Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 24 MEI 1930
*-.
l
l
i
rr
'k
T
i
f
'f'
f;
Een historische roman
Boekbespreking door
Dr. W. van Ravesteyn
IN een interview met de vroegere redactrice
van dit blad, Mevr. Top-Naeff, dat niet
lang geleden in de pers voorkwam, vroeg deze
prozaïste van hoogen rang onder meer, wat
toch wel de beweegredenen mochten wezen, waar
door zoovelen, inzonderheid vrouwen, naar de pen
grijpen om belletrie van allerlei aard te produceeren.
Wij moesten aan deze vraig denken, toen wij
den roman, hieronder vermeld, 1) ter hand namen.
Hoe, vraagt men zich af, is deze schrijfster er toe
gekomen, naar een onderwerp als dit, in een tijd
vak, zoover van ons afliggend, te grijpen ? Wij
begrijpen dat niet.
Het boek wil ons verplaatsen naar het Ka
rolingische Rijk, onmiddellijk na den dood van
Karel den Groote, en het speelt tijdens de
regeering van diens opvolger Lodewijk, door de
Kerk met de qualificatie de Vrome versierd.
welke regeering, zooals iedere schooljongen ver
neemt, den snellen ondergang van het de heele
WTestersche wereld omvattende Frankische Ko
ninkrijk inluidde.
Een geweldige tijd, onder welks consequenties
wij nu nog lijden. Een der grootste, misschien de
grootste der moderne Duitsche geleerden, wijlen
Max Weber zegt ergens, dat het uitsterven van de
Karolingen en daarna van de op hen volgende
koningsgeslachten bijna steeds op het moment,
waarop de aanspraken van den vorst om mede de
troonopvolging te bepalen nog niet door wat hij
het erf-charisma heeft genoemd, waren verdrongen
dit in tegenstelling tot wat n in Frankrijk n
in Engeland later geschiedde voor den loop der
wereldgeschiedenis waarschijnlijk zelfs
verderdragende gevolgen heeft gehad dan de lotgevallen
der familie van Alexander in de antieke geschie
denis. De opmerking geldt ook reeds voor de perio
de van Karel, het begin der Ode eeuw. Zij houdt
niet minder in, dan dat een, wat wij gewoonlijk
toevallig complex van omstandigheden noemen,
in die eeuwen den verderen gang van zaken in
West-Europa en daarmee van de geheele irereld heeft
bepaald. Een gang van zaken, welks fatale con
sequenties de splitsing der westersche Christen
wereld in nationale staten, onder nationale dynas
tieën inplaats van hun samenvatting tot n
heidsstaat, waartoe nog nmaal, bijna 1GOÓ jaar
later, een vergeefsche poging zou worden gedaan,
ons, huidigen menschen, eerst in hun volle ver
schrikking duidelijk beginnen te worden.
M. a. w. de geschiedenis der 9de eeuw is, even
goed als de mislukking van Augustus' voornemens
om de Romeinsche heerschappij uit te breiden
tot de Elbe, een dier wereldhistorische ..keerpun
ten", die het lot van het huidige Europa hebben
bepaald.
Dit is de tijd, waar de schrijfster naar heeft dur
ven grijpen, bezien uit een wereldhistorisch
oogpunt. Wat zijn bizonder wezen, zijn eigen
aardigheid betreft, is hij, andererzijds, een van de
moeilijkst bestudeerbare. Men ziet dit direct,
wanneer men weet, dat eerst betrekkelijk kort
geleden, even vóór en na den wereldoorlog, het
werk is verschenen, dat nagenoeg alles, wat een
eeuw van eruditie en historie-schrijverij over den
Karolingentijd had meenen te hebben bijeenge
bracht en vastgesteld, op losse schroeven stelde
zooal niet omverwierp. Het groote werk van den
Weensehen hoogleeraar Dopsch over de sociale
geschiedenis van het tijdvak. Een meesterwerk
van eruditie en scherpzinnigheid, maar dat ten
slotte meer afbreekt dan opbouwt.
Zoo ziet het er met de historische kennis van
djezen geweldigen tijd uit. En een ieder zal begrij
pen, wat er dan voor noodig is om zulk een tijd te
l) P. Plantenberg?Marres, Doda's Gouden Leed,
Hollandia-Drukkerij, Boarn.
NV.ARNHEMSCHE HYPOTHEEKBANK
HYR KAPITAAL BESCHIKBAAR
DIRECTIE M?5.J.vANZlJST-M?J.F.VÉRSTEEVEN
Practische aesthetica
Teekening voor de Groene Amsterdammer" door L. J. Jordaan
^Woorden zijn schoone zaken, maar kanonnen zijn nog veel schooner!"
Mussolini
,,beelden", d.w.z. hem te beleven en er menschen in
op te roepen, die leven en in en uit den tijd leven.
De historische monumenten leveren immers,
juist voor deze tijden, niet veel meer dan schema's,
vage omlijningen, rudimentaire gestalten als op
een der betrekkelijk zeldzame werken van
handwerkskunst. die bewaard zijn gebleven.
Men moet daarvoor al over het evocatie-vermogen
van een Plaubert of een Ary Prins beschikken.
Ten onzent heeft de helaas te vroeg gestorven
geniale Adviaan van Oordt het gewaagd, in Irmenlo.
Maar de Frankische Koningsmacht verschijnt daar
als niet veel anders dan de dreigende onweerswolk,
die het ondergaande Germaansche heidendom
aan de grenzen van het Rijk boven het hoofd
hangt. En van Oordt was kunstenaar genoeg om
de grenzen van zijn kunnen te zieïi en waagde zich
niet aan het oproepen van de wereld der koningen
en geestelijke en wereldlijke magnaten.
Mevrouw Plantenberg-Marres is minder beschei
den geweest. Zij geeft wat de Duitschers vroeger
een Haupt- und Staatsaktion noemden, willen
schetsen. Het verhaaltje doet er niet toe. Mr.ar
de machts- en intrige-strijd, eerst om het lijk van
den grooten dooden keizer, dan na de
machtsaanvaarding door Lodewijk, zijn zwakken zoon. is
het hoofdthema. Welnu: laat ons rustig erkennen:
dit ging verre boven haar krachten. De menschen
der 9de eeuw in dit boek ,voor zoover het menschen
Hotel Duin en Daal" * Bloemendaal
Str. koud en warm water op alle kamers
PRIVÉBADKAMERS LIFT Telefoon 22223
zijn, zijn Mevrouw Plantenberg's tijdgenooten en
niet de wezens van een geheel andere geestelijke
substantie, die zij in werkelijkheid waren. Zij
spreken, handelen en gedragen zich als 19de
eeuwers. Geen oogenblik komt men onder de
suggestie eener andere wereld. Toch was .de wereld
der 9de eeuw fundamenteel nog veel meer ver
schillend van de onze dan bijv. die der latere
middeleeuwen of die van Shakespeare. En indien
er literair even algemeen bekende kunstwerken
uit die wereld waren bewaard, zouden ze ons even
barbaarsch en primitief eenerzijds en decadent.
andererzijds voorkomen als de Byzantijnsche^
oultuurprodticten uit nagenoeg denzelfden
.tijdDe roman van Mevr. Plantenberg- is nqc.h, barbaarsch
noch decadent. Hij is burgerlijk. En daarmee is
alles gezegd.
MUZIEK D STRIJKINSTRUMENTEN Q SNAREN
O H D A H D Achter St- Pieter 4 C
Q 11. JrvMJnrv Utrecht D Tel. 443 Q
PIANO'S D D VERHUREN D D VLEUGELS