Historisch Archief 1877-1940
No. 2765
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 31 MEI 1930
f
Kunstzaal van Lier
Rokin 126 Amsterdam*
Oosterscha & Europeesche antiquiteiten
Oude an Modarna schilderijen en piastlaken
Negerkunst & Ethnographlca
Nicolaas Poussin
door Dr. U. Huber Noodt
Mensch en Kunstenaar
11TJSSCHEN Villers in Normandië, Parijs en
Bome, veeleer dan tusschen de jaren 1594 en
1665, wordt Zijn leven beperkt. Van zijn geboorte
grond brengt hij dien zin voor het landschap mede,
dien een Duitsch beoordeelaar als heroïsch"
heeft gekenschetst, doch welke scherper
geteekénd door een jong Zwitsersch kunsthistoricus
en essayist, wiens werk l) ik hier wilde aankondi
gen. Deze ziet een verheven gemeenschap tusschen
Poussin, Claude Lorrain en Ruysdael, en merkt
dan op: Er is slechts n Poussin, een mensch en
een schilder versmolten, een blik, die de natuur
beheerscht, waar hij op rust, een kunstenaar, die
zich goedschiks laat overweldigen, maar bij wien
de luchtigste sepia-toets om die wolk daarginds
weer te geven het resultaat is van een ingewikkelde
operatie, waar de primitieve sensatie van den
mensen m contact met de natuur hersteld is, na,
langs keuze en gedachte, te zijn uitgekomen bij deze
weloverlegde bevestiging."
Mét Claude rijst Poussin hoog uit boven een
gansche bent van middelmatige verfartisten van
zijn tijd. Lodewijk XIII zag dit reeds toen hij bij
de begroetingsaudiëntie den nieuwen hofschilder
(na jarenlang smeeken, ontbieden, gelasten eindelijk
aan Rome ontrukt) doelend op diens talentloos
Velasquez nakladdenden voorganger, zeide, 't oog
omhoog: Voila Vouet bien attrapé! Zeker, de
invloeden der Eeuwige Stad hebben krachtiger
gewerkt dan de beide jaren aan het Fransche hof,
tegen wil en dank doorgeworsteld en doorgetreuzeld.
Niet het onvoltooid en ongepolijst Parijs van
Richelieu's jaren zou eens in zijn ongelooflijke diepe
uitbeelding der Vier Jaargetijden de stralende
klaarheid eener totale schepping" brengen. Maar
ook: Zonder Port-Royal zou Poussin's kunst
nimmer geworden zijn, tot wat ze is.
Allicht geldt dit minder de denkers van
PortRoyal; meer is het hun geest, hun gesteldheid,
hun sfeer. Poussin leidt in dien ideeënstrijd de
groep der eenvoudige degelijke, welberaden wijze
van penseelvoering tegenover de spontane, grandio
ze schittering van Rubens. Een ander Fransch bio
graaf zegt ergens, dat Poussin de grootste beeld
houwer is geweest van alle schilders. Courthion
formuleert met fijner nadruk: Niet de kleur
spreekt meer, doch het volume; la musique est
intérieure." Dit geldt voor al het oeuvre, van den
Sabijnschen Maagdenroof" af.
Natuurlijk strookte het met Poussin's aanleg
en karakter. Na de woelige jonge jaren is het al
spoedig gebleken, dat hij naast het schilder-,
dichter-, musicus-zijn tevens philosoof was. Hij
wilde in zijn kunst de logica streng doorvoeren,
niets overlaten aux hasards de la brosse. Dat
voert bij zijn uitbeelding der Sacramenten tot een
zoo sterke verinnerlijking van zijn ontroering,
dat elke uiterlijkheid in 't werk gaat ontbreken,
dat de kunstenaar inslaapt en alleen de manie van
een oudheidkeuner (van een antiquiteitenliefheb
ber, zou men haast moeten zeggen!) overblijft.
Courthion noemt dat sierlijk een gros effort de
simplification, speurt ijverig naar de oorzaken,
ontdekt terstond, dat Poussin de verkeerd begrepen
lyriek, te Parijs in de mode, heeft willen afschudden,
op gevaar af, naar 't andere uiterste over te slaan.
Van een voorlooper der empire-kunst" te spreken,
is allicht wat boud. Vooral op het oogenblik, dat
Poussin zijn esthetica vastlegt, staat hij dicht bij
Descartes, wiens systematiseering van het denken
KOP"-ZORGEN
Teekening voor de Groene Amsterdammer" door L. J. Jordaan
De Wijnkoop-partij legt het hoofd in den schoot?van Moscou!
(het denken van zijn tijd) hij op een ander terrein
overbrengt. Hij drijft 't intellectueel element van
zijn kunst tot in het volstrekte; rationaliseert;
elimineert de natuur. In die jaren van voltooiing en
van crisis tegelijk, wordt zijn stijl een probleem
van verhouding en afmeting, wordt bijna tot meet
kunde. Een schier analoog gevaar heeft van den
zelfden kant, door denzelfden moreelen invloed,
ook Corneille bedreigd. Poussin weet te overwinnen
door vrij te blijven van de aantrekkingskracht
van Parijs, door Rome.
Want bij de verschillende aspecten van Poussin:
de kunstenaar, de denker, de schoolvormer, de
theoreticus, trekt het meest 't algemeene, de
schakel, die ze verbindt: de mensch. Het boeiend
karakter van Courthioiis studie heeft als grondslag,
niet uitsluitend n kant te bezien, doch steeds, in
jeugd, groei en rijpheid, den mensch te toonen in
zijn worsteling naar hooger, zijn sterke, evenwich
tige persoonlijkheid. Wat helpen de Normandische
landouwen, de grillige kro i kelingen van een
Parijsch bestaan of van een tour de Franco, wat ook
de pracht van Rome en Campagna, wanneer in die
stormachtige zeventiende eeuw de innerlijke har
monie had ontbroken? En, o wonder, wanneer
Corneille's kunst inzinkt, wanneer Descartes'
mechaniseering der wijsbegeerte stuit op de
Provinciales van Pascal, dan vindt Poussin zijn
eigen wezen terug in het landschap. Zoo keert ook
deze déracinétenslotte terug tot zijn eerste in
drukken, zij het dan ook overgebracht op een
oneindig hooger plan.
In 1650 brengt hij de eigen trekken op beeld.
Makelaar J. D. R.Nienaber
Krachtig zijn zij, niet de hoekige onderkaak^den
strak gesloten mond, den bijna harden,naar binnen
gekeerden blik. Courthion (op een van die bladzij
den, die men graag in haar geheel zou aanhalen,
zoo juist is zij geobserveerd) noemt het doek
een oeuvre fidele, verttébrée, legt den nadruk op
een van Poussins meest typische karaktereigen
schappen : hij is scrupuleus. Een advocaat,
Bonaventuro d'Argone, met wien hij in Rome op zijn
zwerftochten dikwijls praatte (en tusschen al die
schoonheid, toonde hij zich dan vrijer) vertelt,
dat hij Poussin eens vroeg, hoe hij het toch had
aangelegd, om zulk een groot schilder te worden,
waarop de ander bescheidenlijk antwoordde: Ik
heb niets veronachtzaamd." Vraag en antwoord
resumeeren de eeuw. r
1) Pierre
Pion.
Courthion, Nieolas Poussin. (Paris,
POLROGER&C^
LE CHAMPAGNE EN VOGUE
JAGER-GERLINGS HAARLEM
t,-*
t