De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1930 17 mei pagina 18

17 mei 1930 – pagina 18

Dit is een ingescande tekst.

DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 77 MEI 1930 No. 2763 Schopenhauer's Aphorismen van Levenswijsheid bewerkt door Gharivarius TWEEDE DEEL. IK HEB Drie soorten van behoeften hinderen den mensch, Schoon niet gescheiden door een duidelijken grens. Vooreerst onmisbaar goed, als voedsel en kleedij, Onnoodig, als tabak en lichte lekkernij, Ten derde goederen, die zuiver weelde zijn, Bijvoorbeeld diamanten, dons en dure wijn. Hoeveel 't geluk verhoogt, is niet bepaald, begrensd, De kwestie is niet wat men krijgt, maar wat men wenscht, Een vraag, waarop ons geen geleerde antwoord geeft Wat is een breuk, die noemer mist, maar teller heeft? II Wie zonder leed of last een zeker voorwerp derft, Kan zeer gelukkig zijn, indien hij 't niet verwerft; En d'ander, die 't verlangt, maar 't niet verkrijgen kan, Is, schoon hij rijker zij, een ongelukkig man. Wie zijn bezit verliest, voelt, na den eersten schrik, Niet veel veranderd in het wezen van zijn ik, Omdat hij binnenkort, juist door gebrek a.in geld, Aanmerklijk lager eischen aan het leven stelt. De tijd van overgang mag pijnlijk zijn geweest, Het komt terecht gelijk een wonde die geneest. III En eveneens, valt plotsling u fortuin ten deel. Ook dan verandert in uw innerlijk niet veel. In d'eersten tijd gevoelt gij u verruimd, versterkt, Maar spoedig raakt die vreugd verzwakt en uitgewerkt, Omftat gij dan uw eischen hooger hebt gesteld, Biïs evenmin bevredigd wordt door al uw geld. Déontevredenheid, die ons geluk verstoort, Komt uit een onverbroken wanverhouding voort, Indien men met zijn wenschen aldoor verder gaat, Schoon tot vervulling dier verlangens niet in staat. (Einde van het Tweede Deel) IV Wij zien dat d'arme man. die plotsling rijkdom krijgt, Gewoonlijk veel meer tot verkwisting is geneigd, Dan wie zijn leven lang aan weelde was gewend, En broodsgebrek alleen van hooren zeggen kent, Daar hij 't verliezen van zijn schat zoo hevig ducht, Alsof 't zijn dood zou zijn, gelijk gebrek aan lucht. Den armgeboorne heeft zijn vroeger lot geleerd. Dat men in leven blijft, desnoods geruïneerd. Zijn vrees voor geldverlies is dus veel minder groot Een bedelaar te paard," zegt Shakespeare, rijdt het dood. V Ook, als een arme vrouw huwt met een rijken man, Vergooit ze gul zijn geld, en leeft er lustig van; Dit is alweer dezelfde menschelijke trek Ervaring maakt haar minder bang voor geldgebrek. Maar heeft een vrouw een rijke bruidschat meegebracht, Dan leeft ze in den echt voorzichtig en doordacht, Omdat zij voor dien tijd al grondig heeft geleerd, Hoe men zijn eigendom het veiligste beheert. Vermaak uw arme vrouw, bedachtzame gemaal, Dus enkel vruchtgebruik, en nimmer kapitaal. VI Slechts wie vermogen heeft, gevoelt zich waarlijk vrij, En daaglijks juicht hij: ,,Deze dag is gansch voor mij !" De een besteedt zijn tijd aan kunst of wetenschap, De ander, niet weetgierig, artistiek of knap, Doet aan liefdadigheid. Maar zorg in elk geval, Dat g' inziet welk genot uw goed u geven zal. Toen Socrates een stapel weeldezaken zag, Die op de markt gereed voor grage koopers lag, Toen sprak hij, zijn adepten leidend uit 't gedrang: Wat is er, vrienden, veel, waar ik niet naar verlang. MUZIEK door Constant van Wessem Hongaarsch mannenkoor ALS gasten van Apollo" kwamen hier Dins dagavond de Budai Dalarda"-zangers, uit Budapest in het Concertgebouw zingen en zoo kregen wij gelegenheid kennis te maken met n voortreffelijk Hongaarsch mannenkoor. Het verschil met het zingen van een soortgelijk koor als dat van Apollo" was opvallend. Waar het Hollandsche mannenkoor, dat, zooals bekend, door Roeske wordt geleid, zich vooral op eensymphonisch ensemble-zuigen toelegt, blijft in het Hongaarsche koor het zingen meer individueel gehouden, hoort men de stemmen meer op zichzelf, minder sonoor, maar fantastischer, speelscher, volkscher zou ik haast zeggen. De toonhoogte is iets minder vast dan bij de Hollanders, opgegroeid onder de Toonkunst-cultuur", die Mengelberg in den koorzang heeft gebracht. Het zittend zingen der Hongaarsche zangers verwonderde even als minder ibevorderlijk voor de klankontwikkeling en de vastheid van de stem (en bleek dat een enkele Zeist als Woonplaats. BOUWTERREIN TE KOOP in net centrum van Zeist, aan den verkeersweg Utrecht Arnhem, in de onmiddellijke nabijheid van net Raadhuis, de Hotels Hermitage en Flgl en het Slot van Zeist. Prachtig opgaand geboomte, stofvrije wegen, voorzien van rioleerlng, gas, water en electriciteit. Nadere gegevens worden verstrekt door de N.V. PARK KERSBERGE1V, Montaubanstraat 4, Zeist. maal ook), maar men kreeg daardoor een spon taner en speelscher effect, dat bij het karakter van dit zeer nationale soort zingen paste. De dirigent Alex Szeghögaf bij het begin van ieder lied op den vleugel op improviseerende wijze hoogte en inzet voor de zangers aan. Wat deze zangers presteerden, het was alles even gemakkelijk en virtuoos zonder als zoodanig opvallend te wezen. De articulatie, de stemming, het rythme, het bleef alles nog dicht bij den nationalen volkszang, bij het nationale volkslied met zijn vaak melancholische, donkere intonatie. Wij kregen een groote verscheidenheid van liederen, zoowel kunstliederen als volksliederen, liederen van Kodaly, van Szeghözelf en volksliede ren of bewerkingen er van door Bartok en anderen. De pianist Lajos Heimlich droeg stukken voor van Liszt, Bartok, Kodaly, virtuoos en klankrijk gespeeld. Het succes van het eerste optreden van dit Hongaarsch koor, dat reeds een paar maal ..prijszong", was ook in Amsterdam groot. Er waren vele kransen eu er was veel applaus. T 'entoonstellingen Kunstzaal D. G. Santee Landweer, Heerengracht, Amsterdam. Fransche prentkunst. Tot 18 Mei. Kunsthandel Aaiderink, Amsterdam. Werken van A. J. van Dyck uit Veere. Tot 25 Mei. Kunsthandel Hofstee Deelman, Amsterdam. Werken van de Zarate, Kvapil, Adr. Lubbers. Tot l Juni. Rotterdamsche Kunstkring, Rotterdam. Hollandsche en Franscho schilderkunst (collectie van Wisselingh en Co). Tot l Juni. Kunstnijverheidshuis De Distel", Rotterdam. Werk van P. W. Bulthuis. Tot l Juni. T. B, BENNER 6 ZOON | PIANOHANDEL DEN HAAG 97 NOORDEINDE Parijs, Galeries Durand-Ruel, 37 Avenue do Friedland. Schilderijen van C. J. Maks. Tot l Juni. Kunstzaal Unger en van Mens, Rotterdam. Meesteiwerken der Fransche en Ilollandsche schilderkunst. Tot l Juni. Kunsthande ,,Sena", den Haag. Schilderijen en aquarellen door Herman Heuff. Tot l Juni. Kunsthandel N. Eissenloeffel, Amsterdam. Schil derijen, aquarellen, teekeningen en lithografieën door Odillon Redon. Tot 5 Juni. Stedelijk Museum, Amsterdam. Tentoonstelling van naakt, door leden van De Onafhankelijken" en Fransche en Belgische Surrealisten. Tot 10 Juni. Stedelijk Museum, Amsterdam. Beeldhouw werken en teekeningen door Auguste Rodin. Tot 12 Juni. Frans Buffa en Zoon, Amsterdam. Schilderijen van Corot, Oezanne, Degas, Millet en Renoir. Tot 12 Juni. Kunstzaal Rokin 126 van Lier Amsterdam* Oostersche & Europeesche antiquiteiten Oude en Modarne schilderijen en plastieken Negerkunst & Ethnographlca

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl