Historisch Archief 1877-1940
M
*>
**l
ir
M
rqcne
feekblad voor Nederland
Telefoon 37964
Postgiro 72880
Gem. Giro G. 1000
ONDER HOOFDREDACTIE VAN A. C. JOSEPHUS JITTA
Redacteuren: L. J. JORDAAN, F. G. SCHELTEMA EN
M. KANN. Secretaris der Redactie: C. F. VAN DAM
KEIZERSGRACHT 355, AMSTERDAM C.
Soliditeit ongeëvenaard
OPGERICHT IN 1877
No. 2764
ZATERDAG 24 MEI 1930
De verdeeling van den zendtijd
door Ds. W. Mackenzie
t
l
f
ER is geen nheid meer in ons Nederlandsche
volk. Meer en meer wordt liet uit elkander ge
slagen in richtingen en groepen. Op zich zelf is het
bestaan van godsdienstige en politieke groepen
duidelijk en gezond. Het leven is nu eenmaal ge
differentieerd en. is gebaat bij zijn differentiatie.
Onderscheidingen, en tegenstellingen te verdoezelen
teekent geen karakter. Strijd tusschen richtingen
en groepen is bewijs van levenskracht. Maai' wan
neer geen hoogere nheid boven de tegenstellingen
uit meer mogelijk is, wordt het bedenkelijk, zoo
niet fataal, voor een volk. En. iu dit stadium schij
nen wij gekomen te zijn.
Er is geen nheid meer in ons Nederlandsche
volk. Dit is weder gebleken, bij de verdeeling van
den radio-zendtijd, zooals deze bij ministerieele
beschikking is afgekomen. Volgens het radio-regle
ment, zooals het op het oogenblik is, heeft de
minister de bevoegdheid in de moeilijkheden der
verdeeling te beslissen. Hij heeft het gedaan. En
h'j heeft het gedaan op een wijze, die het sectarisme
officieel deed zegevieren. Naar de groote gods
dienstige en politieke tegenstellingen is eenvoudig
de zendtijd verdeeld. Het bekken van den
nationalen omroeper is in vier groote stukken en een
paar kleine scherven geslagen.
Deze oplossing is nog al eenvoudig. De knoop is
doorgehakt. Velen is dit naar den zin. De voorzitter
van de N. C. R. V. heeft zijn volkomen voldoening
er over uitgesproken en heeft, naar dagbladen
meldden, voor de microfoon er op gewezen, dat
God zijn vereeniging gezegend had: zij heeft 80.000
leden en heeft h-a?/r doel bereikt. Hij heeft God niet
gedankt voor het a?./ntal leden van den A.V.H.O.
en den V.A.R.A.
Maar anderen, die niet gewend zijn Gods naam
bij a'.le menschen-beslissingen te betrekken, hebben
het besluit van. d'Jn minister niet onverdeeld toe
gejuicht. De A.V.ll.O. klaagt en protesteert hevig.
Hij heeft ook wel een zeer groot verlies geleden en
is slachtoffer van het sectarisme geworden. De
V.P.B.O. ziet zijn bescheiden wensch ingewilligd.
ei is daarvoor erkentelijk, maar kan principieel
niet instemmen met de gevolgde methode en is
diarom niet tot vreugde gestemd.
* *
*
Was nu deze sectarische oplossing noodzakelijk?
Moest nu de machtswil van enkele groepen, om
een algemeene omroep te zijn. overwinnen? Moest
het Nederlandsche volk ook in den aether gescheiden
worden ?
Vóór ons ligt het Rapport van de
Kegeeringscommissie voor den nationalen draadloozen om
roep, in het jaar 192(5 aan den minister op diens
verzoek uitgebracht. Blijkbaar was de naam Natio
nale Omroep niet gebruikt in het besluit waarbij
deze commissie van regeeringswege werd ingesteld,
noch aangegeven in de rede, waarmede de Minister
van Waterstaat deze commissie installeerde. Maar
tijdens den. arbeid dezer commissie kwam men tot
dezen naam.
In dit rapport der commissie, waarin o.a. een
Katholiek, een rechtzinnig- en een vrijzinnig Pro
testant, een socialist en een .,neutrale" zitting had
den, spreekt men de wenschelijkheid van een waar
achtig nationalen omroep uit, waarin de opvat
tingen van de verschillende groepen gelijkelijk
tot uiting zouden komen. Men meent dat het
heheer van. de omroep-maatschappij zoo ingericht
moet worden, dat dit eenerzijds geen weerspiege
ling vormt van. machtsverhoudingen met het
da?jraan verbonden gevaar van onderdrukking van
minderheden, terwijl anderzijds de verschillende
stroomingen in het volk toch in dat bestuur tot
uitdrukking komen met waarborg voor
gelijkberechtigheid.
De commissie biedt den minister in dit rapport
dan voorstellen aan, waarin de groote meerderheid
een uitweg voor de moeilijkheden ziet. Zij wil den
nationalen omroep als een centraal lichaam, uit
de maatschappij voortgekomen, dat regelend op
treedt en in zijn programma's de algemeene, in de
neutrale zone liggende onderwerpen, verzorgt, maar
de reeds bestaande en nog op te richten
omroepvereenigingen gelegenheid geeft zich te ontplooien.
Alle rechtspersoonlijkheid bezittende
radio-vereenigingen zullen gedurende hoogstens n avond per
week, desverlangd van 4?12 uur, het gebruik van
een zender kunnen krijgen. De kerkdiensten worden
daarnaast geregeld. De verdeeling der zenduren
geschiedt dus niet van Overheidswege, maar toe
zicht van Rijkswege wordt noodzakelijk geacht.
om verschillende redenen. De commissie besluit
haar rapport met de schoone woorden: En waar
in den kring der belanghebbenden, reeds jaren aan
een met groot verlangen naar een definitieve rege
ling wordt uitgezien, daar hoopt zij, dat ook haar
arbeid ertoe zal hebben bijgedragen, dat weldra
ook in Nederland een goed georganiseerde, goed
werkende omroep zal tot stand komen, ter ver
breeding van onze volksontwikkeling, tot
verhooging van het kunstgevoel in, breede lagen van
ons volk, tot troost en bemoediging van zieken en
zwakken, tot bevordering van den huiselijken
geest, kortom, tot versterking van den
Nederlandschen zin. zooals die in volk en taal zich open
baart".
* *
*
Wat is van deze plannen, waarmede men niet
in alle onderdeelen behoeft in te stemmen om de
zuiverheid en de redelijkheid ervan te erkennen.
overgebleven ?
En was het nu noodig geweest dat het bekken
van den nationalen omroep werd in stukken ge
slagen? Is een nationale omroep niet mogelijk, niet
geboden?
De sectarische geest zit den Nederlander veelal
in het bloed. Ma?.,r sectavisrne kan tot caricatuur
en tot smaad worden. Dit dreigt dunkt mij maar
al te zeer in de wereld van den radio-omroep. De
sma?,d is daar.' waa" de onchristelijke machtswil
het wint van de christelijke broederlijkheid. De
caricatuur zal in de programma's blijken. Wat is b. v.
het verschil tusschen Roomsch-Katholieke, neutrale
en socialistische lunchmuziek? Zal de A.V.R.O.
alleen neutrale, de V.A-K.A. alleen socialistische.
de N.C.R.V. alleen rechtzinnig-Protestansche
gramophoonplaten voor de microfoon laten draaien?
Neen, mogelijk en geboden blijft een Nationale
Omroep. Van ouds is deze o.a. het ideaal geweest
van den V.P.R.O., zóó georganiseerd dat alle
volksstroomingen er hun plaats in zouden kunnen vinden.
Door dit beginsel geleid heeft de vrijzinnig
Protestantsche omroep dan ook slechts aanspraak willen
maken op een zeer beperkt deel van den totalen
zendtijd. Hoezeer levend uit eigen beginselen, be
hoeven wij toch niet op alle menschelijke hande
lingen ons etiquet te plakken ? Wij gevoelen ons toch
n met het gansche volk in het bewustzijn, dat
DE GROENE AMSTERDAMMER
Prije per Jaargang ? 10.?bij vooruitbetaling.
Per No. 25 Cent. Advertentiën ? 0.75 per regel.
Postgiro 72880, Gem.-Oiro O 1000.
INHOUD :
1. Ds. W. Mackenzie, De verdeeling van den zendtijd.
2. Dr. Th. H. v. d. Velde, Yoga en Psychotherapie.
3. Ir. J. B. van Loghem, Het Haagsche Raadhuis.
Joh. Braakensiek, VereenigdeStatenvan Europa.
4. Melis Stoke, Een prorftocht. Wybo Meijer,
Psychologie van het bedrijfsleven.
5. Dr. W. van Ravesteyn, Een historische roman.
L. J. Jordaan, Practische aesthetica.
6. Otto van Tussenbroek, Toegepaste Kunst.
D. Plasschaert, Permeke.
7. Dr. P. van Oist, Pluto, de nieuwe komeet. ?
Mr. Frans Coenen, Kroniek.
9. Dr. N. J. Singels. Onze weken en onze maanden.
10?11. G. Simons, Negers in den hemel.
12. Mr. H. Scholte, Dramatische Kroniek. Corn.
Veth. Boekbespreking.
13. A. Plasschaert, Schilderkunst.
14 C K., Beursspiegel.
15. C. A. Klaasse, De B. I. S.
17. C. van Wessem, Muziek. ??V. E. van
Vriesland, Amsterdamsche Bohème, met teekeningen
fiarmsen van Beek.
18. Charivarius, Schopenhauer. Cel 2, Telefoon.
19. Jantje's Kladschrift. Alida Zevenboom's
CroQuante Croquctjes.
20. Charivarius, Charivaria. Letterraadsel.
Bijvoegsel: Joh. Braakensiek, De verdeeling van
den zendtijd.
het diepste en hoogste zich in verschillende vormen
uiten kan.
Karakter en. orgr.t'.isr.tie-voim van den
r.oodzakelijken nationalen omroep zr.l ik mij niet ver
meten uit te stippelen. ,\Uv,i' redelijk lijkt mij toch
dat deze den vorm va*' een. vereeniging of vennoot
schap zal hebben, inderdaad uit de maatschappij
vooi'tgekom 'f', wa '? 'in dus de verschillend" bij
zondere omro;)p-organis;vties sc.niengivin. En dit
onder noodzakelijke, ma*'.r soepele Rijkscontrole.
Hij zal een positieve neutraliteit moeten betrachten.
Zelf kan hij de r.lgemeene programma's uitzenden.
Maar aan. de bijzondere omroep-vereeriigirig. die
in zijn organisatie zijn ingeschakeld, geeft hij naar
billijkheid recht eigen godsdienstig,' en politieke
beginselen uit te zenden. Of de verdeeling van. deix
zendtijd n?,a,r de getalsterkte van ('e bijzondere
omroep-vereenigingen moet geschieden, is de vraag.
Wat de Heer Ilovens Greve in zijn stuk van 21) Maart
1.1. in de verschillende bladen over deze kwestie
opmerkte, is de overweging toch waard.
Maar hoofdzaak is. dat wij als Nederlanders
van onze sectarische bewust zijns verenging be
vrijd worden en gemeenschappelijk de noodzaak
onzer eenheid inzien, welke eenheid een. hoogere
eenheid van gezonde tegenstellingen kan zijn.
Wij mogen, het ideaal van. een nationalen omroep
niet loslaten. En de Regeering, die zich toch boven
de, partijen stelt, zeker niet. Zij is toch de regeering
van n volk. Zij moge zich laten bezielen door de
Koningsgedachte uit Ibsens ..Mededingers naai
de Kroon", en van de verdeelde radio-wereld n
rijk maken. De Nederlandsche omroeper schaffe
zich een nieuw bekken aan, ditmaal n, dat zich
niet in stukken laat slaan.
BVf*