Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 31 MEI 1930
No.
2765SCHRIJVER EN RECLAME
door Gorn. Veth
l ENIGEN tijd geleden wendde de
reclame< af deeling van het Londensche Warenhuis
* jJBtoBrod's" zich tot de schrijvers Amold Bennett,
* TEL Q. Wells en bij B. Shaw, met het verzoek ad
verartikelen voor deze firma te willen leveren.
mogen aannemen, dat dit verzoek vergezeld
S "Werd van de aanbieding van een niet te versmaden
honorarium. Alle drie weigerden.
Amold Bennett was de minst principieele. Hij
Vreesde zijn naam als schrijver schade te doen, en
Wenschte geen baanbreker voor dit genre te zijn.
H. G. Wells, wiens verleden (men denke aan zijn
ongezouten critiek op zulke groote ondernemingen,
l».v. in The Wife of Sir Isaao Haiman") hem in
dezen ongewone verplichtingen oplegt, sprak een
voor hem wel zeer kltmmend argument uit, toen
hij voor zijn werk elke andere betaling afwees dan
4ifi, (onmiddellijk of middellijk) door zijn lezers.
Shaw, minder zachtmoedig dan de beide anderen,
had dadelijk een krasse vergelijking gereed, waarin
';hjj niet zonder edelmoedigheid van gebaar, de
roeping'van Wells, zijn confrater, gelijk stelde met die
van een geestelijke, als men bij Mr. Wells met zulk
«en voorstel kan aankomen, kan men met evenveel
" recht den Aartsbisschop vau Canterbury een flinke
^looi toestoppen, ten einde hem in zijn eerstvolgende
f! preek op een bepaald merk zeep of schoenen te
doen zinspelen". Hij noemde dergelijk werk voor
-een schrijver: een zonde tegen den heiligen geest".
Dat Harrod's deze antwoorden afdrukte met de
' portretten van de schrijvers, en zóó er toch nog een
-soort reclame uitsloeg, geeft te denken. Reclame
'-is publiciteit, publiciteit is: genoemd worden, hoe
4*n ook, en ha dit opzicht is deze openbaarmaking
. handig en misschien doeltreffend; of ze van
kiesjkeurigen smaak of zelfs volkomen goede trouw ge
tuigt, mogen we daar laten. Het geval wordt
daardoor tot een soort waarschuwingsbord voor dit
terrein, waarin voetvangers en klemmen liggen.
Men ziet, in verband met het ongetwijfeld
actu, eele onderwerp: mag een schrijver zijn werk in
L4ienst van reclame-doeleinden stellen?" dikwijls
.; het argument gebruiken, dat teekenaars dit reeds
hebben gedaan, en dat niemand daarin ooit
l"Kba te laken heeft gevonden. De vergelijking
be£*" wijst, hoezeer in onzen tijd het gevoel voor zekere
f Rauwelijks onder woorden te brengen nuances
i-efslijt. Inderdaad heeft niemand er ooit over
ge"vdacht, het Chéret, Toorop of Raemaakers kwalijk
l Jfce nemen als zij in affiche of geteekende advertentie
? een artikel hielpen aanprijzen voor een bepaalde
. Wie echter de kunst van schilder of
teekehier maar klakkeloos en met een groot en
schijnend woord gelijkstelt aan die van den
Inschrijver, ziet n van die nuances voorbij, die
misf",Schien wel ontstaat uit een zeer diepliggend, zeer
? -essentieel verschil, in het wezen dier kunsten. De
"kunst van den fijnschilder, voortkomend uit en
? *ltijd nog in de verte verwant aan die van den
huisv schilder of decorateur, is beeldend en versierend en
Jïet altijd, in elke uiting, een persoonlijk getuigenis.
" Henig. schilder heeft, ook in oude tijden, uit
lieffhebberij of tegen den wederdienst van maal of
f~ drank, een uithangbord voor een herberg gemaakt.
t Zelden zal hij zulk een werk hebben gesigneerd, en
pv; wie het als het zijne herkend heeft, zal hoogstens
'?" getroffen zijn door zijn opvatting bij die ongewone
taak, nauwelijks door zijn aanbeveling als zoodanig.
Indien nu echter een schrijver van naam, met
|r name, anders dan misschien in een schertsend kort
rijmpje, een aanbeveling van die zelfde herberg
zou hebben opgesteld, zou dit geschrift al veel meer
gelijken op een recommandatie-brief, een
getuigl, schrift, voor de juistheid waarvan de steller borg
k- staat. Dit is wellicht het essentieele: een geschrift
'f. «taat veel nader aaa. een boodschap van mensch tot
VAM HELLES
? TABAK
IS
mensch, hier een brevet, op goede gronden uitge
reikt, een waarborg.
Ik voor mij houd staande, dat wie deze
dingen, ook in de uiterste consequenties gelijk stelt,
dat fijne gevoel voor nuance heeft verloren, dat
den werkelijk beschaafde verbiedt allerlei toch uit
het hart en den gemeenschapszin voortkomende
goede manieren te verwaarloozen.
De teekenaar van een affiche treedt op als illu
strator, men zal van hem evenmin een volkomen
hartgrondige instemming met de strekking van
zijn werk kunnen verlangen, als bijvoorbeeld van.
een acteur sympathie voor elk woord van zijn rol.
Is het bovendien niet duidelijk, dat het verband
tusschen persoon en onderwerp bij de beeldende
kunst veel losser is dan bij de schrijfkunst? De
teekenaar kan inspiratie putten, louter uit ,het
uiterlijk aanzien van een voorwerp, waarvan het
wezen en het doel hem volkomen onverschillig
laten. Hij kan, in lijn, in kleur, iets bezienswaardigs
maken uit schier elk motief. De caricaturist kan
een geestige, zooal wellicht geen overtuigende,
spotpient maken op een geval, dat hem persoon
lijk niet interesseert. Maar de fraaiste stijl kan een
geschrift niet boeiend maken, wanneer het onder
werp alle ontroering uitsluit. Ik gebruik met op
zet het woord ,. fraai", omdat van werkelijke
schoonheid hier zelfs geen sprake kan zijn.
In de 17de en 18de eeuw hebben begaafde, en
soms zelfs groote auteurs pamfletten geschreven
(in opdracht en tegen betaling) vóór en tegen po
litieke personen, vóór en tegen wetten, vóór en
tegen partijen in een proces De drijfveer was in
bijna alle gevallen arnroede, soms volstrekte ont
bering. Wij houden het hun niet na, maar be
schouwen zulke geschriften als te liggen aan den
zelfkant van hun oeuvre en liefst te vergeten.
Evenmin laken wij hen. die in dezen voor kunste
naar en intellectueel zoo moeilijke tijden schrijven
vóór likeur en tegen limonade (die ik persoonlijk
ook niet lust) of zelfs (want daarop komt het in de
praktijk neer) vóór Driessen en tegen Blooker,
vóór Brenninkmeyer en tegen Peek en
Cloppenburg ! Laat het in vredesnaam gebeuren, maal
laat men er, in naam van dienzelfden vrede, zich
niet heilig, dierbaar of voornaam-aesthetisch bij
aanstellen, en niet het ros Principe bij bestijger,
maar op zijn plaa,ts blijven, die laag bij den grond
is ! Want wél zijn de gezichten, die wij op dezen
weg tegenkomen, zeer gewichtig, wél zijn de hou
dingen imposant, wél hooreii wij met gepast ontzag
de woorden geest des tijds, maatschappelijke
functie der kunst", maar het is ons, bij alle
Muzen en bij alle Menschelijkheid, onmogelijk aan.
te nemen dat de producten uit drogisterijen en
kruidenierswinkel kunnen inspireeren tot een lit
teratuur gelijk die wordt ingegeven door de eeuwi
ge hartstochten en de eeuwige ontroeringen, of dat
bepaalde merken tandpoeder en automobiel als
motieven gelijkwaardig zijn aan Liefde, Haat,
Weemoed of Verrukking !
Ik spreek hier eerder een waarschuwing uit, dan
dat ik een hier bestaand euvel bestrijd. Nog be
paalt zich de litteraire advertentie ten onzent
vooral tot algemeenheden: men schrijft over -de
cigaret of een ander artikel, en geeft tot dusverre
nog geen lyriek over de superioriteit van bepaalde
merken. Doch ook dit zal gevraagd worden. En het
zal misschien evenmin lang meer duren voor de
ne firma tracht den advertentie-auteur door
overbieden van de andere af te troggelen ! Dit is
slechts n der verkwikkelijke consequenties van
dit herstel der kunst in haar maatschappelijke
functie. ... l
* *
*
Er zijn meer kanten aan deze brandende
kwestie, en n daarvan begrenst een andere, niet
minder brandend: hot cadeau-stelsel. Hier is het
gebied van den nijveren middenstand, die reeds een
staatscommissie voor oplossing van het vraagstuk
in het leven deed roepen, maar de niet minder
nijvere letterkundige is er meer dan zijdelings bij
betrokken. Boterhandelaars geven op vertoon van
een aantal bons, zegge wekkers ten geschenke
maar waar blijft met zijn wekkers, de
klokkenhandelaar? Of liever, wat blijf t hij daarmee? Zitten.
Sommige handelaars in witte goederen, sommige
SCHAKEL
HËILIGEWEG 11-17» AIMSTEQDAM
Kleermakerij
Bi) ons verkrijgbaar N. R. V. MONTA SCHOENEN
warenhuizen of fabrikanten geven hun klanten
prentenboeken, kinderboeken, tijdschriften cadeau,.
en de uitgevers blijven met de hunne eveneens
zitten. Ik weet niet, of de uurwerk-rerttoopem
maatregelen hebben genomen, en bijvoorbeeld de
uurwerkwa/cer.s hebben verzocht, gebeden en ge
dreigd om slechts aai hen, erkende handelaars irt
klokken, te leveren, en zelfs niet of de uitgevers e»
boekhandelaars zich hebben gewend tot drukkers.
binders en papierleveranciers, rnet een beroep op>
hun idealisme, maar ik weet wél dat de letter
kundigen meer dan n aanmaning hebben gekre
gen om niet mee te doen. Sommige hunner zullen
inderdaad een dergelijken ongeregelden, ofschoon.
dan meer en meer gebruikelijken weg slechts iroode
inslaan, maar ik zie niet in dat een beroep op huu.
idea'.isme hier eenige kans, of eenig recht van..
slagen heeft. De tijd van het gildewezen is voorbij
al behoefde alles daarom nog niet zoo overhoop»
te liggen als het doet (het is volkomen in den.
geest van den tijd dpjt men zijn wekker haalt in een
boter- en kaaswinkel en zijn boek bij een poelier)
en de uitgevers moeten onder elkaar uitmaken.
wien zij als een der hunnen erkennen. Het ideëel
belang van den kunstenaar kan zijn, dat zijn werk
onder de monschen komt. en het zou veeleer wor
den geschaad door" een te hoogen, voor te velen.
onbereikbaren prijs, of dooreen slechte exploitatie
die een deel der oplaag naar de zolders bant. dan..
door het cadeau-stelsel, hoeveel onreéels en hoe
veel begoochelends daar ook somtijds aan
kleeftDe schrijver heeft met drie dingen te maken:
metzichzelf, zijn onderwerp en zijn lezer, met niet
minder, en ook niet met meer. Is zijn geweten zui
ver tegenover deze drie, dan is hij veilig voor elke
verdenking van zijn idealisme, ook al zou, wat hij
schrijft, reclame zijn of daarvoor dienst doen.
Hotel Duin en Daal" - Bloemendaal
Str. koud en warm water op alle kamers
PRIVÉBADKAMERS LIFT Telefoon 22223
rentoonstellingen
Deelman, Amsterdi-.ni..
Kvapil, Adr. Lubbers..
Kunsthandel Hofstee
Werken van de Zarate,
Tot l Juni.
Kunstzaal Unger en van Mens, Rotterdam.
Meesterwerken der Frarische en
Hollandscheschilderkunst. Tot l Juni.
Kuristhande Sena", den Haag. Schilderijen.
en aquarellen door Herman Heuff. Tot l Juni.
Kunsthandel N. Eisseiiloeffel. Amsterdam. Schil
derijen, aquarellen, teekeningerr en lithografieen
door Odillon Redon. Tot 5 Juni.
Stedelijk Museum, Amsterdam. Tentoonstelling
van naakt, door leden van ,,T)e Onafhankelijkeu"
en Fransche en Belgische Surrealisten. Tot 10 Juni...
Stedelijk Museum, Amsterdam. Beeldhouw
werken en teekeningen door Au gust e Rodin-.
Tot 12 Juni.
Huize van Hasselt, Rotterdam. Beeldhouw
werken Georg Koebe. Tot 6 Juni. Frans-die Grafiek..
Tot 12 Juni.
Frans Buffa en Zoon, Amsterdam. Schilderijen
van Corot, Cezanne, Degas, Millet en Renoir..
Tot 12 Juni.
Kunstzaal Willcm Brok, Hilversum. Schilde
rijen Miek Eckhard. Tut 18 Juni.
Kon. Meubeltransport-Maatschappij
DE GRUYTER 6 Co.
o\3 eva G\B DEN HAAG 6>a <"°<fa
AMSTERDAM - ARNHEM
Internationale Transporten