Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 31 MEI 1930
No. 2765
Engelsche Boeken
door Elisabeth de Roos
Aldous Huxley. Do what you
will. (Chatio tmd Windus
1929).
Het is niet gemakkelijk om achter
essentieele van Aldous Huxley's
ijverschap te komen, waarvan de
de hand liggende
karakteristiecerebraliteit, en een zekere
Idsche en satyrische schittering,
lien toch op den duur niet
> voornaamste eigenschappen zullen
n. Do what you will" is zijn laatste
, Jrandel essay's 1). Huxley is
eenscherpyf, gecultiveerd auteur van
inter^JUtionale belezenheid. Maar iets in zijn
geest schijnt voortdurend te
ontsnap, niet alleen aan den lezer, maar ook
zijn eigea scherpzinnigheid. Deze
laten een gevoel van teleur
1 achter, dat men zou willen
rklaren. want blijkbaar werd er dan
^tusschen de regels dus een
verwach_ gewekt, die tenslotte onvervuld
; bleef. Deze verwachting verwondert
Huxley is vernuftig, helder,
itig, innerlijk vrij, hij heeft dus
goede geestesgesteldheid va^i
essayist die niet aan formules
ngt, maar voor ieder verschijnsel
elke gedachte, die zijn aandacht
neemt, een spiegelbeeld
eft: zijn samenvatting, zijn
orsnede, zijn perspectief, zijn essay
rtom. Bovendien bezit hij een
die een essayist tot een
ajre persoonlijkheid maakt, (want
lezen de litteraire es=ay niet om
; probleem dat behandeld wordt,
: teaar om het extract dat de auteur
volgens een scrupuleus individueel
engesteld recept uit distilleert):
gave om een theoretisch b3toog
zij a verbeelding te herscheppen.
11 Huxley is vooral een causeur, die een
van gedachten, lectuur en
?i reisherinneringen mengt, maar heeft
toch ook de overtuiging van wie zijn
"eigen waarheid aan de waarheden
van anderen wil meten.
Men wordt bekoord, bij het door
lezen van dezen bundel, door wat de
Veelzijdigheid der onderwerpen, een
ele in het oog springende
verge-Ijjking, of combinatie van idee en
' exempel, de keuze der titels, een
boutade hier en daar, aan onbekrom
pen en cosmopolitische
ontvankelijkheid doen verwachten. Wij lezen de
knappe beschrijving van het feest
1 van het Heilige Gelaat in de kerk
van Santa Lucca, een
dreigendbarbaarsch, primitief en sinister ver
sierd Christusbeeld, onder wiens
glaxen blik de oogen der aanbiddende
inboorlingen een weinig nadenkend en
? onrustig worden. Zoo krijgt de ge
woonste mensen een kans om zich
duister een Pascal te voelen en
«oo kondigt dit korte stukje de meest
Uitvoerige es ;ay van den bundel aan:
.jPascal." If the face of Providence
ahould really and in truth be like
the Holy Face, why, then then life
"in eertainly no joke. Maar er is een
remedie voor degenen, die Pascal
niet zijn: buiten de duister fantastisch e
kerk is een grotesk-fantastische
itaJiaansche kermis wervelend aan den
gang, het is wijd en chaotisch en vol
instinctieve bewegelijkheid; een con
trast, waarin de wijsheid van het
leven zelf is voor wie niet uitsluitend
de metaphysische afgronden wil zien.
Nooit, schrijft Huxley in zijn scherp
zinnige laatste essay, is de zaak tegen
het leven, the case against life, zoo
.bewonderenswaardig subtiel en dwin
gend gevoerd als door Pascal. Huxley
neemt de taak der verdediging op zich,
een agressief pleidooi, waarvan de
argumenten niet zonder opzettelijk
heid gearrangeerd zijn. Men denkt
veel aan Gide; hij attaqueert in
naam van psychologische waarheden
en de verscheidenheid van het leven:
,,I indulge my inconsistencies." 2)
Een modernist is Huxley niet.
Men verwondert zich over de hard
nekkigheid waarmee onder de veel
zijdigheid der onderwerpen twee the
ma's steeds weer bovenkomen, Het
eene is dat van de verscheidenheid
van het leven. Waart m zou het
polytheisme bijvoorbeeld niet even veel
recht van bestaan hebben, hoeveel
of hoe weinig recht dat dan ook is,
als het monotheïsme? Alsof wij niet
,,officieel een atheist kunnen zijn,
maar in een tropisch woud de aan
wezigheid van duivels voelen; weten,
met Browning's Pippa, wanneer een
landschap, een mensch of een kunst
werk ons ontroert, dat God's in his
heaven and all's right with the world"
(maar wee de onverbeterlijk starre
natuuraanbidders a la Wordworth
en de moderne ethiek, die hun
natuurgevoel door een soort spiritueele
goocheltruc uit een vacuüm te voor
schijn verzinnen), en een oogenblik
later, als de hemel en het noodlot
onbarmhartig zijn, overtuigd van de
kwaadaardige onpersoonlijkheid van
een onverschillig heelal"! Het andere
thema, dat tot boeiender variaties.en
aantrekkelijke boutades aanleiding
geeft, is dat vau het ongelijk der
vergeestelijking". In naam van de
kunst: hoe Tolstoy te vergeven, dat
hij van de wereld der driften en
ontroeringen waarin hij een genie was,
afstand deed? Zooals Blake zei van
Milton being of the devil's party
without knowing it," wil Huxley den
kunstenaar, en liever nog: volkomen
bewust bij 's duivel's partij te hooren.3)
Niets is echter minder romantisch
dan Huxley's voorstelling van den
duivel in dit geval, want hij ver
moordt Baudelaire, den grooten dich
ter, volgens hem, der hedendaagsche
levenlooze verveling, om zijn beruchte
Satanisme, dat Huxley in een al te
eenzijdige en oppervlakkige beschou
wing veel te veel au sérieux neemt,
of in ieder geval psychologisch te
ongecompliceerd opvat. Het is oen
merkwaardige fout van deze essay's,
dat Huxley, die al in oudere novellen,
(uit de bundel Two or Three Graoes)
met speelsche psychologische helder
ziendheid de complicaties van opper
vlakkige zielen ontpelde, te rationeel
en simplistisch te werk gaat in zijn
niet-satyrische, niet-luchthartige es
say's.
Dezelfde afkeer van geforceerde
vergeestelijking in Francis and
Gregory", St. Franciscus en Rasputin;
en elders; voor Huxley heeft het
starre spiritualisme der christelijke
levensvera hting de verstandelijke
mechanisatie meegebracht van onze
Babbitt-cultuur. Hij houdt van de
Grieken.
De teleurstelling tenslotte, die deze
bundel achterlaat, ligt in de n stijl, die
licht en boeiend is, maar niet
fascineerend. Soms is het causerie: hij
schrijft dus voor gelijkgezinden? Maar
soms doceert hij: richt hij zich dan
werkelijk tot een publiek om het te
overtuigen? Maar hij redeneert soms,
en zet, zich herhalend, uiteen: om
met zichzelf tot klaarheid te komen?
Deze aarzeling in den stijl beteekent
soms een gebrek, niet aan
leesbaarLOV
OOSTERBEEK
DESKUNDIG
Eft MODERNE HEUBILEERINC
BEZOEKT DE
In het voorseizoen tot 15 Juli
zeer verminderd tarief
ZANDVOORT:
HOTEL D'ORANGB *D
HOTEL DRIEHUIZEK"
WIJK AAN ZEE:
BADHOTEL «n
ZEE-DEPENDANCE.
Sea~Horse
c/e allerbeste
fenever
M.P.POLLEN&ZOON ROTTERDAM
STEUNZOLEN
SYST. PROF. HOFFA/
NAAR MAAT
FA J.A.MASSIMG coMM.vErm.
O.Z.VOORBURGWAL 334 Amsterdam
Vo HET BINNENGASTHUIS
Nationaal Park.
3000 H.A. Bosch en heide
landschappen. Te midden
hiervan het unique gelegen
HOTEL BEEKHUIZEN"
Modern comfort. Autogarage. Telefoon 32713 VELP (Gld.)
Geïll. prospectus op aanvrage.
BLARICUM (Gooi), Pension 't Matthijssenhout"
LARENSCH LANDHUIS. Modern Comfort. Voort. v.a. i 3.50.
Prosp. op aanvr. Tet. 442.
HUIZE KLIM-OP"
RUST- EN HERSTELLINGSOORD
HOOGTEZON AANWEZIG.
PRIJS f 2.50 PER DAG.
WASSENAAR
CENTRALE VERWARMING
I. TIMMERS, Ged. Verpl.
TELEF.76125
HENORICHS BRAHOBIUSCHHAÏRIAU
ALLEENVERKOOP DER
APPARATEN EN INSTALLATIES
KNOCK-OUT"
(SYSTEEM BOUILLON FRERES)
's-Gravenhage - Van Hoeijlaan 15
TELEFOON: 71766
heid, maar aan diepte. Langs den weg
van den aanval op eenzijdigheid,
onoprechtheid en onnatuur komt
Huxley tot het belijden van een
gloeiende, voorkeurlooze levens-inten
siteit. Maar zijn stijl blijft gelijkmatig
van niet zeer sterke bewogenheid, en
het verlangen naar intensiteit ligt
meestal in, niet onder de woorden.
Vandaar onze teleurgestelde ver
wachting. Want men gelooft eerst
aan een soort paradoxale belofte
in dezen negatieven stijl van '/oo posi
tieve beschouwingen: van een diepte
die niet te zien komt. De titel van
den bundel is naar William Blake:
,,Do what you will, this world's
a f iel ion.
And is made up of contradiction."
1) Enkele essay's uit dezen bundel
verschenen in een luxe-uitgaajje: Holy
Face. (La Fleuron 1929.)
2) Huxley's heelt' argumentatie trouwens
tegen Pttscal's ideaal rem aan zich zelf
gelijk blijvende persoonlijkheid vertoont,
n in liet citeiren van Blake, en in het
aanhalen ran de lor 11,ule: Bovarysme,"
de s'erkste overeenkomst mei een
i-ansage orer psychologische consequentie
in Gide's Uosloiersky."
3) Wordswortli in the Tronies.