Historisch Archief 1877-1940
*,
E NEGE
The Green Pastures
OUD-TESTAMENTISCHE FABEL
De Hemelsche gerechten
\jt ARC Connelly noemt zijn Oud
l T L Testamentische Negerd^ama een
Fabei. Het behelst de kinderlijke
naieVe verbeeldingen van de Negers
die het Zuidelijk deel van de V. St.
bevolken. Hij zegt dat hij door een
boek van Roa^k Bradford getiteld
Ol'Man Adam an'his Chillun", schet
sen over de negerbevolking uit het
Zuiden, geïnspireerd werd, om zijn
tooneelstuk te schrijven.
Nu het niet onmogelijk is, dat the
Green Pastures" naar Engeland, en
waarschijnlijk verder Europa in zullen
trekken, is het wellicht van belang
wat mesr aandacht aan dit
Negerdrama te besteden.
The Green Pastures" is een po
ging om een idee te geven van het
kinderlijke geloof der Zuidelijke zwarte
broeders. De basis van dit geloof is
de bijbel der baptisten. Deze Negers
lijden honger naar geestelijk voedsel
en ofschoon de meesten zelfs niet in
staat zijn om het Boek te lezen, dat
de schatkamer bevat van hun geloof,
toch hebben zij den inhoud van den
Bijbel als basis gekozen van hun
a!ledaagsche bestaan. Voor hen bestaan
geen theologische moeilijkheden. De
spitsvondigheden van de Bijbelkenners
zijn hun totaal onbekend. Zij beschou
wen het Oude Testament als een
oude kroniek van wonderlijke gebeur
tenissen, die door menschen zooals zij
zelf zijn, beleefd werden. Zij houden
er hun eigen ideeëa op na en verklaren
alles volgens hun eigen opvattingen
en weten dat er een drie
dimensionalen Hemel bestaat, waarin zij op
genomen zullen worden, wanneer zij
volgens de bijbelsche voorschriften
leven en zich gedragen. Voor hen is
het bijbelsche geloof een levend begrip,
zoo springlevend dat zij [de geheele
bijbelsche geschiedenis terug hebben
gebracht tot enkele zeer sterk ge
kleurde beelden.
Het drama wordt alleen door negers
en mulatten gespeeld. Connelly heeft
zelf de regie in handen genomen en
er iets voortreffelijks van gemaakt.
O'schoon er zeer weinig specifieke
negerdrama's bestaan, schijnt geen
enkele neger of mulat het moeilijk
te vinden om dramatische karakters
uit te beelden. Wij hebben daarover
reeds onze verwondering geuit, toen
het negerdrama Porgy van Du Bose
Heyward werd opgevoerd. De verba
zing van de New Yorksche en
buitenlandsche tooneelrecensenten werd
nog overtroffen bij het zien van het
spel der negeracteurs in the Green
..The Green Pastures" bestaat uit
achttien tafreelen in twee acten. Be
halve een groot aantal figuranten zijn
er meer dan zestig personen in, die
iets te zeggen hebben; terwijl min
stens veertig koorzangers en zange
ressen met zeer mooie stemmen de
spirituals" zingen. De decors zijn
van een superben eenvoud. De
costumeering varieert van kleurige hemel
sche toga's tot het halfnaakte van
danseressen in beruchte Babylonische
danshuizen. The Lawd" is gekleed
als een neger-geestelijke in zwart
gekleed e jas, witte boord en strik.
Voor de Zuidelijke negers is God uit
den Bijbel een zeer oud en wijs man,
met spierwit haar en baard, een
machtig imponeerend prediker dien
men te vriend kan houden wanneer
Mozes en de kinderen van Israël
Pastures". In dit drama stellen zij
bijbelsche figuren voor. Zelfs God,
the Lawd" zooals de negers Hem
noemen, verschijnt in Eigen Persoon
op het tooneel. De prachtige drama
tische figuren van Adam en Eva, de
grootsche bijbelsche karakters van
Abraham, Isaac, Jacob, Mozes en
Aaron, van Josuah en de Profeet,
allen worden volmaakt uitgebeeld
door negers die zelden of nimmer een
voet achter het voetlicht gezet heb
ben. Doch het merkwaardigste van
alles is dat een blanke, een zeer be
schaafd, zeer ontwikkeld New Yorker
die nimmer in contact gestaan heeft
met de negers uit het Zuiden en zich
nooit speciaal om hen bekommerd
heeft, in staat is geweest dit neger-'
drama te schrijven.
Het Hemelsche feest
men Hem geduldig volgt en niet af
dwaalt op zijwegen die des duivels zijn.
De toestand wordt onmiddellijk zui
ver en klaar geschetst in het eerste
tooneel. Het stelt een Zon.dagsch.ool
voor. zooals er duizenden in
Louisiana, Kentucky, Alabama, Georgia
en andere Zuidelijke staten gehouden
worden. De leeraar prediker heet
Mr. Deshee, een bezadigd, vriendelijk
man, die al jaren, vele jaren lang
de negertjes inwijdt in de geheimen
van den Bijbel, het groote levende
sprookjes-boek, vol van mirakelen
die geschied zijn met groote impo
sante mannen die de fantasie der
negers prikkelen. De geheele idee
waarop de godsdienst van den Zui
delijken nigger" gebaseerd is, is een
soort goedig spel tusschen een goed
geluimden, doch zeer picturalen God
en een ander even goed geluimd wezen
en even schilderachtig, dat men Satan
noemt. De ziel van den mensch is
de prijs waarom God en Satan elkaar
voortdurend in de wielen rijden.
De oude prediker Deshee legt op
zijn manier den Bijbel uit. De ne
gertjes volgen hem op den voet en
stellen hem vragen: hoe du Hemel
er uitziet; of er altijd feest gevierd
wordt en waaruit die hemelsche feesten
bestaan? De leei'aar vertelt verder
terwijl het tooneel langzaam
verdonkert tot het volkomen zwart is. ...
dan hoort men een indrukwekkende
negro spiritual Piise, Shine. Give
God the Glory....". liet wordt in
een vlug tempo, vroolijk en opge
wekt gezongen. Dan straalt het tooneel
in lichtende glanzen. De homelsche
fish fry", het ideale negerfeest, is in
vollen gang. Koks in kokskleedij doch
voorzien van blanke en
gelenvleugels maken de
pas gevangen visch
schoon; anderen gooien
ze in groote ketels vol
kokend vet. Dwars over
het tooneel staat een
groote tafel vol biscuits,
mais, brood en andere
zoetigheden. Twee kleine
vaten met boiled
custaid" dat er uitziet als
melk. Er zijn
Mammy"en Man-engelen inallerlei
kleurige lange toga's, op
de schouders dragen zij
vleugels.
Gabriël verschijnt; een
prachtige zwarte engel in
goudbronsgewaad met
een stel mooie, zeer lange
ne breede vleugels. Het
gezwets der feestvierende
>engelen houdt op, men
hoort murmelende stem
men: Gabriël !" Zelfs de sjierpende
stemmetjes der kleine speelsche
negeitjes, cherubijntjes met witte vleugeltjes
en in stijf gestreken witte katoenen
japonnetjes, in de korte zwarte
kroeshaartjes enorme roze zijden st likken,
zwijgen. Er heerscht groote nieuws
gierige spanning. Dan met een volle
mooie baritonstem roept Gabriël luid
uit ! ..Gangway for the l.awd God
Jehovah !"
In dien eenen aangrijpender!
dramatischen zin geeft Connelly het
De enge
p
s