi
Int
zi.
| e
ik
lis
in
we
be
h
me
kr
ni
es
g»
stx
id<
h
OB
ha
we
ga
zij
ac
we
in
du
hè;
ret
zi
lij
Amsterdamsche uitspanningslokalen in de 19e eeuw
Frascatt in de TS es
WIE nu door de Nes dwaalt, vooral 's avonds,
als de verveling er zich uitindoodsche stilte,
slechts onderbroken door de eentonige stap van
den surveilleerenden agent, kan zich moeilijk be
grijpen, dat gedurende de geheele negentiende eeuw
het vermaak er zich culmineerde en het nauwe
straatje de plaats was, waar het geheele jonge
Amsterdam zich uitleefde.
Oorspronkelijk bestonden er twee Frascati's
het Oud-Frascati" op den O. Z. Voorburgwal en
het Groot-Frascati" in de Nes. In 't begin der
negentiende eeuw, tijdens de Fransche
overheersching, was het eerste een kroeg, het tweede reeds
een soort van publieke vermakelijkheid, waar eens
per week het goede publiek zich verzamelde,
om er gezellig onder een dansje den avond te pas
seeren. Dit was vooral het geval op Zondagavonden.
Trots de Zondagswet van 1815 bleef deze gewoonte
bestaan, d.w.z. de muziek en de dans mochten slechts
beginnen na 8 uur en de stedelijke overheid be
moeide zich er verder niet mee, temeer daar de
eigenaar Jacob Geijkema er wel voor zorgde, dat
niet tegen de wetten werd gezondigd.
Toen echter in 1822 de autoriteiten alle publieke
vermakelijkheden onder toezicht stelden en alleen
uitvoeringen, danspartijen, enz. mochten geschie
den alleen met toestemming van B. en W. richtte
ook de eigenaar zich tot hen met het volgende
verzoekschrift:
Geeft met verschuldigden eerbied te kennen,
Jacob Geijkeaia, eigenaar van. de zaal Frascati in
de Nes, dat hij na 8 Augustus aanstaande zijn zaal
gelijk vorige jaren verlangd te openen, bij deze
«erbiedig verzoekende, het TJEdel Achtbare ge
lieve te behagen, om hun suppliant 50 avonden
te accordeeren.
Tot aan zijn dood in 1830 worden hem telken
jare deze vijftig avonden toegestaan, echter met
dien verstande, dat geene entree-prijzen mogen
worden geheven en 's Zondags de muziek pas na
kerktijd zal mogen beginnen, en het toezicht wordt
opgediagen aan den directeur van Politie.
Zijne opvolgster, A. D. Langballe, weduwe L.
Daane, die het perceel van de erfgenamen koopt,
verzocht echter in een request van 27 Augustus
1830 aan Burgemeester en Wethouders: ,,dat het
TJEdelachtbaren moge behagen, mij even als mijn
voorganger, vijftig avonden te geven, tegen de
ontvangst van zestig cent, om in de verteering te
verwisselen."
Ook dit verzoek wordt door B. en W., na gedaan
rapport van den Directeur van Politie, ingewilligd;
maar verwekt bij de concurrenten van den Grand
Salon" op het Rokin en van de Fransche Tuin"
verzet, zoo dat zij in gloeiende requesten
ij Haaruitval
B. en W. verzoeken, hen minstens gelijk te stellen,
daar zij toch ook trachten hunne zware lasten te
betalen en hun geene entreeprijs is toegestaan.
Hiertusschen mengt zich nog de tooneeldirecteur
Jan Gras (bekend nog door het grafschrift van
den Schoolmeester") die in een. ellenlangen brief
zich beklaagt, dat hij in zijn schouwburg des
Zondagssavonds geenerlei tooneel voorstellingen
mag geven, terwijl het opvoeren van kleine stukjes
bij de eigenaren van Fracsati" e.a. oogluikend
wordt toegelaten. Hoewel de Directeur van Politie
in zijn. rapport genoemde overtreding ontkent,
besluit de overheid, genoemde lokalen voortaan
op Zondag het geven van tooneelstukjes of kleine
zangspelen te verbieden, zoodat alleen nog de dans
partijen overblijven, waarvan echter druk gebruik
wordt gemaakt.
Eerst onder den volgenden eigenaar, Stumpff,
wordt Frascati" het groote uitspanningslokaal
van Amsterdam.
De daar gegeven harmonica-concerten hadden
?P
en op plekken waar het haar erg dun wordt,
de hoofdhuid een weinig inwrijven met Purol.
Doe dit l of 2 maal per week; dit maakt
haar en haarwortels weer sterk en groeikrachtig.
een groot succes en Stumpff, die begreep, dat in
het muziekleven der Amsterdammers iets nieuws
en goeds was gekomen, hield, trots tegenwerking
van verschillende kanten, dapper vol. Zelfs kocht
hij het lokaal en liet het vergrooten door
bijtrekking van het caféOud Frascati" op den O. Z.
Voorburgwal, zoo beschikkende over eene lokali
teit, die in Amsterdam haar weerga niet vond.
Zoo was Frascati jaren en jaren lang het groote
uitspanningslokaal van Amsterdam en de directeur,
die inmiddels ook directeur van ,.het Park" in de
Plantage geworden was, zorgde er wel voor,
ofschoon de groote concerten naar het laatstge
noemde verplaatst waren, dat het dit bleef. Vooral
tijdens de kermis in de Septembermaand was do
zaal prachtvol gedecoreerd, nu eens als Chinoeschs
lustwaranda, dan als do Grot van Cytheron,
dan weer op z'n Spaansch en telkens met nieuwe
attractie's. 's Winters werden er Bals gegeven of
tentoonstellingen gehouden.
Zoo ging het tot 1859. In dat jaar was Jan
Eduard de Vries de concessie voor het bespelen
van den Stadsschouwburg ontnomen en deze,
hierin gesteund door de hem trouw geblevene
tooneelisten van 't Leidsche plein, haalde Stumpff
over Frascati" geheel in te richten als schouw
burg. Op een desbetreffend verzoek van dezen,
op 18 Augustus 1859 tot Burgemeester en Wet
houders gericht, werd echter door den Raad in
zijne vergadering van 23 Augustus d.a.v. afwijzend
beschikt, wegens vermeerdering van brandgevaar.
Op 28 Augustus echter dient Stumpff opnieuw
het verzoek in.
De Generale Brandmeester van Amsterdam,
J. F. Boseker, brengt een gunstig rapport uit, onder
voorwaarden echter, dat geen lamp- maar gaslicht
moet worden gebruikt en een brandspuit achter
het tooneel te plaatsen bij een steeds gevulden
regenbak, terwijl 3 uitgangen moeten worden ge
maakt, n.l. 2 in de Nes en l in de Barberenstraat,
alle met naar buiten openslaande deuren. 7 Sep
tember ontvangt Stumpff, trots alle intrige's van
de nieuwe Stadsschouwburgdirectie, commis
sarissen, enz. de gevraagde vergunning met be
paling dat alle voorwaarden, geldig voor andere
schouwburgen, zullen worden nageleefd en 19
September ontvangt de Vries toestemming om in
Frascati te mogen spelen. Eén enkel jaar van groot
succes voor directie en spelers duren deze voor
stellingen, dan vertrekt de Vries naar Rotterdam
met de meeste leden. En Prascati wordt weer het
lokaal voor bals, bals-masquée's (waarvoor telkens
afzonderlijke toestemming moet worden gevraagd),
tentoonstellingen, liefhebberij-voorstellingen, enz.
Nog nmaal zou Frascati's roem, die langzamer
hand was gaan tanen, weer opleven, 't Was in 1873,
als Prot en Kistenmaker het operette-genre er
beoefenen en met geweldig succes.
Tot in 1878 de krach komt. In openbare veiling
gebracht, wordt het aangekocht door de N.V.
Frascati voor den som van / 120.000 en het zoo
beroemde uitspanningslokaal wordt in 1879 onder
architect A. L. van Gend verbouwd tot verkoop
lokaal. Sic transit.. . .
II. K. TETJNE
Smalfilm-Amateur-Kinematografie
onder Kino-technische
leiding van Joris Ivens
Vraagt brochures
en demonstraties
CAPI
115 KALVERSTRAAT
Amsterdam C.
BQ CAPI vakkundige raad «n voorlichting.