Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 24 MEI 1930
No. 2764
Uit mijn aanteekeningen
Yoga en Psychotherapie
door Dr. Th. H. van de Velde
De beteekenis der moraal voor het ont
staan van hysterie en dwangneurosen
HOEWEL de psychotherapie de geneeswijze
langs den weg der zielkunde niet mijn eigen
lijke vak is, brengt de studie van sexueele vraag
stukken en huwelijksproblemen mij steeds weer in
900 nauwe aanraking met de psychologie de ziel
kunde en met de verschillende, door de namen
Freud, Adler, Stekel en Jung gekarakteriseerde, the
rapeutische scholen, dat ik mij het genoegen niet heb '
willen ontzeggen, het eind April te Baden-Baden
gehouden congres der Duitsche artsen-psycho
therapeuten, dat de aanhangers van al die scholen
vereenigt, bij te wonen.
Aan den wensclr dar redactie van dit blad, dat
ik eenige der op dit congres ontvangen indrukken
zoude 'weer geven, voeldoe ik met genoegen, omdat
het aldaar behandelde inderdaad ook voor den bui
tenstaander in sommige opzichten interressant is.
Twee onderwerpen waren het, die de aandacht
trokken; ik heb ze in het opschrift vermeld.
Hauer, die in Tübingen de geschiedenis en
philosophie van den godsdienst doceert, was door het
beatuur van het congres uitgenoodigd om een voor
dracht over de Indische Yoga te houden en Bichard
Wilhelm, de geliefde kenner en verspreider van
Chineesche wijsheid, had beloofd over een aan
verwant onderwerp te spieken. Wanneer dan nog
Jung, die door den geheelen gang van zijn ont
wikkeling en hi het bijzonder door zijn interpre
tatie van Wilhelm's vertaling der Chineesche
Goldene Blüte" Ein chinesisches Lebensbuch,
(Das Geheimnis der geldenen Blüte, Bichard Wil
helm en C. G. Jung, Dornverlag München) een
prachtig boek, korten tijd geleden verschenen
getoond heeft, de daartoe aangewezen man te zijn,
het woord genomen had ten einde uit het
voorgedragene zijne conclusies te trekken omtrent de
Vraag, of de moderne geneeswijze met deze aloude
wijsheid der psychische zelfbevrijding des
mengchen haar nut kan doen, dan zoude een zeer mooi
geheel verkregen zijn. Doch Wilhelm was een paar
maanden, voor het congres gestorven, en Jung stelde
de velen, die op zijn woorden gehoopt hadden,
teleur door te zwijgen. Zoo kwam Hauer's rede
eenigszins in de lucht te hangen.
Wat hij ons omtrent de oude Indische Yoga
vertelde de echte", die 2500 jaar geleden haar
grooten bloeitijd had, niet te verwarren met allerlei
nevensoorten, gedeeltelijk ook door foutieve ver
talingen, of door sektenvorming, alsmede door
vergaande degeneratie ontstaan was zeer zeker
Interessant; ook lagen de punten van vergelijking,
nu eens voor de aanhangers van de eene dan voor
die eener andere school voor het grijpen. Maar die
vergelijking moest ieder voor zich zelf maken, want
de redenaar had het bij nader inzicht beter ge
vonden zijn onderwerp, dat als Der indische Yoga
im Lichte der Psychotherapie" was aangekondigd,
tob het eerste gedeelte te beperken en het licht der
psychotherapie onder de korenmaat te houden.
Dat hij daarin geen ongelijk had gehad, bleek uit
dat, wat v. Hattingberg de eenige, die in de
discussie het woord nam, om iets over dit onder
werp te zeggen met instemming van velen
opjnerkte: Men kan de geestes- en zielsgesteldheid
der ostersche menschen, die een totaal van den
jpnzen verschillenden aanleg hebben en die
boveii>dien in dit geval in zoo geheel andere tijden en
andere omstandigheden leefden, niet met die van
den modernen Westerling vergelijken. Het is meer
dan twijfelachtig, of het voor den laatstgenoemde
anders dan bij hooge uitzondering mogelijk zoude
zijn, een wijsheid van zulk een aard, dat zij door
meditatie en askese tot volledige zelfbevrijding"
kan voeren, te bereiken. Een poging, om de leer
der Yoga bij ons, Westersche menschen, in een
Westersche maatschappij levend, m practijk te
brengent zou op mislukking en schade moeten
uitloopen, omdat zulk een poging noch met onzen
sexueelen aanleg, noch ook met de sociale om
standigheden, waaronder wij leven, zou rekening
houden. Men denke zich slechts, wat er van vrouw
en kinderen van den naar psychische zelfbevrijding
strevenden man moet worden, die wars van alle
bezit en alle aardsche wenschen en behoeften
onderdrukkend, slechts verder leeft om te
mediteeren.
Waarin wij dan de beteekenis van Hauer's voor
dracht hebben te zien? Wel, naar het mij voor
komt in de eersts plaats daarin, dat zij bij menigeen
zijner hoorders toch associaties van ideeën zal
hebben opgewekt, die vroeg of laat op eenigerlei
wijze vrucht zullen kunnen dragen. En verder,
omdat uit de keuze van een onderwerp van dezen
aard blijkt, dat de psychotherapeuten bereid zijn,
ook parapsychologische *) verschijnselen in den
kring van hunne belangstelling te trekken.
Komen wij nu tot het tweede der bovengenoemde
onderwerpen, zoo moet ik dadelijk zeggen, dat het
eigenlijke thema dat der dwangneurosen was. Een
dwangneurose is, populair uitgedrukt, een psychi
sche stoornis, die den lijder dwingt, min of meer
absurde handelingen telkens weer te verlichten;
om een voorbeeld te noemen: zich niet te wasschen
zooals een gewoon mensch dat doet, maar daarbij
met pijnlijke nauwkeurigheid een zelf vastgestelde
ceremonieel in acht te nemen, dat voor deze ver
richting uren vergt; de dwingende gedachte bij
zulke handelingen is daarbij deze: wanneer ik dit
niet zóó doe, dan geschiedt er een ongeluk (ge
woonlijk wordt daaraan toegevoegd: met een
bepaald familielid).
Het is duidelijk, dat ik geen uitvoerig ver
slag kan uitbrengen omtrent alles, wat er over
dit onderwerp gezegd werd; het is een thema voor
artsen en in het bijzonder voor hen, die zich met
het behandelen van dergelijke stoornissen bezig
houden. Dat evenwel, wat Wilhelm Stekel, de be
kende Weener psychotherapeut, op den voorgrond
stelde, maakt het onderwerp van het hoogste
algemeene belang.
Stekel wees er op, dat in de laatste jaren de
hysterie bedoeld is de zoogenaamde groot e
hysterie, de met krampen gepaard gaande psy
chische stoornis, die speciaal door Charcot werd
beschreven slechts hoogst zelden meer wordt
waargenomen, terwijl daarentegen de dwang
neurose, die in vroegere tijden betrekkelijk zelden
voorkwam, tegenwoordig zeer veel wordt gezien.
De verklaring, die hij, in overeenstemming met
Anton Missriegler zijn eersten adept daarvan
geeft is eenerzijds (wat de hysterie betreft) die,
dat de (mislukte) verdringing van sexueele ge
voelens, die eenige tientallen van jaren geleden
zoo veelvuldig plaats vond, omdat sexualiteit en
zondige gedachten" nog als identiek werden be
schouwd, oorzaak van hysterie kan worden, terwijl,
bij de veranderde opvattingen op dit gebied, een
dergelijke verdringing zeldzamer is geworden. Van
den anderen kant (d.w.z. wat de dwangneurose
betreft) schrijven Stekel en Missriegler het feit,
dat de dwangneurosen in onzen tijd zoo dikwijls
voorkomen, toe aan de tegenstrijdigheid, die er
bestaat tusschen de sexueele moraal, die den
kinderen door hunne ouders, op school, bij het
godsdienstonderwijs enz. geleerd wordt en die
welke zij door dezelfde ouders en opvoeders m toe
passing zien gebracht. Het bankroet van het
geloof aan de ouders (op het gebied der sexueele
moraal,) de twijfel aan hunne volkomenheid, is
de wortel van de onzekerheid, die in geen dwang
neurose ontbreekt" zeide Missriegler in zijn voor
dracht op dit congres. En Stekel drukte het aldus
uit: Ik meen uiteengezet en bewezen te hebben,
dat het conflict tusschen het kind en de ouders,
de dubbele sexueele moraal (d.w.z. die, welke de
ouders verkondigen, en die, welke zij in practijk
brengen) de oorzaak van de dwangziekte is. Het
zou dus onze taak moeten zijn, deze dubbele moraal
te bestrijden en tot een eenvoudige moraal terug
te brengen". De kinderen tot de tegenwoordige
vrije moraal" der ouders op te voeden, houdt
CHAMPAGNE KRUG&CO
REIMS
IN KWALITEIT AAN DE SPITS?
Stekel die waarlijk niet voor een moralist wil
doorgaan! voor een onmogelijkheid; zij hebben
een zoodanige behoefte aan autoriteit, dat zij <;r
zich een scheppen, indien zij ontbreekt. Er blijft
dus slechts n weg open: de ouders moeten voor
de kinderen het ideale voorbeeld blijven. Daaruit,
en uit zijn ervaring, dat alle lijders aan
dwangneurosen uit ongelukkige of slechts schijnbaar
gelukkige huwelijken afkomstig zijn, leidt Stekel
den eisch af: slechts gelukkige ouders hebben het
recht, as.u kinderen het aanzijn te schenken. Dit
geluk der ouders, d?A aan de kinderen den twijfel
omtrent de moreele autoriteit (der ouders) be
spaart, is daaromtrent zijn Stekel en ik het eens
al kan ik vei der zijn theorie ook niet geheel onder
schrijven in de eerste plaats van de volledige
harmonie in hun geslachtelijk echtelijk leven
afhankelijk, hetgeen in mijne terminologie uitge
drukt wil zeggen: dat een volkomen huwelijk niet
slechts voor de echtgenooten zelf van het hoogste
gewicht is, doch ook voor het geheele verdere' leven.
van hunne kinderen.
Stekel sprak met een prachtig lan; zijn slot
woord was meesterlijk: hij had een succes, het
welk dat, wat een spreker op een wetenschappelijk
congres in den regel op zijn best heeft, verre over
schreed. Dit was het congres van Wilhelm Stekel.
*) Laat ons- het woord, voor wie het niet beyrijpt,
eenvoudiyheidshalve met aan het wonderbaarlijke
grenzende" vertalen.
VAM MELLEIS
? TABAK
is
Nieuwe Uitgaven
Bij J. B. Wolters' uitgevers-maatschappij 11*
Groningen zijn verschenen:
Dr. A. Bosker, Literary Criticimn in the Aye of
Johnson, met portret.
Dr. C. Brouwer, Das Volkslied in Deutschland,
Frankreich, Belgien und Holland. Untersuchingen.
ber die Auffassung des Begriffes; ber die
traditionellen Zeilen, die Zahlen-, Blumen-
undFarbensymbolik.
Dr. A. J. van der Meulen en M. ten Bouwhuys
Platen-atlas voor de Vaderlandsche Geschieden**,
ten dienste van het Gymnasiaal en
MiddelbaaiOnderwijs, Kweekscholen en Normaallessen, be
zorgd door dr. N. B. Tenhaeff, gebonden. 5de druk.
Wr. H. Nijsten. De vrije en de
ijerealemexteerdtGymnastiek i-oor de lat/ere school. Theoretisch en
practisch handboek bij het onderwijs in de gymnas
tiek voor jongens en meisjes van (i?13 jaar. Eerst <?
deel (zonder werktuigen), geïllustreerd. 7de druk.
J. Brummelkamp, Sociale geografie, Vreemde
landen en landstreken van Afrika, voor examen- en
zelfstudie. Deel II, Midden-, Zuid- en
Oost-Afrikamet 11 kaartjes en 19 buitentekstplaten.
Dr. W. J. Aalders, De Grond der Zedelijkheid.
BERGT UWEN INBOEDEL
BIJ VOORGENOMEN VESTIGING IN
DEN HAAG OF IN HET BUITENLAND
BIJ DB FIBMA BATENBURG & FOLMEB,
TB 'S-GRAVENHAGE,HuiJOHN8PABK2a
TELEFOON 11030
EIGBK GEBOUWEN. Bespreking kosteloos
BPHO. BiNNENL. BH INVBBN. TBAM8POBWHH