Historisch Archief 1877-1940
t'
ft*
fi
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 31 MEI 1930
Dramatische Kroniek
door Henrik Scholte
A. den Hertog: Stille Kracht.
Vereenigd Tooneel
SINDS de weinige, op de vingers van n
hand te tellen, officieele tooneelschrijvers van
eigen bodem er het zwijgen toe doen, en sinds de
Heer den Hertog, in het klein doch naar verluid
niet onverdienstelijk debuteerde met een
gelegenheidsstukje Tien Ure Heit de Klok", hadden
?wij eigenlijk zoo gehoopt, dat er in het genre oor
spronkelijke stukken" weer eens wat te ontdekken
viel. Het had nu wel geen meesterwerk im Strom
der Welt" hoeven te zijn, als het maar zoo'n beetje
een stille kracht" geweest was, die wij hierin
hadden kunnen toejuichen en een duwtje opwaarts
geven !
Nu, gejuicht is er niet, zelfs niet op de première
en de schrijver heeft wel bitter moeten ervaren,
dat een publiek van grenadiers en jagers, waar
voor men een feestgevalletje schrijft, heel wat
andere eischen stelt dan een publiek, dat zijn
Mei-kaarten had gekocht in de hoop op deze
première, en dat met de slordige reprise van
Reclame", een week geleden, al 50,% van de
noviteiten naar de maan had zien gaan. Wat
heeft men ervoor gehad? Op stang gejaagd is
men met keisteenen en revolverschoten, die net
niet regelmatig genoeg vielen om bijtijds de handen
in de ooren te stoppen, en toch weer juist genoeg
«m een onrust te veroorzaken, waarbij een op de
grond gevallen tooneelkijker een paniek beduid
zou hebben.
Stille kracht" is helaas wel een van de slechtst
gebouwde en innerlijk onbelangrijkste werken
die er dit jaar over het voetlicht gebracht zijn
en alleen voor de traditie van de Groene om aan
Jiederlandsch werk recht te doen wedervaren,
vermeld ik het hier, op de kans af, dat het bij
het verschijnen van dit nummer alweer van
liet repertoire verdwenen is.
Het speelt in onze Oost. Prachtig, een eigen,
inap tropenstuk hebben wij altijd nog te goed.
Het leek dan eerst ook niet zoo kwaad. Iets
over een heilig woud, dat een vierkant gebouwde
planter, van het echte Deli-soort, moest en zou
omhakken tegen de wil van de arme inlanders in,
die in den vorm van een met de noodige
badlakens ten tooneele verschijnenden Arabier de
huid vol gescholden kregen. Zoo scheen het zelfs
een oogenblik, door een anti-kapitalistische mono
loog van den held van den avond, de richting
van een religieus pièce a these" uit te gaan, met
misschien een knalspeech a la de Hoofden van
Xiebak en een amok van je Velste.
Niets daarvan. Het werd alras duidelijk, dat een
detective hier in het laatste bedrijf het een en ander
-te onthullen" had en het met dien Arabier en
eenige blanke ballast, die er eerst erg onschuldig
uitzag, niet allemaal zuivere koffie was. Van
dien Arabier had ik het wel gedacht, want Frits
van Dijk speelde hem met zulke
Kruip-doorSluip-door-maniertjes, dat het wel verkeerd móést
Afloopen, maar van Hans van Meerten viel het
me tegen. Ik had die al zoo half en half aan
?Geoigette Hagedoorn toebedacht, maar Lucas
Wensing, die, rustig temidden der woelige baren,
lioe langer hoe meer naar het eerste plaoi schoof,
.ging met de buit strijken. Waaruit voor den lezer
volgt, dat Hans van Meerten de schurk en Wen
ding de jonge held was, en het heele geval een
film.scenariootje 'plus happy end.
Als niet... . Want daar zit de draai, waaraan
k het stuk voor later altijd herkennen kan. Die
«chrikaanjagende steenengooierij en dat schieten
n de tropennacht bleek namelijk op het oogenblik,
?dat iedereen zich al naar zijn vestiairenummertjes
?zocht, niet met de ontmaskering: schurk-held
-verklaard te zijn. Weg detective, weg
magazine«tory ! Het geval hing weer in de lucht, en daar
bleef het hangen. Want met een aplomb, waarover
men na zoovele leege, zinlooze en zich in het
?oneindige herhalende conversatie over wat et'
nu eigenlijk in dat eerste bedrijf gebeurd was,
eenvoudig versteld stond, kwam de schrijver
verklaren, dat stille kracht niets meer of minder
J. B, BENNER & ZOON I
PIANOHANDEL """'
DEN HAAG 97
GEVESTIGD 1891
HUFLtVEKANlJIKKS ?
NOORDEINDE |
Mmsolini en Frankrijk
Teekening voor de Groene Amsterdammer" door Joh. Braakensiek
Vervolgingswaanzin
was dan. . . . stille kracht ! Doek, stomme ver
bazing aan beide zijden van het tooneel. Alleen
de spiritisten zeiden: Zie je nou wel, net zooiets
als in Zaandam.
Ik kan de gedachte niet van mij afzetten, dat
dit staartje er maar pour pater" aangehaakt
was, want het geheele stukje was zoo nuchter en
de eerste verklaring zoo aannemelijk, dat wij,
die al aldoor meegezocht hadden, niets meer
van dat schermen met bovennatuurlijke machten
moesten hebben. Het publiek was dan ook aan het
slot met geen stok uit den schouwburg te krijgen,
en bleef op een vierde bedrijf wachten, in de zachte
hoop misschien, dat Lucas Wensing het toch
wel zelf gedaan zou hebben, of anders Georgetje,
die haar vader perséuit de rimboe weg wou hebben
om maar weer naar Holland terug te kunnen.
Misschien schrijft de Heer den Hertog nog wel
zoo'n vierde bedrijf, dan kan het tweede, als
zijnde volmaakt overbodig, er meteen uit.
Jammer, deze teleurstelling. Jammer ook van de
zorgvuldige opvoering, die er onder Verkade's
regie nog van gemaakt was en die dit stuk niet
verdiende. Dezer dagen heeft het leeskapittel
van de ,,Comédie Francaise" besloten om per
jaar maar n buitenlandsch stuk te adviseeren.
In ons land schijnt arme tooneelschrijfkunst
niet eens het tegenovergestelde mogelijk !
brengt zij niet; ik denk bij de lezing van haar
boeken nu en dan nog aan het schoone Moeder"
(hier moet ook .,'Hika" genoemd worden), dat haar
een plaats aanbood in de litteratuur, die zij, bij
het tijdelijke dat nu eenmaal aan alle wereldsche
verschijningen verbonden is, een geslacht lang had
kunnen innemen, indien /ij voortgegaan was,
werk van die kwaliteit voort te brengen. Dat deed
zij niet. Zij bood en biedt overvloed van romans
aan, waarin men nu en dan de warme,
overtuigend,klinkende stem van vroeger hoort, maar waarin
dat zuivere geluid toch al te schaarsch wordt op
gevangen.
Ook in dezen roman. Het leven van (ierda is
stellig niet zonder interesse voor den lezer. Haar
strijd om het huwelijks-geluk is, voorzoover de
persoonlijkheid van (ierda daarbij te pas: komt,
ook goed weergegeven; het slot is knoeierig en
wekt den sterken indruk, dat het uit was omdat
de auteur het vereischte aantal bladzijden bereikt
had. HERMAN MIDDENDOEP
Nieuwe Uitgaven
Anna van Gorjh-Kaulbach. De verborgen
kracht. Amsterdam. Em. Querido's
Uitg. mij.
Ik zit met een boek als dit eenigszins verlegen.
Ik weet niet goed wat ik er over schrijven moet-,
en ik zou eigenlijk het liefst verwijzen naar een
mijner vorige critieken over deze veelschrijvendo
auteur. Bijvoorbeeld mijn bespreking van
Tot het moederschap". Dezelfde gebreken en
dezelfde verdiensten. Dat zal ook wel niet meer
veranderen. Mevrouw van Gogh-Kaulbach heeft
door een reeks van romans haar beteekenis voor
de vaderlandsche litteratuur gefixeerd. Die be
teekenis moet men niel onderschatten. Zij schrijft
een goed. regelmatig, in stijl gehouden proza, zij
beeldt ook nu en dan persoonlijkheden uit, die
artistieke waarde hebben. Waar zij te kort schiet,
vult zij het te bereiken aantal bladzijden op met
handig gefabriceerd cliché-werk, dat alleen door
den gevoeligen lezer als zoodanig wordt herkend,
Dat gaat nu al verscheidene jaren zoo. Iets nieuws
AFGEPASTE
VITRAGE
GORDIJNEN
(STORES)
1.15 X 2.?METER
70
PER
STUK
MADRASGORDIJNEN
1.30x3.00 METER
6
10
PER
PAAR
KALVERSTRAAT
AMSTERDAM
ZOMEN
J»