De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1930 24 mei pagina 10

24 mei 1930 – pagina 10

Dit is een ingescande tekst.

*, E NEGE The Green Pastures OUD-TESTAMENTISCHE FABEL De Hemelsche gerechten \jt ARC Connelly noemt zijn Oud l T L Testamentische Negerd^ama een Fabei. Het behelst de kinderlijke naieVe verbeeldingen van de Negers die het Zuidelijk deel van de V. St. bevolken. Hij zegt dat hij door een boek van Roa^k Bradford getiteld Ol'Man Adam an'his Chillun", schet sen over de negerbevolking uit het Zuiden, geïnspireerd werd, om zijn tooneelstuk te schrijven. Nu het niet onmogelijk is, dat the Green Pastures" naar Engeland, en waarschijnlijk verder Europa in zullen trekken, is het wellicht van belang wat mesr aandacht aan dit Negerdrama te besteden. The Green Pastures" is een po ging om een idee te geven van het kinderlijke geloof der Zuidelijke zwarte broeders. De basis van dit geloof is de bijbel der baptisten. Deze Negers lijden honger naar geestelijk voedsel en ofschoon de meesten zelfs niet in staat zijn om het Boek te lezen, dat de schatkamer bevat van hun geloof, toch hebben zij den inhoud van den Bijbel als basis gekozen van hun a!ledaagsche bestaan. Voor hen bestaan geen theologische moeilijkheden. De spitsvondigheden van de Bijbelkenners zijn hun totaal onbekend. Zij beschou wen het Oude Testament als een oude kroniek van wonderlijke gebeur tenissen, die door menschen zooals zij zelf zijn, beleefd werden. Zij houden er hun eigen ideeëa op na en verklaren alles volgens hun eigen opvattingen en weten dat er een drie dimensionalen Hemel bestaat, waarin zij op genomen zullen worden, wanneer zij volgens de bijbelsche voorschriften leven en zich gedragen. Voor hen is het bijbelsche geloof een levend begrip, zoo springlevend dat zij [de geheele bijbelsche geschiedenis terug hebben gebracht tot enkele zeer sterk ge kleurde beelden. Het drama wordt alleen door negers en mulatten gespeeld. Connelly heeft zelf de regie in handen genomen en er iets voortreffelijks van gemaakt. O'schoon er zeer weinig specifieke negerdrama's bestaan, schijnt geen enkele neger of mulat het moeilijk te vinden om dramatische karakters uit te beelden. Wij hebben daarover reeds onze verwondering geuit, toen het negerdrama Porgy van Du Bose Heyward werd opgevoerd. De verba zing van de New Yorksche en buitenlandsche tooneelrecensenten werd nog overtroffen bij het zien van het spel der negeracteurs in the Green ..The Green Pastures" bestaat uit achttien tafreelen in twee acten. Be halve een groot aantal figuranten zijn er meer dan zestig personen in, die iets te zeggen hebben; terwijl min stens veertig koorzangers en zange ressen met zeer mooie stemmen de spirituals" zingen. De decors zijn van een superben eenvoud. De costumeering varieert van kleurige hemel sche toga's tot het halfnaakte van danseressen in beruchte Babylonische danshuizen. The Lawd" is gekleed als een neger-geestelijke in zwart gekleed e jas, witte boord en strik. Voor de Zuidelijke negers is God uit den Bijbel een zeer oud en wijs man, met spierwit haar en baard, een machtig imponeerend prediker dien men te vriend kan houden wanneer Mozes en de kinderen van Israël Pastures". In dit drama stellen zij bijbelsche figuren voor. Zelfs God, the Lawd" zooals de negers Hem noemen, verschijnt in Eigen Persoon op het tooneel. De prachtige drama tische figuren van Adam en Eva, de grootsche bijbelsche karakters van Abraham, Isaac, Jacob, Mozes en Aaron, van Josuah en de Profeet, allen worden volmaakt uitgebeeld door negers die zelden of nimmer een voet achter het voetlicht gezet heb ben. Doch het merkwaardigste van alles is dat een blanke, een zeer be schaafd, zeer ontwikkeld New Yorker die nimmer in contact gestaan heeft met de negers uit het Zuiden en zich nooit speciaal om hen bekommerd heeft, in staat is geweest dit neger-' drama te schrijven. Het Hemelsche feest men Hem geduldig volgt en niet af dwaalt op zijwegen die des duivels zijn. De toestand wordt onmiddellijk zui ver en klaar geschetst in het eerste tooneel. Het stelt een Zon.dagsch.ool voor. zooals er duizenden in Louisiana, Kentucky, Alabama, Georgia en andere Zuidelijke staten gehouden worden. De leeraar prediker heet Mr. Deshee, een bezadigd, vriendelijk man, die al jaren, vele jaren lang de negertjes inwijdt in de geheimen van den Bijbel, het groote levende sprookjes-boek, vol van mirakelen die geschied zijn met groote impo sante mannen die de fantasie der negers prikkelen. De geheele idee waarop de godsdienst van den Zui delijken nigger" gebaseerd is, is een soort goedig spel tusschen een goed geluimden, doch zeer picturalen God en een ander even goed geluimd wezen en even schilderachtig, dat men Satan noemt. De ziel van den mensch is de prijs waarom God en Satan elkaar voortdurend in de wielen rijden. De oude prediker Deshee legt op zijn manier den Bijbel uit. De ne gertjes volgen hem op den voet en stellen hem vragen: hoe du Hemel er uitziet; of er altijd feest gevierd wordt en waaruit die hemelsche feesten bestaan? De leei'aar vertelt verder terwijl het tooneel langzaam verdonkert tot het volkomen zwart is. ... dan hoort men een indrukwekkende negro spiritual Piise, Shine. Give God the Glory....". liet wordt in een vlug tempo, vroolijk en opge wekt gezongen. Dan straalt het tooneel in lichtende glanzen. De homelsche fish fry", het ideale negerfeest, is in vollen gang. Koks in kokskleedij doch voorzien van blanke en gelenvleugels maken de pas gevangen visch schoon; anderen gooien ze in groote ketels vol kokend vet. Dwars over het tooneel staat een groote tafel vol biscuits, mais, brood en andere zoetigheden. Twee kleine vaten met boiled custaid" dat er uitziet als melk. Er zijn Mammy"en Man-engelen inallerlei kleurige lange toga's, op de schouders dragen zij vleugels. Gabriël verschijnt; een prachtige zwarte engel in goudbronsgewaad met een stel mooie, zeer lange ne breede vleugels. Het gezwets der feestvierende >engelen houdt op, men hoort murmelende stem men: Gabriël !" Zelfs de sjierpende stemmetjes der kleine speelsche negeitjes, cherubijntjes met witte vleugeltjes en in stijf gestreken witte katoenen japonnetjes, in de korte zwarte kroeshaartjes enorme roze zijden st likken, zwijgen. Er heerscht groote nieuws gierige spanning. Dan met een volle mooie baritonstem roept Gabriël luid uit ! ..Gangway for the l.awd God Jehovah !" In dien eenen aangrijpender! dramatischen zin geeft Connelly het De enge p s

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl