Historisch Archief 1877-1940
'
"
K.
t
*,GROENE AMSTERDAMMER VAN 24 MEI 1930
J»'
MUZIEK
door Constant van Wessem
Over Strawinsky, naar aanleiding van
het a.s. Amsterdamscnen festival
SINDS de Strawinsky van 1912, van
Petrouchka", van ,,Le Sacre", in ongeveer 1917 de
groote man werd, sinds men in Frankrijk en elders
hem met festivals eerde, ging hij zelf door met
componeeren en er veranderde veel. Reeds in
1917 was Strawinsky allang niet meer die van
Petrouchka" en de Sacre", hoewel zijn toen
gecomponeerd ballet Noces" uit deze oudere
werken nog eenige consequenties trok. Hij zelf
veranderde voortdurend, getrouw aan zijn stelling,
dat men, na in een bepaalde werkwijze bereikt
te hebben wat men zich tot doel stelde men deze
werkwijze niet langer moet voortzetten. Deze
verandering werd Strawinsky als een zwakheid
aangerekend. De bewonderaars van de ,,Sacre"
waren al niet meer de bewonderaars van Mavra",
de bewonderaars van L'Histoire du soldat"
niet meer van het latere Pianoconcert en zelfs
zijn laatste bewonderaars maakten in hun bewonde
ring halt bij het laatste tot nog toe bekende werk
van Strawinsky, het ballet Apollon". De bewonde
raars van den barbaar" Strawinsky, van de
georganiseerde catastrophe" van Le Sacre du
printemps" ergerden zich aan den neo-classicist
van het pianoconcert, aan den neo-romanticus
van Apollon". Men constateerde in die gedaante
verwisselingen" steeds weer een muzikale verminde
ring. Sommigen spraken zelfs van humbug, van
infantiliteit, van een verzwakking der inspiratie,
die steeds nieuwe dingen zocht om er door opgewekt
te worden. Strawinsky heeft zich weinig aan dit
mépris gelegen laten liggen, hij is voortgegaan
zooals hij meende, dat hij gaan moest, en slechts
een enkele heeft erkend, dat het zijn goed recht
was om na fauve", neo-classicist te worden.
Ten slotte bleef Strawinsky toch Strawinsky, en
die hem later afvielen gaven toe, dat hij in zijn
vroeger werk toch groot en belangrijk was geweest.
Voor onze hedendaagsche muziek bleef hij toch
een der groote figuren, in de schatting van sommigen
zelfs is hij nog de grootste gebleven.
In Holland is de waardeering voor Strawinsky
'eerst vrij laat begonnen, mede doordat de uit
voering van zijn grootere werken, aanvankelijk
beperkt gebleven tot Feu d'artifice", eerst vrij
laat bij ons plaats vond. Aan den ondernemenden
Franschen dirigent van ons Concertgebouw-orkest,
Monteux, dankten wij de eerste kennismaking
met Petrouchka", met Le Sacre" (ook in onze
concertzaal een datum !). Mengelberg bracht de
muziek voor L'oiseau de feu". Het pianoconcert
volgde, Le Rossignol", L'Histoire du Soldat",
de concertvorm van Mavra", het opera-oratorium
Oedipus rex", het ballet Apollon Musagete".
Wij zijn thans vrij volledig op de hoogte geraakt
en Strawinsky kwam ons ten onzent zelf zijn
eigen opvatting van zijn werken leer en.
De beteekenis van den thans 48-jarigen Strawins
ky?hetzij nog in het kort herhaald ligt in den
stoot, dien hij, vooral in Frankrijk, tegen het
impressionisme gaf, al was zijn muziek niet zoo
nieuw als oogenschijnlijk leek, met duidelijke
wortels met de Duitsch-romantische periode wat
haar instrumentale middelen betrof, en voorname
lijk overweldigend door de motorisch-rythmische
drijfkracht van zijn muziek; maar ook in den opzet
van zijn compositie, die de muziek weer aanvaardde
als een wereld van rhythmen en klanken, niet
als bespiegeling van gedachten of metaphysica. Hij
consolideerde daarnaast een nieuwen
symphonischen kunstvorm: het ballet, nieuwe opbouw
van plastiek, architectuur en klank. Een toon
is een toon": hoofdstelling voor Strawinsky, die
zijn muzikale vinding vooral leidde. De Russische
folklore uit zijn eerste periode, het pittoreske"
schakelde hij later geheel in zijn muziek uit; hij
wil muziek zoo objectief mogelijk stellen: lijn,
beweging, klank.
De Amsterdamsche Studenten-organisatie voor
moderne muziek neemt thans het initiatief voor
een Strawinsky-festival, op Woensdag 28 Mei in
den Stadsschouwburg.
Amsterdamsche Bohème
(?De Kring"}
door Victor E. van Vriesland
Teekeningen voor de Groene Amsterdammer" door E. Harmsen van Beek
De bloem der jeugd verflenst aan deze tafels.
De meisjes houden yeen moment haar wafels.
De lucht is zwaar en ruikt naar alcohol.
Iedereen twijfelt aan zijn eigen lol.
De vrouwen hier hebben op haar gelaten
Geen spoor van het verleden meer gelaten.
Wij voeren ze verveeld en moe ten dans
Want authentiek is toch heur oogenylans.
Wij zoenen zonder lust elkanders meid,
Verslingeren ons geld en onzen tijd.
Een veeg muziekje begeleidt het dazen
Van leege hoofden boven volle glazen.
Wij weten dat het hier hoogst ongezond is
Wijl 't vaal vertier ontbloot van allen grond is;
Toch tijgen wij getroost weer alle nachten
Hierheen zonder ons zelve te verachten.
Het liefste spreken wij over elkaar.
Beroddelt u mij? dat is geen bezwaar,
Want nauwelijks zult u uw hielen lichten
Of ik zal op mijn beurt van u berichten.
Wij krijgen van elkander nooit genoeg,
Want dit lijkt niet op een gewone kroeg:
Hoe zou ooit het gezelschap gaan vervelen
Van kunstenaars en intellectueelen?
De menschheid schrijdt al bijna ten kantore...
Nog vullen w ij met Kunst elkanders ooren.
Eén drankje nog; er hangt hier stank en rook;
Wanneer mijn buurman lacht dan lach ik ook.
Ten slotte staan we op het glimmend glad
Asfalt, en ook van binnen nogal nat;
Berooid, 'maar eigenlijk niet ontevreden,
Dat nu ook deze nacht weer is geleden.
Uitgevoerd zullen worden het Octuor pour
instruments a vent, het opera'tje Mavra" en L' Histoire
du soldat". Het Concertgebouw-orkest, Jo Vincent,
Hans Gruys, Suze Luger, Paul Huf, Frits van
Dijk, de decorateur Schuhmacher, het damespaar
van der Vies werken mee. Strawinsky dirigeert
zelf. Het zal een merkwaardige avond worden.
Nieuwe Uitgaven
Siegfried van Praag, Het flhetto. Een Beschouwing
en Bloemlezing van West en Oost Joodsche
Ghettoschetsen, geïllustreerd. Bandteekening van
Wybo Meyer.
Siegfried van Praag heeft thans getracht de
ziel van het ghetto nader tot ons te brengen. In
dit boek beschrijft hij ons de ghetti van Amsterdam,
Londen, Parijs, ^Warschau, enz. Met kennis van
zaken vertelt hij van de vele verschillende typen,
die het bewonen, van den humor welke er nog
leeft, de geestelijke stroomingen, die het verdeelen
en bezielen, van het oude, dat er bewaard werd en
het nieuwe dat er groeien wil.
In een kleine brochure, uitgave van het
Silvikrin-laboratorium te Rotterdam, die onder den
titel Ons Hoofdhaar is verschenen, vinden wij vele
merkwaardigheden over den groei en de verzorging
van ons hoofdhaar. Het boekje is een reclame voor
Silvikrin-haarverzorgingsmiddelen.
Gedenkboek van het 25-jarig bestitan der Wereld
bibliotheek, uitgegeven in samenwerking met de
W.B.-Vereeniging door de X.V. Maatschappij tot
verspreiding van goede en goedkoope lectuur te
Amsterdam.
Ni>"