Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 24 MEI 1930
No. 2764
Toegepaste kunst
D3OR
Otto van Tussenbroek
Reclame-werk van Hchwarz
Ongeveer gelijktijdig zijn van den
Amsterdammer Schwarz twee
reclameuitgaven verschenen: een fleurig
boekje van de Rotterdamsche Lloyd
(gedrukt bij van Leer & Co. te
Amsterdam) en een krachtig winkel
biljet voor een werk van Trotzky
Mijn Leven" van de Uitgevers Mij.
Hm. Querido te Amsterdam (waarvan
de drukker onvermeld bleef),
Schwarz is, wat eerstgenoemd boek
je betreft, het best op dreef als hij op
zyn eigen, levendige wijze, speelsch
en vlot zijne vliegende visschen,
walvisschen en dolfijnen met kwistige
hand in vrolijke kleuren (felle rooden,
blauwen en gelen!) op het maagdelijk
blanke papier kan penseelen, meer dan
op de vóór-pagina met de drie stoom
boot-pijpen in stijgende lijnen gegeven,
waarbij hij even aan de strakheid van
een Cassandre herinnert en dus minder
zichzelf is.
Niettemin is, als totaal beschouwd,
hetgeen hij voor de Rotterdamsche
Lloyd tot stand bracht buitengemeen
opvallend en toch beschaafd; doel
treffend (ook al zou men gaarne de
typografische verzorging iets mér
verantwoord wenschen) en van goeden
smaak getuigend waarbij een levendig
lïjn- en kleurgevoel aan de orde is. Mij
'dunkt dat wil al heel wat zeggen. . . .
Strenger decoratief, soberder van
teekening, strakker van compositie
Sfl ook stiller van kleur (zwart en rood
?op witten grond) is het Tiotzkybiljet.
n vermiljoen staat de naam van den
Schrijver afgedrukt, in duidelijke,
kloeke letters. Onmiddelijk daaronder,
\h zwart, de titel van het boek. Boven
deze twee regels belettering steekt een
gebalde vuist dreigend omhoog als
symbool van opstandigheid. Op den
achtergrond ziet men een spoorbrug
waarover een trein rijdt: het over
spannen van den tijd naar nieuwe toe
komst. Steenen zijn gestapeld, beeld
van opbouw eener nieuwe gemeen
schap ; de torens der kerken storten
ineen: uit de ruïnen bloeit het nieuwe
leven?....
Te roemen valt mede de knappe
manier waarop hier de lithografische
techniek (door gebruik te maken van
inkt en vetkrijt, waardoor effen,
fluweelzwarte partijen en korrelig
gehouden gedeelten samengaan) is
beheerscht en ook op afstand bezien
spreekt de teekening sterk aan.
Schwarz heeft wederom bewezen
dergelijke opdrachten ten volle waard
te zijn en het is te hopen dat hij meer
van zulk werk zal mogen maken.
Een Zweedsch reclame-lüljet
Voor de Jubileum-Tentoonstelling
te Karlskrona heeft E. Linnéeen ietwat
leeg maar toch knap en aangenaam
aansprekend biljet ontworpen.
. In goed leesbare letters en cijfers
is de tekst geteekend en het geheel
{gedrukt door Ivar Haegstroms Lito
te Stockholm) is een aardig voorbeeld
geworden van tot het uiterste door
gezette eenvouds-beginsel waarbij,
met weglating van elk détail, de
arabesk welke een aanplakbiljet eigen
dient te zijn om in het oog te vallen,
toch volkomen gehandhaafd bleef.
Permeke,
de schilder
door A. Plasschaert
Het schijnt mij toe, dat wie
zich ingelicht wil achten over de
tegenwoordige Europeesche schilder
kunst, het niet meer buiten dezen
schilder kan stellen. En hij kan niet
zeggen, die dit werk voorbijging, ,,ik
mis slechts n schakeering der schil
derkunst in mijn wetenschap omtrent
de schilderkunst" want hij mist meer;
hij mist, hoe betwist Permeke ook zij
en hoe onbekend nog in het trage
Holland, meer dan n schakeering;
hij mist een heele schilderkunst
en hij is onkundig omtrent een groot
Wezen, dat zich in de schilderkunst,
en als schilder uit. Permeke is toch
een Wezen, een vurig bewogen wezen,
dat zich traag uit; hij is een der voor
beelden van wat ik ,,de schoone lang
zaamheid" heet. Hij is een schilder
van menschen bovenal, van land
schap, van 't gedierte, van het vee;
hij is de schilder van de Aarde, met
a' haar verschijningen, vurig als zij
zelve is, traag als zij ons aandoet,
eenvoudig als zij ons toeschijnt,
maar met wondere opstroomingen
uit haar diepten. Permeke heeft den
zin dezer Aarde begrepen. Er zijn
schilders, bij wie de aarde is als het
platte vlak, waarop een spel of een
drama wordt gespeeld; bij andere is
zij diep en vruchtbaar, maar als
zonder bewustzijn, een element zon
der bezinning; bij Permeke is zij groot
en vurig; als een daimoon is zij;
grooter en meer verzwegen dan de
verschijningen, maar dieper levend
de groote Moeder, die de verschijnin
gen draagt en leeft met ze mee.
En zulke verschijningen zijn in de
schilderkunst zeldzaam. Permeke is
een zeldzame, en kende den weer
stand der anderen tegen den zeldzame.
Maar Permeke, ik herhaal het u,
is niet zeldzaam door verfijning, hij
is geen verfijnd einde; hij is een
herbegin, een begin. Hij was dat niet
dadelijk, maar hij werd het snel en
zeker, onstuimig, rijk, verrassend.
Bij zulken, wij hebben dat steeds
ervaren, is de vorm het moeilijke voor
de meesten. Wij zijn allen zóó
eklektisch geschoold in dezen tijd,
dat wij de kleuren, hoe ook ge
ntoneerd, hoe ook gegroepeerd, spoedig
begrijpen, maar wij verdragen minder
goed den nieuwen vorm. De velen
verdragen Permeke's vorm niet ge
makkelijk en waarom niet? Omdat
bij hem de vorm eenvoudig is boven
hun mate. Subtiliteiten, dat kan
altoos; maar eenvoud, en. geen gefin
geerde, maar onmiskenbare, dat is
het moeielijke! En een vorm, die niet
tendentieus is, maar boven dat ten
dentieuze uit, menschelijk: Ook dat
is moeielijk voor een groot aantal; wij
zijn te veel betoog gewend in teekening
en schilderkunst, en vergeten dat
een betoog maar een deel van den
mensch is. Die mensch is stiller, en
meer uitgebreid: geheimzinniger, en
als een deel van de natuur wordt hij
m 3e genomen in der nature grooten
gang; een bezielden maar niet gansch
erkenden gang ! Wanneer ge dit alles
als wezentlijk kunt aanvaarden, dan
zijn de vormen van Permeke's figuur
en akker, en zee, en schuur en dier
^^___^^ u niet, en nooit meer
vreemd. Zij zijn u niet
alleen niet meer vreemd,
maar zij bezitten de
grootsta waarheid voor u in hun
plompe ongesierde ge
daante. Zij zij n lémentair
met de elementen mee.
LOY
STERBEEK
STEUNZOLEH
SYST. PROF. HOFFA/
NAAR MAAT
FA J.A.MASSIMG coMti.vEnrt
O.Z.VOORBURGWAL 334 Amsterdam
Vo HET BINNENGASTHUIS
BEZOEKT DE
lollandsclie Badplaatsen
In het voorseizoen tot 15 Juli
zeer verminderd tarief
ZANDVOORT:
HOTEL D'ORANGE M
HOTEL DRIEHUIZEN"
WIJK AAN ZEE:
BADHOTEL«n
ZEE-DEPENDANCE.
f* F. SINEMUS
Leidschestraat 20-22
AMSTERDAM C.
Overhemden
naar maai vanaf f 9.50
PRIMA COUPE
Eigen Atelier.
Sea~Horse
de allerbeste
nouiwyn Jenever
M.P.POLLEN & ZOON ROTTERDAM
KWATTA'S
Manoeuvre
reepen
= MELK EN PUUR=
MlItELOltEmiTTi-SIILDJtTIES
DE
DE GROENE AMSTERDAMMER
Weekblad voor Nederland
kost slechts f 2.70 per kwartaal (fo.2O
voor incassokosten) of f 10.?per
jaar bij vooruitbetaling
Nationaal Park.
3000 H. A. Bosch en heide
landschappen. Te midden
hiervan het unique gelegen
HOTEL BEEKHUIZEN*
Modern comfort. Autogarage. Telefoon 32713 VELP (Gld.)
Gei' 11. prospectus op aanvrage.
BLARICUM (Gooi). Pension 't Matthijssenhout"
LARENSCH LANDHUIS. Modern Comfort. Voort. v.a. f 3.5O.
Prosp. op aanvr. Tel. 442.
HUIZE KLIM-OP"
RUST- EN HERSTELLINGSOORD
HOOGTEZON AANWEZIG CENTRALE VERWARMING
PRIJS f 2.50 PER DAG. N. TIMMERS, Ged. Verpl.
WASSENAAR TELEF.76125
KUNSTZAAL WILLEM BROK - HILVERSUM
TENTOONSTELLING
VAX W E K K E X DOOK
M l E K ECKHART
DAUKI.IJKB TOT 17 Jl XI. - gOXDAOB OP AAXYBAAO.
VICTORIA-WATER
Reeds meer dan
40 jaren
OBERIAHHSTEIN
in Nederland
ingevoerd